[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 14:25

Icelandshet schreef:
Grappig hoe dat kan verschillen. Die van mij is pas geschoren en staat onder zo'n 500 gram omdat ze anders staat te trillen

Mijne ongeschoren onder 250. Staat van 9-15 buiten

manzano

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 14:46

Ik heb de dekens (0gr) tussen de middag af getrokken omdat het zo warm was.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 15:09

Hier 0 gram nog op
Is er ook niet warm onder.
De zon gaat regelmatig weg en dan is het best koud.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 15:09

Hier is na een regenachtige nacht, vanochtend vroeg de 0 grams
afgegaan (ongeschoren pony), gelukkig maar want het is prachtig weer! 9 gr.

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 15:45

Mijn shetlander en haflinger (beide geschoren in december) dus hebben nu toch wel al terug wat "zomervacht" staat momenteel onder een 100 gram deken.

ik hou dit zowat aan:
(Paarden krijgen beide wel praktisch onbeperkt ruwvoer om te knabbelen)

-0 tot 5 graden als max temperatuur + lichte regen = 250 gram zonder hals
-0 tot 5 graden als max temperatuur + regen x wind = 250 gram met hals

als de dag temperatuur boven de 6 graden is = 100 gam deken zonder hals
(ook als het s'morgens maar 1 graad is, dan gaan ze nog met 100 naar buiten omdat ik weet dat de "winter weiden" het minst guur zijn en het snelst de opkomende zon pakken.

Als het de héle dag de pleuris regent blijven ze gewoon lekker binnen. Dan willen ze ook gewoon niet buiten, gaan ze aan de ingang staan.

S'avonds kijk ik op de thermometer in de stal (dichte stal overigens)
alles boven 10 graden = geen deken meer op. hier staan ze uiteraard met andere paarden in een wind dichte stal met een dikke laag stro. Laat ik het deken dan op gaan ze ermee tegen de muur aan lopen schuren.

Als het onder de 8 graden gaat maar buiten koelt het amper af, dan ook geen deken op maar ga ik wel extra controleren of ze nog warm aanvoelen

als het buiten echt weer vriest en binnen is het rond de 5 graden dan krijgen ze gewoon hun 100 gram deken op.

Het heeft me een hele winter geduurd maar ik heb bovenstaande schema eindelijk onder de knie :+
Bovendien is mijn man (verder een totale paarden leek) nu een volleerde deken op legger :Y)

We staan op de lijst om naar een buitenstal te verhuizen( moet gebouwd worden) dan gaan ze hopelijk tegen de zomer 24/7 samen buiten staan met een grote schuilstal. Dan moet ik mijn scheerplannen en aanpak volgende winter toch nog eens onder de loep nemen :D :D

Maar die twee zijn echt clownen bij elkaar :+
Hoevaak ik niet te horen krijg dat de Woezel (haf) mijn shet "AANVALT" :+ :+ en dan kom ik af met al mijn filmpjes van hoe hij Woezel uitdaagt, t'zijn de beste vrienden.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Haf_Woezel op 15-03-23 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 15:48

Ik heb er 1 die echt al een paar weken super strak in zomervacht zit... heel bijzonder voor een PPID-er haha.
De ander is nu een soort geplukte kip.... hals en borst al zomervacht, de rest nog wintervacht met her en der wat korte stukjes vacht. Geen gezicht haha.
Had ze vannacht wel een deken op. Gelukkig maar, want er lag vanmorgen gewoon een laagje sneeuw.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 15:53

De mijne zijn in december en januari geschoren en staan er praktisch nog bij als vers geschoren. De jongste heeft zelfs nog scheerstrepen en lijkt alsof ik hem gisteren heb geschoren. Niet of nauwelijks zomervacht, dat komt pas in mei eronder zitten. Hun hele lijn zijn late typejes qua switch naar zomervacht. Merries van die lijn staan nu ook allemaal nog lekker dik in de wintervacht en komen er ook pas tegen mei uit en zijn in juni pas volledig gewisseld. Ik ga bij de mijne dus nog de benen en zelfs hun hoofd eruit halen, anders hebben ze tijdens de 4 daagse nog van die lelijke winterhaar toeven op hun hoofd zitten. :')

Ik hou eigenlijk gewoon een beetje aan, onder 0 's nachts en overdag tot 5 graden = 300 gram, 's nachts net boven 0 en overdag tot 10 graden= 200 gram. Maar soms is er een uitzondering zoals afgelopen vrijdag en dan moet ik het op het individu aanpassen en stond de oudste dus onder 400 gram terwijl de jongste nog prima onder 300 stond.

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 15:59

:) amai Jorex dat is inderdaad een verschil, als ik mijn voorbije vrijdag onder 300 had staan kon ik em denk ik uitwringen.

Gek hoe dat ook zo kan wisselen per paard zeker als ze rond dezelfde tijd geschoren zijn.
En dat het ook echt in "bloedlijnen" zit hoelaat ze gaan wisselen wist ik eigenlijk ook nog niet.

Iedereen zegt me altijd "mah wat een gedoe met die dekens" maar die staan nu allemaal vollebak te borselen en te grommelen als ze modder niet uit de vacht krijgen, of nat bij het rijden, dan denk ik " mah wat een gedoe" XD
mag misschien niet zo denken maar als er zo met meningen gegooid worden, nou dan mag ik ze op zijn minst terug denken hihi

Maar ook het verkeerd gebruik van dekens bij sommige individuen op stal moet ik ook vaak ook denken :')
En het zijn net die mensen die altijd hun uitgesproken mening moeten rondstrooien (waaroverigens niemand om gevraagd heeft) Maar dat wist ik op voorhand toen ik ging verhuizen omwille van prive situaties. Bestaan er ook ook oornetjes en oogkleppen voor mensen :+ ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 16:08

Mijn ongeschoren paard met een hele dunne vacht staat momenteel onder de 0 grams met daar onder de recuptex deken. Ze voorspelde hier eigenlijk een aantal sneeuwbuitjes maar in plaats daar van schijnt al een groot gedeelte van de dag de zon 8)7 . Vanavond krijgt ze alleen nog de 0 grams deken op en vanaf donderdagavond laat ik haar zonder deken staan. Het is een paard die het heel snel warm heeft en ik kan maar 1 keer per dag dekens wisselen helaas.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 16:32

Jorex schreef:
De mijne zijn in december en januari geschoren en staan er praktisch nog bij als vers geschoren. De jongste heeft zelfs nog scheerstrepen en lijkt alsof ik hem gisteren heb geschoren. Niet of nauwelijks zomervacht, dat komt pas in mei eronder zitten. Hun hele lijn zijn late typejes qua switch naar zomervacht. Merries van die lijn staan nu ook allemaal nog lekker dik in de wintervacht en komen er ook pas tegen mei uit en zijn in juni pas volledig gewisseld. Ik ga bij de mijne dus nog de benen en zelfs hun hoofd eruit halen, anders hebben ze tijdens de 4 daagse nog van die lelijke winterhaar toeven op hun hoofd zitten. :')

Ik hou eigenlijk gewoon een beetje aan, onder 0 's nachts en overdag tot 5 graden = 300 gram, 's nachts net boven 0 en overdag tot 10 graden= 200 gram. Maar soms is er een uitzondering zoals afgelopen vrijdag en dan moet ik het op het individu aanpassen en stond de oudste dus onder 400 gram terwijl de jongste nog prima onder 300 stond.

Wat een verschil met onze pony's ook.
Ook recent nog geschoren, staat onder 250 gram met 150 gram hals in de nachten en liefst alleen met een deken.
Het dikst wat deze winter is opgeweest is 350 gram. (een enkele nacht)

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 17:09

Zo blij, die van mij staat weer bloot. In elk geval tot het weekend lijkt het :D

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 21:16

Voor iedereen die nog iets zoekt haar van zijn fleecevoering te halen: ik heb deze getest en het werkte magisch :+ https://www.bol.com/nl/nl/p/igoods-plui ... 2CEALw_wcB

Ik heb hem ook op mijn paard zelf getest, dat werkte iets minder goed.

Overigens hier nog ongeschoren onder de Smartex Rain.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 21:50

prugelpiet schreef:
Voor iedereen die nog iets zoekt haar van zijn fleecevoering te halen: ik heb deze getest en het werkte magisch :+ https://www.bol.com/nl/nl/p/igoods-plui ... 2CEALw_wcB

Ik heb hem ook op mijn paard zelf getest, dat werkte iets minder goed.

Overigens hier nog ongeschoren onder de Smartex Rain.

Ik heb er gelijk 2 gekocht bij Ali :D

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 14:11

:P ik heb die thuis ook maar via Shein. werkt ook mega goed op krabpalen

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 16:36

Hier staan ze nu nog gewoon onder 200 gram hoor. Het is veel kouder dan de voorspelling was gisteren. Misschien morgen en overmorgen onder hun regendekens. Niks is zo veranderlijk als het weer. :P

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 16:48

Oh echt? Het is hier 15 graden met af en aan zon. Veel te warm voor de deken

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 17:37

ik heb ook 100gr laten opliggen, deze ochtend regen en 5 graden ma voelde wel veel guurder aan, onder de middag is een vriendin van me gaan voelen en zei dat ze comfortable stonden. Morgen halve dag verlof en dan ga ik s'middags de dekens lekker afhalen

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 17:38

Ik heb dr onder 250 gram staan want vanmorgen nog flinke wind, beetje spijt van. Maar ja met de avond is het weer koud…

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 08:19

*\o/* Hier gaat de deken af. Had nu nog regendeken maar het is duidelijk voorjaar

Afbeelding

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 08:27

Ik ga denk ik de gok nemen om de deken af te laten. Hij staat nu onder alleen een regendeken. Hoop niet dat de nachten nog erg koud worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 08:38

Hier de deken ook af gedaan. De voorspellingen geven 17 graden aan. Mijn paard heeft het altijd snel warm dus dat is met deken anders veel te warm.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 12:30

Mijn merrie heeft nu de 100 grams Arika op, die ga ik zo verwisselen voor 50 gram van Amigo. Ze is geschoren maar heeft het eigenlijk nooit koud.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 12:35

Fijne temperaturen zeg, ik ga mijn merrie zo lekker met 100 gram zetten :)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 13:22

Ik wissel steeds met dekens, 100 gram met of zonder hals ( kan er af ) met de 0 grams met hals. Heb nu ook 1 binnen gekregen zonder hals.
Nu loopt hij bloot.

Mijn nieuwe deken:
Afbeelding

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 13:29

Wat een heerlijke deken!

Ben zo blij met deze temperaturen weer! *\o/*