[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 21:20

llora schreef:
@kaatje77 Super hard mercikes voor de hele goeie tip van de moser max 45. Vandaag de pony terug geschoren en deze keer heb ik hem,zelf voor de eerste keer geschoren. Redelijk goed gelukt vind ik alleen nu nog leren zonder strepen te scheren. Iemand daar een,tip,voor? Maar wel een Super apparaatje. Ging probleemloos door de vacht van de pony.

Graag gedaan

Wat betreft strepen: Oefening baart kunst. Vaak nog in een hoek van 30 graden eroverheen en je hebt een streeploos resultaat. En met gelijke druk scheren. Maar dat is echt praktijkwerk ;)

ambre

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 21:25

Ik heb met de moser veel geschoren de laatste tijd.Dan heb ik ook wel strepen.
Heb een 23 tands bovenmes besteld voor de Xperience.
Die scheert me toch fijn!En ik kan er veel meer paarden mee scheren voor de messen bot zijn.
Nu moeten ze er af,hopelijk krijg ik er een nieuwe set op.
De moserkop ook maar gelijk laten slijpen.Ik heb nu nog maar 2 sets messen.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 21:49

kaatje77 schreef:
llora schreef:
@kaatje77 Super hard mercikes voor de hele goeie tip van de moser max 45. Vandaag de pony terug geschoren en deze keer heb ik hem,zelf voor de eerste keer geschoren. Redelijk goed gelukt vind ik alleen nu nog leren zonder strepen te scheren. Iemand daar een,tip,voor? Maar wel een Super apparaatje. Ging probleemloos door de vacht van de pony.

Graag gedaan

Wat betreft strepen: Oefening baart kunst. Vaak nog in een hoek van 30 graden eroverheen en je hebt een streeploos resultaat. En met gelijke druk scheren. Maar dat is echt praktijkwerk ;)

Bedoel je de tondeuze in een,hoek van dertig graden zetten tegenover het lichaam. En dan zal ik regelmatig moeten,oefenen E. En hopelijk heb ik dan volgend jaar een goed geschoren pony

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:27

Nee. De messen moeten vlak op de huid liggen. Je scheert recht regen de haren in en dan nog een keer schuin ertegen in in een hoek van zo'n 30 graden ;)

silkeireja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 23:15

Hoi hoi,
Ik heb ook een vraag over het scheren. :)
Mijn D pony heeft een hele dikke vacht en zweet daarom snel. Na het rijden krijg ik haar daarom ook niet goed droog, daarom wil ik haar graag scheren maar omdat ze dag en nacht buiten staat met schuilstal vind ik 3 mm wel erg kort. Zijn er ook scheermaschines of opzet stukjes zodat de haren langer blijven dan 3 mm?
En heeft iemand daar ervaring mee?
Een jacht patroon is geen optie.
Alvast bedankt!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 23:39

waarom moet je het hele lijf scheren en kun je niet een gedeelte scheren?
dat zou in jouw geval wel handiger zijn denk...

Wat de strepen betreft, ik heb een Liscop lite, ik scheer niet heel veel, eigenlijk alleen eigen paarden en bij uitzondering een andere, ik moet zeggen dat ik eigenlijk ook nooit strepen heb, meestal wel wat net na het scheren maar na 1 of 2 dagen is dat weg getrokken en staan ze er glad en glimmend bij.

ZPCT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 01:32

Nies_ schreef:
Die van mij staat nu gewoon met regendeken hoor :+ Heb hem ook gerust zonder staan als het weer er naar is. Al zou ik een niet helemaal waterdichte niet op leggen, als ze nat worden is gelijk ook de huid nat en dan zijn ze zo koud.

Misschien is dat de reden dat hij snel weer dik in zijn vacht zit. Een regendeken op een geschoren paard is toch veelste koud!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 04:56

Ben ik trouwens de enige die een geschoren paard onder 50 gram heeft?
Hij staat 24/7 buiten met inloopstal, maar tot nu toe zelfs met dat regenachtige rotweer blijft hij mooi warm onder de deken.
Om me heen zie ik gerust 150 grams dekens op ongeschoren paarden.

Meneer heeft eerst enkel zijn borst geschoren gehad, dat was niet genoeg.
Nu vorige week voor de tweede keer helemaal geschoren.
De arbeid voor de wagen levert zweet op, de rest nooit.
Maar een zeiknatte pony is ook niks, zo buiten in de wind..

silkeireja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 07:43

Nouvel schreef:
dat zou in jouw geval wel handiger zijn denk....

Vorig jaar heb ik een jacht patroon gehad
Maar ik ga vaak op wedstrijd en de jury waardeerde dat totaal niet. Ik werd laag beoordeeld terwijl mijn pony super goed liep. heb samen met mijn instructeur gekeken wat er mis ging tijdens de proef maar ook hij kon geen grote problemen vinden... Later nog een meisje met jacht patroon tegen gekomen en die had precies het zelfde.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 08:31

3mm is lang als je weet dat veel mensen op 1 mm scheren ;)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 08:41

moonfish13 schreef:
Ben ik trouwens de enige die een geschoren paard onder 50 gram heeft?
Hij staat 24/7 buiten met inloopstal, maar tot nu toe zelfs met dat regenachtige rotweer blijft hij mooi warm onder de deken.
Om me heen zie ik gerust 150 grams dekens op ongeschoren paarden.

Meneer heeft eerst enkel zijn borst geschoren gehad, dat was niet genoeg.
Nu vorige week voor de tweede keer helemaal geschoren.
De arbeid voor de wagen levert zweet op, de rest nooit.
Maar een zeiknatte pony is ook niks, zo buiten in de wind..

Nee hoor, is prima. Merk sowieso dat die van mij het buiten minder snel koud heeft dan op stal doordat ze toch wat rond kunnen lopen. De deken houdt alle regen en wind tegen dus dat is ook niet echt van toepassing waardoor ze het kouder zouden kunnen hebben. Bij die warme geïsoleerde stallen is dat natuurlijk een ander verhaal.

Laat je niks wijs maken. Als hij het niet koud heeft, heeft ie het niet koud. Te warm inpakken is super slecht.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 08:43

ik heb ze hier ook geschoren onder 50 en onder 100 nu, voelen gewoon normaal warm, binnen zelf echt heel warm...

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 08:57

Die van mij voelen prima onder 200 gram. Het scheelt ook of je paard de hele dag door hooi kan eten want daar houden ze zichzelf ook warm mee.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 09:15

silkeireja schreef:
Nouvel schreef:
dat zou in jouw geval wel handiger zijn denk....

Vorig jaar heb ik een jacht patroon gehad
Maar ik ga vaak op wedstrijd en de jury waardeerde dat totaal niet. Ik werd laag beoordeeld terwijl mijn pony super goed liep. heb samen met mijn instructeur gekeken wat er mis ging tijdens de proef maar ook hij kon geen grote problemen vinden... Later nog een meisje met jacht patroon tegen gekomen en die had precies het zelfde.

Beetje jammer, zou niet mogen.
Gaat toch om hoe de pony loopt, niet om welk patroon er in de vacht zit

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 09:24

kaatje77 schreef:
3mm is lang als je weet dat veel mensen op 1 mm scheren ;)

:brr: :brr: :brr: 1mm is mij veel te kaal.

Paulien_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 10:03

Hoi, ik heb ook nog een vraag:

Ik zou mijn d-pony willen scheren maar omdat degene die dat doet geen veearts is mag zijn niet verdoven in het bloed en verdovingspasta zie ik niet echt zitten want dan loopt je pony 3a5 uur suf dus stelde ze voor om zijn hoofd niet te scheren is dat een goed idee?? Heeft iemand dat ook al gedaan??

Nog iemand anders stelde voor: ik heb een soort gel die je in de neus moet smeren (rond 7 euro) en daar worden de paarden rustig en kalm van. Heeft hier iemand ervaring mee?

Alvast bedankt! :)

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 10:06

De meeste die scheren zijn geen vee arts, lijkt mij ook volkomen logisch.
veeartsen hebben wel wat beters te doen..
Waarom niet gewoon zonder proberen ? echt niet elk paard doet wat ??

Ik heb vorige week mijn pony's geschoren, en eerst degene die ik al jaren doe.
Die viel gewoon in slaap zoals altijd. De fjord die stond er met zijn neus bovenop.
Toen ik hem ging doen, deed hij helemaal niks, want hij was al gewend aan het geluid.

Paulien_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 10:14

Marjo89 schreef:
De meeste die scheren zijn geen vee arts, lijkt mij ook volkomen logisch.
veeartsen hebben wel wat beters te doen..
Waarom niet gewoon zonder proberen ? echt niet elk paard doet wat ??

Ik heb vorige week mijn pony's geschoren, en eerst degene die ik al jaren doe.
Die viel gewoon in slaap zoals altijd. De fjord die stond er met zijn neus bovenop.
Toen ik hem ging doen, deed hij helemaal niks, want hij was al gewend aan het geluid.

Mijn pony word al jarenlang verdoofd tijdens het scheren, meestal met verdovingspasta maar dan zijn ze 3a5uur suf, dus ik zou dat liever willen vermijden.. Hij moet echt verdoofd worden want je kan zijn hoofd (zijn lichaam is geen probleem, daarom wil ik hem niet helemaal verdoven) niet deftig scheren, want hij trekt het steeds naar boven, schud, dus dat is gewoon niet veilig en dan ook niet netjes geschoren, ik zou het ook liever zonder verdoving willen maar het gaat niet anders..

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 10:40

Ik scheer nooit het hoofd, als je een nette lijn op de kaak kan scheren zie ik geen probleem. Als je dan zonder verdoving af kan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 10:42

met de verdoving van de DA zijn ze nog veel langer suf. Daar is mijn paard gerust 6 uur van ontdaan.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 10:43

Er zijn genoeg mensen die het hoofd niet scheren, precies wat Capriootje zegt. Als je jezelf dan een hoop gezeik bespaard is dat de moeite van het overwegen waard. Alleen voor de kop de DA laten komen om te spuiten vind ik nog best wat.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 10:49

Aanstaande zaterdag word mijn shetlander geschoren (staat voor de kar) maar nu mijn vraag, met hoeveel grams deken kan je het beste beginnen na het scheren?
Hij staat 24/7 buiten met schuilstal

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 10:57

Mijn shet staat nu.onder een 200 grams. Merk dat ze niet zweet en geen kou heeft. Die gaat snachts wel op stal.
Zij is wel in augustus geschoren en om te vermijden dat ze teveel ver vebrand bij het aanmaken van winterhaar onder de deken gezet

jesss_amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 12:27

Hallo allemaal!

Ik zit er over na te denken mijn paard dit jaar voor het eerst te scheren. Ik twijfel alleen over het hoofd. Om alleen de kaaklijn te scheren of het hele hoofd? Zijn er hier mensen die het hele hoofd van hun paard /pony hebben geschoren? Dat tweede vind ik namelijk wel mooier. Hangt natuurlijk ook af van hoe mijn paard erop reageert. als hij het te spannend vind doe ik het sowieso niet.
Daarnaast vroeg ik me af of jullie weten waar je 150 of 200 grams dekens kan vinden met hals? Nika heeft helaas zijn maat niet op voorraad (maat 215) maar ben ook niet van plan 200 euro uit te geven :+

Bedankt alvast :)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 12:28

Gewoon proberen ik heb er gehad die dat prima pikken en sommige met praam omdat ze anders heel de tijd bewegen en de ander is bang.