[INFO] Alle vragen over dekens? #02

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wendyke

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:53

ik heb er ook net de fleece regendeken opgelegd

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:24

Mijn ruin staat onder een ongevoerde regendeken, mijn merrie nog onder haar exceemdeken. Mijn ruin wordt dit jaar voor het eerst 's winters geschoren en qua dekens kan ik naar 500 grams met twee dekens, moet het écht heel koud worden kan er altijd nog een derde op (in totaal 600gr) maar dit lijkt me hoogst oncomfortabel dus dan koop ik er nog liever een 400 grams bij :o Mijn merrie heeft het nooit snel koud, en heeft vorig jaar een weekje onder 300 grams gestaan, en heeft het voor de rest met 200 grams probleemloos gedaan.
Qua schema; gewoon naar je paardje kijken! En stiekem kijk ik toch ook altijd wat anderen bij mij in de buurt doen, vooral in deze periode met wel of niet deken op.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:27

Piekosjj schreef:
En stiekem kijk ik toch ook altijd wat anderen bij mij in de buurt doen, vooral in deze periode met wel of niet deken op.

God ja, de overgangsperiode vind ik altijd zo twijfelachtig. Het koelt nu wel serieus af, maar toch overdag is het nog 17-18 graden. In de lente staan ze hier dan ook al zonder hoor. En dan die buien, als er weer eentje bezig is, vind ik het jammer dat er nog geen deken op ligt, maar als dan een halfuur later een best wel warm nazomerzonnetje door komt priemen dan ben ik weer blij dat ik nog niet begonnen ben.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:33

Ik heb inderdaad in het voorjaar eerder de dekens af dan in het najaar qua temperatuur. Maar ik vind het nu met 17 graden hartstikke koud buiten, terwijl ik het waarschijnlijk in de lente heeeerlijk vind met 17 graden. Je moet zelf weer acclimatiseren, en ik neem aan dat een paard dat ook moet doen, al helemaal omdat het vorige week nog leuk 32 graden was, het verschil is verschrikkelijk groot! Het is toch ook altijd wel lastig he, al helemaal omdat mijn pony meteen zo verschrikkelijk afvalt met kou en regen, en dat kan 'ie eigenlijk er niet echt bij hebben.

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:44

Noetje14 schreef:
vannacht gaan onze paarden voor de eerste keer sinds deze zomer weer binnen.
en dan begin ik gelijk met een dunne deken bij mijn pony (onze stallen zijn gewoon open)
ik wil eigenlijk dat hij niet in zijn wintervacht schiet ivm wedstrijden dit winterseizoen,
maar ik denk dat ik daar al te laat mee ben, want hij begint al een beetje meer vacht te krijgen
ga vanaf nu gewoon rustig opbouwen met dekens (afhankelijk van temperatuur natuurlijk)
overdag nog gewoon bloot voorlopig denk ik
en anders wordt het misschien toch scheren over een paar maanden...
moet ook eigenlijk een goede onderdeken kopen van bucas omdat ik die schuurplekken echt super lelijk vind,
maarja, daar hangt dan ook weer een prijskaartje aan :')

voor mijn paard had ik een borstbeschermer onder mn Bucas...
zn borst bleef netjes :)

marissa161

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 22:03

Mijn anglo-arabier staat sinds gisteravond ook weer met een 0 grams regendeken. Dit omdat ze het door haar dunne velletje wat snel koud heeft en ze op deze manier mooi in het vacht blijft ( al krijgt ze eigenlijk in de winter alleen wat 'donshaartjes' :) ) ze heeft het er zeker niet te warm onder

Guusch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 22:06

Ik heb toch mijn exceemdeken opgelaten ondanks de regen, blijft zijn hals toch nog een beete beschermd tegen de regen en kou

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 22:06

Die van mij krijgen nu ook een fleece deken op snachts. Straks krijgen ze ook een deken op voor buiten. Ze schieten al machtig snel in het haar!!
Toch is de ideale temp voor een paard rond de 13 graden maarja....

leviria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 22:11

Hier vanmorgen ook de fleecegevoerde regendeken opgelegd. Hij liet al flink wat haar los

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 22:33

Ik had die van mij vorige winter over het algemeen onder de 200 grams staan(uiteraard gestart met de 0 - 100 grams) en in de echt koude periode, vanaf ong -5 graden ging ze koud aanvoelen onder de deken en krijgt ze de Rhino wug heavy(370 grams) op. Die was boven de -5 echt veel te warm, maar daaronder echt hard nodig.
Ze was overigens niet geschoren.
Dit jaar verwacht ik ong hetzelfde, al is het natuurlijk afwachten wat de temperaturen nu weer doen :) .

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 22:37

Ik was al begonnen met 0 grams regendeken, maar 2 stalgenootjes hebben vanavond ook de 0 grams regendeken opgedaan. Denk dat de rest bij ons ook al snel gaat volgen.

Die van mij stond van het winter onder 370grams grotendeels, toen het zo vroor is er een 200grams onderdeken bij onder gegaan en nog had ie het koud. Lieve staleigenaar heeft zijn stal (is zo'n grote, erg open, buitenstal) wat dichter gemaakt en dat scheelde toch a behoorlijk (maar even lief aankijken of dat dit jaar niet weer direct kan :o )! Maar toch toen ik hem afgelopen voorjaar bloed liet prikken omdat ie zo enorm afviel, konden ze nog terug zien dat ie van het winter iets ziekjes geweest is. Een verkoudheidje ofzo (kun je het mee vergelijken). Hoop dat ik dit jaar niet hoef te scheren (scheelt toch wel warmte voor hem, ben er alleen bang voor dat ik er niet aan ontkom), dan is het net wat 'makkelijker' om hem warmer te houden en heeft ie net even wat meer bescherming tegen de weersinvloeden. Maar we zullen het zien...

Als hij straks in de winter met de lagere temperaturen nog elke keer bezweet raakt in het werk dan ben ik wel genoodzaakt om te scheren, helaas...

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 22:48

Nu al dekens op? Die van mij staat nog met kap op in t land, hij schiet nu wel in de wintervacht maar hij krijgt pas dekens op na t scheren begin oktober of hij moet staan te rillen als n rietje dan krijgt hij een dun regen dekentje op, meer ga ik niet aan beginnen nu

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 22:49

regendeken hier ook

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 22:50

Mijne staat ook sinds vandaag met regendeken op :)

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 22:51

Die van mij gaat vanaf morgen met regendeken. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 22:59

Mijne nu s nachts (buiten) ook met een gevoerd regendek. Ze gaat geschoren worden maar staat met een bui echt al te rillen dus dan maar even zo!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 23:02

Amiigo schreef:
Nu al dekens op? Die van mij staat nog met kap op in t land, hij schiet nu wel in de wintervacht maar hij krijgt pas dekens op na t scheren begin oktober of hij moet staan te rillen als n rietje dan krijgt hij een dun regen dekentje op, meer ga ik niet aan beginnen nu

Jup, even 'uittesten' wat het beste werkt bij mij en mijn paard. :)

Eerste seizoen, met dekens begonnen toen de rest van stal ook begon (toen temp overdag rond de 13/14 graden zat). Kwam er toch aan dat ik moest gaan scheren terwijl ik dat eigenlijk niet wou (hij kwam toch nog niet op wedstrijden, nog jong, niet intensief in het werk etc.). Alleen ik hoefde maar 10 minuutjes te rijden en meneer was al behoorlijk bezweet, mede doordat ie natuurlijk ook nog geen conditie op had gebouwd en i.c.m. dat ik eigenlijk net te laat was (hij was al een tijdje aan het verharen toen ik begon met dekens).

Tweede seizoen, scheren moest ik toch dacht ik, dus pas begonnen met dekens toen die geschoren werd. Hij heeft toen tot in oktober bloot gestaan (rest van stal was alwel begonnen met dekens en hebben wederom allemaal ook moeten scheren). Maar ook dat was niet wat, heb 2 keer moeten scheren terwijl het jaar ervoor maar 1 keer....

Derde (aankomend) seizoen al vroeg begonnen met dekens (eind augustus al), hoop dat ik de dikte van de wintervacht een beetje binnen de perken kan houden en heel stiekem hoop ik dat ik niet hoef te scheren maar ben er alleen wel bang voor dat ik er niet aan ontkom. Maar dan hoop ik net als het eerste seizoen maar 1 keer hoef te scheren. :)

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 23:10

hier nu bij de merrie een wollen deken op (staat binnen) 50 gr regendeken bleek niet goed waterdicht te zijn :( heb haar koud en kleumend en wit van het schuim van het lang gehaald helaas... dus ze was erg blij met haar wollen dekentje :)

en mijn ruin heeft nu 0 gram regendeken op en word morgen geschoren!! had vandaag een scheerklant en alles verliep super!

maar halverwege begaf mijn machine het ;( na wat gezoek en gedoe bleek de contact kapot te zijn, en na veel gedoe hadden we door dat als het snoertje op een bepaalde manier opgerold werd het wel weer ging.. maar helaas duurde dat ook niet lang :( hij viel continue uit en toen besloten maar snel de grote vlakken te doen, toen dat klaar was konden de wat minder belangrijke vlakken snel, en uiteindelijke zelfs nog de afwerking kunnen doen.. maar net toen we klaar waren begaf hij het compleet... beetje balen want had savonds nog een scheerklant :( eenmaal thuis kunnen maken bleek een breuk in de kabel te zijn... stuk eraf geknipt en opnieuw in elkaar gezet en hij deed het weer.. maarja voor hoelang... dus maar besloten mijn ruin morgen te gaan scheren zodat ik zeker weet dat de machine het volhoud.. vind het minder erg als hij halverwege bij mijn paard stopt dan iemand waar ik voor scheer :')

maar nu zit ik te dubben wat ik hem morgen op zal doen!! zou 150 gr genoeg zijn met dit koude regenachtige weer?

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 23:12

ik ben toch ook echt aan het twijfelen wat ik moet doen...
pony begint al in dikkere vacht te schieten..(staat binnen) :( en ik merk ook dat ie sneller nat is van de training
en het vervelende is dat ik niet zo dicht bij stal woon om ff op en neer te rijden om deken op/af te doen...

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 23:25

ik zeg gewoon de machine erover halen als je die mogelijkheid hebt :j

pietiedecy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 00:07

2 onder 0 grams regendeken en de rest nog bloot! sommige 's nachts op stal, en sommigen nog 24/7 buiten :)

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 06:46

Bij mijn paard gister haar regendeken op gedaan. :)

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 07:14

Die van mij is gisteren ook onder een gevoerde regendeken gegaan. Ze staan op open weiland zonder schuilplaats en wil graag zonder scheren de winter door als het even kan. We gaan straks wel op wedstrijd maar heb alleen een buitenbak om te trainen dus wat dat betreft red ie het denk ik wel.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 07:19

Die van mij staat nog altijd bloot. :D

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 07:35

Die van mij krijgt pas een deken op als alle paarden op stal gaan voor de winterperiode :)