Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 08:45

Mijn shetlander staat zonder dekens met de regen, zn vacht is wel nat maar als je op zn huid voelt is het lekker warm.
Hij krijgt wel wat meer hooi savonds, overdag mag die 6 uur grazen in wat langer land en aan de eind vd middag gaat die oop wat kaler ( bijna helemaal kaal ) stuk met hooi! Maar mn pony heeft genoeg bomen en een grote muur vd deel als beschutting, maar als je paard in de polder staat etc is het een heel ander verhaal.

Nijnteee

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 09:23

Die van mij heeft geen deken op, ze zijn niet van suiker.
Alleen als het echt de hele dag regent doe ik een regendeken op.
Hij staat gewoon dag en nacht buiten.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 09:49

Ik heb mijn paard ook onder een ongevoerde regendeken gehad hoor heeft hier echt heel de dag geregent.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 09:52

Als je paard veel buien staat kan ik het me voorstellen, maar zie zoveel paarden die zelfs de hele dag binnen staan met een deken op

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 09:55

Die van mij staat sinds gister onder een regendeken. Ze stond steeds te rillen als ik haar ging poetsen. En ze is ook al op leeftijd (17) dus vergt het ook veel energie om warm te blijven. Dus dan maar een deken erop.

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 10:08

Trilln zorgt bij paarden voor weer warmte. Juist nu je ze een deken oplegt, kunnen ze hun haren niet overeind zetten voor de extra luchtlaag.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 10:09

op het moment dat een paard trilt heeft hij het dus al koud. want hij probeert weer warm te worden.
ivm kou en tocht op de spieren, en het feit dat ik niet zo weg ben van snottebellen en hoesten hebben die van mij gewoon een dekje op. :D

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 10:12

Nee, een paard heeft het pas koud bij -10, als ik mij niet vergis.

Hij houdt zich gwn alvast warm. Jij trekt toch ook uit voorzorg een jas aan ipv als je het al koud hebt?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 10:17

zonet was het op weer warm te worden en nu om alvast niet koud te worden?
ik krijg ook geen kippenvel om dat ik denk dat ik het straks wel eens koud zou kunnen gaan krijgen? :)
maargoed dit is een heel andere duscussie :)

hie staan ze met dit weer met een ongevoerd regendekentje. en dat blijft zo zolang het rond de 15 graden schommelt overdag en er kans is op buien.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 10:25

die van mij stonden gisteren aan het eind van de middag ook met z'n allen op een kluitje te bibberen terwijl ze ook nog in een weide staan met veel beschutting voor de wind/regen.
ik heb ze dus maar aan het eind van de middag allemaal twee om twee op stal gezet en vanmorgen weer naar buiten gegooid.
hebben ze in ieder geval een nachtje kunnen drogen, volgens mij vonden ze dat wel fijn :j
ze hebben geen van allen een deken om gehad, de grote leg ik met dit weer nog wel eens een wollen deken op om te drogen maard aarna gaat die ook af.

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 10:51

Die van mij staan ook gewoon zonder deken, ze staan 24/7 buiten met een schuilstal.
Heb ze gisteren een extra portie hooi gegeven zodat ze zich warm konden eten mochten ze het fris krijgen en verder zijn ze niet van suiker :Y)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 10:56

Mijn merrie die gevoelig is op de spieren stata nu met een katoenen zomerdeken op, staat in een stal met een redelijk tochtig buitenluik waar afgelopen dagen vol de wind op stond.
Buiten in de regen heeft ze een ongevoerde regendeken op gehad.

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 10:58

Bij mijn staan ze zonder regen deken. Mijn gelderse ruin heeft alleen maar last van een deken die kan er uitstekend tegen.Ik twijfel wel over mijn veulen van 10 maanden, laat hem met non stop regen niet de nacht buiten staan. Hij heeft een vrij dunne vacht . Maar overdag staan ze in de paddock met onbeperkt hooi en 2x daags brok. Dan blijven ze wel warm. Zie nog geen reden voor een deken. Maar ze gaan tegen de avond met dit weer echt wel naar binnen.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:01

Mijn pony's staan gewoon zonder deken 24/7 in de wei, in de polder. Dat het hier 1,5 dag heeft geregend maakt daar geen verandering in.
Ze kunnen wel wat hebben :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:51

Jeetje, zoveel dekens al paar paginas terug... dacht ff dat die quote gewoon van de winter was, maar nee. Waarom niet gewoon alleen binnen zetten met een dot hooi? Mijn shetje was ook echt enorm aan het rillen gisteren ,maar even wandelen en een flinke dot stro in stal en dot hooi voor stal was ze zo weer goed. Ik temperatuur mijn paarden op zulke momenten ook altijd, maar 9 van de 10 keer hebben ze (nog) geen ondertemperatuur ondanks het rillen (mijn grote na een tijdje wel).
Dacht dat je mietjes inmiddels wel weer wat waren bij getrokken qua weerstand, maar als ze nu al 300 gram nodig hebben om warm te blijven zou ik toch nog eens mijn stallings & voerbeleid bekijken. Shetjes hebben weinig nodig maar voer dan graszaad, dan kunen ze iig blijven eten en zich warm houden.

Anyway, mijn merrie staat nu zonder deken weer buiten, want met die zon smelt ze onder dr deken! Maar gaat het regenen gaat hij de komende dagen nog even snachts op. Die lichte koliek knalt er qua weerstand gelijk in :? (snotneusje en vieze ogen)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:56

hier gisteren toch ook een regen deken, de temperatuur is niet boven 13°C gekomen en het is amper droog geweest... Moest er schuilmogelijkheid zijn, dan had ik misschien nog geen deken op gedaan.

vandaag weer het vliegendeken :)

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:59

Jooon schreef:
Nee, een paard heeft het pas koud bij -10, als ik mij niet vergis.

Hij houdt zich gwn alvast warm. Jij trekt toch ook uit voorzorg een jas aan ipv als je het al koud hebt?

denk dat het ook verschilt per paard,
mijn had vorig jaar in eennacht mega veel regen op zichgehad (zonder deken) (was in mei, dus geen min 10)
hij kon bijna niet meer lopen, helemaal bol stond ie, hij had het echt koud heb hem toen onder lekker warme dekens gezet en de volgende dag liep ie weer gewoon.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 12:19

Petitparis ik zat ook te denken aan een vliegendeken, maar ze had zich al zelf een mooie natuurlijke vliegendeken gegeven, heerlijk die mega natte weide op kleigrond, en dus een heel groot modder paard :)) Wel fijn, kan ze even zonder blijven lopen :)

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 12:20

Die van mijn krijgt standaard met deze temperaturen en regen een regendekentje op. Hij staat van smorgens vroeg tot savonds laat buiten. Ik weet niet zeker of hij het koud heeft, maar ik ga het er niet op gokken.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 12:26

paarden kunnen tegenwoordig ook niks mee hebben he :Y)

sommige mensen zullen het nooit leren...
paarden zijn niet van suiker en kunnen echt wel tegen een stootje!

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 12:28

lovelucydan schreef:

:j

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 12:29

Jooon schreef:
Trilln zorgt bij paarden voor weer warmte. Juist nu je ze een deken oplegt, kunnen ze hun haren niet overeind zetten voor de extra luchtlaag.

Ok dat begrijp ik ook wel, maar als je paard dan ook nog dunner wordt omdat ze te veel energie verbruikt laat ik haar niet staan zonder deken. En ze is ook de jongste niet meer. Het is trouwens voor het eerst dat ik haar zie rillen. Andere jaren had ze nergens last van.

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 12:29

Jooon schreef:
lovelucydan schreef:

:j

Denk dat je ook naar de leeftijd van een paard moet kijken. De jonkies zullen inderdaad er beter tegen kunnen dan de oudjes

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 12:31

Niet naar leeftijd, naar de individuen. Als je alle paarden over 1 kam scheert, dan leer JIJ het nooit :)
Zijn vast wel heeeel veel paarden die het echt niet nodig hebben die extra bescherming, maar anderen wel. Ik zie iig niet in waarom ik mijn paard zonder moet laten lopen en stijf & tegen spierbevangeheid aanzittend moet laten lopen omdat dekens niet hoeven.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 12:31

waar staan jullie paarden nu 's nachts mee ? :o Mijn paard staat nu 's nachts met een 100 grams deken en die gaat er 's morgens vroeg weer af en 's avonds laat weer op( ze staat dag en nacht buiten) Maar nu weet ik niet of ze nu inmiddels zonder deken 's nachts kan staan ... Ze heeft in de winter met 300 gr gestaan . ;)
Laatst bijgewerkt door Jellebie op 15-07-11 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt