[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 18:33

Mijn paard staat vandaag nog onder 100, maar morgen 16 graden en wind. Ik ga vooral af op gevoelstemperatuur, die is morgen 12 graden. Ik ga dus heen en weer rijden.. als het droog blijft overdag bloot, met regen 0 grams. En dan 's avonds de 100 weer op.

Gedoe, deze periode.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 19:39

Ik heb ze net gewisseld naar iets dunner, de ene van 200 naar 100 en de ander van 100 naar 50.
Morgen maar weer even kijken…
Raar weer

Celebi

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 19:46

Ik heb enorm staan twijfelen maar ik ben toch voor geen deken gegaan morgen omdat de halve dag hier ruim over de 10 graden met een zonnetje is. Alleen de ochtend met de regen wordt lastig. Hopelijk heb ik het juiste gekozen.

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 20:04

Ik twijfel voor morgen ook... ze hebben best al terug een dun zomervachtje en staan vandaag onder 100gr (al de hele week, ik doe pas 250 als het niet boven de 5 graden uitkomt).

Nu twijfel ik of ik ze morgen gewoon een ongevoerde regendeken zou opleggen?

Afbeelding

Heb al terug sterren kunnen inscheren

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 08:00

Ik gooi zo denk ik smartex rains op. Bloot met deze wind en hun gezondheid durf ik niet....

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 08:49

Hier zeggen ze maximaal 14 graden, maar gevoelstemperatuur maar 9, dus bloot of alleen regendeken is voor ons nog helemaal niet van toepassing. Vooral niet met die regen en wind idd.

Ik wil gewoon voorjaar :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 08:54

Mwah het is wel warm al hoor! Ik loop buiten nu en ja het waait maar echt warme wind heb mijn eigen winterjas ook ingeruild voor een ongevoerde regenjas :)) warm zat! Ben blij ik de dunne deken omgedaan heb.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 08:55

Hier stonden ze bijna de hele winter alleen onder een regen deken.
Met dat gure weer vorige week de 100 grams liner. En nu sinds gisterenavond de liner er weer onderuit.
Zonder zet ik ze niet. Met die harde wind en regen is het toch kouder voor het gevoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 09:15

Laten mensen dan vanmiddag ook de dikke dekens om? Als de zon gaat schijnen? Dat is hier voorspelt. Regen trekt zo weg en daarna zon. Dan is 14/15 graden zelfs met wind best warm!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 09:38

De mijne hebben nu 100 gram en 0 gram op. Vanmiddag gaan de dekens af. Ze voorspellen hier zon en 15 graden, de paddock ligt heel beschut dus van de harde wind hebben ze geen last.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 09:42

Spenk schreef:
Laten mensen dan vanmiddag ook de dikke dekens om? Als de zon gaat schijnen? Dat is hier voorspelt. Regen trekt zo weg en daarna zon. Dan is 14/15 graden zelfs met wind best warm!

Ik ga voor die ene dag niet wisselen. Paard heeft moeite met zich warm houden en staat nu nog onder de 250gr rhino wug.
Pas als de temperaturen standaard boven de 10 zijn overdag ga ik naar de 100gram wug
Het wordt hier vandaag 11/12 graden veel wind en regen morgen weer kouder.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 10:11

Ik vrees dat ik er ook niet aan ontkom. Als het kon ging ik vandaag 2x. Het is straks gevoelstemp 15 graden -O-

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 10:30

Hier nu alleen regendeken op. Paarden staan aan huis dus vanmiddag wellicht zonder als de zon gaat schijnen

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 10:50

Ja, ik laat dezelfde deken op. Vorige keer ook geen probleem toen het ineens een dag zonnig en 'warm' werd, want dat valt hier telkens tegen. Hier blijft de gevoelstemperatuur zo'n 5 graden lager. Als de tegen stopt slaan we de hals even terug. Deken is ook gewoon geschikt voor +12 oid en voor dit paard moeten we eerder sneller iets eronder leggen en later pas dunner dan dat ze het te warm krijgt.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 10:57

Ik moet nu sowieso 2x daags komen ivm medicatie. Maar anders had ik vandaag ook extra naar stal gereden speciaal om te wisselen, want ik vind het wel een te groot verschil opeens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 11:03

MyWishMax schreef:
Ja, ik laat dezelfde deken op. Vorige keer ook geen probleem toen het ineens een dag zonnig en 'warm' werd, want dat valt hier telkens tegen. Hier blijft de gevoelstemperatuur zo'n 5 graden lager. Als de tegen stopt slaan we de hals even terug. Deken is ook gewoon geschikt voor +12 oid en voor dit paard moeten we eerder sneller iets eronder leggen en later pas dunner dan dat ze het te warm krijgt.

Maar een smartex rain is ook wat anders natuurlijk :)

Hier atlantic op die is ook geschikt tot +12/+14

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 11:10

Het is geen Rain hoor, maar de medium. Die is tot plus 12 en min 10, maar onder 0 moet ik er echt wat bij leggen. En als het constanter 15 graden is zonder lage gevoelstemperatuur en koude nachten kan de 0 grams wel op, maar nu met die wind zeker nog niet.

Dat zeg ik dus, mijn paard heeft het sneller koud, dus onze range is anders. Hoewel we dus heel lang in de winter de medium op kunnen houden, alleen soms even liner eronder zoals vorige week.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 11:33

Gevoelstemperatuur op je app is voor mensen anders dan voor paarden he.... bij paarden is dat verschil veel minder groot.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 11:44

Voor jouw paarden misschien. Voor de mijne niet. Daar heb ik harde manier bij geleerd dat zulk weer te koud is voor bloot of 0 gram. En dat ik wel naar gevoelstemperatuur moet kijken, want dat komt veel beter overeen voor haar.

Het is veel beter om individueel te kijken en paard te kennen dan algemene regels te volgen. Zo is advies hier ook gewoon moeilijk of bijna niet te doen. Andere paarden zouden dood neervallen van de warmte onder dezelfde deken en weer anderen hebben het juist goed dan en moeten snel meer op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 11:47

MyWishMax schreef:
Voor jouw paarden misschien. Voor de mijne niet. Daar heb ik harde manier bij geleerd dat zulk weer te koud is voor bloot of 0 gram. En dat ik wel naar gevoelstemperatuur moet kijken, want dat komt veel beter overeen voor haar.

Maar dat is natuurlijk wel meer uitzondering dan regel en kun je niet alle paarden projecteren. Verreweg de meeste paarden zullen met deze weersomstandigheden vandaag prima functioneren onder een ongevoerd of licht gevoerde deken of bloot. En hoeven niet onder een winterdeken te blijven omdat het toevallig waait.

Je kijkt altijd naar het paard maar veel staan echt eerder te warm dan te koud paarden hebben een hele andere comfortabele zone.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 11:54

Ik zeg juist telkens wat ik voor mijn paard doe, met erbij dat zij het sneller koud heeft, alleen krijg ik daar vervolgens commentaar op. Terwijl ik juist aangeef dat mijne anders is. Ik projecteer niks op andere paarden, in tegenstelling tot anderen.

En het wisselt ook nog waar je in Nl zit. Hier geen zon, veel wind, regen en 12 graden nu. Het wordt hier ook geen 15 tot 17 graden vanmiddag.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 11:55

Hier aan de kust ook mega harde wind en max 14 graden, voelt echt niet warm…
Ik heb ze onder 100 en en onder 50 staan, straks even voelen, maar af hoeven ze zeker niet

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 12:08

Ik ben benieuwd wat ik zo aantref. De wind is idd warm. Mijn paard heeft het eerder te warm dan te koud. Het is gewoon irritant zo’n contrast. Dat er weer zoveel en zo lang regen komt vannacht, daar kan mijn paard dan weer niet tegen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 12:12

Dat heb ik precies hetzelfde.. ze kan prima een buitje hebben, maar zoals afgelopen nacht de hele tijd regen en wind niet. En dan nu mooi zonnetje en droog (licht helpt op zon donker paard ook enorm qua warmte).

Ik heb een stalgenoot gevraagd om haar nu bloot te zetten:)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 12:13

Ja de verschillen zijn bizar, vrijdag mega koud met die sneeuw en wind…