[INFO] Alle vragen over dekens? #02

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

2005

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 10:35

Mijn paard staat 's nachts binnen. Als de temperatuur overdag niet meer oploopt en het 's nachts rond de 10 graden wordt gaat er 100 gram op. Ongevoerde dekens gaat ze onder zweten, de 100 gram niet. Ik wil niet gaan scheren en op deze manier houd ik toch de vacht een beetje tegen.
Aan de andere kant, ik kan natuurlijk voor de nacht de deken al opleggen en hem er 's ochtends weer vanaf halen. Stal is namelijk net zo koud als buiten en in stal kan ze niet echt warmlopen.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 10:51

Zijn er al mensen van jullie die hun paard helemaal geschoren hebben?
Mijn pony heeft al zo dikke vacht dat hij met 20min al staat te hijgen en behoorlijk zweet.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 11:22

Mijn merrie heeft het vrij snel koud en ook al aardig haar...
die staat nu sinds gisteren onder de sunshower.
Mijn 3 jarige ruin staat nog bloot en zit nog heel kort in het haar

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 11:42

Mijn welsh e-tje staat ook onder een gevoerde regendeken. Hij heeft het snel koud en zo houd ik het haar nog enigszins tegen.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 11:46

Pally schreef:
Ik had al gezocht, maar niets gevonden.
Heeft iemand ervaring met deze deken?
Bucas Celtic Stable Extra Tartan

kaylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 11:50

Hier staan ze nog bloot.
De C pony gaat meestal half oktober volledig kaal :D , onze D pony is nog maar 3 en net onder het zadel hij krijgt binnenkort een 100 grams deken op en wordt verwacht ik deze winter nog niet geschoren. Zodra hij de wedstijden in gaat, gaat hij kaal :j

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 12:25

Die van mij staan beiden nog bloot. Roos heeft het snel koud maar dit gaat nog prima, ze zit nog kort in ht haar en heeft het niet koud. Sorry maar vindt velen van jullie echt heeeel vroeg met dekens... ik loop zelf nog dagelijks zonder jas buiten, met alleen een shirtje aan. Slaap s nachts zonder deken en met ht raam open omdat ik het nog zo warm vindt....

Maarja... dat is mijn mening...

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 12:34

had hier de pony nog bloot staan maar die stond met opgetrokken kruis en haren recht overeind vanochtend.

staat nu met ongevoerde regendeken buiten en de avonden en nachten weer op stal. stond 24/7 buiten.

paard staat ook weer onder deken.

zou echt niet weten waarom sommige mensen zo extreem reageren van het is nog veel te vroeg. Je moet niet naar
de datum kijken maar naar de temperatuur en jouw paard.

het was hier vannacht 10 graden en nu 14 en dan heeft mijn paard het echt niet te warm onder zijn deken. en mocht
hij toch gaan zweten of ook maar enigszins klam aanvoelen gaat hij natuurlijk af.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 12:38

Iemand misschien een schema voor mij wat jullie aanhouden kwa temperatuur - aantal grams deken? :)

Ik wil mijn paard dit jaar helemaal laten scheren, dit gaat de eerste keer zijn dat ik een paard laat scheren. Moet je dan altijd een deken met hals gebruiken, of kan je ook op de wat drogere dagen een deken zonder hals gebruiken?

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 12:41

absque_dubio schreef:
Iemand misschien een schema voor mij wat jullie aanhouden kwa temperatuur - aantal grams deken? :)

Ik wil mijn paard dit jaar helemaal laten scheren, dit gaat de eerste keer zijn dat ik een paard laat scheren. Moet je dan altijd een deken met hals gebruiken, of kan je ook op de wat drogere dagen een deken zonder hals gebruiken?

is maar net wat jij wilt. Ik doe het wel omdat mijn paard anders op zijn hals weer heel snel een pak haar heeft maar er zijn
er ook zat die geen halsdeken gebruiken.

Mijn paard heeft als hij geschoren is en het is rond het vriespunt 500 gram op.

er zijn echter ook diverse mensen op bokt die hun paard volledig geschoren hebben en die maximaal 300 gram op hun paard gooien.

Ik denk dat je echt moet kijken wat voor jouw paard het beste gaat werken. klam aanvoelen is niet goed en worden ze ziek van en te koud betekent binnen no time weer een pak haar. gewoon goed in de gaten houden hoe jouw paard aanvoelt.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 12:44

Dankjewel! 300gram gaat ze het niet mee redden, daar stond ze afgelopen voorjaar (april) onder terwijl ze niet geschoren was. 500gram zat ik ook aan te denken als max.
En dan een deken met vaste hals, losse hals, halve hals?
Lastig, al die dekens.. :+

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 12:50

simongek schreef:
absque_dubio schreef:

is maar net wat jij wilt. Ik doe het wel omdat mijn paard anders op zijn hals weer heel snel een pak haar heeft maar er zijn

er zijn echter ook diverse mensen op bokt die hun paard volledig geschoren hebben en die maximaal 300 gram op hun paard gooien.

Ik denk dat je echt moet kijken wat voor jouw paard het beste gaat werken. klam aanvoelen is niet goed en worden ze ziek van en te koud betekent binnen no time weer een pak haar. gewoon goed in de gaten houden hoe jouw paard aanvoelt.

En wat doe jij bij -10?
Ik ga mijn paard dit jaar ook scheren, ongeschoren staat hij onder 330 gram en als het koud (< -5) is onder 450 gram.
Zou voor een geschoren paard 500 gram genoeg zijn bij -10?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 12:52

absque_dubio schreef:

standaardschema's zijn lastig te geven, iedereen doet het op z'n eigen manier, de ene pakt z'n paard graag dik in en de ander weer niet, en ook het ene paard vindt dikke dekens prettiger dan het andere paard...

Mijn merrie staat nu onder de sunshower (zonwerende regendeken), mijn ruin staat nog bloot.
Die heeft afgelopen winter onder 100 grams gestaan, alleen bij temp rond en onder 0 met 200.
Mijn merrie staat altijd wat dikker ingepakt en langer onder dekens.
Die wordt ook geschoren en staat dan met kouder weer onder 400.
Hals gebruik ik alleen bij erg koud en nat weer als ze geschoren is.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 12:55

simongek schreef:
absque_dubio schreef:

En wat doe jij bij -10?
Ik ga mijn paard dit jaar ook scheren, ongeschoren staat hij onder 330 gram en als het koud (< -5) is onder 450 gram.
Zou voor een geschoren paard 500 gram genoeg zijn bij -10?[/quote]

Voor mijn paard is dat niet genoeg nee. Die krijgt er dan nog 1 extra deken bij. Maar ja er zijn er zat die niet dikker gaan dan
300 of 400 gram ook al zijn ze compleet geschoren. :j

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 13:49

Kom net terug van buiten, jemig ik vind het koud! Paard krijgt mooi voor de nacht al haar 100 gram deken op.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 14:11

Mijn ongeschoren paard krijgt zeker 500 op bij -10. Ik kijk dan gewoon of het genoeg is of niet.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 14:22

Patty14 schreef:
Mijn pony heeft al zo dikke vacht dat hij met 20min al staat te hijgen en behoorlijk zweet.

Ja hoor, ik ga deze week zelfs al voor de 2e keer scheren.
absque_dubio schreef:
Dankjewel! 300gram gaat ze het niet mee redden, daar stond ze afgelopen voorjaar (april) onder terwijl ze niet geschoren was. 500gram zat ik ook aan te denken als max.
En dan een deken met vaste hals, losse hals, halve hals?
Lastig, al die dekens.. :+

Waarom een max? Koud is koud hoor, al loopt mijn paard met 1000grams, interesseert me niks. Mijn paard staat 's winters altijd met de Bucas all in one met hals en halsvoering. Geen idee hoe veel grams dat is, doet er niet toe. Vorige winter heeft er ongeveer een weekje nog een andere deken onder gezeten, toen was het heel erg koud :=

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 15:03

Patty14 schreef:

Ja ik.

Ze staat momenteel met haar eczeemdeken. Savonds/snachts staat ze op stal, overdag op de wei.
Morgen wordt het weer slechter dus dan even kijken wat ik erop ga leggen.. Twijfel tussen een 0 grams
regendeken of 100 grams halsdeken.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 15:28

Lees hier iets over schema's denk dat je echt na je eigen paard moet kijken
mijn dikste deken is 550 grams, maar als het echt koud word gaat daar nog gewoon een deken onder.
kijk echt hoe mijn paard aanvoelt, word trouwens wel geschoren

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:26

ook hier gaat er vannacht een dun zomerdekentje op. overdag is het in het zonnetje prima te doen maar vanmorgen toen ik aan kwam op stal vond ik 9 graden toch best frisjes!

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:00

Ik ga 's nachts ook een 0gr regendeken op doen. Het koelt hier al behoorlijk af 's nachts.. Doe het deken wel in de ochtend voor m'n werk af (indien het niet regent) want overdag kan het nog wel oplopen. :)

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:08

Als ze naar buiten gaat gaat de fleece gevoerde regendeken op. Op stal is het aangenaam en dus staat ze daar zonder deken nog.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:22

Hier gaat vanavond regendeken mrt fleece op. Staan buiten. Op de dag bekijken we wat we doen met deken

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:50

vannacht gaan onze paarden voor de eerste keer sinds deze zomer weer binnen.
en dan begin ik gelijk met een dunne deken bij mijn pony (onze stallen zijn gewoon open)
ik wil eigenlijk dat hij niet in zijn wintervacht schiet ivm wedstrijden dit winterseizoen,
maar ik denk dat ik daar al te laat mee ben, want hij begint al een beetje meer vacht te krijgen
ga vanaf nu gewoon rustig opbouwen met dekens (afhankelijk van temperatuur natuurlijk)
overdag nog gewoon bloot voorlopig denk ik
en anders wordt het misschien toch scheren over een paar maanden...
moet ook eigenlijk een goede onderdeken kopen van bucas omdat ik die schuurplekken echt super lelijk vind,
maarja, daar hangt dan ook weer een prijskaartje aan :')

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:51

Heb hier de vliegendeken vandaag afgedaan (ondanks dat er nog best wel vrij veel beestjes in de lucht zitten hier) en denk dat ik vanavond mijn ongevoerde regendeken op doe.

Vorig jaar heb ik voor het eerst eind oktober geschoren maar dit was eigenlijk aan de late kant. Zal dit jaar iets eerder worden.