[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 17:46

lelberse schreef:
Hoii, Ik heb mijn pony geschoren (alleen buik, borst en onderhals) Nu is dit al weer heel erg aangegroeid en zweet hij zich tijdens het rijden helemaal de **... Nu wil ik hem eigenlijk bijna helemaal gaan scheren. Op zijn benen, rug (zadelplek) en zijn hoofd na. Maar hij staat altijd buiten maar beschikt wel over een schuilstal. Alleen word deze vaak ingenomen door de andere paarden die hoger in de rang staan.. Ik heb een regendekentje met hals (0 gram) en een outdoor 300 gram. Maar als ik hem dus bijna helemaal scheer kan hij dan ook met die 300 gram buiten staan als het echt koud word. Zonder hals dus maar wel geschoren.. Nou kan hij evt. wel s'nachts binnen staan maar ben hier zelf niet zo heel erg van, heb liever altijd buiten. Ik heb ook nog een staldeken maar heb geen flauw idee hoeveel grams deze is.. Hoe kun je dat zien als er geen kaartje meer in zit? Of gewoon gokken. En kan ik deze dan als onderdeken gebruiken?

Als je even wacht tot het wat kouder wordt kun je prima vooruit met die winterdeken van 300 gram. Als het dan echt koud wordt kun je altijd nog die staldeken eronder doen. Afhankelijk van de haren of die weer een beetje zijn aangegroeid. Voor nu is 300 veel te warm en 0 voor de nachten te koud... Betekend wel dat je in het voorjaar ineens van 300 naar niets gaat. Ideaal zou zijn als je nog een 100 zou hebben. Dan kun je die als tussendeken gebruiken

Nies_

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 17:51

Als je die staldeken als ongeveer de helft van die 300 grams in schat zou je die wel onder die 0 grams kunnen leggen. Maar ik blijf het een beetje beholpen vinden. Als er ook maar iets kapot gaat heb je niks meer en dat is niet heel prettig als ze geschoren buiten lopen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 10:11

Epplejeck en wijze raad gaat meestal niet samen.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 10:19

Nies_ schreef:
Epplejeck en wijze raad gaat meestal niet samen.

:') :') :')

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 11:51

Toch de hals maar om gedaan
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:00

Ff vraagje, ik heb een nieuwe deken gekocht. Een fleecegevoerde outdoordeken met een liner, samen zou het 300 grams moeten zijn. Hoeveel is dan de liner?

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:10

Pally schreef:
Ff vraagje, ik heb een nieuwe deken gekocht. Een fleecegevoerde outdoordeken met een liner, samen zou het 300 grams moeten zijn. Hoeveel is dan de liner?

Fleece is meestal tussen de 50 en 100 gram dus de liner zal 200/250 grma zijn.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:39

ja zoiets zal het wel moeten zijn...

Ik ben vanmorgen voor mijn werk langs stal gereden om de halzen er aan te doen, leek niet nodig, prachtig weer, maar toch ineens een enorm bui!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:46

Of ze hebben het fleece niet meegerekend. :') Maar zal sowieso wel tussen de 200 en 300 grams zijn.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:51

keeyzie schreef:
MadelonSunny schreef:
Je mag de Horseware dekens ook absoluut niet behandelen met iets om ze waterdicht te houden hea. Dat beschadigd juist die laag. En niet warmer wassen dan 30 graden en niet in de wasdroger. :P

Klopt stond inderdaad ook op het etiket wat toen aan de deken zat. Maar toen ze eenmaal lek waren heb ik het toch nog geprobeerd, maar helaas..

Oke ik begrijp hier uit dat deze dekens gewoon gewassen moeten worden zonder poespas. Geld dat ook voor Bucas?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 17:40

Maar das raar, mijn deken is gewassen en gereinigd en geïmpregneerd door paardendrogist.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 19:00

Ik laat mijn dekens altijd wassen bij een wasserij en ik lever er zelf Bucas wasmiddel bij. Ze zijn nog steeds waterdicht.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 19:12

Wassen met producten van Horseware mag wel.
Maar met normaal spul om je deken waterdicht te maken mag niet omdat dat botst met de chemicaliën die op het deken zitten die voor waterdichtheid zorgen. Het kan goed gaan maar de kans dat het fout gaat is aanwezig.
Het is bij die dekens ook helemaal niet nodig om te impregneren. Zolang je op 30 graden wast en dekens niet in de wasdroger doet, blijft de laag die voor waterdichtheid zorgt gewoon intact :j
Zo is het mij vorige week verteld door een vertegenwoordiger van Horseware.
Over Bucas durf ik nog even niet te zeggen. Dat merk hebben we pas sinds zaterdag in het assortiment en krijgen we volgens mij morgen een training van. Of anders Horsegear en over 2 weken Bucas :=

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 19:56

Is de Amigo Stable Sheet ongevoerd? En kun je deze 'opvullen' met horseware onderdekens?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:00

dat is toch die katoenachtige zomerdeken?
die is heel dun en ongevoerd, ik gebruik 'm als zomerdeken/zweetdeken in de warme tijd.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:11

Ja, dacht al op de foto dat het een soort zomerdeken zou zijn. Dan kan ik hem gebruiken voor in de sral als het niet zo koud is, en evt een onderdekentje onder doen. Weet jij toevallig ook of deze bevestiging ringen heeft bij de hals waar je onderdekens aan kunt vast maken? Alvast bedankt!

En weet iemand ook of ALLE amigo (regen)dekens het liner systeem hebben?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:13

nee geen bevestiging voor hals en liners, denk ook dat de stof daar te dun voor is.
deken is ook niet waterdicht he...
is enkele dunne stof.

de amigo hero's hebben geen aansluiting voor hals en liners, de bravo's wel, de hero plus heeft wel een losse hals

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:52

SBravour schreef:
Ja, dacht al op de foto dat het een soort zomerdeken zou zijn. Dan kan ik hem gebruiken voor in de sral als het niet zo koud is, en evt een onderdekentje onder doen. Weet jij toevallig ook of deze bevestiging ringen heeft bij de hals waar je onderdekens aan kunt vast maken? Alvast bedankt!

En weet iemand ook of ALLE amigo (regen)dekens het liner systeem hebben?

Is op zich niet nodig. Ik heb een amigo liner onder mijn bucas. Blijf gewoon zitten hoor. Hoef het helemaal niet aan de voorkant vast te maken. Ideaal die dingen.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 21:19

Ik was idd aan het kijken naar een Amigo Hero, in principe vind ik het niet erg als er geen bevestigingsringen zijn voor de liners, maar het is voor mij wel echt van belang dat deze er goed onder blijven. Onder mijn huidige deken steken ze er namelijk voor en aan de achterkant uit. Duss, zocht ik een deken met linersysteem het liefst. Maar als jullie zeggen dat de liners ook goed onder de Amigo Hero dekens liggen, zonder uit te steken. Iemand ervaring mee? :)

Bij de stal/Zomerdeken maakt het me niet uit, aangezien het toch droog is in de stal is het ook niet erg als ie wat uitsteekt :D

Nogmaals bedankt !

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 21:23

Bij mij gaan de liners wel schuiven als ik ze vooraan niet vast maak.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 21:28

Ooh, schuiven deden ze bij mij nooit. Ligt beetje aan bouw van je paarden denk ik.
Mij gaat het er meer om dat ze er niet onderuit komen dus. :) zoals bovenstaand mijn vraag over hoe dat is met de amigo hero.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 21:50

Ik had bij mijn merrie ook een liner onder mijn Dominick deken, maakte ik alleen de klipjes aan de achterkant aan de ringetjes van de deken vast, bleef keurig liggen.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 21:52

Hier draagt mijn fjord liners onder een weather beeta deken, ligt perfect.
En ik maak dus ook alleen voor op de borst vast(logisch) en achteraan.
Niks schuift.
Overigens ook bij mijn amigo dekens maak ik hem niet op de schouder vast.
Vind dat vreselijk.. En met wisselen ook nog eens heel lastig.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 22:08

MoniekV schreef:

Hier ook :-)

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 22:10

IngridM schreef:
MoniekV schreef:

Hier ook :-)

Hoe schuiven ze dan? Ben wel benieuwd namelijk ?
Komt er aan 1 kant deel deken zichtbaar onderuit ?