[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:51

Die kun je gewoon laten slijpen. Ik stuur de messen altijd op naar Jorna in Leeuwarden.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:54

Ik heb mijn pony vorige week ook geschoren, gewoon lekker helemaal kaal, met op d'r kont 5 sterren

Afbeelding

Afbeelding

Dacht via de bokt upload te kunnen uploaden, maar snap niet waarom de foto's zo mini zijn :')

Jaan81

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 13:39

Ik ga de mijne vandaag of morgen voor de tweede keer zijn racestreep scheren, en wellicht poging tot een figuurtje op z'n billen :D

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 13:48

Llicht aan laten helpt niks, dat is wetenschappelijk bewezen. En als ze naar gaan en naar buiten kunnen kijken heeft het al helemaal geen nut.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 13:51

Ik heb begin september en begin oktober een keer geschoren. Ik weiger meer dan 3x te scheren :') Dus ik scheer in december nog voor de laatste keer. Tussen september en oktober groeide der haar heel erg hard maar nu valt het wel mee. Moet het zeker wel kunnen rekken tot december :j

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 13:53

Het leek ook of de beesten nog volledig in haargroei zaten door de lange mooie nazomer warmte (toen ineens naar mega kou en weer naar warm). In het verleden schoor ik altijd half/eind september en nog nooit zo snel weer haargroei gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 13:54

Zonnetje81 schreef:
Llicht aan laten helpt niks, dat is wetenschappelijk bewezen. En als ze naar gaan en naar buiten kunnen kijken heeft het al helemaal geen nut.

Heb je een link dan naar het onderzoek :) ?

Vorig jaar heb ik het niet gedaan en moest toen 2x scheren. Nu wel licht aan laten (binnenstallen) en hoef niet te scheren :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 14:26

Ik dacht juist dat dikke dekens niet hielp maar licht (of beste nog daglichtlampen) wel!

Die van ons worden trouwens elk jaar bolletjes wol, maar staan dan ook niet met licht aan en ik wil er ook niet te veel dekens op. Bij sommige sportpaarden van stal lijkt dikke dekens op te werken tegen de vachtaanmaak, maar bij zulke robuuste huis-tuin-keuken ponys als die van ons dus ook niet :+

1 week terug geschoren, dus voorlopig nog ff niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 10:04

Ik hoop vrijdag mijn moser max binnen te krijgen, kan ik zondag gaan scheren.
Twijfel alleen nog heel erg, wil mijn paard helemaal scheren voor het eerst (vorig jaar jachtmodel geschoren) maar weet niet wat ik moet doen met haar hoofd en benen.

Ze verkleurd echt heel erg als ik haar scheer en vind het dan zo lelijk dat je zo een overgang hebt, maar durf nog niet zo goed hoofd en benen te scheren, weet ook niet hoe ze daar op gaat reageren namelijk, wat zouden jullie doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 10:06

Benen zou ik gewoon scheren, hoofd scheer ik altijd tot de bakstukken. Vindt het volstrekt onnodig om het hele hoofd te doen.

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 10:48

Ik ga dit weekend m'n welsh scheren dat de bovenkant helemaal geschoren is, als het lukt doe ik het hoofd erbij, maar wordt de eerste keer voor haar dus ik kijk even hoe ze het vindt

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 11:05

Ik scheer altijd het hele hoofd als ze dat toe laten, vind dat wel het mooiste :j Maar weet je, er kan altijd meer van af! Ik zou gewoon eens beginnen met de keel uitscheren, gaat dat goed, dan tot de bakstukken, en zo verder.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 11:10

Gister mijn paard voor de 5e keer geschoren, Word er gek van de haren groeiden elke keer zo verschrikkelijk snel terug!!!!!!!! Hij is nu echt kaal kaal dus hoop dat het nu afgelopen is met het scheren .. heb er niet echt meer zin in

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:04

Ik ga over 2 weken mijn paard voor de 2e keer scheren. Ze schiet nu echt snel weer in der haar. Had het liever deze deze week al gedaan,maar kan pas over 2 weken een scheerapparaat lenen. Hopelijk red ik het dit jaar met 2x. Vorig jaar heb ik 3x moeten scheren.
Ik doe de benen niet en verder kaal en hoofd tot aan de bakstukken.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:32

Het gaat ook hard dit jaar heb ik het idee.. Ik ga eind deze week mijn paard voor de 4e keer scheren. Dat is voor dat beest wel normaal, maar het is nu iedere keer echt alweer dikker dan normaal. Weet niet wat dat is, want ik heb de eerste keer dit jaar juist veel later geschoren dan normaal.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:34

Mijn merrie is ook ineens in het haar geschoten. Hopelijk kan ik het bij haar redden met 2 keer scheren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:36

Ik heb hier juist het idee dat de vachten heeel langzaam groeien :+ zelf onze fjord die altijd buiten staat is nog geeneens een ontplofte teddy _O-

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:38

Die knollen van jou zullen wel een afwijking hebben, Yvanka.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:39

hahaha ja wie weet _O- , nee het is op de stal van mijn paard ook zo dat veel nog kort in het haar zitten :+ heel bijzonder.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:41

Mijn merrie zit normaal altijd heel kort in het haar en staat ook gewoon met een goede deken op maar heeft ineens vacht gekregen :'). Ik ga het scheren nog wel even proberen uit te stellen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:42

Pantykous schreef:
Ik scheer altijd het hele hoofd als ze dat toe laten, vind dat wel het mooiste :j Maar weet je, er kan altijd meer van af! Ik zou gewoon eens beginnen met de keel uitscheren, gaat dat goed, dan tot de bakstukken, en zo verder.

Bedankt voor de tip, ik begin gewoon met het lijf, kijk even hoe ze reageerd met de benen en inderdaad richting hoofd.

Nog een vraag, zal ik van te voren even een kalmeringspasta toe dienen of niet?
Ze kan nogal panisch zijn soms, tondeuse is oke meestal maar ooit eens scheerapparaat gehad in de buurt en toen heeft ze 2 halsters kapot getrokken.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:47

voor diegene die hier al meer dan 3x hebben moeten scheren: hebben jullie dan niet te vroeg een eerste keer geschoren? Dus nog voor de wintervacht compleet was?

ik scheer soms in oktober tussen de kaken en enkele strepen onderaan de hals. Half november scheer ik volledig (alleen bovenkant hoofd niet, dus odnerkant kaken tot aan de bakstukken) en mijn paard heeft hooguit enkele mm haar (nog geen 5mm) wanneer de zomervacht doorkomt...

@Romy: als er paniek is ben je te laat met kalmeringspasta, het werkt dan amper en kan je beter wachten tot de dag nadien. Eerst pasta geven en nadien opnieuw een poging

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:55

Jawel, maar dan is het ook al dik. De eerste keer scheer ik al in augustus of dit jaar september, maar dat is dus al "laat". Ik scheer niet voor de grap, dus doe het gewoon als het nodig is en wanneer dat dan is doet er niet zoveel toe.

Deze foto is uit december 2013 toen ie op rust stond. Daar is ie al twee keer geschoren :+

Afbeelding

Dus dan kun je je wel voorstellen dat het in oktober en november ook al geen doen meer is als je fatsoenlijk wil trainen.

Dandy200

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:58

Kunnen jullie mij helpen met een dilemma?

Ik heb een draver van 8jaar, die van zichzelf altijd vrij snel zweet. We doen eigenlijk van alles, van springen tot dressuur, tot soms een buiten ritje. Als we gewoon dressuur matig aan de slag zijn, zie je naar 20 tot 25 minuten zweetplekken verschijnen op zijn hals. We stappen gewoon normaal 5minuten in en 5 minuten uit.

Nu staat hij op dit moment nog 24/7 op het land, met een 100 gram deken. Hij staat bij mij aan huis en ik rijd altijd bij de buren, die 3minuten verderop wonen.

Zodra ik klaar ben met rijden leg ik een zweetdeken op en blijft hij bij de buren, totdat hij redelijk droog is. Dan stap ik naar huis en is hij droog. Thuis krijgt hij zijn 100 gram deken weer op en gaat hij het land op.

Hij komt binnen nu en 2 weken. `s nachts binnen te staan en van 8 tot 8 buiten. Ergens deze winter is het plan om een uitloop te crieëren, maar dat is voor nu nog niet aan de orde.

Maar nu duurt het vaak 30 tot 40 minuten tot hij weer droog is. Als ik `s avonds rij, vindt ik dat vrij lang. Nu is het dilemma laat ik hem wel scheren of niet? en dan helemaal of een deel?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 14:23

wow ja, dat is wel echt een bolletje wol. Daar geraak je idd niet meer door heen als je wacht tot november.

voor sommige paarden doet het veel dat je tussen de kaken en de onderkant van de hals scheert. Maar als je paard ook onder het zadel goed zweet zou ik gewoon volledig scheren.
Het eerste jaar dat ik mijn paard liet scheren, was het een jachtmodel, dus alles geschoren behalve bovenkant hoofd, benen en waar het zadel lag. Paardlief had altijd natte modderbenen, niet ideaal voor beenbescherming te gebruiken en een droog paard met een natte plek op z'n rug wegzetten vond ik ook maar niets.
Sindsdien altijd volledig, behalve bovenkant hoofd, omdat ik het resultaat niet altijd even geslaagd vind. Als je tot aan de bakstukken scheert valt het ook niet super hard op.