[INFO] Alle vragen over dekens? #02

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 12:53

44Myrthe44 schreef:
Def schreef:
Als je een deken zou willen omdoen omdat je paard het anders koud heeft, dan zou je helemaal geen deken om hoeven doen. Tenzij het een oud of ziek paard is.
De reden voor de meeste mensen om nu al dekens op te doen, is omdat de dagen korter worden en je paard dus wintervacht aan gaat maken. Dat willen ze niet en daarom met 14 graden een deken op.
Ik zie nu al verschil bij mijn pony tussen haar hals en de rest van haar lichaam. Op haar hals zit al veel meer haar, omdat die niet onder de deken zit.

Denk je echt dat daar meer haar zit? Of lijkt het misschien maar zo?
Omdat het haar onder de deken wordt platgedrukt, en het haar op de hals gewoon uit kan gaan staan. Kan dit veel meer lijken!

Tot zover zijn mijn ogen nog prima en zie ik dus ook prima of daar echt meer haar zit of niet... :')
Paard staat overdag ook zonder deken he, dus die haren zijn niet plat gedrukt...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 12:58

Ja, ik ben een verwend iemand omdat ik mijn paard redelijk vroeg een deken op doe, en denk ook niet aan mijn paard :biggrin: Het is veel natuurlijker haar in de paddock te zetten met onbeperkt hooi, maar waar ze zich niet goed warm kan lopen, lekker in de langdurige regen zonder deken. En dat ze dan de volgende dag wat stijf loopt, dat maakt niet uit. Ze kan iig paard zijn (want dekens zijn zoooo belemmerend :? ). En die stijfheid, ja, dat hoort er gewoon bij. En dat koud hebben ook, wel zo paardvriendelijk :j Ik haalde vanochtend een zwartje uit de regen die niet meer normaal stil kon staan van het rillen. Ja, maar een deken op zou haar verpesten, en dat zou niet paardwaardig zijn. Nope. Het achterlijk koud hebben wel, worden ze hard van. :roll:

Ik doe lekker een deken op, zodat mijn paard door blijft eten ipv in een gedoken staat te wachten tot de regen ooit eens op houdt en daarbij stopt met eten (en dus zich niet warm kan eten). Ik doe lekker een deken op, zodat daar de sneeuw op kan blijven liggen, want dat doet het niet op haar 'mietjes' vacht (en ja, dat gebeurde toen ze nog nooit een deken op had gehad van te voren). Ik doe lekker een deken op zodat ze niet stijf wordt in de rugspieren en lendenen die al zo gevoelig zijn. Ik doe lekker een deken op zodat het werk van de fysio die ik laat komen niet gelijk te niet wordt gedaan met de spieren. Ik heb een mietje, en die pak ik in :)

Vind ik het leuk? Nee. Geef mij maar 10 van mijn shetjes dan mijn grote paard, ik hou helemaal niet van dat deken gedoe. Maar als ik haar daar blij mee maak, dan moet het maar. Als ik haar daardoor lang buiten kan laten, de hele winter door, dan moet het maar. En als ik dan merk hoe veel soepeler ze blijft, minder gefrustreerd als het regent, en ook gewoon blij blijft eten ipv ingedoken te staan, dan doe ik er wel goed aan. Ik ben geen wedstrijd ruiter, en in de winter rij ik niet intensief. Enige gemak dat ik echt heerlijk vind is dat ze droog is als het giet en ik wil rijden :P Dan hoef ik geen zadel op een nat paard te gooien ;)

Vannacht stond ze overigens zonder. Ik had gehoopt dat het ons langs zou gaan, helaas. Ik dus vroeg naar stal, want ik dacht; die krijgt het vast koud. Niets was minder waar gelukkig, gewoon blij en warm aan het eten. Opluchting! Dus ik hoef nog niet met dekens te beginnen. Haar vriendin echter stond als een rietje te rillen niet te zuinig, sneu. Die had wel blij geweest met een regenjasje, haar vachtje was gaan doorlekken.

Piekosjj

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 13:22

^ amen. Om die reden krijgt mijn ruin ook een deken op ja, hij kan gewoon echt niet goed tegen regen en kou. Tover hem zo weer onder z'n deken vandaan, ze verwachtten voor de hele dag regen maar ik spot zelfs al wat blauwe lucht! :D

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 16:12

Toch wel typisch: Bokt steigert als je ondoordacht en onervaren maar wat aankloot, maar Bokt steigert ook als je op 8 september alvast rustig gaat inlezen over dekens omdat je daar onervaren in bent, want 'omg wie denkt er nu al aan dekens?!' In ieder geval iedereen bedankt voor het antwoord op mijn vraag :roll: Ik heb gelukkig wel een heel fijn antwoord gekregen via pb waar ik wel wat aan heb.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 16:15

Haha, zeker :D Daarnaast is het volgens mij ook heel gewoon om in september al met dekens te beginnen als je de vacht tegen wil houden. Nou doe ik het zelf niet, maar ik weet niet beter.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 16:23

Nies_ schreef:
Haha, zeker :D Daarnaast is het volgens mij ook heel gewoon om in september al met dekens te beginnen als je de vacht tegen wil houden. Nou doe ik het zelf niet, maar ik weet niet beter.

Ik kijk ook echt niet naar de maand, datum of temperatuur of wat dan ook, ik kijk naar mijn paard. ;)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 16:24

Ik doe zo lang mogelijk zonder deken en dan scheren. Helaas is dat in augustus al nodig, al is nu de vacht al weer vrij dik en staat ze weer zonder deken :')

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 16:40

Ik ben niet tegen dekens, verre van zelfs. Ik zal ook geen commentaar leveren wanneer iemand nu een deken op doet, schijnt in Nederland nu wel redelijk fris te zijn, ben in een warm oord daarom weer ik het niet precies. :)) maar wat ik belachelijk vind is dat er afgelopen week met temperaturen tot 30 graden er dekens worden opgedaan. Ik kan me niet voorstellen dat je een paard daar gelukkig mee maakt. Maar ook daar bemoei ik me verder niet mee, iedereen moet het zelf weten. Leven en laten leven.

Mijn merrie is 21 staat op stal met een peesblessure, voorlopig wordt ze dus niet gereden. Wanneer ik weer terug ben in Nederland gaat er een deken op. Ik begin met een ongevoerde regendeken, die houdt ze op tot het overdag rond de 10 graden is, daarna een 150 grams er onder en zo steeds wat grams meer of minder, afhankelijk van het weer.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 16:53

Ik wou die van mij ook zo lang mogelijk zonder deken laten staan en dan straks scheren, maar ivm de langdurige regen toch maar een regendekentje om gedaan.
Hij staat 24/7 buiten zonder echte schuilmogelijkheden en op een schrale wei omdat hij te dik is.
Hij krijgt voorlopig ook geen dikkere deken op, maar zo is hij iets meer beschermt tegen die regen en wind.
Door kou en regen krijgt hij snel last van zijn rug, in eerste instantie zou hij voorlopig niet bereden worden maar omdat hij zo dik is word hij nu toch maar 2x per week gereden en dan is het wel fijn dat hij geen last van zijn rug heeft.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 16:54

Rienn schreef:
Ik ben niet tegen dekens, verre van zelfs. Ik zal ook geen commentaar leveren wanneer iemand nu een deken op doet, schijnt in Nederland nu wel redelijk fris te zijn, ben in een warm oord daarom weer ik het niet precies. :)) maar wat ik belachelijk vind is dat er afgelopen week met temperaturen tot 30 graden er dekens worden opgedaan. Ik kan me niet voorstellen dat je een paard daar gelukkig mee maakt. Maar ook daar bemoei ik me verder niet mee, iedereen moet het zelf weten. Leven en laten leven.
Nee, dat begrijp ik inderdaad ook niet. Mijn regendeken is super luchtig en uv-reflecterend, maar die doe ik ook echt niet op met zulk weer.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 17:47

Als je wilt scheren is het fijn al met een deken te beginnen,anders wordt de vacht zo vet.
Je kunt ze natuurlijk ook eerst goed wassen,scheert wel een stuk makkelijker.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 17:50

Ik was het inderdaad 1 of 2 dagen van te voren als ik voor de 1e (en nu ook 2e) keer ga scheren. Dan is het toch nog warm zat.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 18:43

Ik had al gezocht, maar niets gevonden.
Heeft iemand ervaring met deze deken?
Bucas Celtic Stable Extra Tartan

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:01

mijne een 0 grams regendeken op en niks te warm eronder !! in de nachten op stal en overdag buiten

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:05

hier ook 0 gram deken op, niet voor de warmte maar voor de regen paard heeft vanochtend hele ochtend buiten gestaan en regende echt heel erg

normaal wacht ik ook langer en scheer haar dan, maar liever een deken op in de regen dan dat ze de volgende dag niet te rijden is omdat last van haar spieren heeft

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:35

hier is het nu niet zulk lekker weer, regen en net wat onweer gehad, en tkoeld wel lekker af nu :j
ondanks dat ze binnenstaan hebben ze een 50 gr dekentje op, merrietje omdat ze een koukleum is en ruin ook omdat ik zijn vacht zo kort mogelijk wil houden omdat ik nu nog niet wil scheren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:38

wendyke schreef:
mijne een 0 grams regendeken op en niks te warm eronder !! in de nachten op stal en overdag buiten

Hier idem...

Hoop hem niet te hoeven scheren. Het is bijna ongelofelijk, hij staat nu met een fluwelen velletje, maar zodra de kou toeslaat krijgt hij haar als een teddybeer....

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 07:10

Hier is het overdag nog zeker 18 graden, dus ik wacht nog met de dekens. Ik heb besloten om pas te beginnen wanneer het 's nachts consequent onder de 10 graden zakt.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 07:58

Het was vanacht maar tien graden....

Kelszz_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 08:02

Ik zit eraan te denken om vandaag weer met de zomerdeken te beginnen.

Het enige struikelblok wat ik heb is dat het tot donderdag snachts 8 graden is. En dan daarna weer 10 ...

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 08:07

Kelszz_ schreef:
Ik zit eraan te denken om vandaag weer met de zomerdeken te beginnen.

Het enige struikelblok wat ik heb is dat het tot donderdag snachts 8 graden is. En dan daarna weer 10 ...

dat is toch wel een gigantisch verschil. of is het een type fout en gaat de temp verder stijgen....

Mijne staat onder de ongevoerde regendeken als het goed is. ga zo eens kijken, hij staat bij mijn ouders en ben gisteren niet geweest.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 08:14

Hier alleen snachts een dekentje op. Overdag is wanneer het zonnetje maar even door breekt, wel heel warm.
Voor mij is rond de 10 a 12 graden het teken voor een dekentje.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 08:17

Paard was na uurtje in de regen gisterenavond flink koud onder haar Freedmo turnoutje, en heeft ze de Rhino Wug op gekregen. Die is net wat dichter en beter, daar bleef ze wel warm onder. Was blij dat ik hem op had gedaan, wat een pokkeweer.....

Nu weer bloot in de hoop dat de buien vandaag meevallen ;)

OlympicOrry

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 09:16

Mijn merrie is gisteren verhuisd naar 24/7 buiten en ik moet zeggen dat ik ook twijfelde om haar regendeken op te doen voor de nacht. Heb het toch maar niet gedaan. Wanneer haar binnen stalletje af is kan ze in de winter snachts op stal momenteel dus niet. Omdat ze ook herstellende is van rugproblemen moet ik het wel in het oog houden dat ze hier in haar rug niet te stijf van word. Zoals hierboven al een keer gezegd is beter voorkomen dan genezen en een deken op wanneer je paard zelf aangeeft dat hij koud heeft. Dit is voor ieder paard anders.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 10:16

Mijn pony staat lekker zonder, die begint al flink te teddyberen, maar ze is met "pensioen" en een teddybeer vacht heeft ze altijd al aangemaakt, dus maak me er niet zo druk om.

Mijn paard staat onder 0 grams regendeken. Kwam vrijdagavond langs om te mesten tussen de buien door, en hij stond helemaal verkleumd en zielig te staan.