Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 16:09

Ja, daar heb je wel gelijk in Tracreda, ze hebben wel super service. Maar dat heeft Agradi ook vind ik!

@ beauisvancie: Het is wel een paard he... Volgens mij is er voor hen niets lekkerder dan heerlijk bloot kunnen rollen. Maar als het echt moet zou je een katoenen dekentje kunnen proberen misschien?

@ Sappos: arm veulen... Hoe heb je hem er weer uit gekregen?

@ lelijke_heks: Dat komt door de halsdeken, dat drukt/schuurt toch op de manen. De enige oplossing is helaas simpel: zonder (hals)deken laten lopen. Manen kort houden zou ook al iets schelen heb ik wel eens horen zeggen.

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 16:20

hmm balen... dan maar geen hals volgend jaar...?
manen zijn vrij kort, ze gaan regelmatig naar de kapper, ze moeten er wel mooi op staan met een wedstrijd hé.
alleen zijn ze nu half knap, half punk.... achja heeft ook wel iets :Y)

XxLaura98

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 16:23

ik heb een vraag en misschien kunnen jullie mij helpen.
mijn pony staat de hele winter al met een 300 grams op, maar laatst zaterdag stond hij s avonds te zweten onder zijn deken toen ik aankwam, s ochtends & smiddags was ik niet geweest omdat ik weg moest maar dat doet er even niet toe. we hebben met de stalhouder al afgesproken dat als het warm is overdag ze hem in de wei en s avonds weer op doet, dit had ik natuurlijk allang gedaan als dat zou kunnen maar ik moet s ochtends gewoon om 8 uur op school zijn. maar nu is het weer hier weer minder warm dan van het weeekend en gaat het wel goed onder deze deken, maar ik wil sowieso graag dunnere deken die hij op kan sowieso overdag, het is er in de stal niet warm trouwens. Maar wat voor een deken moet ik dan nemen? 100 grams? want is een deken zonder vulling niet een te grote stap?

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 16:25

XxLaura98 schreef:
ik heb een vraag en misschien kunnen jullie mij helpen.
mijn pony staat de hele winter al met een 300 grams op, maar laatst zaterdag stond hij s avonds te zweten onder zijn deken toen ik aankwam, s ochtends & smiddags was ik niet geweest omdat ik weg moest maar dat doet er even niet toe. we hebben met de stalhouder al afgesproken dat als het warm is overdag ze hem in de wei en s avonds weer op doet, dit had ik natuurlijk allang gedaan als dat zou kunnen maar ik moet s ochtends gewoon om 8 uur op school zijn. maar nu is het weer hier weer minder warm dan van het weeekend en gaat het wel goed onder deze deken, maar ik wil sowieso graag dunnere deken die hij op kan sowieso overdag, het is er in de stal niet warm trouwens. Maar wat voor een deken moet ik dan nemen? 100 grams? want is een deken zonder vulling niet een te grote stap?

300 vind ik voor deze temperaturen echt wel héél warm .
ik zou snel over gaan naar de 100 , of een fleece gevoerde regendeken en dan lekker bloot :j

XxLaura98

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 16:30

ja het is ook heel warm maar ik heb niet een nieuw zadel omdat de oude niet goed op fedor pastte en dus wou mijn moeder niet nog een deken halen want dan moest ik de zelf meebetalen en nu heb ik weer geld dus dan haal ik een 100 denk ik, dankje. :)

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 16:35

ehm.... zou jij van je moeder ook geen zomerjas mogen als je een nieuwe fiets hebt gekregen en daarom maar met je dikke winterjas moeten blijven lopen als het bijna 20 graden is?

*zie dit niet als een aanval maar als een poging tot begrip*

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 16:36

lelijke_heks schreef:
hmm balen... dan maar geen hals volgend jaar...?
manen zijn vrij kort, ze gaan regelmatig naar de kapper, ze moeten er wel mooi op staan met een wedstrijd hé.
alleen zijn ze nu half knap, half punk.... achja heeft ook wel iets :Y)

Hmm dat is ook niks nee. Ikzelf vind het eigenlijk een heel lastige kwestie. Als je je paard helemaal scheert, maar geen halsdeken op doet, klopt het imo niet helemaal, want waarom krijgt hij anders vacht op z'n hals? Maar halsdekens hebben nadelen, oa de manen, maar ook bewegingsvrijheid vind ik. Om je paard dan alleen op het lijf te scheren en de hals wollig te laten... ze zien je aankomen op wedstrijd :')

@ Laura (naamgenootje :) ) 300 lijkt me ook erg warm nu. En overdag af is toch ook een grote overgang? Fleecegevoerd kan denk ik prima hoor. Ik heb toch al wel 3 verschillende dekens voor mijn ongeschoren pony, dat heb je al snel nodig om een beetje op- en af te kunnen bouwen. Ik heb een waterdichte 100 grams, waterdichte 300 grams en da nog een onderdeken van zo'n 150 gr. Gebruik vooral de eerste twee, maar vond die onderdeken toch wel fijn om te hebben toen het 15 graden vroor! Als je eenmaal met dekens begint heb je er echt wel meer dan een nodig! Paarden zijn een dure hobby... Als je geld wilt besparen, moet je iig niet aan de dekens gaan, en je pony gewoon zelf zijn vacht laten regelen.

XxLaura98

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 17:13

lelijke_heks schreef:
ehm.... zou jij van je moeder ook geen zomerjas mogen als je een nieuwe fiets hebt gekregen en daarom maar met je dikke winterjas moeten blijven lopen als het bijna 20 graden is?

*zie dit niet als een aanval maar als een poging tot begrip*

ja ik snapte het zelf ook niet want ze wist dat fedor een dunnere deken moest hebben maar toen ik het nog een keer zei vond ze het niet nodig terwijl hij te zweten stond in zijn stal en toen zei ik dat hij hem echt nodig had en toen begon ze over dat ze ook al stalling, het zadel, de hoefsmid en alles betaalde maar dat kwam toevallig allemaal tegelijk maar ik heb verder helemaal geen onnodige spullen voor de paarden.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 17:19

Zie mijn post ;)

XxLaura98

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 17:19

Safiera schreef:
@ Laura (naamgenootje :) ) 300 lijkt me ook erg warm nu. En overdag af is toch ook een grote overgang? Fleecegevoerd kan denk ik prima hoor. Ik heb toch al wel 3 verschillende dekens voor mijn ongeschoren pony, dat heb je al snel nodig om een beetje op- en af te kunnen bouwen. Ik heb een waterdichte 100 grams, waterdichte 300 grams en da nog een onderdeken van zo'n 150 gr. Gebruik vooral de eerste twee, maar vond die onderdeken toch wel fijn om te hebben toen het 15 graden vroor! Als je eenmaal met dekens begint heb je er echt wel meer dan een nodig! Paarden zijn een dure hobby... Als je geld wilt besparen, moet je iig niet aan de dekens gaan, en je pony gewoon zelf zijn vacht laten regelen.

ja je hebt wel gelijk eigenlijk want ineens de deken af is ook wel een groot verschil, vorig jaar hadden we het probleem niet omdat ik toen nog een dunnere deken had maar die heeft hij gesloopt. hij sloopt alle dekens hier lag na 2 weken ook al weer de buikriem eraf maar verder is deze deken wel heel erg stevig en fijn en ze zijn er ook nog in 100 gram dus dan neem ik denk ik gewoon die weer.
tja waarom hij een deken op heeft weet ik eigenlijk ook niet die heeft hij bij de vorige eigenaar ook en het was toen al koud weer toen we hem kochten en hij had dus een deken op toen en toen hebben we ze opgelaten en toen we toch die ene deken al hadden hebben we hem van het winter ook al op gedaan maar waarom weet ik eigenlijk niet.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 22:07

Wie weet kun je dan volgende winter zonder? Daar ben ik toch altijd voor als dat kan :j (Of ik dit wel mag zeggen in het dekentopic...)

Maar zelf ben ik gezwicht deze winter. Pony van mijn zusje stond begin winter (toch met een aardige vacht al) te rillen, dat vonden we toch zielig. Daar valt over te discussieren, weet ik.
Mijn pony kreeg nog wat later een deken, omdat hij niet snel genoeg droogde na het werk. En in de regen (zonder stallen) was dat geen doen, met zweetdeken werd hij alleen natter, dus toch voor waterdichte winterdeken gegaan. Puur luxe-oogpunt van mij dus, nu kon ik hem vochtig weg zetten. En als je eenmaal begint... kun je niet meer terug.
Al ga ik het volgend jaar weer zonder proberen. Schuurplekken op de schouders waren de grootste ramp. Wel was het fijn dat mijn pony beter op gewicht bleef met deken (ondanks bijna onbeperkt hooi).
De dekens had ik al, die waren twee jaar eerder na een ongeluk (gewonde pony) nodig, sindsdien heb ik ze liever liggen, voor het geval dat. (en ik heb er inmiddels een paar meer :o )

Zijn er hier mensen die bij hun eczemer de deken nog niet op hebben? Of ben ik nu de grote uitzondering?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 00:19

Veulen is er redelijk zelf uitgekomen maar heb beetje geholpen. Ik heb er vandaag weer een deken ondervandaan getrokken, gisteren rilde hij nog best 's avonds maar nu staat ie gewoon weer onder 1 winterdeken met de hals los.

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 15:47

Mensen mensen, ik zit vol verbazing dit topic te lezen... Het zijn paarden waar we over praten he!!! Jullie maken echt enorme mietjes van die dieren; Vergeet niet dat als wij een jas aantrekken dat dit bij een paard niet het geval is. Ik heb 2 kwpn'ers, jong en kort in het haar; Allebei al minimaal 4 weken deken vrij.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 15:57

hier staan ze sinds 2 a 3 weken zonder deken
naja helemaal zonder niet ze staan met zomerdekens
en 2 paarden met exceemdeken hebben dan wel geen exceem maar worden beide door 10tallen dazen tegelijk aangevallen (:):

hier zitten echt heel erg veel vliegjes en vieze beestjes soort vliegen met angel lijkt het wel wat is dat eigenlijk voor iets?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 17:01

@ Faye; sommige ZIJN ook gewoon mietjes. Ik heb mijn merrie nu een paar dagen ook dag en nacht buiten staan, bloot, maar vorige week was ze sochtends nog flink stijf vanwege 'kou' op de spieren. En tja, dat was er al voor ik met dekens begon, want ik ben nou niet een persoon die echt deken fan is, alles behalve dat vond het altijd onzin :o

Hier staat ze dus lekker bloot. Het regent toch ook niet. Voorlopig ook nog geen rare vliegbeesten (dazen) of jeuk te zien, dus ook nog geen vliegendeken om. Dat hoop ik zo lang mogelijk uit te stellen, even lekekr dekenloze periode.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 17:02

Pffff, met deze temperaturen zomerdekentjes?? Mijne staan bloto al te zweten overdag :o

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 17:07

ownee hier zweten ze niet onder de zomer dekens gelukkig
simpele vliegendekens hebben helemaal geen zin met die rare beestjes hier

exceemdeken voor 2 van mijn paarden passen zelfs de rhino dekens niet naja dan maar een wel passende zomerdekens paarden zijn er erg blij mee

Wat wel iets wat wil zweten als er de hele dag de zon op heeft gestaan is de vliegenkap met bont achter de oren :(:)

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:49

Mijn pony draagt nu ook geen deken meer.
Is nog niet helemaal door zijn wintervacht heen dus stond gisteren na het longeren al aardig te zweten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 10:32

mijn paard staat al sinds maart ongeveer zonder deken. wanneer het regende kreeg ze wel even op de paddock een regendeken 0 grams op, maar verder niks meer. en ze doet het prima :) ze voelt ook gewoon lkkr warm aan, niet stijf of koud gelukkig

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 11:29

Rambo sweet itch hoody met hoofdkap. Vandaag voor de eerste keer, vliegenspray werd me iets te duur. Paard werd ook erg gestoken.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 13:25

Det staat nu met een Rambo protector op. Er vliegen zoveel vieze beesten rond! En ze werd ook gestoken. Allemaal nieuw, mijn fjord had daar nooit last van :D

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 23:07

Wat heeft iedereen op met dit weer voor dekje? Wel of geen regendekje?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 23:13

Ik heb hem vandaag een ongevoerde regendeken op gedaan. Hij heeft toch een groot deel van de dag buiten gestaan en dan de hele tijd in de regen vind ik een beetje sneu zonder deken.
Merrie en veulen hebben de hele dag binnen gestaan en alleen even naar buiten om de stal uit te mesten.
Uiteraard zonder deken, vind ik te eng met veulen en ook niet nodig.

Shet heeft zonder deken buiten gestaan.(kan die ook echt wel tegen)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 23:25

Hey, tijd geleden dit topic!! Mijne stond net een week of 2 met vliegendeken, die is een paar dagen geleden afgegaan omdat het toch ging waaien en de dazen weer verdwenen.
Momenteel stata ze onder een 0 grams regendeken, maar ook binnen ipv 24/7 buiten (hopelijk morgen weer naar buiten). Ze was gisteren wat ziekig wat altijd ook gelijk een deuk geeft op de weerstand, dus staat ze ook op stal met een dek op helaas, voor de zekerheid. Sowieso als ze naar buiten gaat nu met dit rot weer. Mijn shetje staat bloot maar die had het behorolijk koud na slechts 1 uurtje (!) buiten lopen! (maar wel ook met de kogels in het water en geen droog plekje meer, grmbl, wanneer hou het op?)

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 23:54

heb de regendeken op stal ook opgehouden hoor. Ik heb gelukkig wel een droge wei, dus ze staan niet in de plassen. Maar morgen schijnt het weer wat beter te zijn (om daarna weer slechter te worden :( )