Art_Ificious schreef:hoi klein vraagje
Ik rijd een wat nerveuzere merrie. Het rijden gaat heel goed.
Ik stap altijd eerst 15 min voor ik ga draven of galopperen. Dit zodat ik zeker weet dat ze rustig is want in het begin durft ze nog wel piafferen/dribbelen maar na enkele rondjes stappen zie je de eerste zweetplekjes al door de vacht heen komen.
Als ik uiteindelijk een klein uurtje gereden heb staat ze volledig nat (inclusief uitstappen).
Zou ik Dante haar hals scheren (jachtmotief) om beter haar warmte kwijt te kunnen nu ik haar echt aan het trainen ben?
Haar hals, schouders, borst en voorbenen zijn namelijk altijd enorm bezweet (voorbenen komt door zweet van de schouders dat naar beneden afdruipt). Ik rij nochthans niet extreem met haar.
gisteren had ik 3 rondjes galop inclusief 1 hindernis per rondje en daarna 8 rondjes gestapt met lange teugel. En dit steeds herhaald.
Na het rijden ook 10 minuten gestapt, afgezadeld en weer 5 min gestapt. Maar door rond te stappen lijkt ze niet te drogen, ze blijft gewoon nat staan. Aan de stal/poetsplaats droog ik haar af met een handdoek voor zover dat kan. Daarbij krijgt ze een beetje te eten zodat ze rustig blijft staan.
Hier zit ik ook mee. Zelfs bij alleen stappen zweet hij deze weken al, nou na een uurtje les dan kan ik hem uitwringen.
Zelf ga ik nog even afwachten wat hij doet als het straks weer wat kouder wordt, het is nu ineens wel weer warm natuurlijk.. Ik hoop zelf dat het minder wordt als de temperaturen dalen.