[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 11:20

Art_Ificious schreef:
hoi klein vraagje
Ik rijd een wat nerveuzere merrie. Het rijden gaat heel goed.
Ik stap altijd eerst 15 min voor ik ga draven of galopperen. Dit zodat ik zeker weet dat ze rustig is want in het begin durft ze nog wel piafferen/dribbelen maar na enkele rondjes stappen zie je de eerste zweetplekjes al door de vacht heen komen.
Als ik uiteindelijk een klein uurtje gereden heb staat ze volledig nat (inclusief uitstappen).

Zou ik Dante haar hals scheren (jachtmotief) om beter haar warmte kwijt te kunnen nu ik haar echt aan het trainen ben?
Haar hals, schouders, borst en voorbenen zijn namelijk altijd enorm bezweet (voorbenen komt door zweet van de schouders dat naar beneden afdruipt). Ik rij nochthans niet extreem met haar.
gisteren had ik 3 rondjes galop inclusief 1 hindernis per rondje en daarna 8 rondjes gestapt met lange teugel. En dit steeds herhaald.
Na het rijden ook 10 minuten gestapt, afgezadeld en weer 5 min gestapt. Maar door rond te stappen lijkt ze niet te drogen, ze blijft gewoon nat staan. Aan de stal/poetsplaats droog ik haar af met een handdoek voor zover dat kan. Daarbij krijgt ze een beetje te eten zodat ze rustig blijft staan.

Hier zit ik ook mee. Zelfs bij alleen stappen zweet hij deze weken al, nou na een uurtje les dan kan ik hem uitwringen.
Zelf ga ik nog even afwachten wat hij doet als het straks weer wat kouder wordt, het is nu ineens wel weer warm natuurlijk.. Ik hoop zelf dat het minder wordt als de temperaturen dalen.

Pantykous

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 11:56

Waarom zou je het niet doen? Alleen maar makkelijk. En met een jacht motief worden ze ook niet zo fris.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 12:47

Ok ik zal het proberen. Weet niet hoe ze reageert op scheren.

ZPCT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 13:01

Ik heb voor het eerst een streepmodel geschoren. Dus alleen hals en hoofd. De rest is poedel. Het is de eerste keer voor mijn paarden en het bevalt mij beter dan verwacht! De plek waar ze vooral zweten bij de hals is weg geschoren en droog na het rijden. Bij het zadel is het wel nat en bij de flanken maar even 10 minuten uitstappen en ze kunnen op stal hoor. Dat de bovenste haren nat zijn zegt niet veel, op de huid zijn ze dan nadat je goed hebt uitgestapt al droog. Ik ben tevreden. Had ik het maar eerder gedaan. Al die jaren scheren en een bibberend paard als de deken even af was. Binnen no time weer een lange vacht ondanks voldoende dekens en vervelende paarden door de kou. Ben benieuwd als het echt onder vriespunt gaat!

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 16:06

Ik heb eeuwig getwijfeld.
Maar op moment van scheren toch alles er in 1 x af :)
De fjord was nog nooit geschoren, hij gaf geen kick.
Afbeelding

Sanne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 16:13

Mijn schimmel gisteren geschoren. Ze vond het wel wat spannend, maar het ging goed tot ik nog iets wou bijwerken. Ze steigerde voor ik kon reageren had ik een trap met d'r voorbenen tegen m'n ribben te pakken. Gelukkig gaat het wel weer
Afbeelding

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 16:17

Mijn ervaring is dat ze het hoofd en de benen het engste vinden. De rest reageren ze echt niet op, zelfs als ze nooit geschoren zijn geweest. Bij de veulentjes doe ik altijd eerst het hoofdje en de benen, daarna de rest.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 17:19

Pantykous schreef:
Waarom zou je het niet doen? Alleen maar makkelijk. En met een jacht motief worden ze ook niet zo fris.

Als ik ga scheren, wil ik hem wel helemaal doen. We rijden wedstrijden en vind dan een model niet mooi. Maar dat zal dus wel betekenen dat ik extra dekens moet gebruiken. Al kan ik nu gaan tot 400/500 dus opzich denk ik dan een eind te komen. Het grootste issue is dat mijn zwager, die ook inspraak op het paard heeft, eigenlijk van 'puur natuur' houdt, dekens was al een issue en ik denk dat scheren dat al helemaal zal worden ;). Dus wil het zo lang mogelijk uitstellen, hopen dat hij het beter heeft als het kouder wordt. Maar als het zo blijft zal ik met ze in gesprek gaan.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:20

Hoe vaak hebben jullie inmiddels al geschoren? Die van mij KWPN, gaat morgen al voor de 5e keer.. Groeit echt belachelijk snel , hoe kan dit? heeft dikke dekens op ..
Wat doen jullie om het groeien van de haren te voorkomen?!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:21

Ik ook al 2x en een vriendin dacht ik ook al 4x. Kon gewoon elke week groeit dit jaar lang door.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:21

ik heb al 3 x de hals/boeg/benen geschoren, weet nog niet of ik hem helemaal ga doen dit jaar

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:28

Nog maar 1 keer geschoren
Maar ze mag binnenkort weer

snorremans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:42

Hier vandaag voor de 2e keer helemaal kaal!

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:22

Vraagje
Ik wil mijn haflinger helemaal scheren i.v.m. met wedstrijden dan vind ik bijv. een jachtmodel niet mooi.
Nu staat hij nog 24/7 buiten met schuilstal, kan ik hem helemaal scheren ook de benen.
Als het weer omdraait komt hij wel s nachts naar binnen.
Moet ik ook een hals deken eraan doen?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:23

Wat is bij motieven als jachtpatroon de reden dat de zadelplek niet geschoren wordt? (daar zweet het paard toch ook?)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:28

Als ik scheer doe ik het jachtpatroon maar scheer ik dat zadelplekje wel weg.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:37

jessie84 schreef:
Vraagje
Ik wil mijn haflinger helemaal scheren i.v.m. met wedstrijden dan vind ik bijv. een jachtmodel niet mooi.
Nu staat hij nog 24/7 buiten met schuilstal, kan ik hem helemaal scheren ook de benen.
Als het weer omdraait komt hij wel s nachts naar binnen.
Moet ik ook een hals deken eraan doen?

Kan makkelijk. Ik heb ze altijd met hals staan :j

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:38

Ik scheer nooit geen dekjes eruit. Gewoon eraf.
Jessie, je kan je paard best wel helemaal scheren :) Ik vind persoonlijk prettiger om de benen eraan te laten(haar dan he :P) ivm kou en daar hangt geen deken. Beschermt toch iets extra.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 22:12

Ik laat wel altijd een dekje staan ter grootte van een gelpad.
Je paard kan anders drukkingen krijgen door de druk van het zadel op de stoppeltjes ;)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 22:31

Ik heb ze 24/7 buiten en scheer gewoon alles. Halsdeken is wel verstandig.

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 22:44

Kan je met een honden tondeuse, heb een oster ook paarden scheren ?
Scheer zelf m'n poedels met het mes maar wil onze welsh a scheren ermee. Iemand ervaring ?

FlokiFjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 23:24

Ik dus pas met de dierentondeuse van de lidl stukje van onze ijslander geschoren, ging prima maar duurt lang!dit stuk was al wel keer geschoren geweest en nog niet volledige lengte terug maar toch alweer best aardig wat! En ijslander vacht is toch wel stuk stugger en dikker dan die van een welsh dus denk dat je apparaat het wel aan zou moeten kunnen! Zal mss wat heet worden, tussendoor genoeg oliën en als ie echt heet wordt even 10 min pauze nemen :)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 23:27

Die van mij gaat donderdag middag voor de tweede keer, dit keer scheer ik ook het hoofd mee denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 09:55

Perryx schreef:
Hoe vaak hebben jullie inmiddels al geschoren? Die van mij KWPN, gaat morgen al voor de 5e keer.. Groeit echt belachelijk snel , hoe kan dit? heeft dikke dekens op ..
Wat doen jullie om het groeien van de haren te voorkomen?!

laat je het licht lang aan? Dat scheelt ook enorm. Mijn warmbloed staat onder vrij dikke dekens en het licht is toch 11 uur savonds aan. Hij zit nog strak in zomer vacht en dus nog niet hoeven scheren.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:41

Pantykous schreef:
Ja hoor. En elk ander paard.

Nogmaals: de moser max is een top apparaat. Die is hier al een keer of 80 geadviseerd voor alle mogelijke paarden en pony's. Je kunt er een heel paard mee scheren, alleen de benen, het hoofd, de oren of alleen z'n linkerbil als je wil. Kan allemaal.

Ik heb een half jaar geleden ook een moser max aangeschaft, ideale machine. In eerste instantie gekocht voor het scheren van de oksels van m'n Ragdolls, maar nu voor het scheerseizoen ideaal voor het scheren van benen, hoofd en de fijne lijntjes/figuurtjes. Vraag me alleen af of ik de scheerkop kan laten slijpen of moet ik deze gewoon vervangen als hij bot is? Jullie weten dit vast :)