[INFO] Alle vragen over dekens? #02

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 11:06

Teddy321 schreef:
Er zijn er velen die nu al dekens op doen om de wintervacht voor te zijn. Dat is echter onzin. De wintervacht ontwikkeld zich op temperatuur EN daglicht.

ja dat weten wij ook wel ????!!!!!!!

Teddy321

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 11:07

Gezien je posts vroeg ik me dat af! Maar joh...doe wat je niet laten kunt.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 11:07

zal ik ook vast wel doen :evaw:

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 11:09

niemand doet het het zelfde, laat iedereen lekker in zn waarde en laat ze gewoon doen wat hun denken dat goed is.. :j

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 11:13

Als het in de winter langdurig slecht weer is heeft die van mij overdag wel eens een halsdeken op.
Ondanks dat hij hem zo weinig op heeft merk ik wel dat zijn manen toch wel dunner worden, m.n de achterste helft.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 11:20

Paard misschien meer paard laten zijn?

Paarden kunnen ook verwent raken. Als je ze altijd met het minste geringste dekens op gooit is hun huid en vacht niet opgewassen tegen regen en een beetje kou. Scheren idem dito. Meestal gemak voor de ruiter..... Niet voor het paard.. Je kunt ook langer uitstappen, of je paard niet met kou in het zweet werken. Tal van manieren om dat probleem te verhelpen zonder inpakken van je paard en scheren enz...
Nogmaals, meestal vooral voor het gemak van de mens.
En 14 graden hoort voor een paard niet koud te zijn.... Hoe je het ook went of keert.

Die oude van mij wilde ook niet naar buiten als het een beetje regende. Toen stond ze 24/7 in stal met 2 binnenbraken en al. Dus ze hoefde ook niet... Ze was verwent...
Maar sinds een aantal jaar staat ze overdag buiten. In weer en wind. Nu weet ze niet beter, past haar vacht zich aan, zoals het hoort!!! En ze is vele malen gelukkiger!!! Ze staat te springen om. Naar buiten te gaan smorgens. Wat het weer ook is...
Al krijgt ze als het echt bar weer en echt koud wordt een deken op. maar dat is omdat ze 27 is en gezien haar leeftijd meer moeite heeft gekregen om warm te blijven. Die krijgt ze op als het snacht gaat vriezen. Dan pas heeft ze hem nodig. Kijk naar haar om te zien of ze het nodig heeft. En niet of ik vind dat het nodig is of uit gemak voor mezelf...
maar mijn bijna 3 jarige een deken? no way!!! heeft ze ook niet nodig.
dan verpest ik haar weerstand. Haar huid en vacht passen zich aan. Zoals het in mijn ogen hoort...

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 11:26

Tja sportpaarden lopen nu eenmaal niet als een beer rond dat is nu eenmaal zo.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 11:26

_/-\o_
jes_sira schreef:
Paard misschien meer paard laten zijn?

Paarden kunnen ook verwent raken. Als je ze altijd met het minste geringste dekens op gooit is hun huid en vacht niet opgewassen tegen regen en een beetje kou. Scheren idem dito. Meestal gemak voor de ruiter..... Niet voor het paard.. Je kunt ook langer uitstappen, of je paard niet met kou in het zweet werken. Tal van manieren om dat probleem te verhelpen zonder inpakken van je paard en scheren enz...
En 14 graden hoort voor een paard niet koud te zijn.... Hoe je het ook went of keert.

Die oude van mij wilde ook niet naar buiten als het een beetje regende. Toen stond ze 24/7 in stal met 2 binnenbraken en al. Dus ze hoefde ook niet... Ze was verwent...
Maar sinds een aantal jaar staat ze overdag buiten. In weer en wind. Nu weet ze niet beter, past haar vacht zich aan, zoals het hoort!!! En ze is vele malen gelukkiger!!! Ze staat te springen om. Naar buiten te gaan smorgens. Wat het weer ook is...
Al krijgt ze als het echt bar weer en echt koud wordt een deken op. maar dat is omdat ze 27 is en gezien haar leeftijd meer moeite heeft gekregen om warm te blijven. Die krijgt ze op als het snacht gaat vriezen. Dan pas heeft ze hem nodig. Kijk naar haar om te zien of ze het nodig heeft. En niet of ik vind dat het nodig is of uit gemak voor mezelf...
maar mijn bijna 3 jarige een deken? no way!!! heeft ze ook niet nodig.
dan verpest ik haar weerstand. Haar huid en vacht passen zich aan. Zoals het in mijn ogen hoort...

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 11:27

Blij dat jij er ook zo overdenkt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 11:45

jes_sira schreef:
Meestal gemak voor de ruiter..... Niet voor het paard.. Je kunt ook langer uitstappen, of je paard niet met kou in het zweet werken. Tal van manieren om dat probleem te verhelpen zonder inpakken van je paard en scheren enz...

Hoe werk ik een wedstrijdpaard niet in het zweet?
En voor het gemak van de mens? Hell yeah, er gaat genoeg tijd, centjes en zorg naar mijn paard, dat ik dan een beetje gemak voor mezelf terugvraag, daar kan ik mij nu eens echt niet voor schamen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 11:54

Daarbij,zo veel makkelijker is het niet. Je moet steeds dekens wisselen en dat kost meer moeite dan een teddybeer. Alle tijd met dekens op en af doen, kun je ook langer uitstappen. Alleen het sporten in een bontjas vind ik niet bepaald vriendelijk voor het paard.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 11:55

je paard niet in het zweet werken? je hebt eenmaal paarden die snel zweten... als die van mij lekker loopt, en ik rijd dan maar 20 min, is ie drijfnat... dus ja, ik scheer, voo rmijn gemak, maa rook het paard word er beter van. met vacht krijg ik hem niet meer aan de sjouw, zonder wel.
ik denk dat hier regelmatig mensen té veel voor het paard denken. hoe we het ook wenden of keren, het aard dat we bij ons allen op stal hebben staan heeft weinig meer te maken met het paard dat in het wild loopt. dus zullen we een aantal dingen moeten aanpassen

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 11:56

Natuurlijk is het allemaal voor het gemak van de mens. Wij wilen toch wedstrijden rijden etc.
Maar wat maakt dat uit?
Mijn pony heeft tot haar vierde ook geen dekens op gehad en stond 24/7 buiten zonder schuilstal.
Daarna zijn we wedstrijden gaan rijden en heeft ze dekens op gekregen en is geschoren, inderdaad voor mijn gemak.
En het klopt dat het een mietje is geworden, zo heb ik haar zelf gemaakt. Maar het is wel verd*mde makkelijk dat je niet een uur hoeft uit te stappen en de pony na een Z proef in de binnen manege het zo warm heeft dat die tweede proef totaal niet meer uit de verf komt.
Als ik stop met wedstrijden rijden of intensief trainen, zal ik gaan afbouwen met dekens, want dan is het niet meer nodig. Maar zolang ik intensief train, blijft de mijne lekker met een deken op.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 11:57

Mijn paarden hoeven geen paard te zijn in de zin van ongewassen vette dikke vacht.
De vacht groeit idd wel gewoon door met deken,maar wordt minder vet en blijft mooi glad.
Scheelt altijd iets.Hoe een ander het doet moet iedereen zelf weten,maar laat iedereen in zijn waarde.
Die van mij staan zoveel mogelijk onder dek,op ijzers en ook nog in de springschoenen op de wei.Ik scheer ze meerdere malen per jaar.
Daar mogen ze dan weer wel op,maar ik zet ze s'nachts binnen én met erge regen blijven ze dat ook.
Een andere mening?Prima!

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 12:03

Ik waardeer jullie mening over scheren en dekens, zo dacht ik er ook over. Helaas is dit niet voor iedereen haalbaar en daarom is dit topic er. Voor mensen die wel graag een deken op gooien en mensen die wel graag scheren, of dit nu noodgedwongen is of dat dit gewoon de mening is van andere mensen. Zoals wij jullie mening horen te respecteren, horen jullie dat andersom net zo te doen. Dus als we elkaar in onze waarde kunnen laten en het topic gebruiken voor waar het voor bedoeld is... Ik heb namelijk vanmorgen een vraag gesteld en daar heb ik van kullie allemaal nog maar één specifiek antwoord van gehad. Als jullie meer vragen hebben over waarom ik mijn Fjord dan een deken om doe en een patroon laat scheren, dan beantwoord ik die vragen natuurlijk graag. Maar ik vind het niet netjes dat jullie speculeren en oordelen over dingen die niet eerst zijn gevraagd als dingen onduidelijk zijn.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 12:06

ik ga ook eind deze maand beginnen met een 100 staat nu nog bloot en ik heb gewoon niet de mogelijkheid om te scheren omdat ze bang is voor het apparaat en dat heel veel stress voor haar meebrengt. Ik heb alleen niet de optie om eerst een regendeken op te gooien want die heb ik nog niet... is dat een probleem?

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 12:18

EmptyWords schreef:
je paard niet in het zweet werken? je hebt eenmaal paarden die snel zweten... als die van mij lekker loopt, en ik rijd dan maar 20 min, is ie drijfnat... dus ja, ik scheer, voo rmijn gemak, maa rook het paard word er beter van. met vacht krijg ik hem niet meer aan de sjouw, zonder wel.
ik denk dat hier regelmatig mensen té veel voor het paard denken. hoe we het ook wenden of keren, het aard dat we bij ons allen op stal hebben staan heeft weinig meer te maken met het paard dat in het wild loopt. dus zullen we een aantal dingen moeten aanpassen

Hier ben ik het mee eens. Ik ga niet mijn (4jarige) paard een vacht laten aanmaken, om dan te gaan trainen, dat ze daarna nog een uur moet uitstappen, dáár maak ik haar echt niet blij mee. Ik denk dat ze veel gelukkiger is als ze lekker in d'r dunne vachtje blijft.
Maar iedereen zijn eigen mening, respecteer die. En gebruik dit topic waar het voor bedoeld is :)

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 12:32

Ik scheer wel en mijn paard krijgt ook dekens op.
Maar met 14 graden een deken vind ik ook van de zotte, dat is gewoon niet koud voor een paard. Vergeet niet dat ze van zichzelf al een deken op hebben (=hun vacht), jij hebt het met je jas aan toch ook niet koud met 14 graden? Dan een paard met vacht ook niet! Ook kan je met een deken de vachtvorming niet tegengaan, dat heeft met daglicht te maken.
Ik denk dat paarden iets te veel vermenselijkt worden, ik zie iig op de pensionstal waar ik sta veel paarden die het echt veels te warm hebben onder hun dekens omdat ze die veel te vroeg opkrijgen (onder het mom van ''anders heeft hij het koud, ik doe toch ook een jas aan''; of ''als ik nu al een deken opleg krijgt hij geen vacht'').
Laatst bijgewerkt door 44Myrthe44 op 08-09-13 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 12:33

Nou, ik heb het anders aardig koud hoor, zonder jas, met 14 graden _O-

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 12:35

Diertjec schreef:

En met jas?
Voor jou met jas, is hetzelfde als voor een paard met vacht..

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 12:42

Als je een deken zou willen omdoen omdat je paard het anders koud heeft, dan zou je helemaal geen deken om hoeven doen. Tenzij het een oud of ziek paard is.
De reden voor de meeste mensen om nu al dekens op te doen, is omdat de dagen korter worden en je paard dus wintervacht aan gaat maken. Dat willen ze niet en daarom met 14 graden een deken op.
Ik zie nu al verschil bij mijn pony tussen haar hals en de rest van haar lichaam. Op haar hals zit al veel meer haar, omdat die niet onder de deken zit.

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 12:46

Ik ga die van mij vanavond een zomerdeken opgooien, hij verhaard nu al heel erg.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 12:46

Def schreef:
Als je een deken zou willen omdoen omdat je paard het anders koud heeft, dan zou je helemaal geen deken om hoeven doen. Tenzij het een oud of ziek paard is.
De reden voor de meeste mensen om nu al dekens op te doen, is omdat de dagen korter worden en je paard dus wintervacht aan gaat maken. Dat willen ze niet en daarom met 14 graden een deken op.
Ik zie nu al verschil bij mijn pony tussen haar hals en de rest van haar lichaam. Op haar hals zit al veel meer haar, omdat die niet onder de deken zit.

Denk je echt dat daar meer haar zit? Of lijkt het misschien maar zo?
Omdat het haar onder de deken wordt platgedrukt, en het haar op de hals gewoon uit kan gaan staan. Kan dit veel meer lijken!

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 12:49

44Myrthe44 schreef:
Diertjec schreef:

En met jas?
Voor jou met jas, is hetzelfde als voor een paard met vacht..

jaa, nee dan is het wel goed hahah :)

geert100

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 12:53

OMG, 8 september en mensen hebben het nu al weer over dekens.... omdat het een beetje regent.... :roll: