Teddy321 schreef:Er zijn er velen die nu al dekens op doen om de wintervacht voor te zijn. Dat is echter onzin. De wintervacht ontwikkeld zich op temperatuur EN daglicht.
ja dat weten wij ook wel ????!!!!!!!
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
jes_sira schreef:Paard misschien meer paard laten zijn?
Paarden kunnen ook verwent raken. Als je ze altijd met het minste geringste dekens op gooit is hun huid en vacht niet opgewassen tegen regen en een beetje kou. Scheren idem dito. Meestal gemak voor de ruiter..... Niet voor het paard.. Je kunt ook langer uitstappen, of je paard niet met kou in het zweet werken. Tal van manieren om dat probleem te verhelpen zonder inpakken van je paard en scheren enz...
Nogmaals, meestal vooral voor het gemak van de mens.
En 14 graden hoort voor een paard niet koud te zijn.... Hoe je het ook went of keert.
Die oude van mij wilde ook niet naar buiten als het een beetje regende. Toen stond ze 24/7 in stal met 2 binnenbraken en al. Dus ze hoefde ook niet... Ze was verwent...
Maar sinds een aantal jaar staat ze overdag buiten. In weer en wind. Nu weet ze niet beter, past haar vacht zich aan, zoals het hoort!!! En ze is vele malen gelukkiger!!! Ze staat te springen om. Naar buiten te gaan smorgens. Wat het weer ook is...
Al krijgt ze als het echt bar weer en echt koud wordt een deken op. maar dat is omdat ze 27 is en gezien haar leeftijd meer moeite heeft gekregen om warm te blijven. Die krijgt ze op als het snacht gaat vriezen. Dan pas heeft ze hem nodig. Kijk naar haar om te zien of ze het nodig heeft. En niet of ik vind dat het nodig is of uit gemak voor mezelf...
maar mijn bijna 3 jarige een deken? no way!!! heeft ze ook niet nodig.
dan verpest ik haar weerstand. Haar huid en vacht passen zich aan. Zoals het in mijn ogen hoort...
jes_sira schreef:Meestal gemak voor de ruiter..... Niet voor het paard.. Je kunt ook langer uitstappen, of je paard niet met kou in het zweet werken. Tal van manieren om dat probleem te verhelpen zonder inpakken van je paard en scheren enz...
Nogmaals, meestal vooral voor het gemak van de mens.
En 14 graden hoort voor een paard niet koud te zijn.... Hoe je het ook went of keert.
EmptyWords schreef:je paard niet in het zweet werken? je hebt eenmaal paarden die snel zweten... als die van mij lekker loopt, en ik rijd dan maar 20 min, is ie drijfnat... dus ja, ik scheer, voo rmijn gemak, maa rook het paard word er beter van. met vacht krijg ik hem niet meer aan de sjouw, zonder wel.
ik denk dat hier regelmatig mensen té veel voor het paard denken. hoe we het ook wenden of keren, het aard dat we bij ons allen op stal hebben staan heeft weinig meer te maken met het paard dat in het wild loopt. dus zullen we een aantal dingen moeten aanpassen
Def schreef:Als je een deken zou willen omdoen omdat je paard het anders koud heeft, dan zou je helemaal geen deken om hoeven doen. Tenzij het een oud of ziek paard is.
De reden voor de meeste mensen om nu al dekens op te doen, is omdat de dagen korter worden en je paard dus wintervacht aan gaat maken. Dat willen ze niet en daarom met 14 graden een deken op.
Ik zie nu al verschil bij mijn pony tussen haar hals en de rest van haar lichaam. Op haar hals zit al veel meer haar, omdat die niet onder de deken zit.