[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jonnekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 10:39

Pantykous schreef:
Scheren is eigenlijk standaard op 3mm Jonneke, heb je niet toevallig 5mm gepakt?

Gisteravond een echte merrie geschoren. Eigenaren hadden me al gewaarschuwd dat ze behoorlijk rap was met de pootjes en tandjes maar we zijn het samen eens geworden. Super ril dier maar niet gemeen eigenlijk. Dat scheelt de helft.

Ik heb geen idee maar hij iig mooi kaal haha :Y)

Sanne96

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 21:47

Vanavond dacht ik dat mijn merrie te scheren... Nou kon niet eens met een scheermachine in de buurt komen, m'n zusje had haar vast. Maar ze stond steil overeind en daarna was er niks meer mee te beginnen? Vorige x lukte het met een praam, maar dat hielp nu niet

Iemand enig idee hoe ik haar toch geschoren krijg?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 21:51

Sanne96 schreef:
Vanavond dacht ik dat mijn merrie te scheren... Nou kon niet eens met een scheermachine in de buurt komen, m'n zusje had haar vast. Maar ze stond steil overeind en daarna was er niks meer mee te beginnen? Vorige x lukte het met een praam, maar dat hielp nu niet

Iemand enig idee hoe ik haar toch geschoren krijg?

Oefenen, haar vertrouwen laten geven in jou en het apparaat.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 00:10

Mijn paard vond het ook een minder goed plan dan ik toen ik vanavond had besloten te gaan scheren... :+

maar goed, de aanhouder wint...
misschien iets minder netjes door zeer beweeglijk paard en benen er ook niet uit, maar hij is kaal en aan het eind stond hij redelijk rustig, goed geëindigd dus, lijkt me goede basis voor de volgende keer, en dan morgen bij daglicht maar kijken hoe het er nu werkelijk uit ziet...

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 08:30

Gister avond de eerste keer scheren. En het ziet er niet uit allemaal banen :,).. benen lukte ook niet. Ik moet echt z.s.m een kleine tondeuze erbij aanschaffen. Want met die grote is het geen doen.

NikkiLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 10:16

Woensdag voor de eerste keer zelf geschoren (pony is wel al 2 keer eerder geschoren) en het valt me niet tegen :D

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 11:21

Mij wel haha 3 uur bezig geweest.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 11:26

Voor een fjord het hoofd en benen te scheren raden jullie dan de moser max aan?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:17

Ja hoor. En elk ander paard.

Nogmaals: de moser max is een top apparaat. Die is hier al een keer of 80 geadviseerd voor alle mogelijke paarden en pony's. Je kunt er een heel paard mee scheren, alleen de benen, het hoofd, de oren of alleen z'n linkerbil als je wil. Kan allemaal.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:02

Ik wil hier even op zoek of we nog andere messen hebben, die korter scheren. Heb nog een oude aesculap die ze heeft, maar dat ding valt letterlijk steeds in tweeën, dus dat werkt alles behalve fijn. Jammer hoor, want verder waanzinnig fijn ding! Zo blij dat ik die ooit gekocht overgenomen heb van iemand.

AtillaFlash

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:22

omdat ik geen nieuw topic moet starten denk ik, mijn vraag hier in geplaatst:
Ik zoek een goede, ervaren, betrouwbaar persoon om 2 paarden te scheren in omgeving Leiden/Bodegraven.
Iemand van MP die ik niet ken vind ik nogal tricky.
Kunnen jullie iemand aanraden?

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:30

Pantykous schreef:

Nogmaals: de moser max is een top apparaat. Die is hier al een keer of 80 geadviseerd voor alle mogelijke paarden en pony's. Je kunt er een heel paard mee scheren, alleen de benen, het hoofd, de oren of alleen z'n linkerbil als je wil. Kan allemaal.

Klopt ik piepte te snel naar info. Zat erna pas door te snuffele en lees veel goede ervaringen inderdaad. Dus dat ding is nu onderweg :)

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:31

Ik reis ook wel eens in die richting dus dat is in principe te doen. Echt iemand uit je omgeving ken ik niet, sorry!

doemaar schreef:
Pantykous schreef:

Klopt ik piepte te snel naar info. Zat erna pas door te snuffele en lees veel goede ervaringen inderdaad. Dus dat ding is nu onderweg :)

No biggie hoor, was meer een algemene opmerking :D

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 16:50

Hey hey,
ik heb een vraagje, ik wil mijn welsh zo gaan scheren dat ze eigenlijk geen deken op hoeft deze winter of toch geen dik pak. Welk patroon kan ik dan het beste doen?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 17:16

Bij de eerste paar plaatjes hoef je geen deken op :-)

Afbeelding

Ik wil mijn IJslander waarschijnlijk in model 5 laten scheren (hoofd niet geschoren), zodat ik niet met uitrijdekens hoef te werken (en koude lendenen enzo heb). Maar welke deken zal hij dan op moeten? Ik heb nu een Bucas Smartex Rain en een 200 grams halve hals. Geeft dit model hem nog veel warmte?

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 18:16

Mijn pony is gister toch geschoren! Wel nog met een lichte verdoving en met het hoofd een praam maar ze was echt heel braaf! Hij zei ook dat ze braver was dan vorig jaar (toen was ik er niet bij) ondanks dat deze verdoving lichter was dan vorig jaar dus we hebben hoop dat het de volgende keer misschien wel kan zonder verdoving *\o/*
Ze is helemaal kaal gegaan op een dekje na :)

LisanneeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 20:30

Hier word de mijne dinsdag voor het eerst geschoren.
Weet niet of ik het al eerder gevraagd had, maar wie van de geschoren
paarden rijd in een binnen bak met een uitrij deken?
Wil er sowieso eentje aanschaffen maar was benieuwd.

Crazy_boon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 22:19

Ik rij altijd in binnenbak en doe alleen een uitrijdeken aan, bij het in en uitstappen als het echt koud is. Maar ik geloof dat dit meer een vraag is voor de dekentopic :).

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 22:42

Jaan81 schreef:
Ik wil hier even op zoek of we nog andere messen hebben, die korter scheren. Heb nog een oude aesculap die ze heeft, maar dat ding valt letterlijk steeds in tweeën, dus dat werkt alles behalve fijn. Jammer hoor, want verder waanzinnig fijn ding! Zo blij dat ik die ooit gekocht overgenomen heb van iemand.

Ik heb vandaag de farmclipper 3 besteld en die komt met 1mm messen. Op deze machine passen ook Aesculap messen, dus andersom zal ook wel lukken.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 22:44

Ik heb bij mijn paard alleen de hals en oren geschoren, daar zweet hij. De rest van de vacht is nog vrij kort dus een echte overgang of kleurverschil zie je niet :)

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 14:19

Jennyxx schreef:
Bij de eerste paar plaatjes hoef je geen deken op :-)

[ Afbeelding ]

Ik wil mijn IJslander waarschijnlijk in model 5 laten scheren (hoofd niet geschoren), zodat ik niet met uitrijdekens hoef te werken (en koude lendenen enzo heb). Maar welke deken zal hij dan op moeten? Ik heb nu een Bucas Smartex Rain en een 200 grams halve hals. Geeft dit model hem nog veel warmte?

Het zal aftasten zijn of een 200 gr te warm zal worden. Ik vermoed het wel, want je behoud veel haar op zijn rug.
Als ik dit model zou scheren bij mijn paard (kwpn) dan zou ik een 0 gr deken op doen. Een IJslander heeft dan al wat meer vacht, misschien kun je dan ook af met een 0 gr of 50 gr? Als het echt koud wordt beneden vriespunt zou je een 200 gr op kunnen doen.

Anders moet je er toch meer haar gaan afhalen. Zoals model 4.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 22:39

Hier een pony die gewend is geschoren te worden, maar bij ons nu altijd buiten staat met een grote schuilstal. Zn vacht is nu werkelijk ontploft dus wil m laten scheren. Kan ik n dekenmodel doen met zn hals geschoren en dan met n halsdeken werken?

FlokiFjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 22:40

Vandaag voor de 3e keer alweer borst hals en streep onder de manen geschoren. Haren groeien zo hard aan, en t was zo warm vandaag dat ik t nie aan durfde om te gaan rijden met een paardje met berenvacht.
Normaal scheer ik met de liscop, super apparaat en komt met gemak door die enorme ijslander vacht heen. Vandaag met de dieren tondeuse van de lidl gedaan. Dat beviel me eigenlijk nog nieeens zo slecht. Heeeeeel stil apparaatje, en verbaasde me echt hoe goed ie door de vacht kwam! Nu was t natuurlijk al een keer geschoren, en dus niet zo enorm lang en stug als het ongeschoren stuk vacht. Maar hebbeen extra randje geschoren wat dus voor t eerst gebeurde en ook dat ging verdacht goed ;)
Die 15 euro meer dan waard, zeker voor het fijnere werk maar dus ook als je maar gedeeltelijk scheert. Kan me voorstellen dat een heel paard wat lang duurt maar zou ie wel aankunnen denk ik! voor iedereen echt een aanrader, die 15 euro meer dan waard :) altijd handig voor erbij, weegt niks, zeer stil in de hand, maakt nagenoeg geen geluid, ideaal dingetje voor erbij :p

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 23:03

Vandaag moest Joris er ook aan geloven. Heb zijn benen en hoofd erin laten zitten, rest kaal. Een 200gr halsdeken erop en morgenvroeg rijden :Y)
Woensdag was hij na 15 minuten al zeiknat..

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 10:55

hoi klein vraagje
Ik rijd een wat nerveuzere merrie. Het rijden gaat heel goed.
Ik stap altijd eerst 15 min voor ik ga draven of galopperen. Dit zodat ik zeker weet dat ze rustig is want in het begin durft ze nog wel piafferen/dribbelen maar na enkele rondjes stappen zie je de eerste zweetplekjes al door de vacht heen komen.
Als ik uiteindelijk een klein uurtje gereden heb staat ze volledig nat (inclusief uitstappen).

Zou ik Dante haar hals scheren (jachtmotief) om beter haar warmte kwijt te kunnen nu ik haar echt aan het trainen ben?
Haar hals, schouders, borst en voorbenen zijn namelijk altijd enorm bezweet (voorbenen komt door zweet van de schouders dat naar beneden afdruipt). Ik rij nochthans niet extreem met haar.
gisteren had ik 3 rondjes galop inclusief 1 hindernis per rondje en daarna 8 rondjes gestapt met lange teugel. En dit steeds herhaald.
Na het rijden ook 10 minuten gestapt, afgezadeld en weer 5 min gestapt. Maar door rond te stappen lijkt ze niet te drogen, ze blijft gewoon nat staan. Aan de stal/poetsplaats droog ik haar af met een handdoek voor zover dat kan. Daarbij krijgt ze een beetje te eten zodat ze rustig blijft staan.