Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tooske

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:32

Overdag als het lekker is de deken af en s'nachts nog een ongevoerde.

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:43

Sappos schreef:
Nee maar serieus wat is er mis met mijn pony? Zou het eraan liggen dat hij geen hooi krijgt en zich daarom ook niet warm kan eten? Maar dat hij het dan met zeker 10 graden nog koud heeft? Of moet ik hem volgende keer met deken op waar hij warm onder is maar wel onder staat te rillen laten staan?

Een paard heeft (vooral in de winter) heel veel hooi nodig om zichzelf warm te kunnen houden.. Toen mijn Fjord (!) te weinig hooi kreeg stond hij ook te rillen,puur doordat hij niks had om zich warm te houden.. En helemaal Fjorden hebben geen deken nodig! Tenzij ze geschoren zijn natuurlijk..

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:09

@ Sappos: Ik ben nu toch ook wel erg benieuwd waarom je paard geen hooi krijgt... En wat je hem dan in plaats daar van voert....

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:14

Vos heeft afgelopen nacht met dek opgestaan vanwege gedane arbeid en regenkans vandaag (zelf hele dag weg geweest, dus kon niet op/af doen) maar ze was net aan het gloeien onder dr dek toen ik haar op stal had gezet, dus hij is afgegaan. Uit de wind en nog 13 graden in stal, dus moet kunnen, morgen wordt het ook wat warmer en amper regen kans geloof ik.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:55

ik heb nog steeds m'n dunne waterdichte Dominick erop liggen, al moet ik zeggen dat ze er vanavond toen ik kwam niet echt warm onder was...
het waaide hier hard en het was echt fris op de wind...

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:10

ho ho ho ho :') Nee hij staat op dieet en krijgt 3x per dag een halve emmer voer voor zn mik, hij krijgt dus allerlei licht verteerbare vezelvervangers om hem van dit

Afbeelding

naar dit te laten gaan.

Afbeelding

Nog 4 dagen, dan de hengstenkeuring en dan gaat hij weer gewoon op onbeperkt hooi (wel terugbouwen naar meer hooi minder krachtvoer/bietenpulp/grasmix om koliek te voorkomen) maar ik vraag me af of dat plukje hooi echt zoveel verschil kan maken met deze temperaturen en of hij het met deze temperaturen en 300 grams nog steeds nodig heeft om giga veel hooi te krijgen.

Maar ik kan zeggen van de winter met onbeperkt hooi stond het mietje ook onder 3 dekens met 800/900 gram en dan pas had hij het warm. En ja in de zomer als het 20 graden is en het regent hard staat meneer ook te rillen ondanks dat ie op het gras staat of dat ie hooi krijgt.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 05:35

Ik denk dat het idd verschil kan maken als hij niet constant iets kan knabbelen. Is het geen optie om hem graszaadhooi te voeren? Mijn pony staat onbeperkt op graszaadhooi en dat komt niet hard aan bij haar.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 08:40

Nou ja, ik vind dat buiten "het eten voor warmte verhaal" een paard gewoon hooi moet kunnen eten... :\

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 12:07

Het is nog 3 dagen, dan krijgt hij weer gewoon onbeperkt goede kwaliteit hooi en ga ik dekens afbouwen. Mijn andere hengst staat onder 300 grams en die kan zichzelf wel gewoon warmhouden met dit dieet wat de palo nog altijd een mietje maakt

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:48

Ik ben het niet helemaal eens met je beleid Sappos. Neem het me alsjeblieft niet kwalijk.

Die grasbuik op de eerste foto, ik begrijp dat dat op de keuring niet wenselijk is. Maar krijgen niet alle (kleinere) pony's dat van gras in de zomer? Die van mij wordt in de winter vanzelf zo'n beetje als op de onderste foto, gewoon met een hoop hooi en een klein beetje krachtvoer. (En evt. een deken, bijv. in het geval dat je scheert) Ook bij de meeste andere pony's die ik ken werkt dit zo. Zie het nut van geen hooi voeren dan ook niet.

Ook heb ik mijn vraagtekens bij 'licht verteerbare vezelvervangers' Bestaan er wel vezelvervangers? Het goede aan vezels is juist dat ze niet licht verteerbaar zijn!

Ik maak me (even afgezien van het voer) wat zorgen om de pony, deze temperaturen (vandaag 19 graden) en dan 300 grams op... En dan vooral wat je over de winter vertelt. 'Mietjes' geloof ik niet zo in. Dit klinkt niet gezond. Ook de plooien in zijn hals baren me zorgen. Vind het niet normaal uitzien.

Imo is het wel goed dat hij is afgevallen, naast de grasbuik (naar mijn mening niet ongezond) had hij ook 'vetjes', die een pony natuurlijk beter niet heeft.

Voor de duidelijkheid, ik ben geen DA, dus niet heel deskundig en wil je ook niet persoonlijk aanvallen. Je zult uiteraard goed voor je pony zorgen. Mocht je vinden dat ik onzin praat hoor ik het graag. Dit is iig mijn mening, bokt is er om die te delen, daar over te praten en ik ben altijd bereid te leren. :)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 17:40

Wat denk je dat grasmix is? Minder stengelig, gewoon vezels

Die plooien zijn gewoon van toen hij nog wel vet had, met goed bijgezet longeren zou je dat weg moeten werken maar het boeit met niet zo.

Verklaar eens waarom een pony die gewoon met zn kop in het gras staat (genoeg gras) dan staat te rillen als het 20 graden is? En waarom mijn geschoren veulen dan niet? Die stond in de regen (januari geschoren) zonder deken en heeft sowieso minder vet dan de palo maar hij had het niet koud en de palo had het ijskoud?

roosbananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 22:13

Wat zegt de DA ervan? De weerstand van je paard ligt wel heel laag dan.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 22:20

Nog nooit hier met hem over gehad. Hij is verder nooit ziek, hoest niet, nooit koorts. Heb m nu anderhalf jaar en kreeg m in juli, toen het regende stond hij als enige als een rietje te rillen. Ik liet hem die winter zijn wintervacht ontwikkelen maar hij had het koud dus stond met wintervacht en 300 grams deken.

Nu moet ik miss uitleggen. De heren staan 24/7 buiten in de polder zónder schuilmogelijkheid. Bij een flinke wind staan zij er gewoon midden in.

Dan zal ik nog even toelichten op het voeren. Hij krijgt 3x per dag een bak voer voor zn neus. Paard mag maximaal 8 uur zonder eten staan vanwege de speekselaanmaak. In plaats van het lange stengelige hooi krijgt hij kort gehakselde grasmix. Dus makkelijker verteerbaar dan het "echte" hooi. Hij krijgt 3x per dag 1,5 schep grasmix, 1/2 schep bietenpulp 1/2 schep sportmuesli

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 22:51

heb m nu ook bloot :)
had m nog onder 0 grams maar komende dagen is t mooi droog en rustig weer met prima temperaturen en op stal is t 's avonds/ 's nachts niet koud

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 05:36

@ Sappos; Als ze met 20 graden staan te rillen is er naar mijn inziens echt wat fout ergens, dat is alles behalve normaal. Ik zou het eens met je DA over hebben. Dat hij een tijdje terug rillend stond, dacht ik nog; het waait, koudig etc. Alshij staat te rillen nu in het zonnetje terwijl het harstikke warm is, zouden bij mij de alarmbellen onwijs gaan rinkelen en zou ik de DA eens laten komen. Kijken wat die zegt, eventueel bloedtest etc.
Ik heb geen idee hoelang hij over zijn voer doet, maar hij komt verder wel op gras dus? Want dat zou ik wel enorm belangrijk vinden. Als dat vezel gebeuren "it" is vind ik dat alles behalve paardwaardig :o Een paard hoor de hele dag te kunnen knabbelen, hengstenkeuring of niet.

Mijn pony zat tegen de hoefbevangenheid aan ,maar had vrijwel hele dag wel hooi tot haar beschikking (arm hooi) zodat ze wel wat te knabbelen had, en is daar prima mee afgevallen.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 08:26

@sappos, wat rottig zeg! Je pony is wel mooi op geknapt :j

Hier ook nog steeds bloot, gaat super!
Volgend jaar misschien dekenloos proberen! :)

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 08:40

@ Sappos: Ik ga met Tancreda4 mee... Ik snap je wel. Dat je t peerd weer mooi slank wilt krijgen voor de keuring. Maar waarom idd niet super arm antiek hooi voeren. Dat hij iig lekker kan knabbelen...

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 08:45

Omdat ik hem vorig jaar op dat dieet had en hij daar nog steeds vet of iig te buikig van bleef. Ook toen hij 2,5 was heb ik hem op dieet gehad voor de 2 jarigen keuring en ze kregen met zn 3-en per dag 1-2 plakjes hooi van een kleine baal en nog was ie best wel vet :\ Nu is het serieus en nu moet hij gewoon slank. Maar het lijkt echt slechter dan het werkelijk is want hij krijgt echt heel veel voer alleen ander voer

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 08:49

Voor vragen ofzo kunnen jullie best pb-en maar ga nu weer ontopic want het is een dekentopic en geen voertopic

Veulen 50 gr
4-jarige 100 gr
zondag geschoren 6-jarige 200 g
Mietje 300 gram maar zonder hals

Allen overdag lekker zonder. De eerste 2 staan gewoon van 11 tot 12 ('s avonds) zonder dek :D

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:53

Ik kom even binnenvallen hier. Mijn paard staat nu onder 150 gr. deken. Overdag gaat de deken af. Nu wil ik de deken het liefst helemaal af doen. Mijn paard heeft alleen heel veel last van insecten. Ze krijgt er echt bulten van. Daarom wil ik haar niet bloot laten staan. Nu zit ik alleen te twijfelen tussen een zomerdeken en een vliegendeken. Wat zouden jullie doen in mijn geval? Ik vind dat het 's nachts nog flink koud kan zijn dus daarom denk ik aan een zomerdeken. Maar aan de andere kant is alleen een vliegendeken ook wel lekker voor paardje.

edit: ernstige spelfout :o

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:09

@ sappos een veulen een deken?? Geen wonder dat ze het koud hebben... dan kunnen ze helemaal geen afweersysteem ontwikkelen...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:19

@ Themuisje; daar zit een reden achter :)

Gisteren 0 gram opgelegd vanwege flink intensieve les eind van de middag en wind. Hebben ze nog wat uurtjes op het landje gelopen en vannacht ook met deken op gelaten, want de wind staat richting staldeuren. Vanochtend hem af gedaan.

Iemand ervaringen met de Buzz Off Rain? Ik denk erover die aan te schaffen, aangezien die een dichte bovenkant heeft, op dagen dat we flink aan de arbeid zijng eweest om rugspieren te beschermen. Ik heb ook al gezocht naar vliegendekens met een fleecrug, maar die heb ik enkel nog maar gevonden zonder kruissingels en dat durf ik echt niet aan in het land.

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:23

@sappos: dat rillen moet niet echt uitmaken, mijn paard heb het ook, en de DA is erbij geweest, bloedtest bij gedaan, is niets uitgekomen.
Hij heb het gewoon sneller koud(maar mijn paard heb bijna geen vacht, zomer en winter).

_Saar: ik heb die van mij ook van 100 naar niets gedaan, gaat makkelijk vind ik, maar wel de temperaturen in de gaten houden.
Ik zou dan zelf nog eerst even een zomerdeken opdoen, en later naar een vliegendeken

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 17:18

hier nogsteeds lekker dekenloos :j dinsdag met die regen gaat de ongevoerde weer op !

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 09:08

themuisje heb ik al eerder uitgelegd, kijk even in mn profiel, geschoren veulen ivm luis. Ja die heeft nog een 50 gr deken op en staat overdag lekker zonder. Hij krijgt steeds meer haar en zijn weerstand wordt beter en beter.

Mietje staat er gewoon op hooi hoor, teleurstellende resultaten op de hengstenkeuring waardoor ik eigenlijk voor niets over mijn grenzen gegaan ben :n Maarja pony blijft een mietje. Welk dier staat nu te rillen met 20 graden, gras en regen :')