Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Slmt9 schreef:Mijn paard is na een goeie nacht regen ook gewoon tot op de huid geregend. Mijn paard haat dekens en regen. Dus ik stel het zo lang mogelijk uit met op doen, ook omdat het nog wel eens mee valt wat er gaat vallen.
prugelpiet schreef:Slmt9 schreef:Mijn paard is na een goeie nacht regen ook gewoon tot op de huid geregend. Mijn paard haat dekens en regen. Dus ik stel het zo lang mogelijk uit met op doen, ook omdat het nog wel eens mee valt wat er gaat vallen.
Waarom zou je dan niet gewoon een deken op doen? Dan word die ook niet zo door en door nat. Dat is ook gewoon koud voor een paard, en dan kunnen het wilde dieren zijn etc etc etc, maar zo lang en vaak zo door en door nat is niet gezond.
Haf_Woezel schreef:@prugelpiet:een paard in gezonde conditie met een normale vacht heeft het NIET koud als het nat is, ook al lijkt hij door en door nat, vaak is de huid gewoon droog, dat is namelijk de functie van zijn vacht.
Wij mensen projecteren vaak de kou op het paard (incl mezelf, ik moet bv bij mijn geschoren paarden vaak mezelf terugfluiten)
zag overigens deze ochtend dat winny al hennig wat teruggegroeide nekharen had, dus daar ga ik ook weer wat rekening mee moeten houden met het opleggen van dekens, deze ochtend was het 2 graden, en zou max 7 worden, met regen, dus ik heb woezel zijn 250 gram opgelegd mét hals (want ze gaven "de heule namiddag regen") en Winny zijn 150 gram met een 0 gram over omdat ik op die 0 gram een hals kon doen....
ik zit hier nog op het werk door het raam te koekeloeren en meer als motregen zo nu en dan is het niet eens nat geweestdan denk ik, oliebol had ik die halzen nu ma afgelaten, zouden ze niet te warm hebbben...
als het tussen 7-10 graden is krijgen die van mij maar 100 gram niet meer op, en savonds in stal aan 13 graden hebben ze nu niets meer op liggen, en ze lijken dit ook wel fijner te vinden.
Nog 1 maandje en dan hopelijk niets meer op.![]()
hun gezichten en woezel zijn rug "toupetje" is volle bak aan het verharen .
manzano schreef:Haf_Woezel schreef:@prugelpiet:een paard in gezonde conditie met een normale vacht heeft het NIET koud als het nat is, ook al lijkt hij door en door nat, vaak is de huid gewoon droog, dat is namelijk de functie van zijn vacht.
Wij mensen projecteren vaak de kou op het paard (incl mezelf, ik moet bv bij mijn geschoren paarden vaak mezelf terugfluiten)
zag overigens deze ochtend dat winny al hennig wat teruggegroeide nekharen had, dus daar ga ik ook weer wat rekening mee moeten houden met het opleggen van dekens, deze ochtend was het 2 graden, en zou max 7 worden, met regen, dus ik heb woezel zijn 250 gram opgelegd mét hals (want ze gaven "de heule namiddag regen") en Winny zijn 150 gram met een 0 gram over omdat ik op die 0 gram een hals kon doen....
ik zit hier nog op het werk door het raam te koekeloeren en meer als motregen zo nu en dan is het niet eens nat geweestdan denk ik, oliebol had ik die halzen nu ma afgelaten, zouden ze niet te warm hebbben...
als het tussen 7-10 graden is krijgen die van mij maar 100 gram niet meer op, en savonds in stal aan 13 graden hebben ze nu niets meer op liggen, en ze lijken dit ook wel fijner te vinden.
Nog 1 maandje en dan hopelijk niets meer op.![]()
hun gezichten en woezel zijn rug "toupetje" is volle bak aan het verharen .
Maar dat is toch wat ik bedoelde. Met drijfnat van de regen werkt de vacht nog en hebben ze het (meestal) niet direct koud. Als je je paard wast, lekker sopt met shampoo, vingers door de vacht etc dan werkt de vacht niet meer hoe het hoort.