[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 12:12

kaatje77 schreef:
Ah. Wat ben je toch lief Carolina :'). Nee. Ben Super trots op je dat je het zelf bent gaan doen! En het resultaat mag er zijn :j

Waarom de benen niet scheren? Een paard wat veel buitenstaat krijgt op de benen vaker snellere haargroei waardoor je "varkensharen" krijgt.
Scheer mijn eigen ook in dekenmodel. Rijd hem 2/3 x per week. Waarom helemaal scheren? Als hij zo zijn warmte kwijt kan is het toch goed?

Als je het voor de mooi moet doen kun je er maar beter mee stoppen. Wat zou een ander ervan vinden? Kom op. Het gaat om functioneel. Wat een ander ervan vind kan mij geen r#k schelen :o

Mijn ervaring is wel dat de paarden het veel beter deden met benen óók kaal. Heeft niks met mooiheid te maken, wel met ongemakken als mok etc.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 12:15

Yvank_ schreef:
kaatje77 schreef:
Ah. Wat ben je toch lief Carolina :'). Nee. Ben Super trots op je dat je het zelf bent gaan doen! En het resultaat mag er zijn :j

Waarom de benen niet scheren? Een paard wat veel buitenstaat krijgt op de benen vaker snellere haargroei waardoor je "varkensharen" krijgt.
Scheer mijn eigen ook in dekenmodel. Rijd hem 2/3 x per week. Waarom helemaal scheren? Als hij zo zijn warmte kwijt kan is het toch goed?

Als je het voor de mooi moet doen kun je er maar beter mee stoppen. Wat zou een ander ervan vinden? Kom op. Het gaat om functioneel. Wat een ander ervan vind kan mij geen r#k schelen :o

Mijn ervaring is wel dat de paarden het veel beter deden met benen óók kaal. Heeft niks met mooiheid te maken, wel met ongemakken als mok etc.

Bedoel je beter als in hun warmte kwijt kunnen?

Ga mijn paard dit jaar voor het eerst laten scheren en wat wel/niet verstandig is wil ik nog overleggen met degene die het gaat doen, maar ben toch benieuwd naar verschillende ervaringen. :)

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 12:17

Vooral in het opdrogen van de benen. Als ze dan buiten in de regen/modder stonden waren ze benen zo droog. Met benen ongeschoren later niet en hadden ze veel sneller mok.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 12:52

Dat is mijn ervaring ook. De mijne heeft behoorlijke vetlokken, de haren in zijn koten zijn enorm dicht op elkaar.
Maar ik heb nu niet de hele benen geschoren, alleen de kootholtes. Dat zou voldoende moeten zijn.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 13:29

Die varkensharen heb ik nog nooit gehad :n Wel bij de kaak, maar die werk ik gewoon tussendoor bij, net als de sokken.

LISA_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 13:45

hi,
Mijn paardje gaat van de week ook weer kaal, maar nu twijfel ik toch een beetje over zijn hoofd.
Ik hoor nogal verschillende verhalen over het warmte verlies daar. wat vinden jullie ervan (hij staat 24/7 buiten met een stal met open deur.)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:52

Jim heeft wel varkensharen gehad, maar dan over heel zijn lijf. Toen ik hem vorig jaar voor de 2e keer geschoren had.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 15:17

Was ook zeker heel lief bedoeld Karin <3

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 17:01

Met welke messen scheren jullie? En waarom die?

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 17:56

Ik met 3mm messen, omdat ik dat een nette lengte vindt en het is vrij standaard.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 18:40

Zonnetje81 schreef:
Ik snap niet zo goed waarom mensen de benen niet doen. De benen steken onder de deken uit daar hebben ze geen last van als die gedaan zijn. Daarbij vind ik de benen niet doen een onverzorgde uitstraling geven.

Ik doe het liever niet bij 24/7 buiten staan. En ik heb eenmaal benen geschoren, toen kreeg mijne mok. Zonder scheren van benen geen problemen.\
En sja, sokken van een Cob scheren hoort niet. :P

Afbeelding

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:57

Vind met haar hebben ze net stukje meer bescherming. En ik vind geschoren er niet uitzien. Zo onnatuurlijk./
Het hoeven geen mode popjes te worden.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 20:52

Scheren is sowieso onnatuurlijk :+ Wat wel of niet hoort heb ik niet zoveel mee, sokken gaan er bij mij sowieso af ongeacht het ras.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:03

Ik scheer ook geen benen en hoofd, pony staat 24/7 buiten en heeft het heel snel koud, de benen en het hoofdhaar er aan laten scheelt erg veel. Vorig jaar heb ik alles geschoren en ik vond het er niet eens mooi uit zien zo kaal :+ Bovendien men ik vaak maximaal 2x in de week en als ik hem helemaal kaal scheer blijf ik bijwerken en scheren. Nu een jachtmodel laten scheren en zolang dit fijn werkt hou ik het zo :) Buik gaat wel helemaal kaal en de 'onderkant' van zijn hoofd ook (tussen z'n kaken). Ik scheer puur voor functionaliteit, niet omdat ik het mooi vind. Liever scheer ik hem niet, maar dan is het mennen niet meer te doen.

Afbeelding

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:55

Vandaag mijne geschoren, hoofd en benen niet gedaan maar paard heeft nauwelijks kleurverschil dus vind t prima zo!

Is er weer mooi onder weg gekomen vind ik zelf
Afbeelding

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 23:28

Netjes geschoren. Zou alleen bij het voorbeen iets hoger de spier aangehouden hebben ;)

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 23:53

Wist ook eigenlijk niet meer hoe hoog ik m vorig jaar had, heb t krijtje gewoon door de 'richel' heen laten glijden waar de spier ophield.

Tenminste, die illusie had ik ;) :+

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:41

Welk patroon is nu handig om te scheren. Mn paard staat wel met een winterdeken op, maar wil hem zonder hals op zetten omdat hij in de zomer al 24 uur met halsdeken loopt ivm eczeem.

Voor op de paddock gaat zn ongevoerde regendeken met hals over zijn winterdeken

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 13:12

Vandaag eens iets nieuws gedaan bij een pony van een oude stalgenoot..... Wel functioneel denk ik...

Afbeelding

Rakjetakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 17:43

Ik heb eergisteren de benen van mijn paard geschoren en wil vandaag de rest gaan doen.
Ik merkte echter dat mijn mes tijdens het scheren van de benen vast liep in de dikkere haren. Heb ik mijn stelschroef te los zitten? Ik draai altijd tot ik weerstand voel en dan 1/4 extra.
Ik las hier ergens op het forum dat ze de stelschroef aandraaien als ze de haren niet meer pakken, maar tot hoe ver kan je hem aandraaien dan? Tot de messen te heet worden?

FlokiFjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 18:55

Zijn je messen wel scherp? Ik draai altijd tot ik weerstand voel en dan nog een halve slag... nog nooit strakker hoeven draaien eigenlijk, de keer dat ik niet door de ijslander vacht heen kwam waren mn messen gwn te bot...

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 00:03

Ik moet hem zeker nog een keer rond draaien als ik weerstand voel (ookal staat in het boekje wat anders), anders pakt die ze niet.

Jonnekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 00:41

De mijne is vandaag voor de tweede keer kaal gegaan, de eerste keer was nog maar 3 weken geleden maar toen hebben we hem wat langer gelaten volgens mij 3mm? Hebben we vorig jaar ook gedaan ivm zijn gevoelige huid en toen bleef die kaal genoeg maar nu was het alweer een ijsbeer :') dus nu is die kaal kaal gegaan.. In de hoop dat het wat langer duurt voordat het aangegroeid is. Ben wel ontzettend blij dat mijn liscop lite weer naar behoren werkt, het lag inderdaad aan m'n messen ookal zaten er nieuwe messen op ze waren niet scherp genoeg :o

Rakjetakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 09:42

Het lag inderdaad aan de messen, want bij strakker aandraaien ging het niet beter.
En wat een braaf paard. Ik gang m'n botte messen in z'n (been)haar en hij tilt hem alleen even op.
Nu maar snel met het apparaat van een vriendinnetje scheren, want z'n benen zijn nu kaal, de rest nog niet, en we moeten overmorgen op wedstrijd -O-

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 09:45

Scheren is eigenlijk standaard op 3mm Jonneke, heb je niet toevallig 5mm gepakt?

Gisteravond een echte merrie geschoren. Eigenaren hadden me al gewaarschuwd dat ze behoorlijk rap was met de pootjes en tandjes maar we zijn het samen eens geworden. Super ril dier maar niet gemeen eigenlijk. Dat scheelt de helft.