[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jorex

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 15:55

Kan het er niet mee te maken hebben dat ze nu gaan wisselen naar de wintervacht en daardoor de haren gewoon meer breekbaar worden. Volgens mij geldt dat ook voor manen. Mijn pony's hebben de hele winter bvb geen schuur plekken op hun borst door de dekens en nu opeens wel omdat hun haar brozer wordt want we naderen het einde van de winter.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 16:03

Ja mijn merrie heeft nu ook schuurplekken, aan de rand van het dekje, en voor op de borst. Ook de hele winter geen last van gehad. Toen ik nog een Bucas deken op haar had liggen, had ze gelijk schuurplekken op de borst, die paste dus helaas echt niet..

Unravelation

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 21:58

MyWishMax schreef:
Heb ik precies hetzelfde. Alleen vanaf het einde van de deken al, dus daar gewoon sowieso weinig haar nog. Hier is het toch dat de hals te stroef wordt door huidvet enzo waardoor het gaat schuren ipv glijden zoals in het begin van het seizoen. En precies op de 'vouw' van de hals idd want daar komen vouwen in die er niet uitgaan vanwege die stroef heid

Misschien is dat het inderdaad. Heb er een tijdje geleden antiklit op gespoten, nu voelt het wel weer glad aan, maar het kwaad is al geschied..

Unravelation

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 21:59

Veulen84 schreef:
Zit daar wel een wollen schoft beschermer op?

Wat ik soms doe is daar op die rand een extra stukje wol plakken. Je neem een stuk wol (of andere luchtige stof). Plakt of naai daar klittenband in. Vervolgens plak je ook klittenband in de deken. Die kun je dan tegen elkaar plakken. Wordt het vies dan gaat dat stukje in de was.Als he tiets fluffy is beschermt het ook tegen trekken door gewicht enzo.

Nee, de Amigo dekens hebben dat niet. Blijven jouw dekens daar dan wel waterdicht?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 22:09

Ik heb wel een schoftbeschermer eronder, maar die komt idd niet tot dat stuk manen. Helaas.

Maar hier is het kwaad ook al geschied idd. Volgend jaar beter en sneller ingrijpen :=

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 22:11

Hier eigenlijk geen probleem met de halsdeken gehad maar ik haal hem ook zo snel mogelijk af als het weer het toestaat. En anders wordt hij op stal teruggeslagen en met het buitenzetten weer vastgemaakt zodat de manen even kunnen ademen.

Dus eigenlijk alleen met regen en mer die vrieskou op gehad.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 22:26

Zelfs op die manier hadden wij het vorig jaar. Nu heeft ze hem continu op en nodig, maar gaan de manen pas veel later kapot als vorig jaar.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 22:47

Hier heel de winter een hals op maar geen kapotte manen.

Unravelation

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 13:33

Muiz schreef:
Hier eigenlijk geen probleem met de halsdeken gehad maar ik haal hem ook zo snel mogelijk af als het weer het toestaat. En anders wordt hij op stal teruggeslagen en met het buitenzetten weer vastgemaakt zodat de manen even kunnen ademen.

Dus eigenlijk alleen met regen en mer die vrieskou op gehad.

Dat is wel fijn als het kan, maar dan moet de staleigenaar, of de persoon die de paarden binnen- en buitenzet dat wel willen natuurlijk.

Unravelation

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 13:36

MyWishMax schreef:
Ik heb wel een schoftbeschermer eronder, maar die komt idd niet tot dat stuk manen. Helaas.

Maar hier is het kwaad ook al geschied idd. Volgend jaar beter en sneller ingrijpen :=

Jammer, dus de schoftbeschermer heeft hierbij niets geholpen? Ik had de hoop met de kentucky bib dat deze de hals wat zou liften bij het stuk manen net na de deken. Maar aangezien mijn dikke onderlap (omgeslagen tussen de dekens en uitsparingen geknipt voor de klitteband sluitingen) niet bleef zitten heb ik voor de bib ook weinig hoop aangezien je die ook niet vast kan zetten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 14:30

Unravelation schreef:
MyWishMax schreef:

Jammer, dus de schoftbeschermer heeft hierbij niets geholpen? Ik had de hoop met de kentucky bib dat deze de hals wat zou liften bij het stuk manen net na de deken. Maar aangezien mijn dikke onderlap (omgeslagen tussen de dekens en uitsparingen geknipt voor de klitteband sluitingen) niet bleef zitten heb ik voor de bib ook weinig hoop aangezien je die ook niet vast kan zetten.

Ik heb die kentucky bib. Maar die moet je terug slaan om hem te laten blijven liggen. Hij ligt keurig, maar niet ver genoeg naar voren om het stuk te beschermen. Zonder terugslaan denk ik dat hij alsnog gaat schuiven. Het liften zorgt ervoor dat ik een klein stukje manen heb en pas daarna een kale plek. Jouw foto is 'helemaal' kaal na de deken de 1e 10 tot 15cm oid, ik heb eerst manen, dan stukje niet en dan net zoals bij jou gewoon weer manen.

Maar ik geloof echt dat het door de vuiligheid/stroefheid komt. Ik heb er echt pas een maand oid last van heel misschien 2. En ze heeft hem al hele seizoen op.

Vorig jaar had ze hem niet elke dag om en 's nachts altijd terug geslagen want toen stond ze binnen. Maar alsnog dezelfde plek kaal. Toen zelfs al veel eerder want de hals was niet gewassen dat seizoen ervoor.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 20:42

Unravelation

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 22:17

MyWishMax schreef:
Ik heb die kentucky bib. Maar die moet je terug slaan om hem te laten blijven liggen. Hij ligt keurig, maar niet ver genoeg naar voren om het stuk te beschermen. Zonder terugslaan denk ik dat hij alsnog gaat schuiven. Het liften zorgt ervoor dat ik een klein stukje manen heb en pas daarna een kale plek. Jouw foto is 'helemaal' kaal na de deken de 1e 10 tot 15cm oid, ik heb eerst manen, dan stukje niet en dan net zoals bij jou gewoon weer manen.

Maar ik geloof echt dat het door de vuiligheid/stroefheid komt. Ik heb er echt pas een maand oid last van heel misschien 2. En ze heeft hem al hele seizoen op.

Vorig jaar had ze hem niet elke dag om en 's nachts altijd terug geslagen want toen stond ze binnen. Maar alsnog dezelfde plek kaal. Toen zelfs al veel eerder want de hals was niet gewassen dat seizoen ervoor.

Aha. Dank je wel voor je uitleg! Dan heeft de bib inderdaad geen nut voor dit probleem. Ik heb het paard vorig jaar januari gekocht en heb er toen geen last van gehad. Nu is het sinds een paar weken echt kaal geworden. Ik heb tussendoor nog wel een dikkere hals op gehad die schoon was. Ik laat hem nu maar zoveel mogelijk af als het weer het tenminste toelaat.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 23:13

Bagheera_206 schreef:
Hier eindelijk het stukje van Horseware zelf over de nieuwe liner.

https://www.horseware.com/blog/the-hors ... -to-guide/

Jammer dat ze zelf zeggen dat hij gemaakt is voor “slightly sweaty” of na wassen eerst droog schrapen.
Ik hem ‘m juist nodig voor natgeregende paarden die 24/7 buiten stal en heb weinig trek om eerst in de regen die paarden te proberen droog te trekken. Dan wil ik gewoon deken erop doen en klaar.
Ik denk ook dat hij te warm is voor mn paard.
Dus ik blijf bij mn hw/staydry liner :o

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 11:04

Er is wel een groot verschil tussen een natgeregend paard en een gewassen paard. De ene is nat op de haren, de andere er tussen. Snap dus wel dat ze adviseren om eerst het overtollige water eraf te schrapen, deken kan het vast wel naar de bovenkant transporteren zoals iedere goede zweetdrijvend, maar dan heb je wel heel veel vocht erop liggen. Denk dat de Bucas dat ook niet kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 11:06

Dat kan de bucas zeker wel :j

Daar zet ik ze gewoon gewassen kletsnat onder en dan drogen ze zo.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 11:11

Oké dat heb ik verkeerd geschreven.

Ik denk dat de Bucas en deze deken dat beide even goed kunnen, maar dat dit voor de levensduur van de deken én de hygiëne beter is om niet al dat vocht naar buiten te moeten transporteren als er met een simpele handeling gemakkelijk overtollig vocht verwijderd kan worden. Naast dat het logischer wijs langer duurt om droog te worden, wat het comfort van het paard ook verbeterd.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 20:24

RianneH schreef:
Oké dat heb ik verkeerd geschreven.

Ik denk dat de Bucas en deze deken dat beide even goed kunnen, maar dat dit voor de levensduur van de deken én de hygiëne beter is om niet al dat vocht naar buiten te moeten transporteren als er met een simpele handeling gemakkelijk overtollig vocht verwijderd kan worden. Naast dat het logischer wijs langer duurt om droog te worden, wat het comfort van het paard ook verbeterd.

Nee, de Bucas en Rambo zijn dus niet hetzelfde. Zo leg ik ook uit in mn vorige post, dat heb ik letterlijk van hun eigen site. Geen idee waar het stuk levensduur en hygiene vandaan komen, ik lees daar nergens iets over bij het artikel van Rambo. Wat jij een simpele handeling noemt, is dat het voor mij niet in de stromende regen.

Maar linksom of rechtsom hebben ze met deze deken dus nog steeds niet de staydry geëvenaard.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 20:31

hier staat dat dan weer niet

Afbeelding

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 20:35

Het is gevoelsmatig ook een andere stof. Toch werkt het wel, alleen net even anders. Staydry is een dunne stof die je, als je die doordrenkt met water en dan uitknijpt en tussen een servetje stopt je een servetje krijgt met 1 nagenoeg droge kant en 1 natte kant. En dat ging razendsnel. Deze stof van Horseware is zachter, donziger en maakt gebruik van meerdere lagen waarbij het donzige spul het vocht doorvoert naar de middenlaag waar het bewaard wordt tot het verdampt is. Net een andere insteek. De staydry stof is vast goed gepatenteerd dus die kunnen ze niet 1 op 1 overnemen. Desalniettemin werkt de liner van Horseware wel, misschien iets minder snel, maar het werkt. Je gooit de deken op een nat paard (regen, zweet, wat dan ook) en de liner neemt langzaam al het water op zonder dat de binnenstof nat wordt. Dat is uiteindelijk het belangrijkste, want daardoor krijgt het paard geen koude natte deken. Dat het dus wat langer duurt in verhouding met de stay dry stof is jammer, maar maakt in principe niet uit als je de deken toch als onderdeken laat zitten voor langere tijd. Dan is die droge binnenstof en het feit dat het geheel goed ademt uiteindelijk het belangrijkste.

Ben er in ieder geval blij mee! Ondanks dat mn paard nu helemaal dekenloos staat heb ik 'm toch ook nog een paar keer gewoon als zweet dekentje gepakt de afgelopen weken. Voor die functie is de droogtijd wel wat relevanter, maar goed daar is de deken niet voor gemaakt. Daar heb ik ook nog zo'n microvezel deken voor van Horseware.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 13:37

Spenk schreef:

Kletsnat van het wassen en kletsnat van de regen is echt een ander soort kletsnat.

Het is toch volkomen logisch dat je na het wassen even het water eraf schraapt? Die hoeveelheid water die er dan af komt, zit er echt niet op als je paard is natgeregend. Dan zijn ze niet zo door en door nat als wanneer je ze wast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 13:54

Ik doe dat eigenlijk nooit water eraf schrapen :=

Gaat altijd goed onder de bucas.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 14:33

prugelpiet schreef:
Spenk schreef:

Kletsnat van het wassen en kletsnat van de regen is echt een ander soort kletsnat.

Het is toch volkomen logisch dat je na het wassen even het water eraf schraapt? Die hoeveelheid water die er dan af komt, zit er echt niet op als je paard is natgeregend. Dan zijn ze niet zo door en door nat als wanneer je ze wast.

Vertel jij dat ook even aan mn paard als die de hele nacht in de regen heeft gestaan dat die hoeveelheid water niet van de regen mag komen? :D
Ik doe dan gelijk de bucas op en klaar. Gaat er ook geen vocht op liggen oid.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 15:21

Ik denk niet dat Prugelpiet dat bedoelt.... nat van de regen ligt vaak óp de vacht (wel kletsnat) en nat van wassen is tot op de huid nat.
Ik heb nog nooit een deken op een zeiknat paard willen leggen dus ik voel de behoefte niet om een welke staydry dan ook te kopen. Lekker makkelijk.
Het zit helaas in de recuptex, maar anders had ik me er verre van gehouden. Rotstof.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 15:47

Mijn paard is na een goeie nacht regen ook gewoon tot op de huid geregend. Mijn paard haat dekens en regen. Dus ik stel het zo lang mogelijk uit met op doen, ook omdat het nog wel eens mee valt wat er gaat vallen.