[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 21:46

kaatje77 schreef:
Kreeg vandaag zo'n leuk compliment! Ze wou haar wedstrijdpaarden alleen maar door mij laten scheren omdat ik het zo goed doe. :):)
Nou, mijn dag kan niet meer stuk :D

Super! *\o/*

pluklief

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 21:57

Als ik nu mijn paard helemaal zou scheren, zou ze dan in maart weer een aardig waterdichte vacht hebben?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 22:00

Dat is afhankelijk van je paard, of je m wast, hoe je hem stalt en welke dekens hij op heeft. Of zij natuurlijk ;)

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 23:28

Hier vandaag ook mijn blondjes geschoren. Uiteindelijk toch het hoofd en benen niet gedaan maar na de foto's wel de sokken eraf geschoren en de benen netjes gemaakt.
Ben voor het eerst creatief met sterren geweest :D
Paardjes zijn weer blij :)

Afbeelding

Afbeelding

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 08:54

Ik snap niet zo goed waarom mensen de benen niet doen. De benen steken onder de deken uit daar hebben ze geen last van als die gedaan zijn. Daarbij vind ik de benen niet doen een onverzorgde uitstraling geven.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 09:21

Ieder zijn eigen mening toch ;)
Mijn shet word 1 november geschoren en zijn benen worden ook niet gedaan. Hij staat 24/7 buiten dus een beetje extra buiten zijn deken vind ik niet erg..

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 10:06

Ik kies er ook voor om t niet te doen omdat die van mij 24/7 buiten staan. Ze kunnen wel naar binnen maar ze liggen en slapen zelf toch liever buiten in het zand. Ook als het wat natter is. Een beetje extra bescherming kan dan geen kwaad. Moeten ze dan maar koude benen hebben omdat ik dat mooier vind? Nee, ik vond dat egoïstisch en heb aan het welzijn van mijn paarden gedacht. Ieder zijn mening natuurlijk. Ik vind het ook mooier. Maar vond dat geen goede reden om ze toch te scheren.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 10:44

Zonnetje81 schreef:
Ik snap niet zo goed waarom mensen de benen niet doen. De benen steken onder de deken uit daar hebben ze geen last van als die gedaan zijn. Daarbij vind ik de benen niet doen een onverzorgde uitstraling geven.

Nee ik ook niet, vind het ook geen nut hebben :+

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 10:54

Ik wou dat ik de sokken niet hoefde te doen. Als ik ze niet scheer zitten ze vol met mok :( Anderen daar geen last van?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 11:08

Story schreef:
Ik kies er ook voor om t niet te doen omdat die van mij 24/7 buiten staan. Ze kunnen wel naar binnen maar ze liggen en slapen zelf toch liever buiten in het zand. Ook als het wat natter is. Een beetje extra bescherming kan dan geen kwaad. Moeten ze dan maar koude benen hebben omdat ik dat mooier vind? Nee, ik vond dat egoïstisch en heb aan het welzijn van mijn paarden gedacht. Ieder zijn mening natuurlijk. Ik vind het ook mooier. Maar vond dat geen goede reden om ze toch te scheren.

24/7 kan je prima benen scheren :+ vaak zelfs veel fijner omdat al die modder er niet aan blijft zitten wat ook weer mok voorkomt.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 11:48

ik scheer juist de benen, zelfs extra tussendoor, want die zijn anders altijd nat (van het zand, van de regen, van het zweet).
Bovendien hoort een Noriker geen behang te hebben en de mijne heeft dat wel een beetje en dan wordt ie steeds voor te vette Tinker uitgemaakt..... |( :')

Ik heb met mijn "functioneel scheren" (tja, mijn beroep is functioneel beheerder, dus noem het maar beroepsdeformatie) precies de goede plekken geschoren: vanmorgen paard weer aan het werk gezet in het bos en hij kwam zonder zweet terug +:)+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 11:59

Ik scheer de benen niet. Ze staan in de winter op zand, dus geen last van modder. De kootholtes doe ik wel vanwege mok. De rest van de benen niet was puur vanwege de tijd. Want dan moet het hoofd ook vind ik. En benen + hoofd erbij kost me zo een uur extra. Benen gaan nog wel, behalve alle hoekjes, kuiltjes, gaatjes, enz. Met tondeuse kan niet vanwege het stugge haar op zijn onderbenen en met een groot apparaat kost dat voor mij meer tijd om het netjes te doen. Hoofd is moeilijk omdat hij stes zijn hoofd wegtrekt en het gewoon niet fijn vindt.
Daarom gekozen voor makkelijk en uit luiheid benen en hoofd niet gedaan :+
En dat het dan wat minder mooi is, ach, daar heb alleen ik maar last van. Paardlief zal het een zorg zijn :+

1 kant gedaan
Afbeelding

Beide kanten
Afbeelding

Tapijtje
Afbeelding

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 12:26

de kootholtes en vetlokken laat ik juist intact, de vetlokken dienen als afwatering en houden de kootholtes droog.
Mijn paard heeft 4 witte benen en nooit mok, heel vroeger wel eens gehad, evenals rotstraal, maar sinds goed voerbeleid (eigen stal, dus ik weet precies wat erin gaat) nooit meer

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 12:35

Zonnetje81 schreef:

Tja ik heb een tinker dus de benen met de sokken gaan dan sowieso niet :+

En onverzorgde uitstraling ligt er helemaal aan hoe men scheert

Hier is mijn paar net een dag geschoren.. geheel met de benen erin
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 13:39

De mijne knapt juist op van de vetlokken kaal omdat het teveel afsluit met vetlokken denk ik.
Met overigens ook goed voerbeleid. Ik voer zelf, dus weet ook precies wat er in gaat. Maar met verharingsperiode is het vaak mis. Vooral zomer naar wintervacht. Dan schiet zijn weerstand ineens naar beneden en zie je meteen mokplekjes.

Wat voer jij nu? Want daar ben ik dan wel nieuwsgierig naar :j Ik heb hét wondermiddel namelijk nog niet gevonden.

Crazy_boon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 14:00

Wat komt er veel van jullie paarden af :') . Vorige week mijn paard gedaan kwam er amper iets vanaf, ook zo goed als geen kleur verschil (Bruinzwart warmbloed) Terwijl vorig jaar hij eerder naar bruin-grijs verkleurde.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 14:54

carolina1278 schreef:
Hier is mijn paar net een dag geschoren.. geheel met de benen erin
[ Afbeelding ]

Wauw erg mooi geschoren, overgang valt totaal niet op!

Ik ben ook even aan het rondkijken naar de mogelijkheden van scheren. Afgelopen jaren nooit enorme problemen gehad met de wintervacht, maar was natuurlijk met rijden vaak wel erg nat.
Daarom twijfel ik om dit jaar of volgend jaar een jachtmodel te scheren.
Ik vroeg me af of het voor zo'n model veel uitmaakt of je vroeg of laat scheert? Dit in verband met de harde lijnen van het model en het verschil in kleur van de vacht.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 15:56

Zonnetje81 schreef:

Mijn paard zijn benen staan er ook nog in en die blijven ook. Wegens hoefproblemen moet hij buiten met springschoenen staan en met al dat natte zand, troep en water vind ik het toch wel fijn als de haren zijn kootholte wat beschermen, want hoe goed ik het zelf ook schoon probeer te houden, die haren hebben toch een beschermende functie tegen het schuren, ja ze worden nat, en ja er komt zand in maar het gaat inmiddels al vier maanden goed zo, ik ga nu echt niet experimenteren met het scheren van de benen... Straks liggen zijn hele kootholtes open. Daarbij vind ik het ook belachelijk veel tijd kosten om ze netjes te scheren en zie ik de toegevoegde waarde daar niet zo van, die strak geschoren benen... Zoals je al zegt, de benen steken onder de deken uit, dus niemand die dan ziet of je paard geschoren is of niet. Voorhoofd scheer ik ook nooit...

NikkiLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 16:48

Ik heb ook een vraagje.
Ik ga mijn pony woensdag scheren, maar ze heeft heel veel huidvet.
Als je gereden hebt zit er allemaal van dat witte spul op je laarzen (tenminste, ik denk dat dat huidvet is)
Is het slim om voor het scheren goed te wassen en met een rosborstel proberen het meeste huidvet weg te halen omdat je anders lelijke plekken krijgt na het scheren of zal dat niet veel uitmaken?

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 16:52

Oud stalgenootje zei altijd; als je de benen mee scheert, dat je dan meer kans op mok kan krijgen?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 16:59

NikkiLoves schreef:
Ik heb ook een vraagje.
Ik ga mijn pony woensdag scheren, maar ze heeft heel veel huidvet.
Als je gereden hebt zit er allemaal van dat witte spul op je laarzen (tenminste, ik denk dat dat huidvet is)
Is het slim om voor het scheren goed te wassen en met een rosborstel proberen het meeste huidvet weg te halen omdat je anders lelijke plekken krijgt na het scheren of zal dat niet veel uitmaken?

Lelijk niet,maar het scheelt wel tijd en het bot worden van je messen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 17:26

xx_Lyzet schreef:
Oud stalgenootje zei altijd; als je de benen mee scheert, dat je dan meer kans op mok kan krijgen?

Juist minder ;)

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 17:32

Hier al voor de 2e keer geschoren dit seizoen. Hij kwam er mooi onder vandaan vind ik zelf

Afbeelding

Afbeelding

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 17:36

Ja mijn paard heeft geen mok hoor. Dus wat mij betreft is het vrij makkelijk allemaal. Maar zoiet werd mij verteld! :')

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 17:57

pluklief schreef:
Als ik nu mijn paard helemaal zou scheren, zou ze dan in maart weer een aardig waterdichte vacht hebben?

Ja hoor, je paard maakt gewoon weer nieuwe vacht aan en in maart gaan ze alweer verharen.

Ik stel het scheren als maar uit. Ik ga er straks 2 scheren.
Heb sinds kort een fjord erbij. En zijn jasje gaat of helemaal of deels uit. :j