Hoe lang komt jouw paard uit stal in de wintermaanden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Hoe lang komt jouw paard uit stal in de wintermaanden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:22

kjoetie schreef:
Mjah, het kan best hoor.. maar mijn ervaring is wel dat het JUIST voor het geestelijk welzijn van een paard heel fijn is om ook een paar uurtjes lekker paard te kunnen zijn, zonder dat ze hoeven luisteren naar de baas Lachen gewoon lekker teuten en spelen met de andere paarden..

Maargoed, ieder paard is weer anders.. Overigens, dag en nacht op het land is ook weer een ander uiterste he (doet die van mij het ook niet goed op ) maar er zijn veel meer tussenoplossingen mogelijk (en op pension zeker!) met een ruin..

Tuurlijk kan 1 uurtje 'werken' best, prima zelfs, maar ik doelde ook meer op die extra uurtjes waarin het paard gewoon lekker even 'paard' kan zijn met andere paarden, zonder iets te moeten van de mens.... Knipoog

Dus hierbij nog even voor de duidelijkheid. Haha!

Ik heb inderdaad een paard wat graag als een halfwild paard leeft in alle weersomstandigheden en ik weet dat niet elk paard dat fijn vindt en/of daar tegen kan. Knipoog

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:25

Ik gooi elke dag de paarden even op het land Lachen Als ze niet op het land komen dan maakt de bijrijdster een flinke buitenrit Haha!
Ik heb ze nu 's ochtends buiten gezet en vanmiddag gaan ze weer naar binnen. Dit doe ik het liefste, maar het ligt eraan hoe het land erbij staat Clown
Als het een paar dagen heeft geregend is het land 1 modderpoel en dan laat ik ze niet een halve dag buiten maar moeten ze genoegen nemen met ;s ochtends en 's middags even los.

Hij is nu wel van zijn kribbebijten af, dus volgens mij ben ik wel goed bezig Lachen
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 29-02-08 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:26

Nadya schreef:
kjoetie schreef:
Mjah, het kan best hoor.. maar mijn ervaring is wel dat het JUIST voor het geestelijk welzijn van een paard heel fijn is om ook een paar uurtjes lekker paard te kunnen zijn, zonder dat ze hoeven luisteren naar de baas Lachen gewoon lekker teuten en spelen met de andere paarden..

Maargoed, ieder paard is weer anders.. Overigens, dag en nacht op het land is ook weer een ander uiterste he (doet die van mij het ook niet goed op ) maar er zijn veel meer tussenoplossingen mogelijk (en op pension zeker!) met een ruin..

Tuurlijk kan 1 uurtje 'werken' best, prima zelfs, maar ik doelde ook meer op die extra uurtjes waarin het paard gewoon lekker even 'paard' kan zijn met andere paarden, zonder iets te moeten van de mens.... Knipoog

Dus hierbij nog even voor de duidelijkheid. Haha!

Ik heb inderdaad een paard wat graag als een halfwild paard leeft in alle weersomstandigheden en ik weet dat niet elk paard dat fijn vindt en/of daar tegen kan. Knipoog

Ik reageerde ook niet op jou, maar op King Marco Tong uitsteken

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:28

Tis goed, hoor, Kjoetie.Haha!

En aan Welshcobfan, mooi om te lezen dat het kribbebijten minder is geworden! Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:31

Hij doet het iig niet meer uit verveling. Hij is een uur bezig om wat biks op te eten (zit in voerbal) dus ook op stal stimuleer ik natuurlijk voerzoek gedrag Lachen

alleen moet hij in de zomer nog leren om van de stal af te blijven... (want dan doet hij het niet uit verveling, maar omdat hij de smaak van hout zo lekker vind Clown Meneer heeft ooit onze hele middenscheiding doorgevreten... alle palen stuk! Maar wij gaan nu maar de stal voorzien van een omheining zodat hij daar niet meer bij kan Nagelbijten / Gniffelen)

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:31

Overigens ben ik er ook voor hoor om ze lekker buiten te laten spelen als de mogelijkheid er is. Mijn merrie stond altijd buiten als het droog was.
Alleen moet je paard daar dus wel geschikt voor zijn.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:33

Mijn pony heeft ook een hekel aan een nattere wei en regen, dan gaat hij zelf weer op stal staan Nagelbijten / Gniffelen

Als je in een regenbui gaat rijden, blijft hij ook stilstaan met zijn kont in de regen en je krijgt hem met geen mogelijkheid weer vooruit. Watje Clown

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:36

Haha die van mij is ook zo. Beetje regen is niet erg, kou is niet erg, maar de combinatie van regen en wind hoeft voor haar echt niet, dan staat ze echt aan het hek te kijken van "wie komt me redden?" . Ook zo'n mietjespaard Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:36

Ik heb zo'n oerpaard. Haha!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:37

regen, kou en wind is een ramp inderdaad Nagelbijten / Gniffelen

Wie zegt dat paarden niet van suiker zijn? Tong uitsteken

Zijn stalgenoot is een stuk dapperder, die sjouwt wel door Clown

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:38

Deze winter valt het trouwens allemaal best mee met de regen, de kou en de wind, hoor. Knipoog

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:39

Misschien moet ik Yippie eens bij Sam in de leer doen Haha! . Yippes heeft het 'natuurlijke paard'boekje nooit goed gelezen geloof ik Clown

Harde wind is trouwens ook erg leuk, dan is alles zoooo fris, en komt er dan een windvlaag onder die staartjes dan tettert de hele bende de wei over Haha!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:41

Een beetje regen is al funest voor het land helaas... dus dan wil meneer er niet door Clown

Ik zet als ik 's ochtends moet voeren de staldeuren open en bij slecht weer zet hij welgeteld 2 hele stappen naar buiten. hij kan rustig een uur op dezelfde plek staan (terwijl stalgenoot dan al vrolijk door de plassen rent Clown).

Regen was in het begin van de winter wel veel aanwezig helaas.... waardoor het land een heeele lange tijd nodig had om droger te worden. Nu is het land redelijk genoeg om de paarden zonder toezicht eruit te gooien Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:41

Dat doet die van mij dus ook niet, he, Kjoetie. Hij laat zich niet gek maken door wat wind, storm, ruisende bomen/bladeren. Het boeit hem gewoon niet. Hij kan het wel in zijn bol krijgen bij het wisselen van de seizoenen....... Dan is 'ie zo gek als een deur op een speelse manier, haha...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:43

De echt harde wind is mijn pony alleen tijdens het rijden drukker, maar op de wei gaat hij het liefst wat uit de wind staan Clown

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:44

Onze paddocks waren ook echt een drama, beesten zakten tot hun knieen zo ongeveer weg, de helft stond met mok... maar onze wei heeft het wonderwel goed gehouden.

Overigens heeft yippie eergisteren voor het eerst een dag binnen gestaan omdat het hier keihard waaide en regende, echt snijdend. Maar de hele club stond gezellig op stal te teuten over de bovendeuren heen en lekker hooi te kauwen, dus geloof niet dat ze het erg vond Haha!

Met die wind is vooral erg leuk omdat onze wei een beetje een L vorm heeft. Als ik haar dan roep en ze van de ene poot van L naar de andere loopt, krijgt ze op die hoek precies de wind eronder. En dan is ze opeens verrekte snel bij de poort (vaak onderwijl nog even haar Hogeschoolkunsten vertonend Tong uitsteken )

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:47

Mijn pony komt op dit moment heel weinig uit, dat komt ook doordat ze net peesblessure af is, en ik ben bang dat als ze met de andere merries in de paddock gaat (dat wordt voor je gedaan elke doordeweekse dag 2 uur in de paddock) dat ze zich zal verstappen of wat dan ook...(dit mede doordat ze met toch wel een grote groep dominante merries komt te staan, op een niet zo groot stuk grond wat meer risico geeft) Wat ik nu doe is dat ik zelf voor het rijden altijd probeer haar een half uur in de paddock te doen, en dan rijden en poetsen enz, en dan na het rijden ook nog een half uur in de paddock (en ze staat dan met 1 ander paard in de paddock erbij.) Ik vind zelf dat ze er te weinig uitkomt, maar het is voor mij gewoon niet mogelijk om haar er vaker uit te doen... Gelukkig hoorde ik laatst van de staleigenaar dat de paarden binnenkort weer naar buiten gaan, en dan staan ze 6 uur per dag op een groot stuk weiland, wat dus minder risico geeft dat ze opgejaagd wordt of wat dan ook..
(ik zal hier vast veel commentaar op krijgen, maar op dit moment lukt het gewoon niet anders, en ik ben niet van plan zometeen weer helemaal op nieuw te moeten beginnen met het rondstappen met een peesblessure, en er is ook geen mogelijkheid dat de merries waar zij bijstaat op een groter stuk grond komen te staan..)

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:47

KingMarco schreef:
Ik heb geen problemen hem te stallen, hij staat prima op de stal waar die staat. Is daar paard ipv hengst. En waarom zou hij zielig zijn ?

"Paard zijn" heeft in mijn ogen toch een iets andere betekenis dan 23 uur per dag op stal..

Mijn jonge pony staat 24 uur per dag buiten en mijn andere pony in de winter van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat.
Laatst bijgewerkt door SummerRemedy op 29-02-08 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:48

Maar ik denk dat mok van binnenuit komt...... Sam staat op veengrond (als het regent is het erg nat), heeft twee witte sokjes achter, maar mok heeft hij nog nooit gehad. We hebben paarden op stal staan, die wel mok hebben.

Het is wel vervelend als je paard mok heeft, want dat is in een natte wei staan niet echt een optie.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:50

Stalgenoot van mijn pony is ook mokgevoelig... die laten wij zeker nooit lang buiten als de wei te nat en blubberig is... voorkomen is beter dan genezen.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:53

mwah, ik denk dat mok idd van binnenuit kan komen, maar in dit geval was het echt een kwestie van de natte zooi (paarden die er verder nooit last van gehad hebben hebben het opeens wel zonder verandering in voer etc.). Die paddocks zijn ook een ramp dan met binnen en buiten zetten,want je zakt als mens ook een meter weg en het zuig heel erg.. verre van ideaal dus. Gelukkig is alles nu weer opgedroogd, maar het is een maand of anderhalf echt heel erg slecht geweest. Maar ben blij dat yippie dus op die droge wei staat. Wat dat betreft ook een superstal: liever de paarden lekker buiten op de wei en dan ook de zomer bijvoeren omdat er minder gras is, dan het spul binnen houden. Echt mensen met hart voor paarden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:55

1 stuk weide is nu volledig naar zijn grootje van ons... alles in het kader van paardenwelzijn... maaarree hoe zorg ik nu voor een groene grasmat in de zomer? Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:57

Bij ons is het land ook aardig platgetrapt. Ze verhuizen in april weer naar het natuurgebied (kunnen ze nu ook in, hekken staan allemaal open, maar dat doen ze niet, omdat ze bijgevoerd krijgen en ze toch bij de voerbakken in de buurt blijven staan Knipoog ).

Heb je geen stuk afgezet wat ze nu plat mogen trappen en dan straks weer inzaaien?

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:57

ja dat wordt lastig Haha!

Die gaat er hier ook niet komen hoor.. maar ze krijgen bij ons wortels, hooi, mais en zemelen bijgevoerd op de wei, dus omkomen van de honger zullen ze niet Haha! En dat knielange gras moeten ze er dan maar even bijdenken Tong uitsteken

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:58

Hmmmm, ben dol op knielang, groen gras, maar mijn paard zou er moddervet van worden, dus ben blij dat we dat nooit hebben......