deken vraagje: hoeveel gram hebben jullie er nu op ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myfairytale

Re: deken vraagje: hoeveel gram hebben jullie er nu op ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 14:49

Sjuimpje schreef:
Ik vind 300 grams echt bar weinig voor een geschoren paard,
mijn beesten hadden allemaal al twee 300 grams op en ik heb er gisteravond nog 200 grams dekens bij gedaan. Ik vond het naar koud Ja

Dus als ik het goed begrijp 800 gram?? Wow!
Hoe doe je het straks dan als het gaat vriezen?

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 14:50

Nu 100, in de winter 300

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 14:50

Hij heeft dan gewoon 2 hele warme dekens op. Hij staat dan in een binnenbox en nu nog in een buitenbox.

We gaan dit weekend verhuizen naar een penionstal om te overwinteren en dan komt hij weer
naar huis.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 15:00

Bij mij hebben ze nu nog steeds een ongevoerde regendeken op, komt het onder de 5 graden dan krijgen ze de 150 grams op en mocht het onder het vriespunt komen dan krijgen ze de 370 op.
Gaat het dan echt keihard vriezen doe ik de 370 + de 150 grams op of gewoon een staldekentje eronder.
De ongevoerde regendeken is nu puur voor de wind en de regen die niet vol op het lijf komen.
Ze staan in een binnenstal maar met een grote schuifdeur aan de voorkant (frontaal op de boxen), die laat ik een stuk open staan 's avonds en rond 23 uur doe ik die dicht.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 15:02

Heb ook nog een vraagje over dekens en scheren.
Mijn paard begint echt een dikke vacht te krijgen en ik zit dus ook aan scheren te denken.
Hij heeft nu een 250 grams deken op zowel opstal (buitenstal) als buiten, hij staat overdag een aantal uren buiten.
Als ik hem scheer wil ik hem eerst onder een 350 grams zetten en als het gaat vriezen een fleece deken eronder.

Maar mijn vraag is eigenlijk: als jullie geschoren paard buitenstaat hebben jullie dan ook iets over de hals of is dat niet nodig?
En is het ook verstandig om in een buitenstal iets over de hals te doen?

Alvast bedankt voor jullie tips

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 16:59

ik sta met mijn paard in een uitloopstal en om mij heen zie ik veel geschoren paarden (die van mij moet nog) en sommige hebben idd een deken met hals, maar de meeste staan gewoon met een normale deken zonder hals op hoor..

zelf zou ik er denk ik wel een deken met hals opdoen.. dan blijft ook de hals lekker warm.

Steph__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 17:03

Hij staat nu al! ja ik weet het, onder een 330 grams + 250 (in totaal dus 580 grams).. Hij is geschoren, en er komt nu alweer een pak haar op.. Pfff, wordt helemaal gek van mijn paard.. met z'n haar Knipoog..

Als het gaat vriezen, gaat er een dikke fleecedeken onder Lachen..

Edit: Met hals!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 20:21

ik weet het nog steeds niet en morgen gaan we waarsch.scheren...

kan iemand helpen?

ik heb nu 300 grams op en ze heeft al weer aardig vacht..
ik heb nog liggen,

500 grams
onderdeken 150 grams
highliner 250 grams geloof ik
en dan die 300 van nu,

ik denk dat 300 te koud is omdat ze die nu al op heeft met beetje vacht maar als ik die 150 grams eronder doe is het al wel 450 grams... en onderdekens schuren sneller bij haar.

500 lijkt me veel of denke jullie van niet?

ze staat overdag meestal buiten dus kan het koud krijgen...
en ze heeft geen halsdeken, zetten jullie je paard geschoren ook gewoon buiten, ook al het regent? zonder halsdeken?
ik wil dit wel doen, op stal word ze gek maar weet niet of het kan zonder ziek te worden.

en ohja scheren jullie ook gewoon mok gevoelige benen?

bedankt alvast! heb veel aan jullie tips!!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 20:26

met hals, ik weet het niet,hoor ook veel over paardjes die jeuk krijgen en schuren gaan of dat het haar stikt..

Steph__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 20:52

Mijn paard heeft hier verder gelukkig geen last van, schuren e.d. .. Lachen

Mokgevoelige benen zijn ook goed te scheren, goed in de gaten houden en flink schoon houden Lachen..
Na het scheren mag hij op het land wel 500 grams op als je nu 300 gram op hebt liggen, wanneer het vriest een fleecedekentje eronder, is voldoende Lachen..

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 22:00

Ik ben net naar een nieuwe stal verhuisd, waar het niet tocht binnen.
Ze heeft nu een wollen deken met hals op, daarover een bucas fleece deken (zware kwaliteit) en nog een staldeken van 200gram. De hals sla ik terug.
Is in gram niet zoveel, maar wol en fleece is erg warm, en ik hou van laagjes ipv 1 hele dikke deken.
Als het kouder wordt komen er nog een 200 grams deken bij, en daarna nog een 200 grams.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 22:20

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 22:51

Steph__ schreef:
Mijn paard heeft hier verder gelukkig geen last van, schuren e.d. .. Lachen

Mokgevoelige benen zijn ook goed te scheren, goed in de gaten houden en flink schoon houden Lachen..
Na het scheren mag hij op het land wel 500 grams op als je nu 300 gram op hebt liggen, wanneer het vriest een fleecedekentje eronder, is voldoende Lachen..

dus 500 moet al wel kunnen? ook al word het weer zachter van de week zeg maar? 300 denk ik is te weinig... en kan ipv een fleece als het kouder word ook een dunne onderdeken? fleece ligt niet goed bij haar.. en zijn er ook mensen die zonder hals ook gewoon bevalt, krijgen ze dan niet kou op de spieren in de hals? wat voor maat heeft een d pony eigelijk qua losse hals? ik heb het idee dat die dingen altijd omwaaien...

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-06 10:43

hals is meestal de goede maat die al aan de deken zit met de goed onderlengte..
dat zou je even moeten opmeten...

ik zou m die 300 op doen met een dunne onderdeken, 500 vind ik nog net iets te veel van het goed, en zoon fleece ademt slecht..

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 15:20

dus 500 moet al wel kunnen? ook al word het weer zachter van de week zeg maar? 300 denk ik is te weinig... en kan ipv een fleece als het kouder word ook een dunne onderdeken? fleece ligt niet goed bij haar.. en zijn er ook mensen die zonder hals ook gewoon bevalt, krijgen ze dan niet kou op de spieren in de hals? wat voor maat heeft een d pony eigelijk qua losse hals? ik heb het idee dat die dingen altijd omwaaien...[/quote]

je moet gewoon zorgen dat de hals goed bevestigd kan worden aan de deken. Je hebt anders namelijk inderdaad dat hij
richting oren gaat als hij zijn hoofd naar beneden doet. Ook niet te groot anders wordt het een windtunnel.

Mijne staat zonder hals omdat zijn manen er van wegschuurde dus ik zou wel kijken voor een hals met een gladde voering of
je moet hem niet te lang op willen doen.

Mijn paard staat sinds gisteren met een WB van 370 gram en de teddy deken van HH met die lekkere borg voering. Haha!

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 17:34

Die van mij staat nog steeds met een 350 gram op, en die voelde wat broeierig aan onder haar deken.
dus die hoeft voorlopig nog niet de dikkere op

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 18:37

hoi

ik was helemaal vergeten dat ik ook een 200 grams waterdichte heb, en heb daaronder mn 150/200 onderdeken onder gedaan zo staat ze rond de 400. dat moet goed zijn toch?
heb toch zonder hals voor gekozen.. hebben ze dan niet snel spierpijn op de hals of went het snel?

en staat jullie geschoren paardje gewoon buiten, ook al regent het? die van mij gaat dan nu maar een paar uur naar buiten. vandaag heeft ze voor het longeren en scheren 4uur buiten gestaan en erna lekker op stal.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 23:22

Bonny4life schreef:
hoi

ik was helemaal vergeten dat ik ook een 200 grams waterdichte heb, en heb daaronder mn 150/200 onderdeken onder gedaan zo staat ze rond de 400. dat moet goed zijn toch?
heb toch zonder hals voor gekozen.. hebben ze dan niet snel spierpijn op de hals of went het snel?

en staat jullie geschoren paardje gewoon buiten, ook al regent het? die van mij gaat dan nu maar een paar uur naar buiten. vandaag heeft ze voor het longeren en scheren 4uur buiten gestaan en erna lekker op stal.

Zonder hals buiten is geen probleem hoor! Mijn paard staat van 7u 's morgens tot 5u 's middags buiten in een paddock, waar hij wel 1 kant beschutting heeft van de stalmuur. Hij staat gewoon met een 200 grams waterdichte deken op zonder hals, en dat gaat prima. Mijn pony staat ook van 7u 's morgens tot 5u 's middags buiten, maar hij staat op de wei, en hij is ook geschoren. Ook dat is geen probleem.

Unfaithful

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 11:54

De mijne is niet geschoren maar zit wel énorm mooi in zijn vacht, lijkt ook gewoon geschoren. Hij staat nu onder een 300 grams, en dat gaat op het moment goed Lachen

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 13:49

ik heb jullie hulp nodig Lachen

ik rij een haflingertje en nu mag ik regelen dat ze geschoren wordt omdat ze na het rijden vaak zeiknat is en het echt heel lang duurt voordat ze weer droog is!

ze heeft neiteens een super dikke vacht, staat in een binnenstal, en heeft nu een dunne deken op.
gister had ze een 200 grams deken op maar daar stond ze onder te zweten, dat was nog te warm. als we dr nu gaan scheren, heeft ze dan genoeg aan de 200 grams deken?

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 15:13

denkhe tniet geschoren en 200 grams...is veeelste weinig....zou wel 400 grams er ongeveer opleggen....hangt wel een beetje van je paard af....
maar 200 is wel te weinig

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 17:58

mijne is kaal en staat onder ongeveer 400 grams, dit blijft voorlopig ook zo.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 17:59

maar als je er nu al 400 grams op hebt, en het gaat echt vriezen over bijvoorbeeld een maand, hoeveel moet je er dan wel niet oplegge Scheve mond

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 18:09

500 grams en onderdeken, maakt 700 grams, meer gaat er niet op. dat vind ik echt nie te veel hoor.

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:56

bij ons op stal staat ook een geschoren paard onder een 100 grams dekentje te zweten Knipoog ligt gewoon aan het paard., kijk maar naar de verschillen hier in dit topic . Het ene paard staat al onder 100 grams te zweten en de andere staan onder 400 grams en dan is het nog maar de vraag of er niet nog wat bij moet Knipoog