_angela_ schreef:Ik denk ook dat het heel erg paard afhankelijk is of je paard wel of niet zonder dek kan. Je moet er ook een hoop op aanpassen: niet wassen, niet (te veel) borstelen, altijd voldoende onbeperkt ruwvoer (al zou iedereen dat eigenlijk altijd voor zijn paard moeten hebben) en een schuilplaats.
Daarnaast kunnen ouderdom en andere medische redenen ervoor zorgen dat het echt niet mogelijk is om je paard zonder dek te houden. omdat het paard zichzelf echt niet warm kan houden (vacht is te dun of door ziekte ongeschikt om water en kou buiten de huid te houden)
En dan krijg je naast de mogelijkheid voor het paard ook nog de manier waarop (intensiviteit) het paard gereden wordt.
Al met al is het voor iedereen dus een hele afweging. Een deken leg je niet op omdat het makkelijk is, het kost immers een hoop tijd om iedere keer deken op, deken af te doen.
Ik vind dus dat iedereen het zelf moet weten of het paard wel of geen deken op krijgt. Zolang je maar weet WAAROM je het doet, en niet omdat je hele omgeving het doet, dus doe je maar hetzelfde. Daarnaast is het van belang dat ieder paard, met of zonder deken, in de gaten gehouden wordt. Heeft het paard te warm, dan een dunnere deken op, heeft het paard het te koud, dan misschien toch maar wel een deken opleggen.
Ja, daar ben ik het wel mee eens. Iedereen moet zelf de afweging maken hoe hij/zij zijn paarden houdt. Maar mijn pony lijkt absoluut niet op een sportpaard, neigt toch iets meer naar een Przewalski en hij staat heerlijk buiten in een natuurgebied (met onbeperkt hooi ook nog) zonder deken. Hij is gezond, vrolijk en gelukkig met zijn heerlijke steeds dikker wordende wollige wintervacht. Ik word gewoon zo moe van mensen die dan weer beginnen over dekens/wel of niet je paard 'natuurlijk' houden en noem maar op. Doe gewoon je ding en laat mij het mijne doen. Mijn paardje staat er in elk geval zeer gelukkig bij en dus ben ik dat ook.......