Hooien dit seizoen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JorienNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 10:10

Wat een lastige situatie! Het weer dit jaar is echt een uitdaging voor iedereen. Inderdaad, als het gras te lang nat blijft, heb je kans op beschimmeling en omvallend gras, wat niet ideaal is voor hooien. Het in plastic verpakken waar je tuinman het over had, is inderdaad voordroog. Dat kan een oplossing zijn als het hooi niet volledig kan drogen.

Misschien is het een idee om contact op te nemen met een lokale boer of hooileverancier voor advies? Zij hebben vaak ervaring met dit soort weersomstandigheden en kunnen misschien een specifieke strategie aanraden.

Wat betreft de prijzen en beschikbaarheid van hooi dit seizoen, je bent zeker niet de enige die zich zorgen maakt. Veel mensen kampen met dezelfde problemen, dus de kans is groot dat de prijzen stijgen door een kleiner aanbod.

Succes, ik hoop dat je een goede oplossing vindt!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Hooien dit seizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 10:32

Wij verkopen altijd balen, maar geen idee wat ik er nu dit jaar voor moet vragen..

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 10:45

Zal het nu niet extra link voor broei zijn als je de baaltjes niet verpakt!?
Zo heet en het hooi van de vochtige grond...

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 10:54

DuoPenotti schreef:
Wij verkopen altijd balen, maar geen idee wat ik er nu dit jaar voor moet vragen..

Ik heb net balen gekocht voor 60€ per stuk. Grote balen. Vierkant.
Zelfde prijs als vorig jaar. Daarvoor zijn ze ook nog thuis bezorgt en op plek gezet.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 11:07

Prijzen wisselen. Even internet in de gaten houden :j

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 12:01

JorienNH schreef:
Wat betreft de prijzen en beschikbaarheid van hooi dit seizoen, je bent zeker niet de enige die zich zorgen maakt. Veel mensen kampen met dezelfde problemen, dus de kans is groot dat de prijzen stijgen door een kleiner aanbod.

Ik vraag me af of dit al gezegd kan worden. De opbrengst van deze snede lijkt heel erg groot te zijn tot nu toe en de zomer is gelukkig nog niet voorbij. We gaan het zien :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 12:50

Nou dat idd. Het is misschien later eraf, maar hier ook grotere opbrengst tot nu toe. Het is kijken hoe t met de volgende snede gaat zijn.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 12:54

16 grote vierkante pakken van iets meer dan een halve hectare. Ja, er stond een beetje boel veel op :+

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 12:58

Denk geen pijl op te trekken wat de prijs gaat doen. Ik zie veel kleine balen hooi af land voor 4,5 tot 5,5 worden aangeboden hier in de regio (en daarvan zou ik die van vandaag persen niet durven kopen). Dus dat is nog niet direct goedkoop.
Andere kant is wel dat er misschien nu een dikke snee af is gekomen maar ik verwacht dat de percelen langer nodig gaan hebben om weer een fatsoenlijke snee er op te hebben.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 13:58

jazzejam schreef:
Denk geen pijl op te trekken wat de prijs gaat doen. Ik zie veel kleine balen hooi af land voor 4,5 tot 5,5 worden aangeboden hier in de regio (en daarvan zou ik die van vandaag persen niet durven kopen). Dus dat is nog niet direct goedkoop.
Andere kant is wel dat er misschien nu een dikke snee af is gekomen maar ik verwacht dat de percelen langer nodig gaan hebben om weer een fatsoenlijke snee er op te hebben.

Als er niet te kort gemaaid is verwacht ik dat ze snel weer groeien. Er komt regen aan, temperatuur is goed.

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 14:16

Nou vanavond geen aanhanger achter de trekker om de pakjes van het land te halen. Gelukkig is het land droog dus kan met de auto erop :')
Gelukkig laatste ronde schudden en op ril leggen klaar
Lag duidelijk een spijker op de weg toen ik naar huis reed |o
Afbeelding

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 15:23

Het droogt hier bizar snel. Volgens loonwerker omdat het ook al aan het besterven was voor het maaien. Wilde eerst zaterdag maaien maar durfde niet, twijfelde of het land droog genoeg was. Nu maandag ochtend vroeg gemaakt en morgen nog keer schudden en dan mss zelfs einde van de middag persen. Het is hard gegaan icm met gunstige ligging ook van mijn weide qua wind.

En dan als een gek alles naar binnen halen haha. Vanmorgen vroeg was er nog echt heel veel dauw.

Ik slaap altijd heerlijk als de schuur weer vol ligt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 17:43

59 balen is mijn vlugge telling even.
Fijn dat dit na de herfst toch gelukt is en de paarden weer prachtig mooi eten hebben.

Afbeelding

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 17:53

DuoPenotti schreef:
59 balen is mijn vlugge telling even.
Fijn dat dit na de herfst toch gelukt is en de paarden weer prachtig mooi eten hebben.

[ [url=m/6V0HQV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoeveel hectare is dat?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 17:56

2,3 schat ik. Moet er altijd ff aftellen hoe groot de paarden op het moment staan :D

Niet ons record, dat hadden we 2 jaar terug op 65

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 18:13

Beste opbrengst, ronde balen van 400 kg hooi?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 18:14

Hoeveel kilo durf ik nooit te zeggen. Hoe droger hoe lichter en hoe natter hoe zwaarder :+

Maar idd wel van die grote.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 18:25

Ohje, wij krijgen midi balen en hebben ongeveer de helft aan oppervlakte gemaaid. Dit is voor ons de allereerste keer, ik heb echt geen idee hoeveel ruimte ik moet maken en hoe goed het gaat stapelen :D

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 18:37

Oww, balen hiphorse!
Hopelijk lukt het met de auto.

Wij gaan straks met auto en trailer het land op (hier prima droog overigens)

180 baaltjes van 18kg :wow: Een stuk meer dan verwacht, van mijn 0,8ha.
Bewust iets kleiner laten persen, want op standaard lengte werden ze 25+ kg en dat vind ik niet meer goed te tillen. En voor slechts 60 cent per baaltje om te persen, had ik liever iets meer lichtere baaltjes.

Nu die 3250kg hooi inladen, uitladen en stapelen met z'n drietjes. Morgen spierpijn :D

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 22:27

Hier waren het 85 baaltjes op ongeveer 0,5 hectare. Dik tevreden :D

Nou bedacht mijn auto tijdens het baaltjes van het land halen ook de geest te geven -O- ging uit en niet meer aan...

Uiteindelijk deed die het weer, vermoede dat die oververhit is geraakt. Morgen maar bij de garage na vragen.

Het was zo dag dat van alles stuk ging :')

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 22:48

Hier 250 binnengehaald van 3 stukjes land, blij mee.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 23:01

125 baaltjes van ongeveer 0,8 hectare waar ook de paarden van het winter nog liepen.
Dik tevreden.
Afbeelding

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 23:13

Hier 293 biologische pakjes hooi van 2 ha land. Waarvan 1 ha pakjes van bijna 25 kg (dat hadden we ook bemest met biologische kippenmest). Daarvan hebben we 3/4 laten liggen om ze morgen binnen te halen, we konden ze niet meer tillen :oo We hebben nu al zat om de winter door te komen, dat is dan weer het goede nieuws. 2e snee boeit ons nu niet meer zo :')

De loonwerker schrok er ook van, zoveel zware pakjes had hij nog nooit van 2 ha land gehaald :') Ik schrok er wel van hoe diep hij spoorde, onze eigen trekker heeft geen spoortje achter gelaten gelukkig bij het maaien of schudden. Blij dat we zo'n kleine trekker hebben, ons land heeft er niet onder geleden verder. *\o/*

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 23:27

Bij mij zaterdag om 9.00 uur gemaaid en vandaag om 17.00 uur in pakjes. Super mooi droog hooi. 210 normale 18 a 20 kg pakjes van 0,8 hectare, erg veel dus.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 08:33

@grainy hij kan ze zo zwaar persen als hij wil? Wij laten altijd wat lichtere pakjes slaan, zodat ze nog fatsoenlijk te laden zijn. Dan maar een paar meer!

Hier een 150 pakjes binnen gehaald gister, de rest is in rol gegaan. (Misschien daar ook nog een paar niet van in plastic, dat moet ik nog ff navragen, het was in elk geval perfect mooi droog!) De pakjes hebben we vooral om in de overgangsperiode het land op en af, makkelijk wat bij te kunnen voeren. En voor de lammetjes.