Ze zijn er weer: Dazen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 17:22

TanteFlavie schreef:
Ik gebruikte Endure, werkt prima in de weide... paarden stonden véél rustiger, opvallend veel rustiger.
Blijk ik dat product niet meer te vinden.

Op buitenritten worden ze volledig ingepakt, en probeer ik ook de buik in te pakken

Ik heb de Tri tec besteld in Engeland, is van dezelfde fabrikant als Endure.
http://www.horsehealth.co.uk/essentials ... ys/tri-tec

Ik ben er ook nog niet achter wat het verschil is tussen de Endure van Farnam en de Tri Tec van Farnam.

Gisteren voor het eerst gebruikt, met rijdeken. Toen nog behoorlijk veel overlast.
Vandaag zonder vliegendeken op de wei gezet en vanmiddag zonder rijdeken bosrit gemaakt, wat een genot.
Paard wat altijd bedolven cq aangevallen wordt door de dazen, een paar dazen op haar nek. Maar ze staken niet meer.
Ikzelf als ruiter ook niet meer tientallen dazen op mijn rijbroek.
Het andere paard had een enkele daas.

Topspul!! *\%/* *\%/*

Ik heb het besteld bij horsehealth, supersnelle levering!! Woensdagmiddag besteld, vrijdag voor 9 uur stond koerier al voor de deur +:)+

No_No

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 19:59

Mijn pony schud haar hoofd al een ongeluk als die beesten nog niet eens geland zijn.. voor is dat dus niets dan vrees ik -O-

Voor de derfen vraag, er staat veel over op internet. Bij eczeem heb ik goede ervaringen.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 20:27

tienus63 schreef:
TanteFlavie schreef:
Ik gebruikte Endure, werkt prima in de weide... paarden stonden véél rustiger, opvallend veel rustiger.
Blijk ik dat product niet meer te vinden.

Op buitenritten worden ze volledig ingepakt, en probeer ik ook de buik in te pakken

Ik heb de Tri tec besteld in Engeland, is van dezelfde fabrikant als Endure.
http://www.horsehealth.co.uk/essentials ... ys/tri-tec

Ik ben er ook nog niet achter wat het verschil is tussen de Endure van Farnam en de Tri Tec van Farnam.

Gisteren voor het eerst gebruikt, met rijdeken. Toen nog behoorlijk veel overlast.
Vandaag zonder vliegendeken op de wei gezet en vanmiddag zonder rijdeken bosrit gemaakt, wat een genot.
Paard wat altijd bedolven cq aangevallen wordt door de dazen, een paar dazen op haar nek. Maar ze staken niet meer.
Ikzelf als ruiter ook niet meer tientallen dazen op mijn rijbroek.
Het andere paard had een enkele daas.

Topspul!! *\%/* *\%/*

Ik heb het besteld bij horsehealth, supersnelle levering!! Woensdagmiddag besteld, vrijdag voor 9 uur stond koerier al voor de deur +:)+

DANKJEWEL voor deze tip! Heb me al gek gezocht achter een nieuwe lading Endure...
Ga meteen kijken naar de site!

deeeemilove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 14:57

De paarden waar ik op gereden heb, lijken er weinig last van te hebben. Ik daar in tegen wel. Ik ben allergisch voor die beesten :")

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 16:34

hier waren ze vandaag weer in grote getallen -O- vliegen ook!
Dus dekens, sliertjes en kap weer uit de kast. Pure hertshoornolie en wat vliegenspray er op. Hielp direct!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 16:42

En hier was het juist zo daasloos vandaag.
Ik had ze zonder deken buiten staan, handiger met de regen. Want dat heeft het hier wel bijna de hele dag gedaan. Bij jullie niet?
1 van de voordelen van een kwakkelzomer, weinig dazen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 16:43

Hier gisteren en vandaag ineens opvallend weinig dazen. Gisteren heb ik er niet 1 gezien. Ik heb zelfs 2 paarden zonder vliegendeken staan.

No_No wat apart he? Woon je in niet eens zo ver uit elkaar en dan toch zo'n verschil met de dazen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 16:49

Hier was het vanmorgen droog en vochtigwarm. Rond 11 uur was ik op de wei.

Inderdaad wel apart Henny! Laatst hadden we juist heel weinig dazen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 17:11

Hier gaat het wel wat beter qua dazen, ik heb zelfs een paar keer kunnen rijden de afgelopen week :7 .
Niet in het bos, want dat is net als bij Bruintje absoluut geen doen in het dazenseizoen, maar dat het in de bak kon was al heel wat. Wel ingesprayd, dat was toch wel echt nodig, maar doordat het weer meewerkte (beetje wind en niet teveel zon) en het dazenseizoen zijn einde nadert (of hoop ik dat alleen maar :') ?) wel te doen.

Mijn paarden komen trouwens wel nog steeds iedere ochtend (vroeg) naar voren, van de wei af de bestrating op en bij/in de schuilstal. Ook op dagen dat er maar weinig dazen zijn. Ze vinden het gewoon lekker om daar te rusten blijkbaar en ik vind het wel fijn want daardoor kan ik mijn pony in dit seizoen 24/7 in de groep houden. Pony mag namelijk niet 24/7 op de wei (ivm HB) en zo regelt het zich vanzelf! Ik sluit ze dan wel op met hooi want dan kan het masker af bij de pony.

Dat is ook mede de reden dat ik geen (zebra)dekens opdoe, want stel dat de paarden dan wél op de wei (willen) blijven dan moet ik de pony weer apart zetten (en dat vind ik sneu plus dat de paarden dan weer niet bij de schuilstal kunnen). Als ze bij de schuilstal alsnog opgevreten werden door de dazen zou ik ze uiteraard wel dekens opleggen trouwens, maar dat is gelukkig niet het geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 20:43

Hier vandaag periodes met fikse regen gehad en op die momenten is het even daasvrij, maar de rest van de tijd nog steeds een plaag hierzo. Zelfs mijn schimmeltje wordt achtervolgt door een wolk van vliegend gespuis.
In het begin van het seizoen gingen de donkerblauwe motorkap van de auto zitten, nu nestelen ze zich al gewoon op de ruiter vanaf de seconde dat je aankomt.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 21:58

Gatverdarrie!! Dat is echt niet leuk!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 22:52

Ik heb nu 1 paard staan wat zonder deken de staart gewoon tot op de wortel schuurt en een deel van (reeds dunne) manen op de kam zijn ook aan het wegvallen.
Mijn tinker had dit voorjaar een hanekam, dat is nu lengte sportcoupe en die is ook weer begonnen met schuren, zowel staart alsook 1 plek van de manenkam.
Bij mijn 2 shetjes staat de schimmel de hele dag door headshaking in de weide, die heb ik nu uit ellende dus een te groot vliegenmasker op gezet. Heeft ie toch ff rust. Mijn andere kleintje heeft bovenkant staart een kleine paraplu staan.
En mijn wedstrijdpaard, tjah...

Afbeelding

Hier zie je op de hals de bobbels al verschijnen. Hij stond 5 minuten zonder halsbescherming omdat ik ff de manen heb bijgeknipt.

Mij ga je niet wijsmaken dat ik 5 eczemers heb staan. Ze staan op arm, kort gras en krijgen 1 baal hooi/dag bijgevoerd (20-25kg) en een emmer slobber of krachtvoer. De shetjes krijgen enkel hooi, specifiek geteeld voor sobere rassen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 08:26

Ik heb er hier ook 1 staan die begint pas met schuren als het dazenseizoen begint.
Terwijl echte eczemers in maart april beginnen.
Ja zeggen ze dan hij heeft eczeem, nou ik twijfel daar dus ook aan.
Als ik zo'n vieze dazenbeet heb krab ik ook een week lang, waarom een paard dan niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 09:29

Ik krijg zelf enorm jeuk van die kleine mugjes waar eczemers ook knetter van worden. Die heb ik dit jaar amper gezien tot nu toe.

Wanneer het fiks geregend heeft haal ik de dekens er altijd af om te drogen. Ze rollen ermee, ze worden loodzwaar en beginnen echt te stinken wat nog meer beestjes aantrekt.

De dazen zijn hier intussen ook zo slim dat ze onder de dekens en dus richting buik beginnen te vliegen waar geen bedekking is.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 10:47

ik krijg ook bulten als ik gestoken wordt, mijn pony ook en die blijven lang zitten. Ik zou me niet zo bang maken om eczeem. Het is helaas een goed steekbeestenjaar :(
Ik doe dit jaar pure hertshoornolie op de paarden tegen de vliegen en muggen. Als ze wat jeukerig zijn derfen en vliegendekens met hals, buikflap en vliegenmasker.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 15:22

Heb medelijden met de paarden zeg... Ze gaan ook vooral op plekken zitten waar je ze niet dood kan meppen (onder het hoofdstel zover mogelijk, bijvoorbeeld) Iemand die het nut van die beesten weet? Ik in ieder geval niet :|

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 15:37

Kairos schreef:
Heb medelijden met de paarden zeg... Ze gaan ook vooral op plekken zitten waar je ze niet dood kan meppen (onder het hoofdstel zover mogelijk, bijvoorbeeld) Iemand die het nut van die beesten weet? Ik in ieder geval niet :|

Zouden ze niet worden gekweekt en losgelaten door de fabrikanten van alle antidaasmiddelen? Haha

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 15:45

FrNo schreef:
Kairos schreef:

Zouden ze niet worden gekweekt en losgelaten door de fabrikanten van alle antidaasmiddelen? Haha

_/-\o_
Oh my god, hoe kom je erbij :Y)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 16:55

Haha, ik denk dat jij het goed hebt :D
Een ander nut kan er niet zijn.

Annee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 19:12

Ik was echt zoooo blij de afgelopen 2 (?) weken leken dazen vrij (nouja zo goed als). *\o/*
Maar vandaag ging ik lekker uit rijden, maar toen ik bij mn paard kwam stond ze al nerveus in de weide en borstelen en opzadelen was ook niet makkelijk. Ik besloot toch naar de Hooghei te rijden. Bleek uiteindelijk toen ik daar aan kwam niet het slimste plan, want toen we daar het bos in stapte hadden we meteen een hele zwerm om ons heen. Dus snel rechtsomkeert en weer naar huis. -O-

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 19:15

Als het hier doorgaat dan kan het zijn dat ze binnenkort zo goed als weg zijn tot ze het mais gaan maaien...
Vandaag slechts 1 doodgemept tijdens het biks voere

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 06:36

Wat ik zo raar vindt: waarom op de wei complete elftallen maar in de paddock die meter afstaat vd wei vrijwel geen dazen???
Er is bij mij maar 1 oplossing: vroeg erop en tussen de middag naar de paddock! Dekens: ik doe t vrijwel niet meer..tis warm en de paarden beginnen in de namiddag alsnog druk te rennen ook al hebben ze ze op! Dit werkt voor de paarden en scheelt mij heleboel dekens op en af doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 07:43

Paddock of weide maakt hier geen verschil helaas. In de stal of erbuiten wel. Ben er intussen wel uit dat de schuilstal eigenlijk aangepast zou moeten worden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 08:13

Een paddock heb ik niet.
Maar rijbak wei maakt hier niet uit.
Of ze moeten onder de bomen gaan staan, daar zitten er meer.

Ik kan hier niet zonder schuilstal dan zouden ze echt in paniek raken.
Nu weten ze dat ze daar veilig staan en soms draven, maar soms ook vol galop gaan ze daar naartoe.
Om daar dan rustig te staan.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 08:53

FrNo schreef:
Kairos schreef:

Dat moet het wel zijn _/-\o_