hoe is het met de dazen dit jaar ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:22

Hier in de wei valt het mee, maar in het bos is het bijna niet te doen, vooral stappend is het een ramp. Vandaag ben ik over de weg naar een klein stukje bos gereden, daar ben ik op de heenweg niet lastiggevallen maar op de terugweg kwamen de dazen helaas met ons mee.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 22:27

Nikka schreef:
Voor het eerst in 7 jaar zitten er dazen bij de stallen. Ik had ze wel in paddocks, rijbaan en in de weides. Maar bij de stallen waren ze eigenlijk nooit, nu wel dus -O-

valt mij ook op idd, hier ook geen massa's, maar ze komen nu ook al voor de stallen _-:(

jolmer20

Re: hoe is het met de dazen dit jaar ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 12:29

Vreselijk vandaag met die dazen..
Zelf helemaal lek geprikt en ook pony's waren de dupe. Zelf in dr oog.
Wanneer sterven ze uit?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 12:57

Het lijkt nu wel erger als voorgaande jaren.
Ze komen zelfs binnen en zitten er smorgens al vroeg

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:02

Het is hier nu verschrikkelijk! Vorig jaar nauwelijks een daas gezien hier, mijn val had ook maar tientallen gevangen over de hele zomer. Nu zit de val propvol en nog steeds worden de paarden vreselijk lastig gevallen! Vorig jaar was het alleen op de wei terwijl in de paddock en het schaduwstukje met bomen er geen daas te bekennen was. Nu moeten ze voor een beetje rust toch echt de schuilstal inlopen en zelfs daar beginnen ze nu te komen!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:03

hier komen ze ook in de inloopstal, te licht denk ik... Gelukkig niet zoveel als in het land. Paddock is ook beter dan in het land. Paarden zijn net toch even naar buiten gelopen voor een snelle lunch, en gezien de stofwolken en lege wei was dat inderdaad een erg snelle hap ;)... Nou ja, hoef ik er in elk geval niet heen om de graasmaskers op te doen...

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 19:57

Hier ze net van ellende naar binnen gehaald...

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 21:05

Bij ons ( Noord-Holland, zaanstreek) zitten ze behoorlijk....

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 21:07

Ik ben vanavond zo slim geweest om even met korte broek naar de paarden te gaan. Hoefde ze nl alleen maar even in te sprayen tegen de dazen. Dusss := In 5 minuten tijd 6 x gestoken. Ben een soort van weggevlucht.
Nooit meer in korte broek naar stal als het dazentijd is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 21:38

Gooya schreef:
Ik ben vanavond zo slim geweest om even met korte broek naar de paarden te gaan. Hoefde ze nl alleen maar even in te sprayen tegen de dazen. Dusss := In 5 minuten tijd 6 x gestoken. Ben een soort van weggevlucht.
Nooit meer in korte broek naar stal als het dazentijd is.

Hahahaha, mijn vriend zou van het weekend de kruiwagen voor me leeggooien dus ik zeg nog tegen hem: doe wel even een jas of een losoverhemd met lange mouwen aan want je wordt gelijk lek gebeten. Sta ik even later zelf in mijn korte broek met een mouwloos topje te longeren 8)7 Dom dom dom!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 21:41

Hier is het ook erg met de dazen lijkt erger dan andere jaren.
Mijn merrie heeft geen vliegendeken om i.v.m veulen aan de voet en heeft er erg last van! En ook ik doe een lange broek aan naar stal.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 21:51

hier ook veel erger!

Mijn paard wil niet meer na buiten en alleen nog maar op stal. Hij gaat nu vanaf morgen overdag binnen en snachts buiten, hopen dat dat wil helpen

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 21:55

zucht.. -O- -O- . iemand nog tekst en uitleg nodig.. of zal ik maar bij zuchten blijven als het om dazen gaat?

Marleen_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 22:43

je wordt hier aangevallen/belaagd door de horzels en dazen...

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 09:45

Ik heb vanochtend het moeilijke besluit genomen om ze binnen te houden...
Binnen 10 seconden nadat ik de eerste buiten had gezet werd hij aangevallen en begon hij als een gek te rennen.
Toen ik naar hem toe liep zaten er al 8 op hem.
Ik heb hem weer naar binnen gehaald en hoop dat als mijn man vanmiddag met de LOER thuis komt dat gaat helpen...

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:02

Mijn stalling ligt tegen een bosrand aan maar in de weide en de stalling is gelukkig nog niets te merken.

Gisteren ging ik even met paard wandelen maar werd aardig belaagt, door de ellendige beesten, vorige week vrijdag waren er haast geen :=

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:05

Valt redelijk mee hier, maar de buitenrit-rijders kwamen lekgesprikt terug. Dus ik heb voor de buitenrit een vliegendeken besteld.
Ik was met korte broek de wei in, en 2x gestoken.. beetje rare plekken geworden! (soort bloeduitstortingen)

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:07

Hier is het verschrikkelijk := Ik wacht nog stééds op mijn deken die eigenlijk 2 weken geleden al had moeten toekomen, Epplejeck kan ik op de 1 of andere manier ook niet bereiken |o

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:09

Drama >;) paarden vinden het gewoon niet leuk in het land :7
De mijne lijkt er nog goed vanaf te komen als ik sommige weidegenoten zie :=
Buitenritten e.d. zijn niet te doen want je wordt echt aangevallen door zwermen dazen
Wat die klere beesten betreft en ook de staat van het weiland mag er wel een lekker regenbuitje vallen *D

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:40

Het is hier in Rotterdam(Overschie) vreselijk met de dazen. Net helemaal lek geprikt, had wel topje en korte broek aan maar ze prikken er ook gewoon doorheen. Paarden worden ook echt niet happy.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 11:26

Mijn paard staat inmiddels dag en nacht met een vliegendeken, het is gewoon niet te doen anders arm dier!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 12:15

Ylana schreef:
Ik heb vanochtend het moeilijke besluit genomen om ze binnen te houden...
Binnen 10 seconden nadat ik de eerste buiten had gezet werd hij aangevallen en begon hij als een gek te rennen.
Toen ik naar hem toe liep zaten er al 8 op hem.
Ik heb hem weer naar binnen gehaald en hoop dat als mijn man vanmiddag met de LOER thuis komt dat gaat helpen...

De loer vangt veel dazen, maar er blijven er nog altijd genoeg over. Bij veelvuldig gebruik in dezelfde omgeving kan de dazenpopulatie wel verminderen. En elke gevangen daas is er weer een minder, maar verwacht niet dat het probleem meteen over is.

Binnen zijn ze nu gewoon beter af als je in een dazenrijk gebied zit. Als het mogelijk is, zet ze fijn 's nachts buiten.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 15:10

Ik ga er ook zeker niet vanuit dat het met zo'n val gelijk daas vrij is.
Maar elke daas in de val is er één minder denk ik dan maar.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 16:05

Vanochtend om 7.00 uur te paard gegaan, eerst halfuurtje dressuur-met-balkjes in buitenbak, geen noemenswaardige last. Daarna echter gingen we uitstappen naar "achter" langs de velden, daar begon het al. Ik reed in een dun zwart coltruitje met lange mouwen, met daarover een zwarte fleece.Kunnen ze niet doorheen steken. Zwarte rijbroek.
Paard stond nog niet noemenswaardig in het zweet.
Ik trok mijn mouwen naar beneden, gezien mijn ervaringen afgelopen dagen wist ik al dat "bedekt" beter is dan "lekker luchtig".
Het leek me geen goed idee om weer door het natuurbosje te gaan, maar wilde er om heen.
Nou op die "omheen" traject paden werden we al bezwermd, niet normaal! Jaopie wilde steeds in draf (en harder) gaan, helaas voor hem mocht dat van mij absoluut niet, althans niet zo lang hij dat besloot....

Wel had ik met hem te doen, dus toch binnendoor naar het strandje-met-meertje gedraafd, zodat hij het water in kon.

Ik had wel voorzien dat we dit toch zouden gaan doen, gezien de training voor TREC, dus had ik mijn hoge rubberen rijlaarzen met rijden vandaag aangedaan.

Nu schrok ik toch wel, want Jaopie wilde wel HEEL erg graag dat water in, en werd eenmaal in het meertje zo sloom, dat ik het vermoeden kreeg dat-ie wilde gaan liggen om die ellendige prikbeesten kwijt te raken.
Ik moest flink been geven om de voorheen meneer watervrees het water weer uit te krijgen.

We galoppeerden loeihard de steile kant op, en okee, Jaopie, dan maar even door galopperen over de zandpaden om die prikkers achter ons te laten.

Hij gaf nog een paar venijnige bokken weg (waarvan ik wel voelde dat dat meer hupsen met beenuitslag naar buikgebied was om dat er daar wat waren blijven hangen) en eindelijk waren we in de Dorpsstraat, zonder de bloedzuigende meute. Een paar bleven toch nog wel vrij hardnekkig aan zijn nek en borst hangen, die heb ik er met mijn zweep steeds af geprobeerd te vegen.

Door mijn rijbroek zijn ze niet heen gekomen, hoewel ze daar wel weer ruimschoots op zaten, wel ben ik zelf weer in het stuk tussen mouw en handschoen, nek en kaak gestoken, maar ja, anders kun je helemaal niet meer gaan rijden, dus dat moet maar dan.

Thuis gekomen leek het mij een goede gelegenheid om B.J. nu eens niet alleen af te spoelen, maar ook eens helemaal te wassen met zilvershampoo.
Dat duurde natuurlijk een tijdje, want ik nam manen en staart ook mee. Ook toen toch weer dazen , niet op de ingeshampoode delen, maar wel op de afgespoelde delen.
Hij vond het heerlijk, ik heb hem even kort een fleece omgehangen, en toen de rest met ZZimply spray bespoten plus eigengemaakt middel, en de weide in.

Als hij nu op het zandstuk van de wei is gaan rollen heeft-ie een redelijke buffer, ook kan hij daar in de schaduw gaan staan.
Verder kan ik hem niet helpen.

Bizar is wel dat achter mijn huis 2 zwart/bruine Shetlanders in een stro/ zandpaddock met inloopstal staan, waar dus geen daas te bekennen valt, terwijl dat natuurstukje waar ik met Japie was dus vlak achter mijn boerderijtje ligt. Te voet 5 minuten lopen. De zandpaddock is omheind met bomen, berken, vlier, etc, dus hoezo dan dat die dazen daar dan niet zijn?

Fijn voor mij, mijn honden en de Shetten, maar een raadsel is het wel.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 18:31

Vlier staat wel bekend als antivlieg-boom/struik, als antidaasboom kende ik hem nog niet.