Ze zijn er weer...... dazen!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Snadrem

Re: Ze zijn er weer...... dazen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:19

Normaal gesproken is het een mooie karakter-eigenschap, volhouden. Maar die vlieger gaat voor hen niet op :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 22:18

Hier was het wel erg hoor dit jaar. Heb speciaal vliegendekens op maat laten maken omdat ze anders de hele dag de uitloopstal niet uitkwamen. Maar ze staan ook naast een kanaal dus tja :')

_Romy_22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 22:20

Ik ben in mijn knie gestoken door zo'n daas. Heeft dagenlang een pijnlijke bult gezeten :@

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 22:27

oh, ik heb er vandaag wel weer een paar gezien/doodgemept.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 22:36

_Romy_22 schreef:
Ik ben in mijn knie gestoken door zo'n daas. Heeft dagenlang een pijnlijke bult gezeten :@

Verschrikkelijk hè, die steken ;(
Ik ben bovenop mijn hand gestoken, heb 5 dagen lang een dikke hand gehad vol vocht en jeuken!!!! Na 5 dagen trok het vocht weg en kreeg ik uitslag langs de ader waarin ik geprikt was. De uitslag begint nu weg te trekken maar mijn huid is helemaal kapot en het jeukt nog steeds :(

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 23:11

dan heb ik al flink gemazzeld ik krijg helemaal niks van de dazensteken. pfff gelukkig... :o

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 19:24

Haha, ik was precies onder het randje van mijn cap boven mijn oog gestoken. Gelukkig vlak bij huis en er meteen ijs op gedaan. Trok wel snel weg en werd gelukkig niet zo heel dik. Heb er wel dagen jeuk aangehad :P

Vandaag ben ik er maar 1 tegengekomen. Hij zal het niet navertellen...

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 20:43

Vandaag in Brabant ook maar 1 daas gezien, helaas zat hij al flink te slurpen op de kont van onze pony (die laat het ook allemaal maar toe ook, terwijl m'n paard meteen alles ervoor doet om te laten zien waar hij zit "daar zit tie baasje, mep 'm!).

mabellean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 20:45

Ben vanochtend gaan rijden in het ulvenhoutse / chaamse bos en geen daas vlieg of mug gezien. Heerlijk zo.

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 21:31

Ja zaterdag ga ik ook echt een goeie bosrit maken. EINDELIJK !!

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 13:42

Altijd weer leuk, de discussies over de bestrijding van de daas, die elk voorjaar en zomer weer oplaaien.

Maar..misschien handig om te weten:

De daas wordt vaak verward met de Horzel. De horzel is een geheel ander insect. Deze bijt of steekt niet, maar legt zijn gele eitjes op de voorbenen van het paard, in de hoop dat ze opgelikt worden, waarna in het spijsverteringsorgaan van het paard, de eitjes zich tot larven kunnen ontwikkelen.

De dazenfamilie is heel groot. In Europa zijn er al zo’n 60 soorten.
Wij en onze paarden, hebben last van een drietal soorten, met ieder hun eigen bijtgedrag.

*De Goudoogdaas bijt het liefst in hals, hoofd en schoft (bijt ook de mens)
*De Paardendaas bijt vaak onder de buik en in de flanken
*De Grote Regendaas heeft het vooral voorzien op de benen(bijt ook graag runderen)

Dazen kunnen niet ruiken zoals wij en ze hebben geen neus.
Dazen kunnen niet horen en ze hebben geen oren.
Dazen kunnen niet proeven zoals wij, want ze hebben geen smaakpupillen.
Dazen steken niet met een angel, alleen het vrouwtje bijt dmv. vlijmscherpe mesjes onderaan de snuit en zuigt het bloed op. De daas spuit daarbij eerst speeksel in de wond, waardoor het bloed niet kan stollen. De daas gebruikt dit bloed niet voor haar eigen energiehuishouding, maar om haar eitjes te laten ontwikkelen.

Dazen hebben een hekel aan wind en regen, maar vliegen bij zon, met het liefst daarbij een hoge luchtvochtigheid.

Mannelijke dazen zweven hoger in de lucht en verdedigen hun territorium tegen indringers. Elk vrouwtje, dat door zijn gebied vliegt wordt door hem in de lucht gegrepen, vallen op de grond, waarna de paring volgt.

Dazen zijn koudbloedig, dwz. ze kunnen hun lichaamstemperatuur niet zelf regelen. Hun lichaam heeft dezelfde temperatuur als de omgeving. Ze moeten zich eerst opwarmen in de zon voor ze kunnen vliegen. Daarom zie je weinig tot geen dazen op koele- en bewolkte dagen.
Bij een nachtvorst in het najaar, sterft de gehele vliegende populatie. Grof gezegd, vliegen dazen tussen juni en eind augustus.

Mannelijke dazen leven van nectar en plantensappen. De vrouwtjes eten niet(zover bekend) en pas na de bevruchting gaat het vrouwtje op zoek naar bloed.

Vliegende dazen worden niet ouder dan 6 weken.

Ieder jaar ontstaat er één nieuwe generatie dazen.

Dazen en hun larven dienen als voedsel voor kleine vogels, zwaluwen, salamanders, vissen, kikkers en andere reptielen.

Het gedrag van dazen is niet aangeleerd, afgekeken of ingefluisterd door hun moeder, maar genetisch bepaald en stereotypisch.

Dazen hebben simpele hersenen met een beperkt geheugen.

Het leven van een daas is, net als bij veel insecten, alleen maar gericht op het in stand houden van de soort, waardoor de voedselketen ook in stand blijft.

Een daas legt, na het bloedzuigen, in één keer, tot wel 1000 eitjes in pakketjes op planten in drassig gebied, die pas na verscheidene verpoppingsstadia, het jaar daarop weer nieuwe daasjes opleveren.

Een vrouwtjesdaas legt maar één keer eitjes en zuigt daarvoor ook maar één keer in haar leven bloed.

Dazen kunnen wel zien en hebben prachtig gekleurde, zeer grote, samengestelde ogen.

Dazen hebben receptoren in de antennes op hun kop, waarmee ze warmtebronnen kunnen opsporen, het uitgeademde koolzuurgas (CO2)van het paard kunnen detecteren en het achtergelaten "gasspoor" volgen.

Dazen combineren “het ruiken”van CO2-uitstoot, warmte, omvang en beweging van de prooi , alvorens tot de aanval over te gaan. Eénmaal de aanval ingezet, kan niets de daas meer stoppen. Ze achtervolgen hun prooi soms over een afstand van wel een kilometer.

Dazen blijken voorkeur te hebben voor donker gekleurde paarden die langzaam bewegen en zweten. (vermoedelijk kan de daas, net als de mug, de stof Octenol dat volop in zweet zit, ook detecteren)

Het “reukorgaan” van de daas zit in de antennes op zijn kop. Dit reukorgaan is aangepast aan de soort en is niet te vergelijken met dat van zoogdieren en dus ook van mensen. Ze kunnen alleen de stoffen ruiken, die van belang zijn voor hen. Het orgaan werkt perfect maar heeft beperkte capiciteiten.

Dazen zijn niet weg te jagen met(voor ons) nare luchtjes in spray's, want die kunnen ze, jammer genoeg, niet ruiken.

Het paard bv. knoflook voeren heeft geen zin, want dazen kunnen het niet ruiken of proeven. (en mochten ze het toch proeven, dan hebben ze al gebeten)

Dazen zijn wel te misleiden met bv. een dazenval in het weiland. Daar heb je niets aan als je in het bos aan het rijden bent, maar kan de populatie in de omgeving van de val decimeren. Grazende paarden en runderen zijn daar wel bij gebaat.

http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... n/mijn.cgi

Kortom, we zullen met onze nare daasjes moeten leren leven !!
(en niet alles geloven, wat dazenspray producenten ons beloven !!)

HG.A3
Bronnen:
Dazen en dazenlarven. WM 225 doorTheo Zeegers en Ton van Haaren.
De dazen(Diptera Tabanidae) van de Benelux-landen. WM 138 door J.Timmer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 14:04

Dankje Adrian voor deze mooie bijdrage :)
Bij mijn wei zitten gelukkig geen horzels, dat scheelt weer ontwormen in de late herfst want mijn paarden zijn inmiddels (zo goed als) wormvrij dus hoef ik ze voor de horzellarven ook niks te geven. Maar dazen zitten er genoeg, er loopt een beek omheen :')
Vandaag toch maar weer de vliegendekens opgedaan omdat ze weer lek werden gebeten :(

De vliegenspray's werken bij mij alleen maar (even) als ik er flink wat hertshoornspray op spuit. Waarschijnlijk omdat ze het niet prettig vinden om op een vieze plaklaag te zitten?
Tegen muggen werkt het geweldig. Als er in de avond veel muggen op ze zitten dan spuit ik even flink.... weg muggen! Vooral de insectvrij van groene os werkt goed (voor dazen weer niet, blijkbaar niet plakkerig genoeg).
Maar hoe dat dan werkt tegen muggen??

loveFlicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 14:07

Als je Heeeeel veel last hebt van Dazen kijk ff op deze site..

hier kan je dazen mee verjagen! nou je moet het wel zelf maken!

http://paarden.hobby-site.com/

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 14:50

Citaat:
Maar hoe dat dan werkt tegen muggen??

Wat ik weet is, dat de mug een gelijksoortig reukorgaan heeft als de daas. Ook de vrouwelijke mug prikt bloed om haar eitjes te ontwikkelen. Toen de Amerikanen in de tropen vochten, werden er veel soldaten gestoken door de Malariamug. In opdracht van de regering werd toen onderzoek gedaan naar een stof om die muggen te bestrijden. In 1946 werd de stof DEET ontwikkeld, dat super werkte. Later is die stof ook beschikbaar gekomen voor de burgerij, en zit nu in allerlei anti-mugartikelen.

Werkingsmechanisme DEET.

Voor zover bekend is DEET de enige stof die een dermate sterke afwerende werking heeft tegen muggen. Voorheen werd aangenomen dat de werking ervan berust op het verwarren van de geursensoren van de mug: het insect zou de aanwezigheid van de mens niet meer detecteren. Uit onderzoek blijkt echter dat muggen de stof wel degelijk ruiken en proberen die stof te vermijden. Een recentere studie laat echter zien dat DEET de werking van geurreceptoren wel verstoort. Uit deze studie blijkt dat DEET slechts bij hoge concentraties een afstotende werking heeft. In lagere concentraties was de afstotende werking verdwenen, maar bleef er een opvallend verschil tussen het aantal insecten op een DEET behandelde prooi en een onbehandelde prooi. Verdere studie wees uit dat DEET een verstorende werking heeft op de geurreceptoren en dat de insecten de met DEET behandelde prooi niet konden waarnemen. Een opvallende waarneming bij deze studie is dat wanneer er alleen maar voedsel is dat wordt gemaskeerd door DEET, de insecten geen probleem hebben dit voedsel te vinden.

Gevaren
Nieuw onderzoek wijst uit dat DEET neurotoxische effecten heeft door het remmen van het enzym acetylcholinesterase, zowel bij insecten als bij mensen en andere zoogdieren.

Citaat:
De vliegenspray's werken bij mij alleen maar (even) als ik er flink wat hertshoornspray op spuit. Waarschijnlijk omdat ze het niet prettig vinden om op een vieze plaklaag te zitten?

De daas heeft onderaan elke poot een stel klauwtjes en voetkussentjes. Om krachtig te kunnen bijten zal de daas zich met die klauwtjes goed moeten vastgrijpen aan de haren. Ik kan me dan ook voorstellen, dat het moeilijk vastgrijpen is op gladde, vette haren. Mogelijk dat dit door de hertshoornolie wordt veroorzaakt. Voor de stank hoef je het niet te doen, want die wordt niet geroken. Volgens mij kan je dan daarvoor ook andere olie gebruiken die minder stinkt :)

HG.A3