vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:37

Sita_ schreef:
We kregen het iig wel warm van t scheppen.. :Y) Erg leuk, afgelegen wonen.. :+
Later zaten we nog eens 'ingesneeuwd'... Bleek dat de sneeuwschuiver gewoon al zijn geschoven sneeuw voor onze oprit had geschoven.. 8)7 Die had niet nagedacht dat aan dat onverharde doodlopende weggetje nog mensen zouden wonen die ook nog eens moesten werken of boodschappen wilden doen.. :Y)

:') Hahaha hoe lúllig.

Sita_

Re: vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:39

Ja, best wel.. :') Er wonen hier 3 gezinnen aan t pad, dus de kinderen konden ook niet naar school tot de gemeente de boel kwam verschuiven..
Maar goed, de paarden hebben daar iig niks van meegekregen... Die hadden vakantie omdat we niet bij de bak konden komen...

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:41

Ik heb bij een van mijn paarden de ijzers er al af laten halen, de ander stond al zonder.
Vorig jaar was echt een ramp en stond ze na 15/20 min al op klonten ijs en kreeg het er amper onderuit.[/quote]

Ja ik zit er wel aan te denken om de ijzers er even af te halen.
Hoop alleen dat ze niet te gevoelig is hierna want ik denk dat ik voor winterbeslag al te laat ben.
Beetje jammer want ze geven woensdag sneeuw op..

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:42

claaaudiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:42

haha dat is echt banketstaaf Sita_ haha!
wij hebben het heel luxe op stal, we hebben 2 binnen bakken - een grote en een kleine - en de paarden worden over een pad van zand dat elke dag helemaal los gemaakt word ( is niet zo heel lang haha ) losgelaten in de bak ! handig toch ;)

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:46

Hier gelukkig geen sneeuw, maar het vriest 's nachts wel heel hard!
Nu moeten de ponies (2) 's nachts op stal, anders bevriest da waterleiding als de stal blijft openstaan (dan kunnen ze 24/7 buiten en in de stal als ze willen.)
1 Pony staat constant met zijn neus tegen de deur te duwen en wil echt naar buiten. Zou het beter zijn om ze 's nachts buiten te doen? Dan kunnen ze wel niet in hun grotere stal, enkel in een klein stalletje waar ze net alle 2 in kunnen.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:53

mijne staat voor op ijzers met zooltjes ertussen tegen klompvorming en achter nu deze winter op blote voet.. in de zomer gewoon vierkant op ijzers met stiftgaten

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:54

Indruk, van de sneeuw vorig jaar.. :') http://i741.photobucket.com/albums/xx52 ... /Auto1.jpg

Wbt de ijzers..
Ik heb alles blootsvoets.. Dus ik heb gelukkig geen problemen met sneeuwklonten.. Ik heb 1 paard wel altijd op ijzers gehad, maar die haalden we altijd in November er af en dan gingen ze er in t voorjaar weer onder.. :)

moniquelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:16

dus, de bak slepen als het gaat vriezen en als er sneeuw in ligt.
en zout strooien om de bak te ontdooien. zijn evt oplossingen om toch te kunnen rijden. :))
zijn er mensen die evt nog meer ervaringen hebben met bevroren bakken, misschien wat tips en truuks om toch in de buitenbak te kunnen rijden zou ik geweldig vinden. +:)+

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:24

Sita_ schreef:
millennium schreef:
Ik heb het toch ook helemaal niet over jou wei? Bijzonder dat jij kan vanaf je pc kan oordelen ;) .Ik zeg: kom een kijkje nemen en oordeel dan pas :) . Vind het jammer dat er zo op de man wordt gespeeld, wanneer er een reactie wordt geplaatst. Er zijn genoeg mensen in dit topic welke niet kunnen rijden of losgooien, en daar wordt niks van gezegt. Is ook niet nodig, iedereen kan lijkt mij prima voor zichzelf oordelen hoe te handelen. Daar kan niet vanaf een computerschermpje worden beoordeeld.

Kortom: laat iedereen gewoon zelf oordelen of er wel of niet kan worden gereden en/of los gegooit ;) :). Daar hoeven geen discussies over te worden gevoerd en geen reacties op te worden gegeven. Bij iedereen is de situatie weer anders.

Maargoed; IK heb liever nat weer, gaat het allemaal net wat makkelijker!

Ik denk dat je alles een beetje persoonlijk oppakt... De insteek van mijn eerste vraag, waarom bij jou de paarden niet met kou naar buiten kunnen, was helemaal niet om een discussie zoals deze op touw te zetten.. :n
Dat dat dan ineens een rare reactie/vraag is in jou ogen kan ik ook niet helpen.. Ik kan nml tijdens het stellen van die vraag niet zien dat jou paarden ijzers hebben, je paddock een heuvellandschap is en weet ik veel wat.. Dus wie begon hier nu op de man af te spelen? :o

Nou ;) dat had je uit mijn post kunnen halen ;) . Ben van mening dat jij toch degene was die er op door ging (paard kan prima op een heuvellandschap lopen, jou weiland is begaanbaar dus mijn bak en paddock ook) ;) . Maargoed, einde discussie?

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:48

Hier begin het nu langzamerhand koud te worden. Vannacht voorspellen ze hier in het zuiden -8 graden. Mijn buitenbak ligt er gelukkig nog super bij dus kan nog wel gelukkig rijden. Maar ben bang dat het na dinsdag dat afgelopen is wegens veel sneeuwval.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 22:54

ja hier t zelfde alles is nu nog goed te doen maar na sneeuw word het een heel ander verhaal! gelukkig alles nu mooi vlak dus goed te doen maar mijn bakjes vriezen wel dicht binnen.... maar ik heb een slang aangelegd aan een kraan die heel zachtjes een sloot inloopt zodat t water blijft stromen en de leiding niet heel snel kan springen...maar brrrr wat is het koud maar goed nog geen sneeuw dan hoor je mij niet klagen. gaan wel proberen om ook al valt er sneeuw te strooien met kunstmest strooier om de sneeuw misschien toch weg te krijgen..

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 23:04

Tips voor vries + sneeuw en buiten bak:
1) Pas als je bak weer ontdooid is, kan je hem strooien en harken.
2) wij deden vorig jaar ieder x na het rijden / longeren wat zout en daarna weer vlak harken.
3) de hele vorige winter zijn wij doorgekomen met +/- 8 zakken á 20/25 kilo(?) zout in 20 x 60 bak.
Tijdens sneeuw hadden wij alleen hoefslag, 2 x van hand veranderen en grote volte vrij gemaakt. Zelfde handeling alleen dan eerst sneeuwpad schuiven!

Is wel wat werk maar dan kun je gewoon doorrijden en longeren. Overigens kwamen de paarden bij ons gewoon ook iedere dag in de wei. Hard / zacht / ijzers of niet. Ze letten vanzelf wel op en als ze iedere x buiten komen, gaan ze echt niet gek doen; het is maar wat ze gewend zijn!
Kijk, rijden met ijzers is idd levensgevaarlijk maar in de wei????als ze iedere dag buiten komen, gaat dat ook gewoon. Ja, ze krijgen hakjes maar lijden daar niets van.

Ook de geruchten dat zout slecht zou zijn voor de hoeven????
Wie zegt dat, van wie komt dat af???
Ja, als je open wondje hebt dan pikt het maar neem aan dat iedereen dat eerst zalft voordat hij gaat rijden anders komt er vuil / modder / zout in.
En wat te denken van paarden, die veel op het strand lopen??? hebben die slechtere hoeven oid???
Of als je gewoon in deze tijd op straat rijdt??? dat kan dan ook niet???

Weet wel dat er veel stallen zijn, die het ook "stiekem" in de binnenbak doen want ook die kunnen bevriezen?!
En verders gebruiken wij als zekers 6 jaar zout in de winter (als pensionklant) en sorry maar heb nog nooit gehoord dat er een paard "last" van heeft gehad over iets "over heeft gehouden" ...

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 23:05

Vanmiddag het water afgesloten, maar vóór die tijd snel een palletbox gevuld met water voor de paarden hier.
Morgen snel kijken voor een veegmachine voor aan de shovel, dan hoeven we geen sneeuw meer te schuiven (hoera) en dan kan ik ook veilig met de paarden op stap.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 23:08

dat zout slecht zou zijn geloof ik ook niet hoor.
ze hebben bij mij hele winter op gestrooide paddock gestaan en gestrooide bak enne niets aan de hand. ik vet de hoeven wel wat vaker en heb van die winter gel maar verder....lekker strooien!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 23:09

wij hebben wel een sneeuwschuif voor voorop de trekker geen luxe van veegmachine haha jammergenoeg!

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 23:14

Sneeuwschuiven met de grondbak hebben we vorig jaar gedaan (ofwel geprobeerd) maar dan moet je al gaan schuiven, voordat je er met een wagen overheen hebt gereden. Met een veger zou dat niet hoeven. Nu moet ik wel zeggen dat we het niet zouden doen als we maar een klein stukje hoefden te vegen. Maar we hebben een oprit van in totaal bijna 200 meter lang en dat is toch nét iets teveel om met de hand te doen.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 23:15

Zout in de bak? Dat is een goed idee!!!
Wij hebben ook alleen een buitenbak op stal en dit was vorige winter ook een hel. Wat ik toen deed is buiten gaan stappen, maar voor draven en galopperen vond ik de ondergrond te onregelmatig. Bij ons in de buurt zijn ook veel rustige asfaltwegen. Als die goed gestrooid worden wil ik daar komende winter wel wat drafjes doen, zodat ik dit jaar geen boze pony heb :D
(Ja, Tirzah wordt echt boos op dat witte spul en neemt mij dat kwalijk want volgens haar heb ik de wereld wit gemaakt en gaat ze dus nukkig naar me lopen piepen als ze weer niet mag galopperen op haar lievelingszandpad...)

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 23:17

Morgen halen wij ook zout op, op de hoefslag strooien en harken maar :)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 00:21

eowyn04 schreef:
Wel hebben ze besloten om er zout in de bak te gaan doen. Ben benieuwd of het helpt.

Ben bang dat dat nu te laat is, dat moet voordat de boel bevroren is.

Wij hebben vanmiddag prima in de bak kunnen rijden dankzij het op tijd gladtrekken en zout strooien in de bak.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 00:28

ja i ben sinds vrijdag begonnen met het 2xdgs frezen van de bak,ik heb nu een mooie dikke losse laag van bevroren zand,als nu de hal in de grond komt en ik kan er met de frees niet meer door ga ik met de sleep aan het werk als het nodig is een paar x per dag om m vlak te houden. hoe dikker mijn losse laag erbovenop is hoe minder moeite ik heb met de sneeuw,die sleep ik door de bevroren losse zand laag heen en dan konden we er vorig jaar gewoon goed op rijden zonder klonten in de ijzers

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 00:33

Nou hier ook een probleem met de winter.
Wij geven haar maar vrij, ik kan echt niks anders gaan doen?
Heb alleen een buiten bak en in de zomer rijden we veel in de polder.

Dus ik ben bang dat het een lange vakantie voor der gaat worden.
Morgen zou het heel erg gaan sneeuwen, denk dat ik er wel op tijd heen ga misschien valt er nog te rijden in de bak..

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 00:35

Als je je bovenlaag goed los hebt en daar zout doorheen hebt zitten kan je met een weidesleep de sneeuw zo naar een kant van de bak schuiven en de rest blijft goed berijdbaar.

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 00:42

Ik heb geen idee wat er met de bak gedaan is ( regelt die boer zelf waar ze staat)

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 11:01

yvonnedv schreef:
eowyn04 schreef:
Wel hebben ze besloten om er zout in de bak te gaan doen. Ben benieuwd of het helpt.

Ben bang dat dat nu te laat is, dat moet voordat de boel bevroren is.

Wij hebben vanmiddag prima in de bak kunnen rijden dankzij het op tijd gladtrekken en zout strooien in de bak.

Hoeft toch niet??
Zout ontdooit toch ook, duurt mogelijk alleen iets langer.
Niet geschoten is altijd mis. Dus proberen die hap.

Hopelijk duurt deze periode maar een week.
Week op week af, daar kan ik nog wel mee leven, maarja.....of de weergoden naar mijn wensen luisterd....