[INFO] Alle vragen over dekens? #02

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 13:33

Die van mij spuit ik in de winter de manen goed in met antiklit, zodat ze gladder zijn. Het afschuren (bij die van mij maar een klein stukje wat nog wel eens wil gebeuren) was afgelopen winter al een heel stuk minder dankzij het insprayen met bv. equistar. ;)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 13:34

Die van mij staan al een paar weken s'nachts met een zomerdeken op.
Blijven ze mooi glad van in de vacht en scheelt weer poetsen.
Ik scheer ieder jaar,maar stel het het liefste zo lang mogelijk uit.
Meestal scheer ik begin tot half oktober de 1ste keer en begin december de 2de keer.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 13:35

die van mij heeft super dikke mooie manen, wil dat graag zou houden deze winter, maar wil wel een hals er bij op gaan doen.. nog nooit geprobeerd omdat dit eerste jaar is, dus ben bang dat de manen er af gaan. :( iemand tips hoe je dit kan voorkomen ?!

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 13:37

xxEvelynxx schreef:
Mijn paard staat stil ivm met blessure,en staat op novacam ( metacam) ik heb het vermoede dat ze het koud heeft, kan dit? Op stal zeggen ze dat ze het niet koud heeft maar dat ze koel is doordat ze stil staat en de medicijnen krijgt... Deken op ja of nee....

Mijn paard staat ook stil en stond tot 1 week geleden ook op novacam. Maar heb nooit het idee gehad dat ze het koud had. Nu staat ze nog steeds stil en op stal, maar nog steeds niet het idee dat ze het koud heeft. Vanmorgen vroeg wel wat kouder dan overdag, maar het was dan ook wel echt koud vanmorgen vroeg. Persoonlijk zou ik nog even wachten, vooral omdat het weer warmer wordt.

Mijn paard krijgt dit jaar wel eerder een deken op, dit ook omdat ze stilstaat, maar nu vind ik het nog wat te vroeg. :)

2005

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:02

Ik wil binnenkort voor de nacht een deken op gaan leggen. Wil niet gaan scheren, dus hoop dat de vacht mooi kort blijft. Vind de nachten hier al best fris worden!

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:03

[quote="Nies_"]Wat bedoel je met het achterste gedeelte? De helft, een kwart, een cm of 5? Dat laatste komt namelijk denk ik vooral omdat daar de deken zelf op ligt, is bij mijn paard ook. Nou was het eindelijk langer, had ik niet zo tactisch gevlochten en is het weer afgeschuurd, jammer dan. Verder blijven hier alle manen gewoon zitten, zowel blij vliegendekens als bij nylon en fleece voering. Mijn Bucas halzen hebben allemaal nylon voering, maar dat vind ik toch net wat te koud (paard staat veel buiten), dus heb er zelf van goede kwaliteit (dik en twee lagen) fleece een extra hals voor gemaakt en die bevalt heel erg goed.
[quote="Gini"]
[/quote="Nies_"]

Zeker wel de helft wat dunner is. Niet korter maar echt uitgedund.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:06

Dan zou ik de anti-klit tip van Marinke eens proberen :j

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:10

Is het ook echt dunner of lijkt het vooral dunner? ;)
Die van mij denk ik in de winter ook altijd; wat een prut manen! Terwijl ze in de zomer best mooi, vol en dik vallen.

Echter komt dat vooral omdat de deken met hals ze plat drukt en alle lucht er dus ook tussenuit gaat. De haartjes zijn veel meer 'aan elkaar geplakt' als het ware, waardoor het al snel dunner lijkt.

En goed zorgen dat ze echt goed glad blijven voorkomt ook veel schuren.. ;) De deken 'glijd' dan veel makkelijker eroverheen (helpt overigens ook tegen schuurplekken op de borst, helemaal voorkomen doe je het natuurlijk niet wanneer een deken echt slecht past maar door de borst ook in te sprayen met antiklit (glad maken dus), kun je die schuurplekken ook behoorlijk tegen gaan.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:32

Laten jullie de hals ook op snachts ?

anke_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:46

[/quote]
dan moet je in ieder geval een deken nemen waarvan de hals een gladde voering heeft. het mooiste is een afneembare hals zodat
je hem ook af en toe eraf kan halen. komt er toch regelmatig lucht bij en verstikt het niet zo.

borstbeschermer zou ik ver uit de buurt van blijven en helpt ook niets bij de manen.[/quote]

nou, heb zo'n harry horses halsstuk gekocht, was dacht 100 of 200 grams en omdat mevrouw het zo koud had was dit de makkelijkste en snelste oplossing.
Nu wil ik beter voorbereid de winter ingaan (en alle voorzorgmaatregelen klaar hebben liggen)

deze is ook afneembaar en bij warme dagen/nachten had ik deze niet op!
Zelf dacht ik trouwens dat het er echt afgeschuurd is en dacht aan de sluiting van de hals naar de deken. en dacht misschien gebeurd dit niet als de hals vast zit aan de deken. heb genoeg dekens dus kan prima bij warme dagen een winterdeken zonder hals op doen.

het was zo'n 3 cm dun en kort. en dat was begin van de sluiting van de opzethals.(dat is denk ong 5 a 10 cm voor het bondje van de winterdeken).

als het niet te voorkomen is jammer dan. maar als de mogelijkheid er is, GRAAG :+
hihi...
(laat me paard niet kou lijden omdat er een stukje manen minder vol en mooi word :(:) )

Zorro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:48

De mijne staat al onder een (ongevoerde) regendeken :j

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:55

waaid hard, regent, 19 graden... ,mijne staat met 0 grams regendeken :j

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 15:04

regen?

dat is hier ook wel nodig, een buitje...
je wordt hier gezandstraald, mega droog en harde wind, niet grappig...

ik heb getwijfeld over een dekentje, maar van de week wordt het weer veel warmer, dan blijf je wisselen...
ik probeer dus nog even te wachten...

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 15:49

_Marinke_ schreef:
Is het ook echt dunner of lijkt het vooral dunner? ;)
Die van mij denk ik in de winter ook altijd; wat een prut manen! Terwijl ze in de zomer best mooi, vol en dik vallen.

Echter komt dat vooral omdat de deken met hals ze plat drukt en alle lucht er dus ook tussenuit gaat. De haartjes zijn veel meer 'aan elkaar geplakt' als het ware, waardoor het al snel dunner lijkt.

En goed zorgen dat ze echt goed glad blijven voorkomt ook veel schuren.. ;) De deken 'glijd' dan veel makkelijker eroverheen (helpt overigens ook tegen schuurplekken op de borst, helemaal voorkomen doe je het natuurlijk niet wanneer een deken echt slecht past maar door de borst ook in te sprayen met antiklit (glad maken dus), kun je die schuurplekken ook behoorlijk tegen gaan.

Het is volgens mij echt dunner, dat zie vooral als ik hem ingevlochten heb.
De 1e 3 roosjes zijn mooi vol en de laatste 3 niet :')

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:18

Ik denk dat ik over een maand mijn paarden een deken op ga leggen. Het ene paard moet nog een winterdeken hebben. Ik heb een leuke gezien, 200 grams, maar ik heb een 360 grams staldeken. Deze zou zij dan binnen op krijgen. En die 200 grams buiten. Maar maakt dat geen verschil?
Ik bedoel als je zelf 's winters naar buiten gaat doe je toch ook een dikke jas aan. Of maakt dat voor paarden niet zoveel uit?

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:43

Die van mij krijgt buiten wel een dikkere deken op dan binnen.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 20:22

Ik zou buiten dan een dikkere op doen als binnen. Ik zelf heb de paarden op stal altijd met de zelfde deken staan als buiten. Ben niet zo van het steeds wisselen.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 20:34

Gucci_ schreef:
Ik denk dat ik over een maand mijn paarden een deken op ga leggen. Het ene paard moet nog een winterdeken hebben. Ik heb een leuke gezien, 200 grams, maar ik heb een 360 grams staldeken. Deze zou zij dan binnen op krijgen. En die 200 grams buiten. Maar maakt dat geen verschil?
Ik bedoel als je zelf 's winters naar buiten gaat doe je toch ook een dikke jas aan. Of maakt dat voor paarden niet zoveel uit?

Dat maakt zeker wel verschil. Netzoals je zelf zegt; jij gaat buiten niet met een vest aan lopen terwijl je binnen met een dikke winterjas zit! :D
Ook lijkt het me zeker niet prettig voor je paard, steeds moeten omschakelen etc. Outdoordekens kunnen prima binnen gebruikt worden, en met échte kou kan je een ongevoerde regendeken over de staldeken doen :j

Zorro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 20:35

koetjeboe schreef:
Ik zou buiten dan een dikkere op doen als binnen. Ik zelf heb de paarden op stal altijd met de zelfde deken staan als buiten. Ben niet zo van het steeds wisselen.

Hier net zo :j

Ben alleen nog opzoek naar een leuk gevoerde deken, maatje 175.
Heeft iemand toevallig een merk/deken die heel goed bevalt?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 20:51

Ligt er ook maar net aan hoe warm het binnen is! Hier is niets geïsoleerd en 's nachts is het natuurlijk kouder, dus dan zou je juist eerder een dikkere deken op doen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 20:54

Ik wissel ook met binnen en buiten,tenzij het maar even is. Dan beweegt hij in de bak ook meer dan op stal en is een dikkere deken ook niet fijn.

Nu trouwens nog lekker buiten....

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 21:16

bij ons staan ze 's nachts binnen en overdags in de paddock, ik kan meestal zelf geen dekens wisselen dus ze staan dag en nacht met dezelfde op, maar onze stal is niet echt warm (luikjes staan meestal open) en de nachttemp. is toch lager dan de dagtemp. dus zo veel zal het niet uitmaken denk...

alleen najaar en voorjaar is dan even lastig, als de warmte nog binnen blijft hangen...

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 21:39

twijfelde en heb toch maar niks opgedaan nog, als het nu kouder gaat worden als dit, of regen dan gaat de o grams erop

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 21:54

Mijne staat sinds gister met de ongevoerde regendeken.
Morgen overdag weer vliegendeken als het warmer is.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 22:04

De mijne zit al vrij dik in de vacht maar heb ook het idee dat het zo lijkt omdat ze haar vacht wat 'opzet' door de rare wind en koelte, scheren is bij ons geen optie aangezien ze als de doods is voor het geluid van he apparaat. Eind deze maand de 100 grams er maar op.

Edit; mits het onder de 15 graad is