[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Farome

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 15:56

Vorige week zondag voor het eerst mijn paard geschoren; zijn eerste keer en mijn eerste keer. wel met begeleiding, bij zijn hoofd en benen vond hij het echt niet fijn en als ik hem duidelijk maakte dat hij stil moest staan (op welke manier dan ook) raakte hij in paniek, heb de volgende dag met tranquilgel gewoon rustig de benen en hoofd kunnen doen, scheelt voor hem een hoop stress en voor mij een hoop gedoe, hij was door de gel echt niet helemaal suf ofzo maar kon gewoon rustig mn ding doen terwijl hij ook rustig was.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 16:44

Je scheert gewoon alles ja, en idd dat is soms best lastig. :D

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 18:07

Ach oefening baart kunst :+

Kan mij nog goed herinneren, was 1994 toen ik mijn pony voor het eerst schoor....stond gewoon los in de stal en toen ik klaar was lag er bloed op het stro.....bleek haar bij haar voorbenen helemaal lek te hebben geprikt :oo
Nou. Dat doe je 1x en nooit weer ;)

Farome

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 18:19

kaatje77 schreef:
Ach oefening baart kunst :+

Kan mij nog goed herinneren, was 1994 toen ik mijn pony voor het eerst schoor....stond gewoon los in de stal en toen ik klaar was lag er bloed op het stro.....bleek haar bij haar voorbenen helemaal lek te hebben geprikt :oo
Nou. Dat doe je 1x en nooit weer ;)

oeps hahaa, gelukkig ging mijn eerste keer wat beter :o

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 21:09

Ik kwam vorige week bij een klant, die liet wat foto's zien van vorig jaar. Denk dat die persoon het paard had geschoren met een samoerai zwaard, niet om aan te zien :+

Je wordt inderdaad steeds handiger en iedereen heeft z'n eigen maniertjes!

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 21:24

Hier ook gisteren mijn tinker geschoren, want hij had het vervelend warm en kreeg daardoor snel drukplekken van tuig.. gisteravond onder 100 grams regendeken met hals gezet en 200 grams onderdeken..maar vanavond stond hij toch te zweten, dus de 200 onderdeken vervangen voor de 100 grams.. heerlijk gereden en hij kon mooi zijn energie kwijt in het rijden en niet in de warmte kwijt raken heerlijk

MH508

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 21:52

Bij ons op stal is een paard met (zeer waarschijnlijk ziekte van cushing) vandaag net helemaal geschoren. In de winter is het een echte teddy en kan ze ongeschoren zelfs geen deken op ivm de warmte. Nu ze kaal is, is ze zoveel vrolijker en fijner te rijden!

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 23:01

Ik heb een vraagje over het scheren!
Ik wil mijn pony eigenlijk laten scheren binnenkort. Dit willen we altijd maar 1 keer per winter doen omdat ze helaas verdoofd moet worden . Waarschijnlijk als we een machine kunnen lenen zou ze er aan kunnen wennen, ze is namelijk extreem bang voor het geluid maar helaas hebben we die mogelijkheid niet en zo op 1 dag gaan scheren lukt bij haar niet, je komt gewoon niet in de buurt.. M

Maar mijn vraag is eigenlijk of dit al te vroeg is voor 1 keer te scheren?

Vorig jaar en het jaar daarvoor hebben we het telkens eind november gedaan en dit ging prima!

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 23:07

Mijne gaat altijd eind okt/begin nov en dan kan ik met 1x af.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 00:16

Verschilt per paard. De mijne kan na 3 weken alweer nu.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 07:15

Scheelt idd per paard.Ik ga er vandaag 1 scheren die maar 1x hoeft.
Haar groeit wel iets terug,maar niet heel erg en hij zweet nooit zoveel.
De andere die ik vandaag scheer is net een shetlander.
Die moet in december nog een x,groeit snel weer aan en zweet enorm veel.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 21:18

Afbeelding

Ik hoop dat iemand mij hier advies kan geven. Ik heb een paard die een hele dikke wintervacht krijgt en die na een rondje in de wei rennen haar borst en hals al nat gezweet heeft. Aangezien ze een onmogelijke maat heeft wil ik haar niet onder een deken hebben. Welk model kan ik gebruiken dat ze zonder deken 24/7 buiten kan staan, maar wel wat warmte kwijt kan?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 21:19

Robin_Rikkie schreef:
Ik wil mijn pony eigenlijk laten scheren binnenkort. Dit willen we altijd maar 1 keer per winter doen omdat ze helaas verdoofd moet worden . Waarschijnlijk als we een machine kunnen lenen zou ze er aan kunnen wennen, ze is namelijk extreem bang voor het geluid maar helaas hebben we die mogelijkheid niet en zo op 1 dag gaan scheren lukt bij haar niet, je komt gewoon niet in de buurt.. M

Vorig jaar en het jaar daarvoor hebben we het telkens eind november gedaan en dit ging prima!

Nooit je paard aan het geluid laten wennen, hier maak je hem alleen maar banger voor.
Ik heb dit zo vaak gezien..... gewoon jammer...

Meerdere paarden ongesedeerd geschoren waarvan oude eigenaren zeiden dat het paard absoluut plat gespoten moest worden :oo Nou, zelf rustig blijven, niet bang zijn en consequent scheren levert een braaf paard op, en met moeilijke plekken even de praam erop :Y)

Mijn tip: laat iemand komen die er echt verstand van heeft en overwicht op je paard.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 21:21

zorro schreef:
http://dier-en-natuur.infonu.nl/artikel ... 105728.jpg

Ik hoop dat iemand mij hier advies kan geven. Ik heb een paard die een hele dikke wintervacht krijgt en die na een rondje in de wei rennen haar borst en hals al nat gezweet heeft. Aangezien ze een onmogelijke maat heeft wil ik haar niet onder een deken hebben. Welk model kan ik gebruiken dat ze zonder deken 24/7 buiten kan staan, maar wel wat warmte kwijt kan?

Als je de luchtpijp eruit scheert scheelt het al een heleboel. Voldoet dat niet, kun je de onderhals eruit scheren en een stuk van de buik zoals 08, maar dan zou ik in de lies stoppen.

Een klant op bokt heeft haar paard zo zonder deken staan en dat gaat al jaren goed!

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 21:25

kaatje77 schreef:
Robin_Rikkie schreef:

Nooit je paard aan het geluid laten wennen, hier maak je hem alleen maar banger voor.
Ik heb dit zo vaak gezien..... gewoon jammer...

Meerdere paarden ongesedeerd geschoren waarvan oude eigenaren zeiden dat het paard absoluut plat gespoten moest worden :oo Nou, zelf rustig blijven, niet bang zijn en consequent scheren levert een braaf paard op, en met moeilijke plekken even de praam erop :Y)

Mijn tip: laat iemand komen die er echt verstand van heeft en overwicht op je paard.

Dit helpt bij mijn pony toch wel, met een tondeuse kom ik eerst ook niet in de buurt maar wanneer ik hem elke dag even aanzet zonder er iets mee te doen kan ik haar na 2 dagen ermee aanraken en haar benen bijvoorbeeld gewoon uitscheren.
Een kundig iemand hebben we gelukkig die zelf ook liever niet sedeert dus dit doen we ook alleen als het echt niet anders kan!

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 21:52

kaatje77 schreef:

Als je de luchtpijp eruit scheert scheelt het al een heleboel. Voldoet dat niet, kun je de onderhals eruit scheren en een stuk van de buik zoals 08, maar dan zou ik in de lies stoppen.

Een klant op bokt heeft haar paard zo zonder deken staan en dat gaat al jaren goed![/quote]

super, bedankt voor je advies!! +:)+

ZPCT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 22:41

Ik laat de vacht van mijn paarden dit jaar zitten. Heb ze nu alleen maar onder een zweetdeken met hals staan en ga ze nog onder een 200 gram deken met hals laten staan. Ook ik ga dit jaar alleen de onderhals scheren voor het zweten en misschien het hoofd voor de mooi. Ben benieuwd of het ons bevalt. Denk dat mijn paarden het wel beter vinden. Ze zijn nu wel al echt teddy's geworden!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 22:42

@Zorro: Je scheert gewoon eerst 1 streep en voldoet dat niet, dan aan weerszijden een extra streep en zo kun je nagelang wat meer haar wegscheren ;)

Vaak is de luchtpijp al voldoende.

Tip: scheer ook de kaak uit als het paard het toelaat, dit scheelt zoveel :j

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 22:46

De kaak ja? Dat had ik nou niet gedacht

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 23:02

Tussen de kaken aan de onderzijde ;) Niet de zijkanten :+

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 23:14

Nee dat snap ik :') maar waarom helpt dat zo veel?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 23:28

Kan de warmte weg ;) vooral bij de ijslanders en koudbloeden een plek waar ze veel zweten als je het laat zitten ;)

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 23:30

Ah. Weer wat geleerd :)

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:33

Ik heb ook een vraag.
Ik heb een fries waarbij dekens echt een drama is. Zijn bouw maakt het onmogelijk om een goed passende deken te vinden. Van goedkope tot dure dekens gehad, Harrys horse zat tot vorig jaar redelijk. Echter dit jaar past hij deze ook niet meer. Zijn schouders knellen enorm.

Ik rijd zo af en toe wedstrijden met hem en hij heeft het al warm bij het idee dat hij iets moet doen. Met 10 minuutjes warm rijden is hij al goed nat en komen er al witte zweetvlokken op zijn hals.

Nu dacht ik er aan dit jaar hem een dekenmodel te scheren. Hij staat overdag einde van de dag zo'n 3 uurtjes in de paddock. Verder staat hij in een stal met buitenluik welke wel dicht kan als de wind er echt op staat.
Normaal had ik hem niet meer dan 200 grams deken op liggen omdat hij anders er onder weg zweette, ook al had ik hem geheel geschoren.
Nu leek mij het dekenmodel te oplossing, mits hij zonder deken kan staan. Ik denk zelf dat dit prima kan omdat hij het niet gauw koud heeft en mocht het heel erg regenen of koud zijn, kan hij voor die 3 uurtjes in de paddock nog best die deken op die ik nu heb.

Ik heb het topic al wat doorgelezen mbt dekenmodel maar lees vooral mensen die 24/7 hun paard buiten zetten. Iemand ervaring met de situatie zoals ik m schets?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:58

Ik scheer ieder jaar model 6 bij een grote A pony,robuust type.
Staat op stal en overdag in de paddock voor een paar uurtjes.
Altijd zonder deken,nooit koud gehad.