[INFO] Alle vragen over dekens? #02

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 21:09

met 100 grams zit je al gauw goed, of fleece gevoerd
je zou ook kunnen kiezen voor het horseware liner systeem, dan kun je naar behoeve onderdekens toevoegen aan je buitendeken naar eigen behoefte

Deveneyyy

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 21:10

Dankjewel, ik ga eens even rondkijken.

Printemps

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 21:17

Mijn merrie staat al 2 dagen onder een Zomerdeken, er stond best wel een windje en ik had het idee dat ze haar haren al uit elkaar heeft staan. Nu maar hopen dat ik het zonder scheren kan doen deze winter.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 21:30

bij hoeveel graden doen jullie een hals er bij op ? 0 gram? dit kan toch wel vanaf 10 graden en minder ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 21:45

Linnx schreef:
bij hoeveel graden doen jullie een hals er bij op ? 0 gram? dit kan toch wel vanaf 10 graden en minder ?

Bij een ongeschoren paard niet.
Bij een geschoren onder de 5/6 graden. De hals is erg bewegelijk dus word niet snel koud.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 21:55

Maar als je geen hals er bij op doet dan kpmt daar toch meer haar dan onder de dikke dekens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 22:39

Linnx schreef:
Maar als je geen hals er bij op doet dan kpmt daar toch meer haar dan onder de dikke dekens?

Nee hoor nog nooit last van gehad.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 06:48

Mijn paard weer lekker overdag buiten. Nu staat die over een zomer deken

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 06:55

Moet ik serieus al aan dekens gaan denken?
Paarden staan nog heerlijk 24/7 buiten en geen tekenen van kou te bekennen.
Vind t maar niets dat ze langer met dan zonder dekens staan op jaarbasis

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 07:15

Ik zit ook nog lang niet aan dekens te denken hoor. Deze week gaan we nog dagtemperaturen halen van 29 graden. En 's nachts blijft het telkens nog lekker boven de 10 graden, en zelfs de 15 wordt nog gehaald. Regen hebben we al lang niet meer gehad, dus van vochtige koude is ook geen sprake.
Ieder doet natuurlijk met zijn paard wat die wil, maar van sommige verhalen sta ik echt met verbazing te kijken. Voor de tweede keer scheren. Nu al? Ik zou niet weten waar ik het haar nu al vandaan moet halen. :+

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 07:23

Niet elk paard is hetzelfde. De dagen worden al weken korter en als je dan bestand moet zijn tegen Noorse winters heb je nu al een aardige vacht. Dat jouw paard nog zo strak in zijn vacht zit is fijn voor jou, maar dat is niet bij alle paarden zo.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 07:51

ik twijfel vanaf gisteren voor mijn merrie ook, maar vanaf morgen wordt het weer warmer, om nou voor die 2 dagen een deken op te doen...

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 08:13

Mijn paard staat stil ivm met blessure,en staat op novacam ( metacam) ik heb het vermoede dat ze het koud heeft, kan dit? Op stal zeggen ze dat ze het niet koud heeft maar dat ze koel is doordat ze stil staat en de medicijnen krijgt... Deken op ja of nee....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 08:16

xxEvelynxx schreef:
Mijn paard staat stil ivm met blessure,en staat op novacam ( metacam) ik heb het vermoede dat ze het koud heeft, kan dit? Op stal zeggen ze dat ze het niet koud heeft maar dat ze koel is doordat ze stil staat en de medicijnen krijgt... Deken op ja of nee....

Voelt ze koud? Dan zou ik een dunnen zomer deken opleggen. Of wat extra hooi in de stal (verbranding).

Al zou ik als het een langdurige blessure is proberen niet aan dekens te beginnen. En mijn paard lekker vacht laten krijgen. Is toch handiger

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 08:40

Anoniem schreef:
xxEvelynxx schreef:

Voelt ze koud? Dan zou ik een dunnen zomer deken opleggen. Of wat extra hooi in de stal (verbranding).

Al zou ik als het een langdurige blessure is proberen niet aan dekens te beginnen. En mijn paard lekker vacht laten krijgen. Is toch handiger

Staat al half jaar stil. Maar mag over 4 weken beginnen. Dus ik ga aan de zomerdeken beginnen.. Ze staat al op onbeperkt hooi

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 08:56

[/quote]

Al zou ik als het een langdurige blessure is proberen niet aan dekens te beginnen. En mijn paard lekker vacht laten krijgen. Is toch handiger[/quote]

Staat al half jaar stil. Maar mag over 4 weken beginnen. Dus ik ga aan de zomerdeken beginnen.. Ze staat al op onbeperkt hooi[/quote]

als je echt blijft twijfelen gewoon even temperaturen. dan weet je het zeker. :j

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 09:15

Nies_ schreef:
Niet elk paard is hetzelfde. De dagen worden al weken korter en als je dan bestand moet zijn tegen Noorse winters heb je nu al een aardige vacht. Dat jouw paard nog zo strak in zijn vacht zit is fijn voor jou, maar dat is niet bij alle paarden zo.

De dagen worden inderdaad al sinds 21 juni terug korter. Ik zeg toch ook dat ieder met zijn/haar paard doet wat die wil, maar dat wil niet zeggen dat ik daar niet verbaasd om mag zijn. ;) Ik heb ook een Shetlander en die verhaart nu ook als gek, maar ook daar zou ik nog niet twee keer aan kunnen scheren hebben, al had ik het gewild. Maar nogmaals, ieder doet wat die wil. Al gooit die begin augustus al dekens op, ik zal er geen nacht minder van slapen. ;)

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 09:50

Als ik nog had gereden had die van mij al lang een deken op gehad, iig voor de nachten.
Nu staat hij nog lekker dekenloos 24/7 buiten en als ik straks weer ga rijden haal ik het scheerapparaat er wel over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 09:50

xxEvelynxx schreef:
Anoniem schreef:

Staat al half jaar stil. Maar mag over 4 weken beginnen. Dus ik ga aan de zomerdeken beginnen.. Ze staat al op onbeperkt hooi

Zelf zou ik denk ik nog geen deken gebruiken. Opbouwen is niet erg inspannend, en van dekens word mijn paard iig frisser. En juist bij revalidatie wil ik geen springend paard onder me hebben. Ik zou proberen geen dekens te gebruiken en het moment dat er weer echt gewerkt (en gezweet) gaat worden scheren.
Maar dat is natuurlijk eigen keus :)

anke_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 12:11

even een vraagje over de hals stukken. Mijn paard is echt eentje die het super snel koud heeft. afgelopen winter heeft ze 's nachts zelfs op stal 500 grams (2x dekens van 200 grams 1x deken 100grams)opgehad(vorige paarden pony's konden het prima met 200 a 300 grams). ook heb ik voor haar een hals gekocht maar die heeft een deels van de manen weg geschuurd nu is het weer aangegroeit en begint de winter weer :n..
ik zit te denken aan een borstbeschermer te kopen(weet niet of die op de juiste plek van de manen beschermd). of helpt een deken met vaste hals?
heeft iemand hier ervaring mee hoe ik hiervan kan afkomen?
:?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 12:21

Soms worden de manen niet afgeschuurd maar verstikken ze en vallen ze uit. Tegen schuren. Een half met gladde voering en die niet te strak is.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 12:28

anke_e schreef:
even een vraagje over de hals stukken. Mijn paard is echt eentje die het super snel koud heeft. afgelopen winter heeft ze 's nachts zelfs op stal 500 grams (2x dekens van 200 grams 1x deken 100grams)opgehad(vorige paarden pony's konden het prima met 200 a 300 grams). ook heb ik voor haar een hals gekocht maar die heeft een deels van de manen weg geschuurd nu is het weer aangegroeit en begint de winter weer :n..
ik zit te denken aan een borstbeschermer te kopen(weet niet of die op de juiste plek van de manen beschermd). of helpt een deken met vaste hals?
heeft iemand hier ervaring mee hoe ik hiervan kan afkomen?
:?

dan moet je in ieder geval een deken nemen waarvan de hals een gladde voering heeft. het mooiste is een afneembare hals zodat
je hem ook af en toe eraf kan halen. komt er toch regelmatig lucht bij en verstikt het niet zo.

borstbeschermer zou ik ver uit de buurt van blijven en helpt ook niets bij de manen.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 13:01

Ik heb ook een afneembare hals met een gladde voering, maar nog is het achterste gedeelte van de manen dunner.
En dat terwijl hij hem niet eens dagelijks om heeft gehad.
De hals zit ook niet te strak ofzo :(

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 13:24

Wat bedoel je met het achterste gedeelte? De helft, een kwart, een cm of 5? Dat laatste komt namelijk denk ik vooral omdat daar de deken zelf op ligt, is bij mijn paard ook. Nou was het eindelijk langer, had ik niet zo tactisch gevlochten en is het weer afgeschuurd, jammer dan. Verder blijven hier alle manen gewoon zitten, zowel blij vliegendekens als bij nylon en fleece voering. Mijn Bucas halzen hebben allemaal nylon voering, maar dat vind ik toch net wat te koud (paard staat veel buiten), dus heb er zelf van goede kwaliteit (dik en twee lagen) fleece een extra hals voor gemaakt en die bevalt heel erg goed.
Gini schreef:
Nies_ schreef:

De dagen worden inderdaad al sinds 21 juni terug korter. Ik zeg toch ook dat ieder met zijn/haar paard doet wat die wil, maar dat wil niet zeggen dat ik daar niet verbaasd om mag zijn. ;) Ik heb ook een Shetlander en die verhaart nu ook als gek, maar ook daar zou ik nog niet twee keer aan kunnen scheren hebben, al had ik het gewild. Maar nogmaals, ieder doet wat die wil. Al gooit die begin augustus al dekens op, ik zal er geen nacht minder van slapen. ;)

Dan heb ik je verkeerd begrepen, sorry. Mijn paard staat gewoon met goede, goed passende dekens en het wordt meerdere malen per dag gecontroleerd of ze het niet te warm of koud heeft. Het scheren zelf gaat gewoon zonder verdoving of ander gedoe, paard staat er zelfs van te genieten. Het enige wat ze even niet fijn vind is haar rechteroor, dus als dat alles is dan zie ik niet in waarom ik niet nu al zou kunnen scheren. Zeker als je je dan bedenkt dat ze anders al na 2 rondjes draf nat is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 13:31

Ow nee, mijn bericht was echt niet negatief bedoeld ofzo. Was meer een soort van verwondering dat er nu toch al paarden zijn die volledig de wintermodus ingaan, en dat terwijl die van mij nu pas heel stilletjes aan het nadenken is over een nieuwe winterjas. :D
Zo zie je maar dat er echt geen richtlijn te stellen is wanneer je moet scheren, wanneer je welke dekens op moet leggen. Is zo paard afhankelijk. Maar dat vind ik juist het leuke van dit topic. Kan je lekker volgen wie in welk stadium zit. :D