Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:36

Melisjee schreef:
Haha weet ik hoor!

Je vergeet alleen dat je jezelf niet kan vergelijken met een paard he..
Enfin, Cavello gaat ook half 8/8 uur naar buiten tot 18 (volgende week half 7), 's nachts is het misschien nog fris, maar 't is een paard. Die kan wel wat hebben hoor :P .

Nee je kan jezelf niet vergelijken met een paard maar er zijn toch behoorlijk wat mensen die bij de eerste zonnestralen de
zomer in de bol krijgen en die dekens aftrekken terwijl het s nachts nog gewoon vriest en in de ochtend en avond een
graad of 5.

Melisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:47

Zonnetje91: Ah okee, je hebt 'm sowieso pas net op de regendeken staan. Cav stond half februari ergens (miss nog wel eerder) weer terug op de regendeken (max. wat ze op heeft gehad is 200). Dan bouw je het ook wel geleidelijker af :j .

edit: je zeurt niet hoor :)) . We hebben alleen een andere mening :j .

simongek schreef:
Melisjee schreef:
Haha weet ik hoor!

Je vergeet alleen dat je jezelf niet kan vergelijken met een paard he..
Enfin, Cavello gaat ook half 8/8 uur naar buiten tot 18 (volgende week half 7), 's nachts is het misschien nog fris, maar 't is een paard. Die kan wel wat hebben hoor :P .

Nee je kan jezelf niet vergelijken met een paard maar er zijn toch behoorlijk wat mensen die bij de eerste zonnestralen de
zomer in de bol krijgen en die dekens aftrekken terwijl het s nachts nog gewoon vriest en in de ochtend en avond een
graad of 5.

Als je even terugleest lees je ook dat ik het daar helemaal niet over heb.

Zonnetje81

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 23:01

de mijne staat nu onder 200 hij stond onder 400. En per paard verschilt het ook. Een regen deken zweet sneller dan gevoerd is mijn ervaring behalve de katoene deken van amigo die ik heb. Die ademt meer.

mirjam_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 23:03

De mijne stond onder 300 maar sinds een week onder 100

bente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 23:06

Nu overdag buiten heeft Silly ongeveer 100 gr. op.
en 's nachts ongeveer 150/200 gram op stal. :)

Als dit weer voort blijft zetten mag ze overdag zonder deken in de wei.

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 23:11

wat een moeilijk weer zo...
die van mij heeft 200 gram op, al 1 maand. Vanmiddag even onder de deken gevoeld, en ze voelt nog niet extreem warm..

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 23:18

Tinesje staat al vanaf 14 januari onder een 100gr deken. En vorige week zelfs een dag of 2 onder een 50gr deken. Dus dan vind ik de overstap naar bloot niet zo groot hoor.. ;) Hij staat nu al 2 dagen bloot. Ook 's nachts..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 23:18

mijn merrie kwam vanmorgen doorweekt van het zweet de trailer af nadat we naar de veearts waren geweest...
In de paddock stond het zonnetje en geen wind, dus eerst droog gestapt en toen met dunne Dominick staldekentje (ong. 100 grams) lekker buiten gezet...

vanavond toch gewoon de 200 grams weer opgedaan die ze op had, het koelt zo flink af...

mirjam_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 23:33

Die van mij zweet trouwens niet onder de 100 grams dus ik laat het zo. (heb helaas niet de mogelijkheid om het elke ochtend te veranderen). Als het s nachts ook boven de nul wordt dan gaat ze bloot.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 14:41

Mijn paard staat geheel zonder deken. Hij is niet geschoren, maar heeft een dun vachtje (na 3 kwartier rijden, geen zweetdruppeltje te vinden). Als het regent of er staat een gemene wind in z'n stal, dan wordt 't zijn zweetdeken of ongevoerde regendeken :j

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 15:58

Vond het vanmorgen behoorlijk koud, ook voor een regendeken, maar goed, die hadden ze toch op. :+ Vanmiddag staan ze weer lekker zonder. Volgende week wat mindere temperaturen maar dan komt de dag en nachttemperatuur toch dichter bij elkaar te liggen. Wel wat regen. Hopen dat het na die week eindelijk dekenloos weer wordt!
En dan kunnen we ze eerdaags weer gaan inpakken tegen de dazen.... Eigenlijk, als je 's winters niet rijdt, zou je paard zonder deken moeten kunnen staan, dan lopen ze igg een half jaar zonder dek buiten ipv 1 maand en dan weer de vliegendeken op. Best sneu zat ik me te bedenken. Maar goed, ik heb gekozen voor een winterdeken voor mijn paard, maar ook voor de vliegendeken (anders worden ze echt opgevreten). Hmmm.....iets om over na te denken.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:09

hier hebben de ponys lekker de hele dag dekenloos gestaan :)

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:12

Die van mij nu onder 200 gr, vanmiddag even gevoeld maar voelt niet heel warm, gewoon normaal.... die blijft er dus nog even op....

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:13

Nou ponylief heeft het overleeft in d'r blootje! :))
Nu nog steeds dus! :j

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:19

nu staan ze onder hun staldek :)

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:24

nou de tweede deken kon eraf, ze heeft er nu nog maar 1 op

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:09

Dekens gaan overdag af, 's avonds nog gewoon op (350 grams)
Ga niet aan overgangsdekens of zomersheets beginnen. Voorgaande jaren hadden ze in Maart al geen deken meer op.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:13

Overdag mag mijn poontje lekker in haar blote kont, 's nachts vriest het nog dus dan krijgt ze haar 0grams op voor net dat beetje extra.

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:50

Cassidy: ja ik vind het onderhand ook tijd worden dat die dekens af kunnen, word er een beetje gek van, en nu gaat het weer vriezen waarschijnlijk.
Mijn paardje heb max 500 opgehad, en nu heb hij 100 gr op, en overdag uit, aangezin ik langs stal kom, om paarden in te rijden, en als ik klaar ben, gaat hij weer op.

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 08:43

Ik heb hier 3 geschoren pony`s en paard staan .. die staan overdag vanaf 11 uur bloot op een zonninge weide .. 4 a 5 uur pakt ik ze weer in onder 1 of 2 dekens en weer op stal ..

De 2 ongeschoren zijn bijna door hun haar en staan overdag bloot op de wei en s`nachts onder de dekens op stal ..

Ach .. ben zelf ook druk met jas aan jas uit met dit weer dus .. het is een kwestie van aanwennen .. ik heb er geen probelemen mee .. Ook in de zomer gaan ze hier zelden zonder zomer of vliegendeken naar buiten .. ivm dazen dus .. weet eigenlijk niet beter

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 09:33

Poeh ik lees 's nachts 350 grs en overdag helemaal niets, vinden jullie die overgang dan niet ontzettend groot?
Wanneer haal je die deken er af dan? Gelijk in de ochtend? Dan is het nog steeds koud. Of pas in de middag, de mijne zou ontploffen in de zon met 350 grs geloof ik.

Mijn geschoren (begin november) staat onder de bucas 100 grs en die haal ik 's middags er af. De ongeschoren staat zonder ook 's nachts in een open stal. Zij stond te zweten onder de 100 grs, ook niet goed. En 0-grs vind ik niets. Ik heb het idee dat die alleen maar de haren plat leggen zodat ze het zelf niet meer kunnen regelen.

Het lijkt mij juist dat ze moeite hebben met dat gewissel van veel naar niets en andersom. Daarbij ga ik 's ochtends om half 8 uit huis en komt pas tegen half drie terug. Ben niet de hele dag thuis om te wisselen.

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 09:35

Tegen 10 uur , half 11 gaan hier de dekens af. Dan begint het echt warmer te worden.
Nu vind ik het nog net te koud.
Ze staan dan in blote billen tot ongeveer half 8..

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 09:37

Overdag buiten (vanaf 9u/9:30u) zonder deken met dit weer. Op stal 's nachts (17:00 op stal) ook zonder deken.
De temperatuur in de stallen 's nachts is ongeveer gelijk aan buiten overdag.
Zodra het afkoelt (zoals voorspeld) gaat de regendeken weer op.
Ik heb het geluk dat de pensioneigenaresse dit in de gaten houd voor mij, anders was het niet haalbaar en had hij gewoon nog met zijn regendeken gestaan. Maar het is zulk lekker weer. :)

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 09:50

Ik zou zeker als er s nachts 2 dekens opliggen niet alles aftrekken s ochtends.

Ik doe wel de dekens een tijdje af als de bak volledig in de zon ligt. maar dat is echt einde van de ochtend als het
al behoorlijk is opgewarmd :j

simon is gisteren van 350 gram naar een 150 gram met regendeken gegaan.

Ik ga zo rijden en als het daarna lekker warm kan hij een paar uur zonder staan.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 10:36

Ik doe ook van 300 grams naar niets, heb vannacht al de halzen afgelaten omdat ze het gisteren niet koud hadden zonder en ik de temperatuur aangenaam vond. Waarom zou ik ze niet zonder deken zetten? Een 300 grams deken ademt veel beter dan een 0 grams deken, als ik ze nu onder 0 gram zou zetten zie ik ze er nog wel voor aan om te gaan zweten. Zonder deken vinden ze heeeeeeerlijk nadat ze al maanden met 1, 2 of 3 dekens staan. Het zonnetje staat lekker op het weiland en ze gaan heerlijk in de zon liggen of lekker rollen of even krabben. Dat wil ik ze eigenlijk niet afnemen ondanks dat het een groot verschil is van 300 - 0.