Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

amber_steph

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:26

Vandaag heb die van mij even lekker dekenloos gestaan.
was heel de dag bezig op stal en om 5 uur heb hij weer 100 gr opgehad

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:42

ik twijfel ontzettend, wat op en wat af, blij als de temp snachts ook hoger blijft zodat ik of gewoon een nul grams op kan doen of gewoon alles af. Ik kan alleen smorgens om zeven uur dekens wisselen of doen en dan pas weer rond een uur of zes, dus de keuze is voor heel de dag.

Morgen vroeg rij ik naar stal, na het voeren wissel ik de dekens voor nul grams en morgen aaf gaan de dikkere weer op, hier is het echt nog onder nul snachts

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:54

nja deze week hou hij overdag zo rond de 15 graden, dus de deken gaat bij mij dan af, en voor in de nacht 100 gr, aangezien het net over 0 is

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 00:00

Het probleem is hier juist als ze 's morgens om 08.00 - 08.30 uur naar buiten gaan. Op stal is het warm genoeg en na 11.30 uur op de wei ook, maar die tijd er tussen.... _-:( Die mag snel naar een graad of 6 a 7 van mij, dat zou een hoop oplossen. :j

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 00:54

pff moeilijk moeilijk ,,,, vanmiddag op stal een beetje rondgevraagt en gekeken wat de meesten doen - heb toch maar de smartex rain opgelegt (100gr) die blijft nu ook gewoon op ....

wel lekker even een paar uurtjes buiten in de zon zonder deken laten staan :D

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 10:05

Bravura schreef:
Heb hem vandaag bloot laten lopen en vanavond eerst de 100 grams opgelegd, na veel getwijfel. Dat dier begon te zweten binnen! Het was binnen met de ramen open toch nog 15 graden. Dus toch maar de regendeken opgelegd ondanks dat het 's nachts nog flink afkoelt - heb wel bij hem het raam dicht gedaan, komt genoeg frisse lucht vanaf de ramen tegenover de andere boxen.
Twijfelen jullie soms ook zo wat je nu met deze temperatuursverschillen op moet leggen? Wordt er een beetje simpel van. :roll:

Leuk he, dekens :D
Ken het hoor... ik kan nu nog langs gaan sochtends, maar als ik moet werken, begin ik al om 6 uur sochtends, tot een uur of 2, dus dan kan ik de deken met goed weer niet af doen op tijd. Beetje irritant...

Ik leg er niet meer meer op dan 0 gram, of het moet echt hard gaan vriezen. Maar zolang het weerbericht niet minder dan -0 aangeeft (haha) hou ik het zo. En overdag met zonnetje mag de deken af.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 12:43

smorgens gaan bij ons de paarden om 09.00 naar buiten en dan staat ie van mij met een katoenen op...kan lekker ademen maar nog net wel even de warmte voor als het zonnetje nog niet warm genoeg is....en als ze vanavond naar binnen gaan, doen ik er weer een 150 gram opleggen

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:48

Ze houden hier vandaag de regendeken op, ondanks het mooie weer. Heb vanavond geen tijd om ze zelf op te doen. Morgen hebben ze weer een dag. :j

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 14:13

die van mij stond vanochtend te zweten onder zijn 100 grams .
heeft even bloot gestaan en nu een ongevoerde :)

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 15:48

Pony lief heeft schimmel.. Hoop dat ze die dekens zo snel mogelijk afkan snachts! :)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 16:26

Ik had mn paard vorige week 's nachts ook bloot staan, maar eind vorige week werd het ineens weer koud en afgelopen nachten was het ook onder 0, dus nu toch weer 's nachts de ongevoerde regendeken opgedaan. Overdag gaat ze wel zonder deken op stal en naar buiten. Als de nachten ook rond de 5 graden blijven mag hij van mij helemaal af.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 16:30

Tiffany gaat vannacht lekker bloot, even kijken hoe dat gaat! :j
Laatst bijgewerkt door boooo op 22-03-11 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 16:31

hier nog een 200 gram op..
Zolang het 's nachts nog sterk afkoel (tegenover de dag tempratuur) blijft deze op..
Word het warmer, dan komt zijn 100 gram op!

Melisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 16:32

sinds gister helemaal bloot!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 16:33

Ik vind 15 graden met nog zo'n fris windje echt te koud voor ineens zonder deken en de vorst erbij snachts/smorgens is ook niet ideaal dus hij blijft zijn herfstdeken ophouden. Vandaag heb ik wel de hals eraf gehaald. Maar hij gaat al om half 8 naar buiten dus veeeeelste koud om zonder deken buiten te zetten. Hopelijk komen de nacht/dagtemp snel bij elkaar in de buurt en is dat frisse er af.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 17:43

Bloot vandaag, wilde net ongevoerde opgooien voor de nacht, maar helaas ging ze daaronder zweten. dus ik mag straks vanavond laat weer terug om hem op te gooien :P

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 18:36

Tinesje staat nog steeds zonder. Die heb ik gisterochtend af gehaald. En heeft m sinds dien niet meer op gehad. En als ik zo naar de voorspellingen kijk van het KNMI. Krijgt hij m voorlopig niet meer op ook. Het ziet er tot vrijdag wel redelijk uit.

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:35

Meneer heeft weer lekker van 7.30 tot 18.30 bloot gelopen, heb zijn dekentje wel weer opgedaan en morgen gaat hij overdag weer af.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:53

Vandaag van ongv 11 tot 18:30 bloot, dr na 200 gr

Daiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:22

Mijn paard heeft het weekend in de middag zonder deken gelopen en had tot vandaag 200 gram op, nu heb ik haar met een 0 gram staan.
Zat heeeel erg te twijvelen tussen een 150 gram maar was bang dat ze het daar weer te warm zal krijgen door de fleece voering. Maar ja zit nu de hele tijd te denken of ze het toch niet koud krijg vannacht en morgen ochtend (ze gaat 8:00 weer het land op).
Echt die dekens elk jaar die twijvel,, word er gek van :P.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:24

Ik verbaas me hoeveel mensen hun paarden nu zonder deken ehbben staan....het vriest gewoon snachts er staat een gemeen briesje. Als de herfst inluid weet niemand hoe snel er een deken op moet...1 zonnestraal en ze gaan eraf. Nee hoor liever iets te warm dan nu ineens een kou op zijn lijf te pakken.

Melisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:27

Zonnetje81 schreef:
Ik verbaas me hoeveel mensen hun paarden nu zonder deken ehbben staan....het vriest gewoon snachts er staat een gemeen briesje. Als de herfst inluid weet niemand hoe snel er een deken op moet...1 zonnestraal en ze gaan eraf. Nee hoor liever iets te warm dan nu ineens een kou op zijn lijf te pakken.

Die van mij staat 's nachts zonder deken. Ze staat op stal en d'r luik is wel dicht.
En op de rest van je zin, ze gaat pas zo laat mogelijk met deken op, en zo vroeg mogelijk er weer vanaf :D .

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:29

Ik heb het ook niet tegen jou persoonlijk. :)

Maar goed mijn paard gaat op dit moment om half 8 smorgens naar buiten en savonds om 19 uur naar binnen mits ik hem kan vangen, vandaag was het 20 uur. Dus voor mij gewoon geen optie om smorgens met -1 (zoals vanmorgen) zijn deken eraf te doen. Nu niemand die hem later buiten kan doen of tussentijds deken eraf halen.

Maar 15 graden vind ik nog een erg verradelijke temperatuur, dan gooi ik er liever een zomerdeken van katoen op. Net wat meer bescherming en veel paarden (de mijne wel) zijn geschoren geweest.

Vaak houdt ik toch mijn eigen gevoelstemperatuur ervaring aan. En het is nog maar net wel/net niet. Ik heb al een kou opgelopen :+

Melisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:32

Haha weet ik hoor!

Je vergeet alleen dat je jezelf niet kan vergelijken met een paard he..
Enfin, Cavello gaat ook half 8/8 uur naar buiten tot 18 (volgende week half 7), 's nachts is het misschien nog fris, maar 't is een paard. Die kan wel wat hebben hoor :P .

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:35

Nee klopt maar ik hou het wel een beetje als graadmeter aan.

Toch ben ik van mening dat een paard wat met 10 graden dik onder de deken staat dat je die niet van de ene op de andere dag als geschoren beest zonder deken kan neerzetten terwijl het ongeveer vriest... Dat bedoel ik een beetje. Als het nou al een opbouwende periode was geweest en met nachttemp die niet zo koud waren en het overdag minimaal 18 graden is...

Met 16 graden heb ik er altijd een katoenendekentje op liggen.

Raar want normaal denk ik van bokt zeurt nu voel ik me de zeur. Als iemand met 0 graden zegt dat ze haar paard gaat scheren en er geen dikke deken op legt flipt half bokt :+ :D

En ja een paard kan wat hebben maar ik vind dit persoonlijk toch wat extreem...haha, ik heb er pas sinds een week een hefstdeken op liggen. En vandaag voor het 1st zonder halsdeken.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 22-03-11 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt