[INFO] Alle vragen over dekens? #02

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 18:09

Ik kijk altijd een beetje naar de temp en het weer en hoe ze voelen onder de deken.
Het beste werkt om de vacht kort te houden is dekens combineren met het licht langer aanlaten.

Ik start bij mijn merrie meestal met een ongevoerde regendeken als het rond de 15 graden is en 's nachts rond de 10 (met veel regen ook met hogere temp wel een dekentje op, want ze valt snel af als ze koud wordt).
Als het wat kouder wordt 100 grams of fleece gevoerd, dan onder de 10 graden 200 grams en onder de 5 graden ong. 300 grams.

Mijn 3 jarige heeft afgelopen winter vanaf eind okt een dekentje op gehad omdat het steeds zulk ontzettend slecht weer was, ik ben bij hem niet dikker gegaan dan 200 grams.
Hij krijgt maar heel weinig wintervacht en mijn merrie moet ik, ondanks de dekens, 2x per winter scheren... :+

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 19:44

Nouvel schreef:
ik heb voor temp rond de 18 graden met veel regen voor mijn merrie de Bucas sunshower, als dan toch per ongeluk de zon doorbreekt krijgen ze het niet gelijk bloedheet.
mijn ruin staat met die temp gewoon zonder deken...

Wat je andere dekens betreft, je zou evt een dun onderdekentje (horseware liner) kunnen kopen voor onder je smartex, dan heb je nog een tussenvorm voor je de dikke Bucas erop legt..

Ik heb voor mijn paarden 0, 100, 200 en voor mijn merrie die geschoren wordt ook nog 300 en extra onderdekens voor als het heel koud wordt...

Ik heb de shamrock power voor onder de sunshower, werkt ook heel goed, als dat te koud wordt gaat de smartex all-in-one er op, daarna komt er een hals op, dan halsvoering en als het écht stervens koud is gaat de shamrock power onder de all-in-one.
Beloven schreef:
Ik snap niet goed hoe mensen nu al kunnen scheren? Hebben die paarden ook al echt een dikke vacht?
Mijne heeft echt amper haar, haha.

Ik scheer zo laat mogelijk, maar ga het morgen dan toch echt doen. Dus ja, er zijn paarden die echt al een dikke vacht hebben. :=

Zit alleen nog in twijfel of ik de vliegendeken op laat of een regendeken (bucas sun shower) op doe.. Wil natuurlijk niet dat ze het koud heeft als het regent, maar ik zit er ook niet op te wachten dat ze lek gestoken wordt op de hals en gaat schuren, dag dag manen..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:14

ik heb ook de shamrock, maar die gebruik is als zweetdeken als ze geschoren is, voor echt koud weer heb ik onderdekens/liners onder mijn buitendekens...

ik redde het altijd om eind nov/begin dec te scheren en dan maar 1x, maar sinds ze een tijd op veel medicijnen heeft gestaan een paar jaar terug lijkt het wel of ze veel vroeger en meer haar aanmaakt, sindsdien scheer ik in okt en in dec nog een keer...

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:22

Je kunt hem ook als zweetdeken gebruiken inderdaad, daar gebruik ik eigenlijk altijd een eskadron dralon voor of een rambo newmarket. Ik scheer eigenlijk altijd eind augustus de eerste keer en dan elke maand een keer.. Vorige winter was december de laatste keer wegens een behoorlijk pijnlijke val en andere pech. Als ik zelf niet zo'n hekel had aan scheren zou ik het misschien nog wel vaker doen.

wendyke

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 15:21

mijne in de nachten onder een regendeken. Overdag niks

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 21:40

wendyke schreef:
mijne in de nachten onder een regendeken. Overdag niks

Die van mij vanavond toch ook maar wel gedaan voor vannacht, morgenochtend gaat ie weer af en even controleren hoe die aanvoelt. En zodra het plus minus onder de 15 graden komt overdag blijft de regendeken op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 21:45

Zou het kwaad kunnen om hem nu met vliegendeken nog op te zetten? De vliegendeken heeft op de rug/bovenkant vd hals een regendeken voering zitten als jullie me snappen :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 21:53

Nee hoor. Mijn paard heeft tot vanmiddag met vliegendeken (Bucas Zebra) gestaan, staat nu met de Bucas sunshower, vind ik toch een prettiger idee ivm regen en geen vacht, anders had de vliegendeken nu nog op gelegen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 21:56

er zaten hier vanavond nog vliegen zat met dat warme vochtige weer, dus dat lijkt me prima inderdaad!

hier staan ze nog zonder deken, maar 's nachts binnen

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:07

Nee hoor hier staan er nog genoeg onder vliegendekens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:22

Dan ga ik morgen mijn nieuwe deken omdoen :D Hij zat vandaag nog onder het natte zand.

Loesje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:35

Tot nu toe staan mijn paarden nog zonder deken, maar zodra het meer regenen gaat gaat die regendeken op.. Ligt ook aan de temperatuur..

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:50

Dag en nacht in het land en in haar blootje. Gelukkig regent het niet enorm lang of hard, dat houdt ze wel. Al begon ze vandaag wel wat stijver dan normaal, dus het zit er wel tegen aan met die buien van vanochtend. Vliegendeken probeer ik zo lang mogelijk af te laten. Gisteren had ze hem opgehad, in het andere landje waar ze een paar uurtjes lopen stikt het van de dazen, maar vandaag viel het gelukkig wel aardig mee.

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 14:56

Hier vandaag ook weer met vliegendeken net als de rest van de week.

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:35

Ik hoop dat iemand me kan helpen;

ik heb een paardje van 28 en vorig jaar is hij voor het eerst in zijn leven onder de dekens gegaan in de winter.
Dat ging prima, alleen had hij toch nog best een behoorlijke vacht aangemaakt
Hij verhaart heel moeilijk dus hij had zeker tot juni nog hier en daar wintervacht waar hij dus behoorlijk van stond te zweten.
Hij is met pensioen dus werken hoeft hij niet meer.
Hij staat in de winter zo'n 6uur buiten en de rest op stal.

Welke dekens kan ik het best voor hem gebruiken?
Moet ik nu al een regendeken op gaan doen? zo ja, gevoerd of ongevoerd?

Hij heeft vorig jaar tot onder een ongevoerde regendeken gestaan tot het onder de 10gr kwam en toen een 100gr eronder. En als het ging vriezen een 300gr deken.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 13:41

Zou lekker zolaten en in voorjaar sheren met haar mee en 1x perweek een rauw eivoeren doen wij ook bij ons oudje

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:48

Een rauw ei? Helpt dat voor het verharen?
Wij gaven het wel altijd aan onze hond, daar ging hij mooi van blinken

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 15:23

Ik zou ook gaan voor in het voorjaar scheren. In de winter is die extra laag wel lekker, en in de zomer is het gemakkelijk weg te scheren. Hoe help je je paard verder met het verharen? Ik gebruik de furminator, en ben daar echt erg over te spreken!

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 16:26

Oke bedankt voor de tips!

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 17:24

ja rauw ei zorgt dat ze mooi / goed in hu haar blijven/ komen scheutje zonnebloem olie werkt ook maar pas op met te veel daar van voeren

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 19:10

Zonnebloemolie moet wel opgebouwd worden, maar dat kan tot 500mL (opletten dat je paard niet te dik wordt). Maar een scheutje kan er zo overheen en te veel voer je er dus niet zo snel van, mits je het niet in één keer doet. Maar voor het verharen van de vacht is 50mL zat. Ik gebruik zelf een dopje van het wasmiddel, maar een flinke scheut kan ook.

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 23:46

Die van mij staat nog lekker 24/7 buiten onder een vliegendeken.
Als de nachten onder 10gr komen.. dan gaat ze voor de nacht naar binnen.
Ze krijgt niet eerder een deken op zolang het overdag nog boven de 15gr. is.

Ik scheer liever een deel van de vacht dan nu al dekens opgooien

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 16:03

Die van mij heeft helemaal geen deken op:)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 21:32

Alleen eczeemdeken.. Dinsdag wordt ze geschoren dan moet ik even aankijken wat ik ga doen.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 21:48

Geschoren. Snachts zweetdeken overdag vliegendeken