[INFO] Alle vragen over dekens? #02

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amaranth7

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 09:42

Mijn paard is voor de helft geschoren :+ (haar hals tot net achter haar schouders). Ze staat nu bij koude nachten of met regen met een regendeken op :).

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:42

Volgendjaar krijgt de mijne vanaf begin/half augustus snachts een regendeken op. Ben dit jaar dus te laat. (eerste zomer met deze pony). Kan nooit fijn voor het paard zijn dagelijks zeiknat van het zweet. Nu spuit ik dr af na het werk en straks werken we maar met zweetdekens. Tot het een normale tijd is om te scheren en Dan een warme deken op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:28

Ik snap niet goed hoe mensen nu al kunnen scheren? Hebben die paarden ook al echt een dikke vacht?
Mijne heeft echt amper haar, haha.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:54

mijn paard heeft niks.... is een fries en staat sinds 5 weken 24/7 buiten en sinds 2 weken met de amigo aussie.... dus ook nog echt geen scheren en andere dekens in mijn hoofd

Mano29

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:20

Ik ga verhuizen met mijn paard waar hij overdag buiten komt te staan
Ik heb een bucas smartex rain,is die deken voldoende voor dalijk?en dan als het winter word heb ik de bucas smartex all in one.

Of kan ik beter nog een ongevoerde deken erbij kopen?die bucas kan van 0 tot 14 graden.
Kan een ongevoerde regendeken opblijven heel de dag als het 18/19 graden is.en als hij ademend is?
Welke is goed,wel merk?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:46

ik heb voor temp rond de 18 graden met veel regen voor mijn merrie de Bucas sunshower, als dan toch per ongeluk de zon doorbreekt krijgen ze het niet gelijk bloedheet.
mijn ruin staat met die temp gewoon zonder deken...

Wat je andere dekens betreft, je zou evt een dun onderdekentje (horseware liner) kunnen kopen voor onder je smartex, dan heb je nog een tussenvorm voor je de dikke Bucas erop legt..

Ik heb voor mijn paarden 0, 100, 200 en voor mijn merrie die geschoren wordt ook nog 300 en extra onderdekens voor als het heel koud wordt...

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 22:08

Beloven schreef:
Ik snap niet goed hoe mensen nu al kunnen scheren? Hebben die paarden ook al echt een dikke vacht?

Mijn beide paarden beginnen al een behoorlijk vachtje te kweken.. De dagen gaan weer korten :) .
Hier staan ze overigens nog lekker zonder deken, mijn ruin blijft zonder en de merrie zolang het voor haar kan.

Ik heb met die merrie heel vaak geprobeerd om de vacht een beetje voor te zijn, maar die maakt toch wel veel haar aan en scheren vind ik onzin in haar geval :) . Dus tegenwoordig krijgt ze de deken weer op als ze de vele regen niet meer trekt en ik hoop dat die nog even weg blijft.

Mano29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 04:05

Nouvel schreef:
ik heb voor temp rond de 18 graden met veel regen voor mijn merrie de Bucas sunshower, als dan toch per ongeluk de zon doorbreekt krijgen ze het niet gelijk bloedheet.
mijn ruin staat met die temp gewoon zonder deken...

Wat je andere dekens betreft, je zou evt een dun onderdekentje (horseware liner) kunnen kopen voor onder je smartex, dan heb je nog een tussenvorm voor je de dikke Bucas erop legt..

Ik heb voor mijn paarden 0, 100, 200 en voor mijn merrie die geschoren wordt ook nog 300 en extra onderdekens voor als het heel koud wordt...

Die bucas sunshower is niet helemaal waterdicht staat op agradi.
Dat is wel een minpunt.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 07:28

Ik dacht altijd dat die helemaal waterdicht was en dus vergelijkbaar Met een regendeken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 08:26

ik had een oudere die inderdaad bij zware/langdurige regen wat doorlekte, maar ik heb laatst een bijna nieuwe overgenomen via MP en die is goed waterdicht tot nu toe.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 08:50

Het is inderdaad een ambetante periode. 's Nachts is het nu toch gevoelig frisser vind ik, maar overdag wordt er nog gemakkelijk de 25 graden gehaald. Mijn paard staat dus nog altijd dekenloos. Ik denk dat ik daar pas iets aan ga veranderen als het 's nachts onder de 10 graden is en het overdag ook onder de 20 graden blijft. Hier verharen ze ook al wel een beetje, maar niet in die mate dat ik het gevoel heb dat ik 'te laat' ga zijn.

Iemand zei dat zijn/haar paard al ging zweten. Komt dat gewoon niet doordat het overdag nog warm is? Lijkt me sterk dat ze nu al zweten alleen door een wintervacht. Verharen is toch nog maar pas begonnen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 09:05

Een combinatie door de warmte overdag en de al beginnende wintervacht, maakt ook dat mijn paarden sneller zweten tijdens het werk!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 09:07

mijn merrie zweet altijd veel in het werk, of ze nu veel haar heeft of niet...
enige nadeel met veel haar is dat ze dan vervolgens bijna niet opdroogt...

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 09:23

De mijne zit Al dik in het vacht en Al Niet meer droog te krijgen. Dus Al te 'laat" staat overdag met vliegendeken en snachts bloot.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 10:15

Die van mij staat ook nog gewoon alleen met vliegendeken. Als het straks echt afkoelt, zowel s nachts als overdag gaat er pas een regendeken op. In oktober wordt hij standaard geschoren en ik hoop hem deze winter maar 1x te scheren :j

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 19:15

Dit jaar ga ik mijn paard ook weer onder de dekens zetten. Heb al van alles aangeschaft wat ik nodig heb qua verschillende grammen. Wil hem graag ook een beetje kort in zijn vacht houden maar hoeft niet super strak te zijn.

Wanneer beginnen jullie met welke dekens (hoeveel gram)? Dus bij welke temperatuur :) ?

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 08:57

mijn merrie staat nu al enkele maanden 24/7 buiten. bloot of met vliegendeken.
ze krijgt pas een deken op als het overdag niet boven de 10graden uitkomt. ze krijgt dan een bucas smartex rain op.
deze kan met +15 tot -5.
overdag tusen de 0-5 graden 200gram.
onder het vriespunt 370.
wordt het gruwelijk koud dan gooi ik de 200gram bovenop de 370 gram

Emmarosaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 15:05

mijn verzorgpaardje zweet ook snel tijdens het rijden (het is een fries) en hij staat binnen en buiten met een vliegendeken op (24/7), dat wil de eigenaresse nu er in de zomer zoveel vliegen zijn :)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 21:46

xChantal94 schreef:
Dit jaar ga ik mijn paard ook weer onder de dekens zetten. Heb al van alles aangeschaft wat ik nodig heb qua verschillende grammen. Wil hem graag ook een beetje kort in zijn vacht houden maar hoeft niet super strak te zijn.

Wanneer beginnen jullie met welke dekens (hoeveel gram)? Dus bij welke temperatuur :) ?

Er is niet echt een 'standaard temperatuur' naar mijn idee. Je moet gewoon kijken naar hoe je paard zich voelt en ook vooral wat voor weer het is. Je kan zeggen 'ik zet mijn paard vanaf 10 graden onder een deken' maar als het een week 15 graden is en regent als het giet doe ik mijn paardje misschien wel een deken op. Gewoon kijken en voelen en goed opletten.
Maar om je toch een beetje een richtlijn te geven, vanaf +/- 10 a 12 graden krijgt mijn ruin een fleece-gevoerde regendeken van Bucas op. Rond de 5 C 200 grams en rond het vriespunt kwam vorig jaar de Bucas daar onder, maar ik hoop dit jaar een 300gr + hals te kunnen kopen. Ik heb ook voor hem nog een ongevoerde regendeken maar die heb ik zo min mogelijk op, is geen fijne deken.
Bij mijn merrie is het veel kijken. Zij kan erg goed tegen de kou en heeft ook niet veel dekens nodig. Zij staat 's zomers onder een exceemdeken en met extreem veel regen heb ik hier een waterdichte, ongevoerde liner (Horseware) voor onder. Daarna heb ik ook een fleece-gevoerde regendeken en een 200gr. Hier heeft zij meer dan genoeg aan.
Pony's staan overdag buiten en ongeschoren. Mijn ruin wordt dit jaar waarschijnlijk wel (gedeeltelijk) geschoren. Hoop dat ik je hiermee wat heb kunnen helpen!

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 23:23

Mijne begint ook alweer een dikkere vacht te krijgen. Begin nog niet aan dekens. Probeer zo lang mogelijk te rekken om tesscheren en dan gaan de dekens op.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 09:30

Beloven schreef:

Nou mijn shet heeft al echt sinds twee weken een dikkere vacht op gebouwt en als hij het nu echt te warm zou krijgen overweeg ik ook de borst er weer uit te scheren, hij verricht geen werk dus ik probeer dit te vermijden.
Maar sommige paarden komen echt snel in die dikke vacht.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 09:30

Patty14 schreef:
Mijne begint ook alweer een dikkere vacht te krijgen. Begin nog niet aan dekens. Probeer zo lang mogelijk te rekken om tesscheren en dan gaan de dekens op.

Dit vind ik de beste oplossing.
Maar goed ik begrijp ook dat als iemand wedstrijd rijd dat niet echt mogelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 13:49

Ik heb vandaag nog een leuke vliegendeken gescoord, aangezien paard met de warme dagen zoveel last heeft van de vliegen :(

Nu koelt het gelukkig weer wat af.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 15:39

Ik wil voorkomen dat mijn 2,5 jarige en 4 jarige een dikke vacht krijgen en ik moet gaan scheren.
2,5 jarige moet in maart naar de hengstenkeuring en de 4 jarige is sinds 2 maanden aan het werk.

Ik heb altijd geleerd waneer de R in de maand is, je een deken op gaat leggen, dus krijgen ze in september een zomerdeken op. maar waneer ga je over naar een zwaardere deken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 17:05

Ik weet niet wanneer je naar een dikkere deken gaat met ongeschoren paard :=

Mijne krijgt einde van het weideseizoen zijn 0 grams regendeken op, regent het super veel met fleece gevoerd, en dan scheer ik hem wanneer die op stal gaat. :)