Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:56

mijn pony staat onder een 0 gram nu, is wel geschoren, maar als het windstil is en het zonnetje schijnt gaat hij zonder deken naar buiten.
laat hem dan zich zelf maar warm houden :+

wendyke: Oke, heeft hij een binnen of buitenstal ( puur nieuwschierigheid)

wendyke

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:57

binnenstal.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 23:04

Sappos schreef:
Tja als je paarden hebt die nog steeds super kaal zijn en eind deze maand weer geschoren worden ;) Nee die zet je neit zomaar zonder deken...

Of paarden met mietjes spieren die na een dagje wat kouder blijkbaar gelijk weer helemaal hard en stijf zijn..... Grmbl. Mijn merrie heeft een dun vachtje, kan ook niet tegen regen in de zomer (ook stijf, stram en zielig). Dus helaas, dit jaar met dekens. Ik was altijd anti-deken, maar wat moet dat moet he... Ik ben blij met mijn dekenloze shetpoown, al is die nu ook weer zielig, want die is hele tijd klam op dr borst in stal }:0 Dus zo goed is dat ook weer niet met regelen ;)

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 23:31

die van mij stond onder een 100 gr deken, maar het gaat nu WEER vriezen dus de 200 of 300 grams gaat maar weer op..

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 23:38

Tancreda4 schreef:
Sappos schreef:
Tja als je paarden hebt die nog steeds super kaal zijn en eind deze maand weer geschoren worden ;) Nee die zet je neit zomaar zonder deken...

Of paarden met mietjes spieren die na een dagje wat kouder blijkbaar gelijk weer helemaal hard en stijf zijn..... Grmbl. Mijn merrie heeft een dun vachtje, kan ook niet tegen regen in de zomer (ook stijf, stram en zielig). Dus helaas, dit jaar met dekens. Ik was altijd anti-deken, maar wat moet dat moet he... Ik ben blij met mijn dekenloze shetpoown, al is die nu ook weer zielig, want die is hele tijd klam op dr borst in stal }:0 Dus zo goed is dat ook weer niet met regelen ;)

Tja ik heb 9 april hengstenkeuring dus moet ze wel kaal houden. Daarnaast lopen 3 vd 4 pony's voor de wagen en met haar lopen ze niet en als ze wel lopen zijn ze zo zeiknat dat ze 3 uur op stal moeten staan. En dat is lastig want ze staan 24/7 buiten. Veulentje kreeg toen ook nog eens luis dus dan moet je wel scheren. Nu heb ik er dus 4 die nog altijd nog geen 5 mm haar hebben op hun hele lijf en die wel gewoon de hele dag en nacht buiten staan...liever een dekentje meer dan dat ik ze op moet sluiten. En zeker als je paardje het aangeeft dat ze echt last heeft van de kou. Wie ben jij dan om te zeggen nee uit principe doe ik boven de 10 graden geen deken of een dunnere deken op. Nood breekt wetten en welzijn van het paard staat op 1. Of hij daardoor geen of 3 dekens op moet hebben is niet belangrijk

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 00:10

Psies, daarom ben ik ook, ondanks dat ik het gedoe niet wilde, toch dekens gaan gebruiken. Je hebt er nu eenmaal mietjes paarden bij, en vind het juist dan goed dat er naar dekens wordt gegrepen ipv de paarden aan hun lot over te laten 'want dat moeten ze aankunnen'.... Of binnen zetten! Dat laatste was vroeger mijn optie met dazen; binnen, buiten of alleen maar rennen en paniek buiten. Toen was de eerste 'ellende' (is geen sloper dus valt mee hoor ;)) al begonnen met dekens aanschaffen. Zullen vast wel mensen zijn die vinden dat ik mijn paard vermenselijk, maar daar lig ik verder niet wakker van. Ik gooi iig geen dekens op omdat ze toevallig zo mooi zijn (krengen doen nog eens flink pijn in je portomonee ook nog!) :P

Snap helemaal hoor, deken keuzes. Als ik flink met mijn shetpoown aan het trainen was had die het ook niet met dat bos haar getrokken volgens mij. Dan zou ze de volgende dag nog nat zijn := En je kleine mietjes veulentje, dat is gewoon een apart gevalletje :(:)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 00:16

Ik heb meer dan 40 dekens voor die 4 pony's...daar had ik een heeeel leuk tuig voor kunnen kopen hoor...Maar nee ik wil graag doortrainen in de winter want ik heb gewoon mini sportpaardjes. Tja een van mijn dieren functioneert gewoon niet met haar. Die wordt in september al geschoren omdat hij niet met dat haar loopt, gewoon niet. Hij wordt sloom, gaat heel erg lopen pompen en hij krijgt irritaties op zn huid doordat hij de warmte niet kwijt kan...nee scheermachine eroverheen en hij is BLIJ

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 00:18

de mijn is geschoren in november en stond dinsdag zonder deken de dagen erna ond er een 0grams regendek en ze voelt niet koud aan, maar aangezien ze nachtvorst geven heb ik de 150grams onderdeken maar terug opgelegd, ik twijfel alleen of ik die nu morgen ga oplaten of overdag eraf...

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 09:53

Hmm ik heb jullie hulp even nodig :o .
Heb mijn paard in oktober geschoren en was nu een aardig eind met het afbouwen van de dekens (Tot een fleece gevoerde regendeken) echter verhuist hij morgen voor de zomermaanden ivm zijn peesblessure naar een inloopstal met een paddock en land waar hij dus ineens veel buiten zal zijn (nu staat hij grotendeels op stal, buiten de tijd om dat ik hem buiten kan zetten).
Zal ik hem hier gewoon onder laten staan (hij heeft namelijk netjes zijn gehele zomervacht al) of moet ik toch weer even terug naar 200 gram.

geert100

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 10:05

Ik zou hem de nul gram met fleece op laten. En probeer hem alsjeblieft op die nieuwe stal te houden, uitloop klinkt zo veel beter dan grotendeels op stal staan. :o

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 10:15

Normaal gaan ze in groepen naar buiten op mijn huidige stal maar hij mag de groep niet in ivm zijn blessure dus dan houd het al een beetje op -O- .
Vandaar dat ik ben gaan zoeken en dit stekkie heb gevonden, ben er ook heel erg blij mee :D .
http://94.100.124.171/1260400001-126045 ... __vpL.jpeg
(ik huur het gehele stuk in mijn eentje dus kan ook lekker doen en laten wat ik wil en beslissen per wanneer en hoe lang hij op het gras gaat :j )

Maar had inderdaad al het gevoel dat ik hem gewoon onder zijn regendeken kan houden, zodra de nachten warmer blijven wil ik die ook af gaan doen.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 10:25

calice schreef:
Normaal gaan ze in groepen naar buiten op mijn huidige stal maar hij mag de groep niet in ivm zijn blessure dus dan houd het al een beetje op -O- .
Vandaar dat ik ben gaan zoeken en dit stekkie heb gevonden, ben er ook heel erg blij mee :D .
http://94.100.124.171/1260400001-126045 ... __vpL.jpeg
(ik huur het gehele stuk in mijn eentje dus kan ook lekker doen en laten wat ik wil en beslissen per wanneer en hoe lang hij op het gras gaat :j )

Maar had inderdaad al het gevoel dat ik hem gewoon onder zijn regendeken kan houden, zodra de nachten warmer blijven wil ik die ook af gaan doen.

dat ziet er heerlijk uit!

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 10:27

Sappos schreef:
Ik heb meer dan 40 dekens voor die 4 pony's...daar had ik een heeeel leuk tuig voor kunnen kopen hoor...Maar nee ik wil graag doortrainen in de winter want ik heb gewoon mini sportpaardjes. Tja een van mijn dieren functioneert gewoon niet met haar. Die wordt in september al geschoren omdat hij niet met dat haar loopt, gewoon niet. Hij wordt sloom, gaat heel erg lopen pompen en hij krijgt irritaties op zn huid doordat hij de warmte niet kwijt kan...nee scheermachine eroverheen en hij is BLIJ

dat is ook hier zo hoor...in het najaar staat ie al zo in zn wintervacht maar dan is het vaak nog lekker weer...dan staat ie al te zweten in zn paddock, wordt ook sloom en loopt voor geen meter en je hoort hem gewoon hijgen...scheerapparaat eroverheen en hij is weer het ventje!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 10:37

@jasmijn: als hij zijn zomervacht al grotendeels heeft, gewoon de fleecegevoerde regendek behouden en als de nachten iets minder koud worden alles eraf. De mijn gaat overdag met een 0grams regendek en 's nachts met een 150grams of fleece op stal... maar die heeft nog haar zomer vacht niet volledig...

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 10:55

zou dat ook voor een fjord werken??.....ik kan het eens proberen!....(ben alleen altijd zo blij als die zonder staat!)

hij staat nu iig met een 100 grams onderdeken en een fleece gevoerde regendeken..al weet ik nooit hoeveel gram ik daar eigenlijk voor moet rekenen?de meningen zijn daarover verdeeld..hij is geschoren begin februari(2ekeer)en krijgt nu lekker zn zomervachtje...

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 11:07

Die van mij stond gister ochtend te trillen als een rietje onder zijn 200 grams dekens (pas geschoren), dus een deken erbij gedaan :) wordt gek van dit weer, mag van mij weer lekker zomer worden.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 11:20

@jasmijn: ik heb me vergist mijn post was op calice bedoeld :o
maar hier gaat er ook eentje overdag buiten met alleen een zomerdekentje en daarover een regendek. deze was volledig geschoren (op hoofd en benen na) en eind februari een dekenmodel.
als het overdag 12°C of meer is kan je indien niet geschoren makkelijk zonder deken, alleen heb je iets nodig om de wind en regen tegen te houden. Dus een 100grams deken of een fleecegevoerde moet volgens mij genoeg zijn. maar voel aan je paard. Als hij koud aanvoelt (in lies en oksel), dan leg je meer op...

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 12:37

Kan een paard nu van een winterdeken al een 0 gram op hebben, overdag buiten?
zou het niet een te grote stap zijn zeg maar, kan er nog een dek tussen doen die wat minder is dan de winterdeken.

Alleen voor overdag dan he :)

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 13:05

Dieuwkee schreef:
Kan een paard nu van een winterdeken al een 0 gram op hebben, overdag buiten?
zou het niet een te grote stap zijn zeg maar, kan er nog een dek tussen doen die wat minder is dan de winterdeken.

Alleen voor overdag dan he :)

Ik denk dat dat wel kan hoor :j

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 13:38

mijn shetter staat ook onder de dekens in de winter.
Hij staat nu weer met zn 100 grams regendek op, tis best fris hier op het land met die wind en vannacht hier in het oosten min vier graden. Mn welsh pony staat met zn 200 grams deken op.
Beiden ( ja ook de shetter ) worden recreatief gereden en in training, ook in de winter en dan is zo een dikke vacht niet welkom, ook geen schuilgelegenheid in het land, aangezien ze daar ook in de winter gewoon acht uur per dag lopen zijn die dekens ook fijn

Overdag lekker buiten en in de avond op stal. Zomers beide een vliegendeken met hals en hoofdkap en buikflap, ze worden hier anders echt belaagd door vliegen en horzels, vooral mn welsh die word daar panisch van en staat geen seconden stil. meestal lopen ze de mooie dagen van april en mei lekker zonder dekens, maar dat ligt aan het weer

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 13:41

Heb er vorige week een deken afgehaald.
Ze staan nu onder een 150gr. Had ze net een maand terug geschoren dus helemaal naakt durf ik nog niet aan. :))

Ben wel blij als ze er helemaal af kunnen hoor! Een paard van mij heeft zo'n gevoelig huidje.. Krijgt op de schoft plekjes, op zijn billen, en natuurlijk voor bij de borst. Terwijl de deken toch echt perfect past. Hij krijgt bijv. na een paar keer rijden al kale plekken bij de teugels, of een keer een ander dekje veroorzaakt ook al kale plekken. :(:)
Moet volgend jaar maar eens even kijken hoe we dat oplossen.

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 14:13

Vandaag even helemaal naakt, vanavond doe ik hem weer op.. Het zonnetje schijnt zo lekker, kan haar huid even een beetje bijkomen..

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 16:20

Hier ook lekker zonnetje, windje is wel frisjes, maar in het zonnetje is het fijn. Hoop dat ze al buiten lopen, en als de staleigenaar de deken heeft afgetrokken, zou ik dat niet erg vinden. Vanavond gaat hij wel weer op.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 10:15

Ik heb Det haar deken gister afgedaan. Ga zo naar stal, hoop dat ze het niet koud heeft gehad!

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 10:16

Gister overdag lekker zonder, s'nachts fleece gevoerd!