[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:33

Er bestaan ook dikkere dekens... Mijn paard heeft ook maar één deken op als hij onder 600 grams staan. Een buitendeken en een liner die er in vast gemaakt wordt waardoor het één deken wordt.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:39

Ze moeten niet warm voelen inderdaad, wij willen ook niet de hele dag het te warm hebben.
Hij kan max. 400 met 150 gram hals en tot nu toe altijd genoeg aan gehad.

Hier nog goed onder 200 geschoren, moet nog wel een keer met een paar weken denk ik. Mijn jonkie ongeschoren onder de smartex rain :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:41

Yvank_ schreef:
Mijn paard staat zeker niet te warm :) , als ik hem onder minder zet, wordt hij stijf en chagerijnig. Met mijn haflinger daarintegen ging ik geschoren nooit verder als 350 grams. Het verschilt per paard.

Daarom zei ik ook dat er wel paarden zijn die het echt nodig hebben. Ik weet natuurlijk niet hoe ze bij jou aanvoelen, was meer in het algemeen bedoeld.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:42

Ohja er werd nog gevraagd of de liner het sjaal verhaal had overleefd, nee dus. Paard had er lekker gaten in getrapt. Nieuwe is al binnen :Y)

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:58

Ik kijk nooit zo zeer naar het aantal gram, maar meer hoe het paard is en wat voor deken ie op heeft. En ik denk ook wel dat er mensen zijn die overdrijven.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:55

Yvank_ schreef:
Waarom Fabster? Mijn paard heeft sneller een dikkere deken nodig. Hij is kerngezond, maar houdt gewoon niet zo van de kou. Regen vindt hij ook helemaal niets. Ene mens heeft het ook sneller koud dan de ander ;)

Dat is waar, maar die mensen die het altijd koud hebben, die ik ken, dan, hebben ook allemaal iets; hernia, te weinig buiten/beweging, artrose, altijd op dieet, etc. Nou zeg ik niet dat jouw paard iets mankeert, maar uk vind het wel raar als een paard zichzelf niet voldoende warm kan houden. Doe van mij houdt ook niet van wind en regen. Die heeft dus een fleecegevoerde deken op. Maar als ik daar nu al 400 aan liners bij moet leggen, dan gaat er volgens mij iets mis in zijn gezondheid. Dat zou ik raar vinden en daar eens naar laten kijken. Misschien heeft hij het inderdaad gewoon nodig om een reden. Masr ik weet altijd graag waarom.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 13:04

Capriootje schreef:
Ohja er werd nog gevraagd of de liner het sjaal verhaal had overleefd, nee dus. Paard had er lekker gaten in getrapt. Nieuwe is al binnen :Y)

Dan heb jij meer pech dan ik. Had laatst precies hetzelfde (liner was net 1 dag oud xD) gelukkig maar hele lichte beschadigingen (op de naad iets uitgescheurd) dus naaimachine er overheen en weer zo goed als nieuw. Echt stom die achterklipjes zijn heel hard nodig haha.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 13:07

Kasmir schreef:
Capriootje schreef:

Dan heb jij meer pech dan ik. Had laatst precies hetzelfde (liner was net 1 dag oud xD) gelukkig maar hele lichte beschadigingen (op de naad iets uitgescheurd) dus naaimachine er overheen en weer zo goed als nieuw. Echt stom die achterklipjes zijn heel hard nodig haha.

Ja absoluut := Paard loopt buiten 's nachts dus zal er wel mee 'gespeeld' hebben ipv slapen ofzo. Fijn dat jij geluk had! Mijne was 2 jaar oud dus geen drama.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:34

Haha ze stond er bij mij mee in de wei, gelukkig heeft ze voornamelijk staan vreten. Maar goed, nu weten we weer waarvoor die klipjes aan de achterkant dienen :=

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:35

Als ik hier zit te lezen ben ik altijd bang dat ik ze te dun in de dekens heb staan, maar als ik dan voel of anderen laat voelen zijn ze altijd gewoon normaal warm...

ingaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:51

Dat gevoel heb ik ook wel nouvel, maar mijn pony was zelfs maandag met die mist en miezer gewoon warm onder de 0 gram.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:55

Misschien denk ik dan veel te makkelijk.. Het interesseert mij vrij weinig hoeveel een ander op heeft liggen ik kijk naar mijn paard en doe op wat nodig. Te warm = minder te koud = meer. En dat ik dan 250 grams op heb terwijl een ander 0 grams op heeft liggen of juist 400 grams zal me dan persoonlijk een zorg zijn...

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:56

Yvank_ schreef:
Misschien denk ik dan veel te makkelijk.. Het interesseert mij vrij weinig hoeveel een ander op heeft liggen ik kijk naar mijn paard en doe op wat nodig. Te warm = minder te koud = meer. En dat ik dan 250 grams op heb terwijl een ander 0 grams op heeft liggen of juist 400 grams zal me dan persoonlijk een zorg zijn...

En dáár heb je dan helemaal gelijk in! Lekker belangrijk wat een ander vindt! :D

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 19:33

Moet je bij niet geschoren pony's ook een fleece deken/uitrijdeken op doen na het werk?

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 20:22

Toch maar terug naar ongevoerd vanaf een 200gr. (Ongeschoren)
Heb geen 100 maar ze was echt warm eronder en ze heeft gezweet vandaar.

Buurvrouw staat rustig onder een 300gr en heeft t nergens over maar die van mij heeft wel wat meer vacht.

Het is nog een beetje zoeken wat zij nodig heeft want heb haar nog niet zo lang en mn vorige paard schoor ik iedere winter

Voorlopig geven ze hier overdag tussen de 14 & 17 graden op en s nachts niet onder de 10.

(Ze staat overdag buiten en avond/nacht in een binnenstal)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:32

aniquegraaf schreef:
Beide paardjes geschoren onder 300 gram. Eentje met halve hals en de andere als het wat kouder is een hele hals erop.

Op mijn stage staan ook al best veel paarden met 500 grams staldekens op..

? Het is hier overdag 17 graden. Lijkt mij erg warm.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 23:17

hier waren ze nog steeds warm zat onder 100 en 50, geschoren...
was net nog 13 graden...

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 23:31

Ja is ook echt nog niet zo koud. Met die mist voelde het wel kouder maar nu is het wel zacht. :)

Ik doe het ook op gevoel en doe er niks mee wat andere op hebben maar is soms wel interessant om even te lezen!

LisanneeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 00:24

Hier in het noorden heeft het maar net de 13 graden bereikt. Morgen weer kijken hoe ze aanvoelt. Gezien ze 17 graden voorspellen voor vrijdag? Raar weer....

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 09:10

Capriootje schreef:

Ik had juist dat de voorkant los was gegaan en die deken had geen ringetjes voor de liner dus die hing er als een soort cape achter :') heeft ze de hele nacht mee rond gelopen (24/7 buiten) en die zat helemaal onder de pis/mest maar hij was nog heel :D

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 10:38

Amiigo schreef:
Capriootje schreef:

Ik had juist dat de voorkant los was gegaan en die deken had geen ringetjes voor de liner dus die hing er als een soort cape achter :') heeft ze de hele nacht mee rond gelopen (24/7 buiten) en die zat helemaal onder de pis/mest maar hij was nog heel :D

Zie het helemaal voor me :') Wel fijn dat ie alleen vies was en verder nog heel!

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 11:22

Die van mij staat geschoren onder een 0 grams met hals en hij voelt voor het mooie nog te warm.

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 13:55

Die van mij staat deze week denk ik nog zonder deken buiten.

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 14:40

Netam89 schreef:
Die van mij staat deze week denk ik nog zonder deken buiten.

Ik heb hem vanochtend ook af gedaan, en laat hem eerst ook af. Snachts niet onder de 13 graden en overdag kan het de 18 a 19 aan gaan raken.

Alleen wel af en toe een buitje, maar dat is niet zo erg dacht ik toch?

Hier trouwens overdag buiten en ze kan naar binnen als ze wil. Snachts gaat dan het hek van de half open stal dicht en staat ze dus binnen.

Edit: typefout

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 15:12

Het voelt gewoon zo raar om dunne dekens op te doen in november, maar het kan prima.
Hier sinds gisteren eentje met regendeken en eentje met 50 gram. Vorig jaar om deze tijd 250 gram!