[INFO] Alle vragen over dekens? #02

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mendy1984

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 22:20

ja die spierproblemen heb ik gelukkig niet veel last van aangezien mijn pony op stal staat :)
maar hij gaat als t kouder gaat worden toch echt wel onder een deken
ik heb hem als echte teddybeer gekocht afgelopen winter en wil dat echt niet meer... 20 minuten werk = uur droogstappen :(

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 01:02

Ik heb een vraagje die ik hier misschien wel kwijt kan.
Ik verzorg drie pony's, die alledrie een gigantische vacht krijgen. Ze staan 's zomers 24/7 buiten, en 's winters gaan ze 's nachts op stal, wat een buitenstal is. De twee grootste worden recreatief aan het werk gezet, en worden desondanks goede dekens heuse teddy's wat dus behoorlijk vervelend is. Nu lees is vaak, dat als er in de stal het licht langer aanblijft de paarden een minder dikke vacht maken omdat je eigenlijk met hun biologische klok knoeit. Ze gaan 's winters rond een uur of zes naar binnen, en de lampen in de stal gaan dan uit. Buiten de stal hangt ook nog een lamp, maar dat is een automatische die ik niet in kan stellen. Voor zover ik weet blijft deze de hele nacht wel aanstaan maar dit weet ik niet zeker.
Nu zat ik laatst te denken dat ik misschien een soort van tijdklok in te stellen, zodat de lampen in de stal steeds rond een uur of 8/8.30 uit gaan. Heeft iemand hier ervaring mee? Is dit heel erg paardonvriendelijk, en kunnen deze dingen tegen evt regen? (Lampknop zit buiten)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 07:42

Hmm ik twijfel toch wel een beetje, 's nachts is het hier 8/9 graden maar vandaag bijvoorbeeld wil het overdag gewoon weer 20 graden worden...

Vorig jaar heel lang gewacht met dekens, het jaar ervoor vroeg begonnen en moest toen alsnog scheren dus had vorig jaar zo iets ik wacht gewoon lekker met die dekens tot ik moet scheren en dan begin ik er wel aan. Maar ook dat was toch niet zo'n succes dus dit jaar maar extra vroeg beginnen denk ik, maar tja wanneer begin je dan? Ik zelf heb gisteren toch wel hele tijd in een zomerjas gelopen buiten hoor die is niet uit geweest, maar was ook toch nog wel iets warm en jas uit was me weer iets te koud.

Vind het dus best lastig, 's avonds deken opgooien en 's ochtends eraf halen is geen optie voor mij dat red ik 's ochtends allemaal niet qua tijd etc. Dus als er een deken opgaat dan ligt ie er overdag ook op dus...

Zit zelf te denken aan als het 's nachts onder 10 graden is en overdag onder 18 graden? Maar is het dan niet toch wat te warm? Ik wil wel zoveel mogelijk die wintervacht tegen gaan eigenlijk...

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 08:29

Die van mij zit Al dikker in het vacht en is Al Niet meer droog te krigen na het rijden. Vindt het alleen nog te vroeg om Al te scheren.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 08:36

Piekosjj schreef:
Ik verzorg drie pony's, die alledrie een gigantische vacht krijgen. Ze staan 's zomers 24/7 buiten, en 's winters gaan ze 's nachts op stal, wat een buitenstal is. De twee grootste worden recreatief aan het werk gezet, en worden desondanks goede dekens heuse teddy's wat dus behoorlijk vervelend is. Nu lees is vaak, dat als er in de stal het licht langer aanblijft de paarden een minder dikke vacht maken omdat je eigenlijk met hun biologische klok knoeit. Ze gaan 's winters rond een uur of zes naar binnen, en de lampen in de stal gaan dan uit. Buiten de stal hangt ook nog een lamp, maar dat is een automatische die ik niet in kan stellen. Voor zover ik weet blijft deze de hele nacht wel aanstaan maar dit weet ik niet zeker.
Nu zat ik laatst te denken dat ik misschien een soort van tijdklok in te stellen, zodat de lampen in de stal steeds rond een uur of 8/8.30 uit gaan. Heeft iemand hier ervaring mee? Is dit heel erg paardonvriendelijk, en kunnen deze dingen tegen evt regen? (Lampknop zit buiten)

Het gaat erom dat je de zomer nabootst... In de zomer wordt het op z'n laatst om 23:00 ongeveer donker. Dus als die lamp dan uit zou kunnen gaan, zou dat al beter zijn. Verder moet je dan overdag denk ik ook wel met dekens werken, want als de vacht korter blijft hebben ze bij koud weer wel een deken nodig.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 10:51

Def schreef:
Piekosjj schreef:

Het gaat erom dat je de zomer nabootst... In de zomer wordt het op z'n laatst om 23:00 ongeveer donker. Dus als die lamp dan uit zou kunnen gaan, zou dat al beter zijn. Verder moet je dan overdag denk ik ook wel met dekens werken, want als de vacht korter blijft hebben ze bij koud weer wel een deken nodig.

Hmmm, dan zou ik ze nu dus eigenlijk al op stal moeten zetten, en dat zie ik niet zo zitten. Heb ze zo lang mogelijk buiten staan 's nachts.
's Winters staan ze gewoon 24/7 onder een deken, en ik heb ook allerlei soorten dekens om ze met elk soort weer warm te kunnen houden. Dat is dus zeker geen probleem :j

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 11:27

dan is scheren en een goeie deken misschien een betere optie...

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 12:31

lemanthia schreef:
Die van mij zit Al dikker in het vacht en is Al Niet meer droog te krigen na het rijden. Vindt het alleen nog te vroeg om Al te scheren.

gedeeltelijk scheren is miss wel een optie :)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 13:12

Zo lang het overdag nog geen max is van 10 a 12 graden krijgen ze geen deken op. Temperatuur s nachts maak ik me niet druk om mits die onder de 5 graden duikt. En dan nog als t overdag boven de 10 blijft geen dek. Deken op en af maakt paarden ziek, je verzwakt de weerstand. Het is pas augustus! Zweten met een beginnend vachtje kun je oplossen door een zweetdeken die af gaat als ze weer droog zijn. Scheren kan maar dan lopen ze wel met dek als t ineens weer 25 graden is. Om die af te laten als t s morgens fris is....? Scheren nu is dus niet echt handig.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 20-08-13 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 13:14

Hier staan ze weer de nachten binnen, overdag hebben ze dan geen dekens nodig.
Ik hoop mijn merrie dit jaar niet te scheren.. we zijn aan het herstellen van een operatie en aan het opbouwen.

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 13:21

Hier lekker bloot nog.. Toch zit het nu hier in de nachten wel al rond de 10 graden dus even aankijken wat het doet..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 13:23

hier ook nog geen dekens, 't wordt van de week weer warmer, en 's nachts staan ze binnen

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 13:24

Nouvel schreef:

Daar zit ik inderdaad ook aan te denken, om mijn ruin te laten scheren. Hij wordtnog gereden, en door zijn cushing's maakt hij geen fijne vacht aan. Helaas vindt hij het scheren erg eng (in het voorjaar geschoren) maar daar vinden we wel een oplossing op. in ieder geval alvast bedankt voor de reacties!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 13:25

Piekosjj schreef:
Nouvel schreef:

Daar zit ik inderdaad ook aan te denken, om mijn ruin te laten scheren. Hij wordtnog gereden, en door zijn cushing's maakt hij geen fijne vacht aan. Helaas vindt hij het scheren erg eng (in het voorjaar geschoren) maar daar vinden we wel een oplossing op. in ieder geval alvast bedankt voor de reacties!

Wat ik vaak doe is de tandarts laten komen rond je tijd dat je wilt scheren, en vragen of ze een beetje bij kunnen verdoven.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 13:31

Mijn merrie krijgt ook altijd een dikke vacht, ondanks tijdig beginnen met dekens.
Die scheer ik dan ook als ze te slecht gaat drogen en vaak eind dec. nog een keer.

Ik liet het altijd doen, maar ze vond het ook heel erg eng, moest flink verdoven, nu doe ik het zelf, heel rustig, en nu gaat het prima, moet voor een paar stukjes even de praam erop, maar verder alles keurig!

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 17:14

Mijn paard is vandaag geschoren. Hij had echt een teddy vacht, niet normaal meer. Als ik wilde rijden, haalde ik hem bij lekker weer al bezweet de wei af en na het rijden was hij natuurlijk ook nat. Nu staat hij lekker bloot in de zon. Het gaat nog warm worden de komende week *\o/*
Maar moet hij dadelijk als het iets frisser wordt dan 's nachts al een deken op? Hij staat de nachten op stal en overdag buiten met schuilgelegenheid. Kouwelijk is hij beslist niet, eerder snel te warm. Als hij een deken nodig zou hebben, waarmee begin ik dan? De dunste die ik heb is een fleece gevoerde regendeken, maar die zijn toch al snel 50-100 gram?

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 17:23

@ Polderpaard: ik zou dan beginnen met een ongevoerde deken ;). Dunner kan niet!

JoseRieko97

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 17:32

Mijn topper krijgt vannacht voor het eerst zijn regenjas weer aan. Ik wou er eigenlijk al een week geleden mee beginnen door die regen :') maar het is nog niet koud genoeg.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 17:35

JoseRieko97 schreef:
Mijn topper krijgt vannacht voor het eerst zijn regenjas weer aan. Ik wou er eigenlijk al een week geleden mee beginnen door die regen :') maar het is nog niet koud genoeg.

Waarom vannacht wel dan?
Het wordt nu juist weer warmer, de nachten zijn nu ook een stuk warmer dan vorige week.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 18:14

het gaat de komende dagen juist warmer worden, pas op met dekens dat ze dan niet gaan staan zweten...

jee nu al geschoren, dat is vlot!
maar als het nodig is, tja dan moet je het gewoon doen...
ik zou bij frisser regenachtig weer dan wel een regendekentje op doen...

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 18:50

Die van mij staat nog mooi zonder deken. Haal keer het scheerapparaat erover heen en dan pas de dekens. Maar vind het nu nog te vroeg om te scheren.

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 21:00

44Myrthe44 schreef:
@ Polderpaard: ik zou dan beginnen met een ongevoerde deken ;). Dunner kan niet!

Ja, dat lijkt mij ook :D Ik ga er een regendeken bijhalen dan maar!

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 21:01

Nouvel schreef:
het gaat de komende dagen juist warmer worden, pas op met dekens dat ze dan niet gaan staan zweten...

jee nu al geschoren, dat is vlot!
maar als het nodig is, tja dan moet je het gewoon doen...
ik zou bij frisser regenachtig weer dan wel een regendekentje op doen...

Nou he, inderdaad heel vroeg. Ik was het ook helemaal niet van plan, maar het was echt niet normaal meer die vacht :roll: Komende week wordt het inderdaad warm, maar als het afkoelt gaan we aan de regendeken!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 09:24

Ik heb voor mezelf besloten dat zodra het 's nachts onder de 10 graden komt de ongevoerde regendeken erop gaat. Meneer is nu al flink aan het verharen en al beginnend vachtje dus ergens twijfel ik ook wel een beetje... Maar vind het nog best warm en aangezien het nog 25 graden of hoger wil worden. :+

Hoop zo dat ik straks niet te laat ben.. :=

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 09:29

Hier paard ook vorige week geschoren, van de week met die regen de regendeken opgehad. Als het overdag niet meer warmer dan 18 graden wordt dan blijft de regendeken op. Paard is ontzettende koukleum.... :(