maar hij gaat als t kouder gaat worden toch echt wel onder een deken
ik heb hem als echte teddybeer gekocht afgelopen winter en wil dat echt niet meer... 20 minuten werk = uur droogstappen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Piekosjj schreef:Ik heb een vraagje die ik hier misschien wel kwijt kan.
Ik verzorg drie pony's, die alledrie een gigantische vacht krijgen. Ze staan 's zomers 24/7 buiten, en 's winters gaan ze 's nachts op stal, wat een buitenstal is. De twee grootste worden recreatief aan het werk gezet, en worden desondanks goede dekens heuse teddy's wat dus behoorlijk vervelend is. Nu lees is vaak, dat als er in de stal het licht langer aanblijft de paarden een minder dikke vacht maken omdat je eigenlijk met hun biologische klok knoeit. Ze gaan 's winters rond een uur of zes naar binnen, en de lampen in de stal gaan dan uit. Buiten de stal hangt ook nog een lamp, maar dat is een automatische die ik niet in kan stellen. Voor zover ik weet blijft deze de hele nacht wel aanstaan maar dit weet ik niet zeker.
Nu zat ik laatst te denken dat ik misschien een soort van tijdklok in te stellen, zodat de lampen in de stal steeds rond een uur of 8/8.30 uit gaan. Heeft iemand hier ervaring mee? Is dit heel erg paardonvriendelijk, en kunnen deze dingen tegen evt regen? (Lampknop zit buiten)
Def schreef:Piekosjj schreef:Ik heb een vraagje die ik hier misschien wel kwijt kan.
Ik verzorg drie pony's, die alledrie een gigantische vacht krijgen. Ze staan 's zomers 24/7 buiten, en 's winters gaan ze 's nachts op stal, wat een buitenstal is. De twee grootste worden recreatief aan het werk gezet, en worden desondanks goede dekens heuse teddy's wat dus behoorlijk vervelend is. Nu lees is vaak, dat als er in de stal het licht langer aanblijft de paarden een minder dikke vacht maken omdat je eigenlijk met hun biologische klok knoeit. Ze gaan 's winters rond een uur of zes naar binnen, en de lampen in de stal gaan dan uit. Buiten de stal hangt ook nog een lamp, maar dat is een automatische die ik niet in kan stellen. Voor zover ik weet blijft deze de hele nacht wel aanstaan maar dit weet ik niet zeker.
Nu zat ik laatst te denken dat ik misschien een soort van tijdklok in te stellen, zodat de lampen in de stal steeds rond een uur of 8/8.30 uit gaan. Heeft iemand hier ervaring mee? Is dit heel erg paardonvriendelijk, en kunnen deze dingen tegen evt regen? (Lampknop zit buiten)
Het gaat erom dat je de zomer nabootst... In de zomer wordt het op z'n laatst om 23:00 ongeveer donker. Dus als die lamp dan uit zou kunnen gaan, zou dat al beter zijn. Verder moet je dan overdag denk ik ook wel met dekens werken, want als de vacht korter blijft hebben ze bij koud weer wel een deken nodig.
Nouvel schreef:dan is scheren en een goeie deken misschien een betere optie...
Piekosjj schreef:Nouvel schreef:dan is scheren en een goeie deken misschien een betere optie...
Daar zit ik inderdaad ook aan te denken, om mijn ruin te laten scheren. Hij wordtnog gereden, en door zijn cushing's maakt hij geen fijne vacht aan. Helaas vindt hij het scheren erg eng (in het voorjaar geschoren) maar daar vinden we wel een oplossing op. in ieder geval alvast bedankt voor de reacties!
Nouvel schreef:het gaat de komende dagen juist warmer worden, pas op met dekens dat ze dan niet gaan staan zweten...
jee nu al geschoren, dat is vlot!
maar als het nodig is, tja dan moet je het gewoon doen...
ik zou bij frisser regenachtig weer dan wel een regendekentje op doen...