[INFO] Alle vragen over dekens? #02

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Piekosjj

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 09:27

Ik verbaasde me gister erover dat ik vier paarden/pony's onder een regendeken heb zien staan. Hier staan ze nog heerlijk bloot, en een onder een exceemdeken!

lauralarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 09:41

Verbaasde ik mij ook over. Zie paarden staan die al 2 weken een deken om hebben... Ieder zijn ding, maar bij mij komt er pas een regendeken op al het een graad of 10 is overdag

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 09:47

De mijne staat de nachten weer binnen.
Nou is dat ook om goed bij te kunnen voeren omdat op het land niks meer staat aan voedingsstoffen.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 10:01

mijn paard heeft deze week ook 1 middag onder regendeken gestaan en nu weer zonder.

we hebben ook de oppas op 2 quarters en 1 van hun heeft ook onder regendeken gestaan. die haalde ik trillend uit de paddock.
daarna met een bult hooi en regendeken weer buiten gegooid. s avonds gewoon weer afgehaald toen ze op stal kwamen.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 12:29

Ik heb de mijne vandaag een regendeken op. Omdat het de hele dag door blijft regenen. Verder staat ze nog zonder.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 12:29

mijne staat in de nachten buiten en heeft een regendeken op maar zodra die binnen komt gaat die weer af

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 13:34

Die van mij staat nu nog 24/7 buiten omdat ik toch niks met hem kan doen.
Laat hem ook zo lang mogelijk zonder deken staan en als hij dan weer op stal komt gaat de scheermachine er over.
Hij zal wel iets gevoelig worden op de rug, maar ik denk niet dat dat problemen gaat geven omdat hij toch niet bereden word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 16:03

Ik die van mij staat nog 24/7 buiten zonder deken hoor, zie geen regen, niks.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 20:27

Met welke dikte van deken beginnen jullie als jullie ze hebben geschoren?

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 20:45

Pally schreef:

hangt er maar net vanaf welke temperatuur het is. scheer je vroeg in het seizoen of als het richting vriespunt gaat?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 21:46

Mijne staat met regen snachts onder een regendeken en als het overdag veel regent ook. Verder bij droog weer gewoon nog bloot gelukkig.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 22:48

Hier nog bloot. Maar snap dat mensen die echt een wintervacht willen tegenhouden al met dekens beginnen, want het verharen is hier wel weer begonnen. Ik had afgelopen nacht eigenlijk een deken op moeten doen, het ging best lang en hard hier :( Ze leefde gelukkig nog wel :+ , maar ze staat echt op een land waar ze niets te eten heeft en dan kan ze ook niet echt warm eten (ze krijgt wel hooi, maar dat gaat ook op). Maar als het maar af en toe een buitje is, blijft ze nu nog even zonder.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 23:44

Mijn paard mag nog lekker 3 weken dag en nacht op het land staan en zonder deken! Tenzij ze gek word van de vliegen gaat er een vliegendeken op. Nog lekker geen dekens hoor! T is overdag ruim 18 tot 24 graden, loop ik ook niet in me zomerjas haha. Zelfs met hele dag en nacht regen heeft paard t meer dan overleeft.

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 11:22

ik ga dit jaar toch ook op tijd beginnen met deken...
heb hem afgelopen winter als teddybeer gekocht en dat wil ik dus echt niet meer :(

en over dat ruien...
mijn ruintje heeft heel de zomer flink in de rui gezeten ( de ene dag erger als de andere)
had ik dan ook een deken op moeten gooien Tancreda4??

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:32

simongek schreef:
Pally schreef:

hangt er maar net vanaf welke temperatuur het is. scheer je vroeg in het seizoen of als het richting vriespunt gaat?

Ik denk dat hij dan rond oktober/november geschoren word, dan komt hij waarschijnlijk 's nachts weer op stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:33

Ik ga nu toch wel twijfelen om een regendeken op te gooien :=

Al hoewel ze zeggen dat het droog blijft verder deze week.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:34

Beloven: vanaf morgen wordt het juist weer warm en droog. Had je het eerder vorige week kunnen doen, toen was er veel regen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 17:18

Ja daarom, dus dat doe ik dan maar niet, vorige week viel het hier best mee op zich, alleen vanochtend poeh.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 19:14

Mendy1984 schreef:
en over dat ruien...
mijn ruintje heeft heel de zomer flink in de rui gezeten ( de ene dag erger als de andere)

Snap de bitsigheid niet? Paarden ruien normaliter twee keer per jaar.
Een paard dat de hele zomer in de rui zit, is iets mis mee. Zelfs mijn shetlander die ieder jaar bossen haar moet zien te lozen, is tegen mei hoogstens begin juni toch echt wel klaar.
En daarbovenop is het idd zo dat als je geen dikke wintervacht wilt en toch niet wilt scheren je best al in augustus kan beginnen met dekens.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 19:21

Vanochtend regendekens opgedaan en s middags alles bloot gezet. Toen was get droog en
10 graden warmer. ;)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 19:26

Hier zoeken ze het maar mooi uit in de regen. Dekens komen pas weer als ze geschoren zijn wat helaas voor de eerste waarschijnlijk volgende maand al is :(

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 19:50

Gini schreef:
Mendy1984 schreef:
en over dat ruien...

Snap de bitsigheid niet? Paarden ruien normaliter twee keer per jaar.
Een paard dat de hele zomer in de rui zit, is iets mis mee. Zelfs mijn shetlander die ieder jaar bossen haar moet zien te lozen, is tegen mei hoogstens begin juni toch echt wel klaar.
En daarbovenop is het idd zo dat als je geen dikke wintervacht wilt en toch niet wilt scheren je best al in augustus kan beginnen met dekens.

is niet zo bedoeld hoor was gewoon een vraag
bij ons op stal schoten de meeste paarden weer in de rui

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 20:00

Ik ga voorlopig echt nog geen deken op doen! VLiegendeken uitgezonderd. Als ze straks toch teddy gaat worden haal ik het scheerapparaat er overheen, maar dat is nu zeker nog niet van toepassing.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 20:34

Paarden maken een dikkere vacht aan vanwege het korter worden van de dagen. In augustus alweer een dek op is ook zo sneu.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 22:14

Mendy1984 schreef:
en over dat ruien...

Ik heb er geen ervaring mee :D Maar ik dacht wel dat het zo werkte. Lichten aan, en dekens op gooien, om de wintervacht groei tegen te gaan. Aangezien ze die nu al aanmaken, kan ik begrijpen dat er mensen zijn die nu al beginnen. Maar het fijne weet ik er ook niet van, want ik doe daar niet aan :)
Hier gaat pas een deken op (snachts eerst) als ik merk dat mijn paard het koud gaat krijgen. Of als het gaat regenen. En dan bouw ik op, elke dag kijken wat ze nodig heeft. Vorig jaar zat ik op de 400 (of was het 500?) gram.
Mijn paard mag nog best een wintervacht krijgen. Die krijgt ze toch niet veel :) Maar als ze het maar niet koud heeft - of als het op de spieren slaat.

Nu probeer ik het zo lang mogelijk uit te stellen. Maar ze gaat meestal wel vrij snel onder deken. Tijdje terug was het snachts niet kouder dan 17 graden, maar regende het lange tijd, en had ik de volgende dag een paard dat last had van haar spieren... Stond ze ook in de paddock, daar kan ze zich minder goed warm eten dan op het land (ondanks dat ze onbeperkt hooi heeft). Op het land blijft ze wat beter eten, en heeft ze er minder last van. Nu kan het nog, op het gras, straks niet meer en dan begint het inpakken waarschijnlijk flink.