[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Perryx

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 09:07

Mijn helemaal van top tot teen geschoren koukleum staat onder 200 gram met hals

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 17:24

Mijn shet staat nu ongeschoren met een nog best dunne vacht (slag dikker dan zomervacht, maar echt nog geen dikke wintervacht. Beetje een vacht die een ongeschoren warmbloedje nu ook zou hebben) onder een 0 grams deken. Ik heb thuis nog een 100 grams en een fleecedeken liggen. Nu gaat ze binnenkort geschoren worden, waardoor ik dus ook een 200 grams wil hebben (en later een 300 grams met hals voor de echt koude dagen).

Nu is mijn vraag, of jullie een 200 grams zonder hals of mét hals zouden nemen. De hals is dan niet afneembaar.. De 300 grams kan ik wel met een afneembare hals vinden in haar kleine maatje, maar een 200 grams tot nu toe niet. Wat is jullie advies? Ze zal dan volledige geschoren worden.

Aaronsroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 18:13

Mijn paard is ondertussen al voor de 2e x geschoren en daar ligt een 240 op al! Maar als ik iedereen lees, lijkt dit zo veel!

Maar met een 150 had ze het helemaal niet zo warm onder het deken, vandaar de keuze. Had ze na de eerste x scheren een 150 opgelegd en daaronder had ze best weer wat wintervacht aangemaakt. Nu heeft ze het goed.

Ik vroeg me af, als een paard terug wintervacht maakt onder een deken, heeft die het dan koud?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 18:40

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 23:26

Paard 13-09 geschoren, tot vandaag onder 0grams regendekentje omdat hij telkens goed voelde. Nu toch wat verkouden, snotneus en hoesten, dus zijn 100 gr met hals op gelegd. Morgenavond even voelen hoe warm hij dan is

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 23:39

Aaronsroos schreef:
Mijn paard is ondertussen al voor de 2e x geschoren en daar ligt een 240 op al! Maar als ik iedereen lees, lijkt dit zo veel!

Maar met een 150 had ze het helemaal niet zo warm onder het deken, vandaar de keuze. Had ze na de eerste x scheren een 150 opgelegd en daaronder had ze best weer wat wintervacht aangemaakt. Nu heeft ze het goed.

Ik vroeg me af, als een paard terug wintervacht maakt onder een deken, heeft die het dan koud?

Als je zo vroeg scheert is dat gewoon normaal. Ik vind het veel wat je nu op hebt liggen, maar als jij zeker bent dat je paard dat nodig heeft moet je dat gewoon doen. Die van mij loopt 24/7 buiten met de Bucas smartex rain met hals en is deze week nog geschoren :+

Mijn andere paard begint eigenlijk nu pas met verharen, hopelijk houdt ie dat erin, want dat scheelt weer een hoop scheerwerk.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 13:49

Die van mij is ook kaal :D Hij had het zo warm dus is echt fijn. Viel echt mee wat er aan haar af kwam.

Nu onder 100 grams zonder hals, 's nachts nog even aankijken en als het kouder word kan er hals aan en liner erbij.

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 13:52

Denk dat ik mijn shet eerst een 100 grams op doe, om te zien hoe ze daar onder staat. Heb nu nog een staldeken en fleecedeken liggen, dus voordat ik een deken erbij heb redt ze het heus wel :j Ze komt nu weer 's nachts op stal, uit de wind, dus ik denk dat 100 grams voor een niet-koukleum wel goed moet komen :)

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 14:53

Hoi heb vraagje pony wordt helemaal geschoren .staat wel dit jaar buiten met schuilstal nu hebben wij alle dekens alleen zonder hals omdat ze eerst binnen stond moet ik nu alles weer gaan aanschaffen met hals ?

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 14:54

Wat voor dekens zijn het? Misschien zitten er ringen aan dat er een losse hals op kan

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 14:54

Mijn haflinger staat ook 24/7 buiten (met schuilstal), zonder hals.
Nu laat ik in de winter wel zijn manen los als natuurlijke bescherming. Hij heeft aan 2 kanten lange manen. Dus dat scheelt wel. Had hij dat niet, zou ik het eerst even aankijken of het zonder hals gaat en anders alsnog een hals aanschaffen.

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 14:59

Pfft gelukkig heeft zij ook lange dikke manen dus scheelt en inderdaad goeie tip zal wel eens kijken wat voor merk het allemaal is Dank jullie wel

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 15:15

Dan denk ik niet dat je een hals nodig hebt :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 15:39

Maar ook als je een deken hebt zonder ringetjes of andere bevestiging (Bucas en Horseware hebben weer beide wat anders) kun je ook gewoon clipjes aan je deken + hals zetten.

Doe ik ook, met wat stevig garen vastnaaien, erg simpel: lusje en ringetje, of lusje en clipje... en klaar :D

Vind het onzin om dure halzen te moeten kopen of persee het juiste systeem. Koop gewoon de juiste maat, en zoek me een niet overdreven dure uit. Soms matchende kleur, al vind ik dat niet zo belangrijk, pony maakt alles toch modderig.

Wil dit jaar voor het eerst met halzen werken omdat pony niet meer 's nachts in de loods staat maar in een in- en uitloop container.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 15:58

Ik heb nog nooit een hals gebruikt in de 25 jaar dat ik paarden heb.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 16:48

ambre schreef:
Ik heb nog nooit een hals gebruikt in de 25 jaar dat ik paarden heb.

ik ook niet en ik heb al wel 40 jaar paarden :)
Mijn paard heeft een dubbele manenkam en met dit weer zweet ie daar zelfs nog onder (2 weken geleden deels geschoren, ook onder de manen).

Ik wil hem eigenlijk zondag scheren en onder dek zetten omdat de temperatuur fors naar beneden gaat, het alternatief is niet scheren en onder dek zetten, maar dan zweet ie zich kapot, vrees ik.

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 17:18

Ik vind halzen erg prettig aangezien mijn pony altijd in een buitenbox staat/heeft gestaan en dan is behoorlijk fris! Anders groeit dat haar ook zo snel terug op zijn hals.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 18:07

Het haar is bij mij nooit harder gaan groeien op de hals.Het groeit of groeit niet,hooguit wat langere haren er tussendoor.
De mijne staan overdag altijd buiten en hebben een buitenstal.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 18:35

Moderatoropmerking:
Hierbij het verzoek om vragen over dekens in het centrale dekentopic te bespreken. Dit om te voorkomen dat er teveel off topic wordt gegaan hier.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 16:06

Hallo bokkers,
Sorry als de vraag hier al geweest is maar ik weet niet hoe ik in het topic moet zoeken en zie het niet zitten om 112 pagina's door te lezen..

Ik heb sinds dit jaar een shet erbij, hij zit nu al best dik in zijn vacht. Ik ga meer intensief trainen met hem voor de kar en hij zweet snel. Ik wil hem eigenlijk zonder dekens laten lopen.
Welk soort patroon kan ik laten scheren zonder dat er een deken nodig is?

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 16:54

Op pagina 1 staat een plaatje, dacht dat je van 12 t/m 9 / 8 geen deken nodig hebt.....

mooneye15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 19:51

mijn paard is sinds maandag geschoren en staat nu onder 300gr tot hoelang zou hij dit kunnen dragen ?

mooneye15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 19:53

Zouden jullie 2 waterdichte dekens over elkaar gooien als het kouder wordt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 19:53

Nee..

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 20:01

Ik doe dat niet.Ik denk dat het niet goed ademt.