[INFO] Alle vragen over dekens? #02

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Netam89

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 19:39

Die van mij heeft ook sinds gisteravond weer een ongevoerde regendeken op

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 19:41

Mijn paard had gister 1 dagje haar regendeken op ivm wedstrijd maar
nu weer gewoon alleen haar eczeem deken. Ik ga in de zomer sowieso geen dekens met
vulling opleggen :n

Bij mij op stal liepen er van de week (toen het zo ontzettend heet was)
paarden met een regendeken 8)7

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 19:46

De mijne staat nu even 3 dagen met zomerdekentje. Zijn rug is behandeld/ mishandeld door de osteopaat. Zij raadde aan om zijn rug maar even goed warm te houden.
Hij is net terug van 4 maanden weivakantie en mag weer opbouwen van zijn blessure. Alleen is hij zo scheef dat hij vanuit daar als ik een wending draai, al een soort huisje ging maken om zijn rug te kunnen ontlasten. Aangezien ik tijdens het opbouwen alleen de dingen uit een B proef mag doen, gebroken lijn, grote volte en van hand veranderen via lange lijn zeg maar, kon ik niks aan die scheefheid doen en is de osteopaat hem komen mishandelen. Na die drie dagen eens kijken hoe hij is en dan mag zijn deken weer af hopelijk. Ik kreeg wel allemaal scheve gezichten, ben al nieuw hier op stal, en dan ook nog midden in de zomer terwel hij binnen staat een deken :p

lauralarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 15:25

Mijn 5 jarige staat al lekker sinds april zonder deken. Af is af, en hij loopt zich wel warm als hij het fris heeft. Op stal savonds staat hij beschut en is het altijd warmer als buiten dus heerlijk geen dekengedoe :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 17:59

Een 0 grammetje is leuk voor buitjes, maar voor heverige plensbuien met veel wind is die gewoon te koud hoe stom ook zo in de zomer. Dat heb ik wel eerder gemerkt. Vannacht heeft ze 50 opgehad. Ietsjes vulling, dat komt niet hard aan wat betreft warm houden, maar houdt haar wel net even wat warmer in langdurige regen periodes. Onder het nulletje zal ze veel sneller gaan rillen. Dan kan het wel zomer zijn, maar daar kijk ik niet naar, ik kijk naar het paard.

Laatst werd het niet minder dan 17 graden snachts, en zou het gaan regenen. Ik dacht; dat moet ze wel kunnen, het is zomer. Met als gevolg dat ze de volgende dag echt verrot liep, zo ingekrompen en verkrampt had ze ineengedoken gestaan. Stond ze snachts in het alnd zal het een stuk minder snel zover komen, maar in de paddock kruipt ze - ondanks onbeperkt hooi - toch sneller zo ineen en doet ze niets meer. Dan eet ze zich ook niet warm, en verkrampt ze, met als gevolgd dat ze super stijf en strak is de volgende dag. Dat gaat met een paar dagen los werken wel weer beter, maar dat lijkt mij niet de bedoeling.

Dus tja. Dan maar dekens op, eventueel met een lichte voering... Het is niet anders. Of ja, op stal zetten. Maar dat stel ik zo lang mogelijk uit.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 18:10

hier heb ik vanochtend de 100 voor een 0 grams verwisseld.
kijk zo wel even weer of de 100 nog nodig is, en idd zomer of niet.. ik kijk ook naar het paard.
wij zijn nu een week op vakantie aan de kust, enorm harde wind en paard is dat absoluut niet gewend thuis staat hij beschut en is het lang zo koud niet.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 18:53

Ik heb ze rond een uur of twee weer lekker dekenloos gezet. Het had mijn ruin zeker goed gedaan om een nachtje lekker warm te hebben gestaan. Normaal is hij na een lange regenbui zichtbaar magerder geworden, en nu was 'ie nog fijn op gewicht! :)

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 21:14

Yep dekens ook hier weer af, tzal niet meer zo mega regenen geloof ik

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 08:40

Waarom nu nog dekens, ik snap dat echt niet.
Die paarden kunnen zich zelf helemaal nergens meer tegen wapenen.
Mijn oude dame die toch altijd ook wat gevoelig is, staat heerlijk zonder een bui regen vinden af en toe best lekker.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 09:50

Bui is niet erg. En op t land ook niet. Maar flinke en lange buien in de paddock stopt mijne met eten, gaat ineengedoken staan. Niet erg als t niet lang duurt. Maar anders krijgt ze t koud, verkrampt ze soort van en loopt ze de volgende dag echt verrot. Mijne heeft helaas geen geweldige vacht. Sneeuw blijft bv niet liggen. En ja dat was ook voor ik aan deken begon. Maar dat was wel de druppel dat het niet zo goed lijkt te werken bij haar.

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 17:45

hier al lekker lang zonder deken... af is af.
ze is niet van suiker dus een bui kan ze prima hebben.
een deken is leuk met dit weer.. maar breekt de zon door...
dan vind ik het veelste warm met een deken

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 18:24

jesito schreef:
Waarom nu nog dekens, ik snap dat echt niet.
Die paarden kunnen zich zelf helemaal nergens meer tegen wapenen.
Mijn oude dame die toch altijd ook wat gevoelig is, staat heerlijk zonder een bui regen vinden af en toe best lekker.

Waarom ik een deken op zou doen als het echt lang en hard gaat regenen:
Omdat ik mijn paardje bijna iedere dag voor ik ga rijden een flinke poetsbeurt geef, hij wordt zo nu en dan gewassen etc.
Zijn natuurlijke beschermlaag is ontzettend aangetast door al mijn gepoets, dus help ik een handje.

Mijn paard staat trouwens ook al een tijd zonder deken, ook met regen e.d. maar vooral een regendekentje kan ik best begrijpen.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 08:04

het is hier meerdere dagen 10 tot 14 graden geweest dus paard stond weer onder dek.

en mensen die zo hard roepen het is zomer en dan doe je geen deken op. Ik weet zeker dat er diverse mensen (dus niet alle) in bijv. september/oktober
met deze temperaturen wel een deken opgooien.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 08:07

Mijne ook onder een deken !

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 09:35

Hier heeft alleen de mijne buiten een dek op.
Mocht ze gezond zijn geweest had ze ook geen deken op gehad.

Simongek maar volgens mij had jij van de winter ook bizar dikke dekens op liggen?
Boven de 10 krijgt mijn paard normaliter geen dek, is juist heerlijk voor ze!
Nu staat ze op boxrust en een afgezet stuk weide, normaal zou ze lekker dartelen om zich warm te houden.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 09:58

smurffie schreef:
Hier heeft alleen de mijne buiten een dek op.
Mocht ze gezond zijn geweest had ze ook geen deken op gehad.

Simongek maar volgens mij had jij van de winter ook bizar dikke dekens op liggen?
Boven de 10 krijgt mijn paard normaliter geen dek, is juist heerlijk voor ze!
Nu staat ze op boxrust en een afgezet stuk weide, normaal zou ze lekker dartelen om zich warm te houden.

toen was hij geschoren en stond in een open buiten box. :j dus klopt ja.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 10:06

Dat zijn de meeste paarden volgens mij.
Was die van mij ook maar die stond geloof ik onder de helft van de jouwe, net als de meeste hier?
Wellicht zou je hem nu juist helpen door hem wat meer zichzelf warm te laten houden?
Extra ruwvoer en ruimte om warm te rennen moeten echt prima zijn met dit weer.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 11:32

Het is zo ie zo per paard verschillend hoeveel dekens. Mijn andere paard had het ook snel koud en had wel regelmatig als het koud was ook 950 gram op. Nu mijn ruin heeft max. 750 gram op gehad( geschoren) ik heb mijn paard nu ook onder een deken staan voor de kou en regen! Niks te warm. Maar iedereen kan vinden wat die wil, ieder paard is anders.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 11:59

Hier een fleece-gevoerde regendeken op. Als 'ie prima op gewicht was geweest, had 'ie zonder gestaan maar ik wil niet dat 'ie z'n energie stookt in warm blijven, maar in dik worden :)

mooihoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 12:09

sinds wanneer is 10 a 15 graden koud voor een paard ? als je paard de hele dag in de regen staat ja dan snap ik wel dat je een regendeken op doet.paard van mij staat nu ook met een regendeken op omdat hij hele dagen buiten staat en veel regen over zich heen krijgt. maar was hij tien jaar jonger dan had jij nu gewoon bloot gestaan net als de rest hier op stal.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 12:30

Voor mijn pony is dit weer zeker koud! Hij is erg mager, en onderhand ook (al?) 26 jaartjes oud. Om hem van nog meer gewichtsverlies te besparen doe ik hem met dit soort weer dus lekker een dekentje op. Ook staat hij 24/7 buiten.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 12:33

Als ze het nu koud hebben gaan ze maar rillen, of rennen, of gras eten. Ze hebben een goede zomervacht die waterdicht is, zijn dik zat en de temperatuur komt amper onder de 10 graden. Daar kunnen ze echt wel tegen. In de winter hebben ze dekens om omdat ze geschoren en dus niet waterdicht zijn.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 12:46

zoveel mensen zoveel wensen ! de een heeft het snelle koud anls de ander
hier komt er ook een ongevoerde op als het regent zodra het droog lijkt niet, ook al is de temp laag.
maar zodra er regen komt gaat ie op
(staat dag en nacht buiten en was geschoren dus hier nog geen volledige waterdichte zomervacht)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 12:58

Bij langdurige regen leg ik wel 0 grams regendeken op maar dan moet het ook
koel zijn. Bij een temperatuur boven de 15 graden gaat er sowieso
geen deken op :n

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 13:44

Ik heb wel een regendeken op bij allebij mijn ponys omdat ze hier zomers 24/7 buiten staan in een weide zonder beschutting. Bij het weiland is het helemaal open, geen bomen waait altijd. Wil niet nu al een dikke vacht, en mijn ruin zit niet goed in zijn vacht.

Afbeelding