[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 12:51

Afbeelding

Willen jullie eens meedenken? Ik heb een kwpn (1.71) met een flinke schouderpartij. Heb nu een amigo bravo plus (met disc) maat 6.9 er op liggen, deze is net wat lang. Dit zijn wel de eerste dekens waar hij niet uit barst aan de voorkant, de "standaard" ej, premiera oid springen de clips vanaf en staat het klittenband van open.

Ik twijfel of ik de amigo opnieuw koop in een kleinere maat, of dat ik ga voor een PE. Wat is dan wijsheid? De titan of buster?

In de zomer ligt er een rambo protector op 198, die is net aan op de schouders.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 12:59

dmuts schreef:
[ [url=m/RTSl8j.jpg]Afbeelding[/url] ]

Willen jullie eens meedenken? Ik heb een kwpn (1.71) met een flinke schouderpartij. Heb nu een amigo bravo plus (met disc) maat 6.9 er op liggen, deze is net wat lang. Dit zijn wel de eerste dekens waar hij niet uit barst aan de voorkant, de "standaard" ej, premiera oid springen de clips vanaf en staat het klittenband van open.

Ik twijfel of ik de amigo opnieuw koop in een kleinere maat, of dat ik ga voor een PE. Wat is dan wijsheid? De titan of buster?

Ik zou dan in elk geval niet voor disc gaan maar dan voor de v sluiting. Hier enorm blij met de amigo bravo 12 :D

Afbeelding

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 13:01

dmuts schreef:
[ [url=m/RTSl8j.jpg]Afbeelding[/url] ]

Je kunt Weatherbeeta proberen. Die geven in mijn ervaring veel schoudervrijheid als ze zo’n loopsplit erin hebben zitten.

dmuts

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 13:37

Dank voor jullie antwoorden! De Disc ben ik an sich niet ontevreden over, maar de V-sluiting lijkt me ook fijn!

Mijn vraag is vooral of jullie denken dat de Premier Equine denkens ook zouden passen en welke soort dan :)

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 15:27

dmuts schreef:
Dank voor jullie antwoorden! De Disc ben ik an sich niet ontevreden over, maar de V-sluiting lijkt me ook fijn!

Mijn vraag is vooral of jullie denken dat de Premier Equine denkens ook zouden passen en welke soort dan :)

Mijn paard heeft veel schouder, boeg en lage halsaanzet. Bucas past hij niet, horseware wel.

Ik denk dat een PE juist bij dit soort paarden goed past. Het sluit hoger om de hals met meer schoudervrijheid en gaat hier niet open staan bij de hals (horseware regent in zonder hals). Ook heb je het ‘breekpunt’ bij de schoft niet (valt meer als een Wug idee), dus geen strakke schoft.

Qua type: als je echte slopers in de kudde hebt gaan voor de Titan. Deze is wel loodzwaar en licht gevoerd.
Anders de Buster. Ongevoerd en nog steeds ballistic nylon, maar een stuk lichter.

Qua maar voering vallen ze een maat groter, dus koop iig een maat kleiner dan normaal.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 15:56

Op deze breedgeschouderde dame ligt de PE titan perfect. Merrie is 1.71 en draagt 6’6. In eerdere post van mij ook een foto met de deken op. Amigo met rechte sluitingen 6’9 barstte ze ook uit. Rambo 7’0 lag mooi maar te lang. 6’9 daarvan had ze ook gepast. Afbeelding

Afbeelding

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 15:59

Naast mijn twee rambo’s zijn nu een Rambo optimo en Amigo Bravo van stalgenoten ook doorgelekt. :+

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-23 16:27

Slmt9 schreef:
Naast mijn twee rambo’s zijn nu een Rambo optimo en Amigo Bravo van stalgenoten ook doorgelekt. :+

Jeetje wat vervelend! -O-
Mijn Rambo Supreme is gelukkig 100% waterdicht, bleek ook gisteren weer met die non-stop regen.

LB2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 16:36

Hou allemaal!
Zit er een groot verschil tussen een 0 grams en een 50 grams deken?
Mijn paard is toe aan een nieuwe regendeken en ik twijfel tussen de Bucas Irish Turnout light (50 gram), Amigo Bravo 12 0 gram of Amigo Bravo 12 50 gram?
Waarvoor zouden jullie opteren?
Ik heb een grote, smalle ruin van 1m70.

dmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 16:38

Dank! ik ga eens denken over de PE dekens, het klinkt veelbelovend. Ik ga dan denk ik voor een 6.6 qua maat dan.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 16:41

Mijne blijft mooi droog onder zijn 3 jaar oude Rhino wug lite. Heb er ook nog een 100 grams en medium van. Fijne dekens!
Het enige wat ik vaak zie is dat het klittenband aan de voorkant opengaat en dan is er precies een strookje bloot zichtbaar. Nog meer die hier last van hebben met de Rhino's? En hoe lossen jullie dit op? Het klittenband is gewoon schoon maar plakt niet meer goed ofzo.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 16:48

Slmt9 schreef:
Muze schreef:
Voel me net een beginner maar eh, welke dekens buiten bucas stay Dry kunnen op een nat/vochtig paard?
De mijne was nog vies en nat, wilde hem de deken weer opdoen en nu staat ie een nachtje onder een geleende bucas en morgen z’n eigen weer op..

Ja, dat kan zeker.

Ik bedoelde dus of er meer dekens/ merken zijn die je op een nat paard kan leggen..

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 16:51

Oh my bad, over het woordje buiten heen gelezen :+
Ik heb nog geen andere deken gevonden waar ik mn paard nat onder zou wegzetten.

Ik was vandaag iig weer erg blij met mn staydry hw liner. Het had (veel) meer geregend dan gister was voorspeld. Hoe fijn dat je dan gelijk de cooler en regendeken op kan doen.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 16:52

Dat is ook een goede optie misschien. Heb zelf de bucas irish.
Heb ook nog een recuptex, bedenk me net dat dat misschien ook wel kan..( was nat van regen geen zweten)

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 18:13

Voor wie nog meer info willen over de PE dekens. Beide regendekens (Buster Zero en Titan) hebben een waterkolom van 8000mm (Bucas is 5000mm, Horseware is 3000mm) en zijn gemaakt van ballistic nylon. Het enige twee verschillen zijn dat de Buster 840D is en ongevoerd, de titan is 1680d en 40gr gevoerd. Door de dikke stof van de Titan is hij ook gelijk een stuk zwaarder en warmer dan de Zero. Voor mijn ongeschoren paard met dikke vacht echt te warm.
De Buster is voor hem nu perfect :D

Maar goed, het verklaart dus wel waarom de Rambo dekens eerder doorlekken dan Bucas of PE.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 19:11

Alleen wel balen dat je ze meteen moet importeren..

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 19:12

Dat de meeste Rambo's tegenwoordig lekken heeft volgens mij weinig te maken met de waterkolom. Had meer het idee dat bij het minste of geringste de waterdichte coating eraf gaat, bijvoorbeeld bij een hapje of een keertje bij elkaar kriebelen. Daar kan de ballistic nylon prima tegen, want je zag niets aan de deken verder, maar toch kwam er bij beide dekens ergens op de kont/rug een plekje waar het water in stroomde. De rest van de deken was gewoon droog. Mocht de waterkolom het niet aankunnen, dan moet alles ongeveer evenredig nat worden met de volledige bovenlijn/kont als eerste in de meeste gevallen en dat is bij mij niet het geval geweest.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 19:15

Ik ben onwijs blij met mijn amigo bravo. Pony staat nu nog 24/7 buiten en zijn deken heeft hem helemaal droog gehouden met die heftige regen. Ik kan hem iedereen aanraden

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 19:48

Mijne staat echt dag in dag uit uren non stop in de regen met de rambo en is echt kurkdroog.

M'n andere paard idem met de amigo bravo.

Beiden zonder hals en regent niet in.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 20:07

Ah, nou alle 5 de horseware dekens hier kunnen er prima tegen als er niet zo knetterveel regen valt, maar daarna gaat het mis.
En eenmaal lek, blijven ze lek.

Omdat er hier ook veel discussie is over hoe wel/niet wassen van dekens (waar ze dan weer lek door worden), impregneren ja of nee, coatings hoe of wat. PE heeft me er zojuist een duidelijke uitleg over gemaild. Ik wordt alleen maar een grotere fan :D In elk geval is de samenvatting van onderstaande; 1x per jaar wassen is voldoende, vaker kan, maar niet noodzakelijk. Je kan impregneren, maar is niet noodzakelijk, want dat is niet hetgeen wat de deken waterdicht maakt.

Citaat:
Wat betreft het wassen adviseren wij de dekens te wassen op 30 graden of lager. Dit is erg belangrijk omdat het membraan aan de binnenkant van de deken het waterdicht houdt. Als het wordt blootgesteld aan hitte, kan het verslechteren en vaak proberen bedrijven de deken schoner te krijgen door het op een hogere temperatuur te wassen en beschadigt het gewoon. Dan zal de deken niet meer waterdicht zijn als het membraan beschadigd is.

Het andere echt belangrijke is om de deken op natuurlijke wijze te drogen, niet in de droogtrommel, want dat zal zeker ook het membraan aantasten. We adviseren ook altijd biologisch wasmiddel en we raden u af om wasverzachter te gebruiken, alleen omdat sommige chemicaliën chemicaliën kunnen bevatten waarvan we niet weten wat het effect op de deken kan zijn. Wassen in wasmachines zoals bij een tankstation raden we niet aan.

Nik Wax is een goed product en die producten raden we over het algemeen sowieso aan dus die zijn prima te gebruiken.

Wat betreft het opnieuw waterdicht maken van de deken met bijvoorbeeld de Nikwax, dit kan worden gedaan en het is een goed idee om het buitenmateriaal van de deken opnieuw te beschermen nadat het is gewassen, maar het is niet het ding dat de deken waterdicht houdt.
Als de deken nieuw is, is het gecoat met een tefloncoating (net als de Nik Wax) op de buitenstof, dit helpt water en vuil af te stoten. Na een tijdje rolt het paard en wordt de deken vuil etc. de teflon komt vanzelf los, dit is wanneer je de neiging hebt om te zien dat de regen niet meer van de deken parelt zoals toen het gloednieuw was.
Dit betekent echter niet dat het niet waterdicht is.
Het materiaal van de deken is niet waterdicht, het membraan in de deken voorkomt dat water door het membraan, de vulling en de voering van de deken naar het paard gaat.
Net zoals een waterdichte leren laars bijvoorbeeld, is het leer zelf niet waterdicht, maar het membraan aan de binnenkant, meestal GorTex of iets dergelijks, zorgt ervoor dat er geen water door de laars naar je sokken gaat en voorkomt dat je natte voeten krijgt. We waxen de laarzen en gebruiken producten om het leer te helpen beschermen en om een extra beschermingslaag toe te voegen, dat is precies wat het opnieuw impregneren doet voor een uitrukdeken. Het is niet een volledig noodzakelijke stap, maar het is een extra beschermingslaag die het product niet schaadt.

Persoonlijk was ik mijn dekens over het algemeen elk jaar. Ik ken echter een aantal mensen die hun dekens om de paar maanden de hele tijd wassen en hun dekens zijn prima in orde, zolang ze op lage temperatuur worden gewassen, zou dit geen enkel effect moeten hebben op de waterdichtheid van de deken.

We bieden ook een fabrieksgarantie van een jaar, dus als een deken gedurende deze tijd zou lekken, neem dan gewoon contact met ons op en we kunnen dat voor je nakijken, maar het komt zelden voor dat we zo'n probleem krijgen.

Volgens mij geldt voor Rhino hetzelfde als bovenstaande en voor Bucas en Rambo/Amigo niet.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 20:37

Is exact wat rhino ook is ja. Vind de dekens van PE op de foto niet mooi. Hopelijk komt er een NL winkel dan wil ik wel eens testen, maar met importeren en terugsturen zie ik het niet zitten.

Overigens is horseware niet 3000. Alle dekens zijn "minstens 3000". Lees bij sommige een waterkolom van 10.000.
Maar goed er zijn veel merken die hoog zitten. Catago ook, equitheme etc.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 21:18

Voor wie het gemist heeft: 25% korting op alles van Horseware bij Epplejeck

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 21:49

Ik wordt echt niet goed van alle lekke dekens. Heel veel merken en prijsklasses geprobeerd, zelfs merken die bij stalgenoten jaren meegaan hielden het nog geen seizoen vol bij mijn pony. Pasvorm maakt het extra moeilijk, korte brede pony maar met hele smalle schouders, 160 onderlengte wat de keuze erg beperkt.

Onze theorie is dat dekens wellicht sneller lekken omdat hij zo plat is dat dekens een kommetje op zijn rug vormen waar lang water in blijft staan, dat is bij de andere paarden niet. Of misschien omdat hij heel veel uitgebreid in zand rolt waardoor de waterdichte laag beschadigd? Geen idee, het is iig heel vervelend.

Ik was er dus helemaal klaar mee en heb softshell liners gemaakt als extra barriere en ik moet zeggen dat dat heel erg bevalt!
Had eerst de softshell enkel met gladde voering gemaakt, komt ongeveer overeen met 50 gram.
En nu eentje met 100 gram polyfill dus ik gok dat hij vergelijkbaar zal zijn met 150 grams.
Het is dat het een liner formaat is want bijna zonde om er een regendeken overheen te gooien :))
Afbeelding

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 22:07

manzano schreef:
Is exact wat rhino ook is ja. Vind de dekens van PE op de foto niet mooi. Hopelijk komt er een NL winkel dan wil ik wel eens testen, maar met importeren en terugsturen zie ik het niet zitten.

Overigens is horseware niet 3000. Alle dekens zijn "minstens 3000". Lees bij sommige een waterkolom van 10.000.
Maar goed er zijn veel merken die hoog zitten. Catago ook, equitheme etc.

Alleen de rambo Supreme heeft 10.000, de rest 3000.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 22:07

IcePrincess schreef:
Ik wordt echt niet goed van alle lekke dekens. Heel veel merken en prijsklasses geprobeerd, zelfs merken die bij stalgenoten jaren meegaan hielden het nog geen seizoen vol bij mijn pony. Pasvorm maakt het extra moeilijk, korte brede pony maar met hele smalle schouders, 160 onderlengte wat de keuze erg beperkt.

Onze theorie is dat dekens wellicht sneller lekken omdat hij zo plat is dat dekens een kommetje op zijn rug vormen waar lang water in blijft staan, dat is bij de andere paarden niet. Of misschien omdat hij heel veel uitgebreid in zand rolt waardoor de waterdichte laag beschadigd? Geen idee, het is iig heel vervelend.

Ik was er dus helemaal klaar mee en heb softshell liners gemaakt als extra barriere en ik moet zeggen dat dat heel erg bevalt!
Had eerst de softshell enkel met gladde voering gemaakt, komt ongeveer overeen met 50 gram.
En nu eentje met 100 gram polyfill dus ik gok dat hij vergelijkbaar zal zijn met 150 grams.
Het is dat het een liner formaat is want bijna zonde om er een regendeken overheen te gooien :))
[ [url=m/NVrGQJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooie en slimme oplossing!