Ah, nou alle 5 de horseware dekens hier kunnen er prima tegen als er niet zo knetterveel regen valt, maar daarna gaat het mis.
En eenmaal lek, blijven ze lek.
Omdat er hier ook veel discussie is over hoe wel/niet wassen van dekens (waar ze dan weer lek door worden), impregneren ja of nee, coatings hoe of wat. PE heeft me er zojuist een duidelijke uitleg over gemaild. Ik wordt alleen maar een grotere fan
In elk geval is de samenvatting van onderstaande; 1x per jaar wassen is voldoende, vaker kan, maar niet noodzakelijk. Je kan impregneren, maar is niet noodzakelijk, want dat is niet hetgeen wat de deken waterdicht maakt.
Citaat:
Wat betreft het wassen adviseren wij de dekens te wassen op 30 graden of lager. Dit is erg belangrijk omdat het membraan aan de binnenkant van de deken het waterdicht houdt. Als het wordt blootgesteld aan hitte, kan het verslechteren en vaak proberen bedrijven de deken schoner te krijgen door het op een hogere temperatuur te wassen en beschadigt het gewoon. Dan zal de deken niet meer waterdicht zijn als het membraan beschadigd is.
Het andere echt belangrijke is om de deken op natuurlijke wijze te drogen, niet in de droogtrommel, want dat zal zeker ook het membraan aantasten. We adviseren ook altijd biologisch wasmiddel en we raden u af om wasverzachter te gebruiken, alleen omdat sommige chemicaliën chemicaliën kunnen bevatten waarvan we niet weten wat het effect op de deken kan zijn. Wassen in wasmachines zoals bij een tankstation raden we niet aan.
Nik Wax is een goed product en die producten raden we over het algemeen sowieso aan dus die zijn prima te gebruiken.
Wat betreft het opnieuw waterdicht maken van de deken met bijvoorbeeld de Nikwax, dit kan worden gedaan en het is een goed idee om het buitenmateriaal van de deken opnieuw te beschermen nadat het is gewassen, maar het is niet het ding dat de deken waterdicht houdt.
Als de deken nieuw is, is het gecoat met een tefloncoating (net als de Nik Wax) op de buitenstof, dit helpt water en vuil af te stoten. Na een tijdje rolt het paard en wordt de deken vuil etc. de teflon komt vanzelf los, dit is wanneer je de neiging hebt om te zien dat de regen niet meer van de deken parelt zoals toen het gloednieuw was.
Dit betekent echter niet dat het niet waterdicht is.
Het materiaal van de deken is niet waterdicht, het membraan in de deken voorkomt dat water door het membraan, de vulling en de voering van de deken naar het paard gaat.
Net zoals een waterdichte leren laars bijvoorbeeld, is het leer zelf niet waterdicht, maar het membraan aan de binnenkant, meestal GorTex of iets dergelijks, zorgt ervoor dat er geen water door de laars naar je sokken gaat en voorkomt dat je natte voeten krijgt. We waxen de laarzen en gebruiken producten om het leer te helpen beschermen en om een extra beschermingslaag toe te voegen, dat is precies wat het opnieuw impregneren doet voor een uitrukdeken. Het is niet een volledig noodzakelijke stap, maar het is een extra beschermingslaag die het product niet schaadt.
Persoonlijk was ik mijn dekens over het algemeen elk jaar. Ik ken echter een aantal mensen die hun dekens om de paar maanden de hele tijd wassen en hun dekens zijn prima in orde, zolang ze op lage temperatuur worden gewassen, zou dit geen enkel effect moeten hebben op de waterdichtheid van de deken.
We bieden ook een fabrieksgarantie van een jaar, dus als een deken gedurende deze tijd zou lekken, neem dan gewoon contact met ons op en we kunnen dat voor je nakijken, maar het komt zelden voor dat we zo'n probleem krijgen.
Volgens mij geldt voor Rhino hetzelfde als bovenstaande en voor Bucas en Rambo/Amigo niet.