[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pumpkins

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 19:58

Vandaag al veel sneeuw? Hier de hele ochtend geregend... Rest van de dag gelukkig droog. Morgen hier in het westen code oranje met sneeuw. Pfff zo geen zin in de smurrie die plakt onder de ijzers.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 20:24

Alleen de ochtend regen? Hier bijna de hele dag flinke buien!! Om 3 uur werd t droog

Paard staat sinds gister onder 600 met 50g hals en daar kwam ze om 5 uur helemaal niet zo warm onder uit. Wel zo opgelaten staat nu weer op stal. Komt door die regen en wind.

Morgen voorspellen ze sneeuw

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 20:30

Hier voelt paard nog steeds heerlijk aan onder zijn nieuwe Optimo met 400 gram liner.

Ninacharlie, super dat jij foto’s hebt gemaakt van de liners bevestigen, heb ik ook veel aan :)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 21:52

Mijn ene ongeschoren vanmorgen van een 50 grams met bucas smartex rain naar een 150 grams met bucas smartex rain gezet. Maar hij voelde net nog niet warm aan. Heb hem nu maar onder de smartex extra gezet.
Mijn merrie vanmorgen van 150 grams naar 300 gezet. Die voelde net wel lekker aan.

Morgenochtend maar weer voelen.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 22:49

In Ermelo een redelijk pak ja. Morgen helaas nog meer.
Nat nat nat buiten. En iid die ijsklompen onder de ijzers |o iemand nog een goede tip?

_Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 23:02

Ik heb nu de Amigo vari layer 250 grams met 150 grams hals en daar bovenop de bucas irish 300 grams met 50 grams hals. Dus in totaal 550 gram op het lichaam en 200 op de hals

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 23:27

Sorry vergeten te melden. Ik kijk het uiteraard aan. Of ik moet scheren of niet. En als ik scheer ilaat ik de benen en gedeelte hals/hoofd erin.

Ik heb hem als eerder in januari geschoren. Maar toen stond hij ook 24/7 buiten en heeft hij t toen prima onder een alleen 300 grams gered. Ik had in okt alleen een streep geschoren en gewone regendeken. Maar bij begon te schuren dus toen maar helemaal (op benen en gedeelte hoofd na) geschoren

Maar zodra ik weer 30 min moet uitstappen om hem droog te hebben. Gaat er denk ik wel een scheeraparaat overheen

Ik heb trouwens een haflinger die het niet snel koud heeft.

De conclusie dat ik Bucas smartex 150 warmte geeft en dan onderdeken ook 150. Zou hij nu Ind 300 op hebben.

Uiteraard kan ik zodra t nog kouder wordt en hij t koud hebben een 300 grams deken kopen.

T blijft soms puzzelen met de dekens

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 23:35

Kom even asociaal binnen vallen.
Wat ik mij af vroeg hoe maken jullie de singels van de rambo dekens vast.
Ik doe nu steeds eerst de middelste als eerst dicht, Maar ik vroeg me af of er een echte logica achter zat.

Wie helpt mij met deze levensvraag :')

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 23:42

Ik doe de middelste als laatste.
Maar lees graag mee met de theorieën :')

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 00:27

Ik ook middelste als laatste.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 00:28

Ik deed vandaag de middelste singel als laatste maar bedacht me tegelijk dat ik die volgende keer eens als eerste doe... zodat ie zeker nergens achter kan blijven haken.

Meneer voelde lauwwarm onder de 300 en keek vrolijk dus heb het zo gelaten. Alleen een hals zonder vulling opgedaan tegen het inregenen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 01:01

Voor de mensen met meer dan 500 gram op: tot hoeveel gaan jullie dan als het 10 graden vriest? :)

Ik heb mijn merrie nu onder 300 gram op het lijf en 150 gram op de hals staan. Als het kouder wordt gaat de smartex extra met extra hals erop.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 01:13

Zo ver als nodig is... En soms is kouder niet altijd meer dekens. Dit weer met die wind is kouder dan vorst met een zon bv.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 01:16

Hier ongeschoren nog gewoon onder 0gram met onbeperkt ruwvoer buiten. ‘S nachts zonder dek op stal. Ze staan 12u per dag buiten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 07:25

Zoals NinaCharlie de liners aan elkaar klittebandt doe ik het ook.

Hier hebben ze de normale plunje bij dit soort temperaturen. Mijn ruin onder de Smartex Rain, daar staat hij al anderhalve week prima onder. Wat een topdeken, hij houdt 't goed met de regen en sneeuw. Alleen jammer dat hij wat scheef trekt en mijn paard er een gekke plek van krijgt op z'n ene heup.
Mijn merrie onder 100 grams liner met regendeken. Dat is genoeg voor haar nu. Straks gaat ze wel op stal, en morgen denk ik ook als het zo veel gaat sneeuwen en regenen als voorspeld is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 08:29

[naam] schreef:
Gebruiken jullie fleecedekens ook onder de winterdekens?

Mijn paard met dun maar ongeschoren velletje heeft nu 300 met hals op. Maar voelde net en ze was niet koud maar ook niet warm. Als het morgen nog kouder word inclusief sneeuw vraag ik me af of ze hier genoeg aan heeft.

Ik heb haar nog niet zo lang dus nog niet zoveel dekens. Ik heb dus die 300 grams met hals, een 0 grams zonder hals en een onderdeken zonder hals 200 grams. En eventueel een fleecedeken. Wat is handiger om te doen, mocht ze het morgen koud hebben? De fleecedeken er onder doen of meteen naar 500 grams gaan? Vind dat eigenlijk ook nogal wat...

Lastig lastig.

Iemand die dit weet? :)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 08:36

Ik zou dan denk ik eerst voor de fleece gaan... maar misschien heeft ze het wel helemaal niet koud!

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 11:05

Ik zou als ze niet rilt gewoon 300 oplaten + goed ruwvoer geven. Maar ik geloof dan ook dat de meeste geneigd zijn hun paarden wat te warm in te pakken :o. Zou zelf niet zo snel fleece onder een deken doen want dat gaat vaak enorm trekken. Ik geloof dat een paard het liever wat frisser heeft dan dat ze een oncomfortabele deken combi ophebben.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 11:34

Amy schreef:
Amy schreef:
Gebruiken jullie fleecedekens ook onder de winterdekens?

Mijn paard met dun maar ongeschoren velletje heeft nu 300 met hals op. Maar voelde net en ze was niet koud maar ook niet warm. Als het morgen nog kouder word inclusief sneeuw vraag ik me af of ze hier genoeg aan heeft.

Ik heb haar nog niet zo lang dus nog niet zoveel dekens. Ik heb dus die 300 grams met hals, een 0 grams zonder hals en een onderdeken zonder hals 200 grams. En eventueel een fleecedeken. Wat is handiger om te doen, mocht ze het morgen koud hebben? De fleecedeken er onder doen of meteen naar 500 grams gaan? Vind dat eigenlijk ook nogal wat...

Lastig lastig.

Iemand die dit weet? :)

Fleece is niet fijn als onderdeken. Gaat trekken.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 11:36

NinaCharlie schreef:
NinaCharlie schreef:
Ik zal het proberen te onthouden EmptyWords voor wanneer ik weer op stal ben

EmptyWords ik heb eindelijk de beloofde foto’s voor je. Ze zijn een beetje onduidelijk sorry maar zo kan je zien hoe ik 2 liners aan elkaar maak.

Links ligt een 100gr liner en daaroverheen ligt een 200gr.

Flap 3 vouw ik naar achteren en die plak ik aan flap 2. Dan pak ik de regendeken en gaat flapje 1 via de ring van de deken vast aan flapje 4.

[ [url=m/xPoNud.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/2LqNlm.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/zS7vN9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Duidelijk! Dank je wel

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 11:38

upendo schreef:
Voor de mensen met meer dan 500 gram op: tot hoeveel gaan jullie dan als het 10 graden vriest? :)

Ik heb mijn merrie nu onder 300 gram op het lijf en 150 gram op de hals staan. Als het kouder wordt gaat de smartex extra met extra hals erop.

Mijne staat onder 400grm. Vorige weekend met vorst 600 gr.

Ga zo even voelen. Als hij koud is gaat de 200gr er weer bij.

Als het -10 zou worden en overdag ook flink vriest dan gaat er 350 gram bij.

Mocht dit niet genoeg zijn maar dat lijkt me stug kan er altijd meer op.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 12:49

Ik kom even dit topic binnenvallen met een vraag aan meer ervaren dekengebruikers. Ik heb er weinig verstand van.

Mijn paard heeft 3 jaar 24/7 buiten gestaan zonder deken. Nu is hij verhuisd (weer 24/7 buiten met schuilstal) maar blijkt t toch wat anders te gaan. Hij heeft tot vorige week zonder deken gestaan en een ontwikkelde wintervacht. Hij is wel een koukleum die slecht tegen nattigheid kan.

Nu vond ik hem een aantal dagen geleden bibberend en heb hem daarom even in de buitenstal gedaan met een ongevoerde regendeken met zweetdeken eronder. Hij knapte snel weer op. Nu had ik alleen nog een 300 gr winterdeken liggen of ongevoerde regendeken, daarom heb ik met het huidige weer de 300 gram opgedaan en hem weer bij de kudde gelaten. De kudde staat vaak gewoon buiten en hij blijft er dan bij staan ;-)

Mijn vraag is: wat zouden jullie doen? Paard heeft dus een ontwikkelde wintervacht, maar is een koukleum en ik ga m deze winter toch (in ieder geval in slechte periodes) onder de dekens zetten omdat hij dat blijkbaar in de nieuwe omstandigheden nodig heeft.

Welke deken moet ik erbij kopen, 300 gram lijkt me wel erg dik voor standaard met zijn wintervacht? Maar ongevoerd is ook niks nu. Zal ik een 100 of 200 grams erbij kopen als standaard deken? Wat zouden jullie doen?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 12:54

Ze hebben van Bucas de smartex rain ongevoerd. Deze kan bij een ongeschoren paard vab 0 tot 12/14 graden goed warm zijn. Daarnaast heb je van Bucas nog onderdekens.

Mijn is geschoren en staaf nu onder de smartex rain met 150 gram onderdeken. En heeft het nu niet koud. Hij voelt niet koud en ook niet extreem warm, gewoon normaal. Dus voor nu geen dikkere deken.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 13:00

Vorig jaar dit aan de hand gehad. Was van plan zonder dekens te blijven maar ze kon dat toch niet goed aan.
Heb toen vanaf december het grootste gedeelte met een 50gram Bucas Irish gedaan en tijdens de echte kou een verwassen 220grams (gok nu zo'n 150gr) op gehad. Is ze aardig mee door de winter gekomen :)

Kan me dus voorstellen dat je toch voor een deken gaat maar zou inderdaad niet te dik gaan. Een 100grams en eventueel een onderdeken als het echt te koud wordt redt je het denk ik wel mee.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 13:20

Bedankt voor de antwoorden. De enige deken die hem tot nu toe echt fijn past zijn die van epplejeck. Ik denk dat ik er dan een 100 grams bij haal en een zweetdeken eronder doe of de 300 gram op dagen als vandaag.