wanneer met welke dekens beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Re: wanneer met welke dekens beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 12:57

Het topic schiet vooruit dus ik denk dat veel al weer met een deken zijn begonnen Tong uitsteken

De onze heeft zaterdag op zondag proefgedraaid met haar nieuwe deken wat erg goed bevalt. Ben wel blij dat hij er zondag af is gegaan, want nu is het weer voor haar te warm met die deken. Dus zoals gepland, begin/half oktober gaat de deken erop.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 14:43

Ik heb de paarden momenteel ook weer zonder deken lopen. Het is nu weer warm genoeg tenslotte. Maar we hebben wel een paar frisse dagen gehad.

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 14:44

Mijn pony loopt nu ook weer even zonder deken Knipoog
Het is zo warm!

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:48

Die van mij heeft vandaag een iets dikkere op gekregen Vork Nog steeds ongevoerd, maar iets dikker dan die vorige. De dagen worden korter, dus de wintervachten bereiden zich voor!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:54

Met deze temperaturen een deken op? Vind je dat niet een beetje zielig? Jij past je kleding toch ook aan op de temperatuur?

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 16:02

Vandaag een deken op vind ik er ook fel over... Clown Hier is het 25-26 °!

Maar goed, vannacht krijgt m'n jaarling wel een ongevoerd regendekentje op, het koelt tenslotte snel af en ze geven voor deze nacht plaatselijk veel regen...

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 16:07

Morgen ook veel regen dus ik denk dat ik ze vanavond voor de zekerheid ook weer onder een ongevoerd dekentje zet

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 16:08

vanavond gooi ik er weer een dun dekentje op (pony is gister geschoren) maar voor overdag vond ik het wáy to much.

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 16:09

Op gebied van weer hebben we het hier in BE en NL niet getroffen... In augustus is het hier nauwelijks een dag boven de 20 graden geweest pffff.
Vandaag 25 graden en morgen alweer 18 en regen

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 16:15

Maar nu heb ik even een vraagje he. Lachen
Kan je een deken van 200 gr. ( waterafstotend ) gewoon de hele winter ophouden? Of moeten ze binnen een andere deken op dan buiten? En hoe bouw je op en af? Ik neem aan dat je niet op een gegeven moment een 200 gr. deken erop en eraf haalt of kan dat gewoon?
Sorry beetje domme vragen maar ik vraag het liever dan dat ik het verkeerd doe Bloos

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 17:37

200 grams kan wel maar dan zal je paard een dikkere vacht krijgen. Misschien kun je als tussendeken een ongevoerde regendeken erop gooien.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 19:28

Angie_ke schreef:

Maar goed, vannacht krijgt m'n jaarling wel een ongevoerd regendekentje op, het koelt tenslotte snel af en ze geven voor deze nacht plaatselijk veel regen...

Waarom dioe je een jaarling een deken op? Medische reden?

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 19:42

RianneH schreef:
Angie_ke schreef:

Waarom dioe je een jaarling een deken op? Medische reden?

(Staat eerder in het topic al uitgelegd)
Ze heeft tot voor drie weken nog nooit of mssn op 1 hand te tellen buiten gelopen. Bij de laatste regenbui stond ze enorm te beven, tot haar benen aan toe.
Ze is vrij rank en heeft zo geen 'vetlaag' op haar vacht als m'n andere 2 paarden, die niet anders gewoon zijn van buiten te lopen.
Lijkt me dus vrij normaal om een deken op te doen dit jaar.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 20:46

Het was hier echt warm vandaag, ze hebben zonder deken gestaan.
Vanavond heb ik er een katoenen zomerdekentje opgelegd...

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 20:47

Ik heb hem vannacht ook maar af gelaten, nog zo benauwd hier. Ik kijk morgenochtend wel even hoe koud het dan is.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 21:05

Angie_ke schreef:
(Staat eerder in het topic al uitgelegd)
Ze heeft tot voor drie weken nog nooit of mssn op 1 hand te tellen buiten gelopen. Bij de laatste regenbui stond ze enorm te beven, tot haar benen aan toe.
Ze is vrij rank en heeft zo geen 'vetlaag' op haar vacht als m'n andere 2 paarden, die niet anders gewoon zijn van buiten te lopen.
Lijkt me dus vrij normaal om een deken op te doen dit jaar.

Gezien het topic eigenlijk vol staat met, 'Ja de mijne heeft nu een deken op' lees ik maar enkele reacties. Dus heb over de jouwe heen gelezen.
Maar goed, om deze reden begrijp ik het wel. Was al bang dat je een penny was die bang was dat haar ponytje nat wordt Knipoog

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 21:08

Ik denk dat ik dit weekend met een dun dekentje ga beginnen, ze begint al aardig in de vacht te schieten en dan komen de nachttemperaturen onder de 10 graden.

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 21:11

Haha nee, m'n andere twee pony's zijn in de winter echte grizzly beren... Clown
Ik heb het eerst even aangezien, maar aangezien ze vorige week bij 18 ° al zo stond te bibberen, heb ik maar voor een dekentje gekozen.
Ik hoop dat ze tegen volgend jaar toch al wat meer "vet" heeft en een beschermlaag op haar vacht, nu voelt ze aan alsof ik haar alle dagen met shampoo was...

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 14:06

ik haalde my way net met deze regen ook bibberend uit de wei,denk dat ik vanavond de ongevoerde regendeken maar weer op leg,bibberen is ook niet goed..maar het wordt overdag ook maar meer 16 graden meer dus dan kan het wel..

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 14:14

Hoi Doei!

Even een vraagje. Misschien dat jullie tips hebben..
Mijn ene haf heeft een exceemdeken op en vorige jaar had hij alleen buiten in de wei een regen deken op en binnen niks (in de winter). En toen bleef zijn vacht goed dun Ja
Maar nu staan we op een andere stal, met buitenluiken en is het dus koeler in de stal. Nu denk ik dat hij straks een gigantische beer gaat worden, waar ik niet op zit te wachten eigenlijk Nagelbijten / Gniffelen
Iemand tips over met welke deken ik het beste kan beginnen en tot hoeveel je dat ongeveer moet opbouwen om een "normale" vacht te behouden.. Ben anders bang dat hij weer ziek word aangezien het nogal een kneusje is Nagelbijten / Gniffelen
Eventueel scheren doe ik liever niet, omdat ik niet weet hoe hij hier op reageert, dus voorkom dat liever. Lachen

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 14:19

ik hoop dat ik dit jar en beetje op tijd ben enniet hoef te sheren. luna staat al een week of 2 's nachts met een zomerdeken op, dus gewoon katoen. wij hebben buitenstallen op de manege dus dat kon in mijn ogen wel. overdag staat ze zonder deken de hele dag op de wei. zit een beetje te twijfelen vanaf wanneer de ongevoerde regendeken pertinent op gaat. Iemand tips? Let op: ik wil dus het liefst niet scheren dit jaar, iets dikkere vacht mag, maar geen super teddy vacht (ivm zweten na t rijden en de wei op en wedstrijden). ze isnu trouwens al flink aan het verharen. zou ik al kunnen beginnen met een ongevoerde regendeken overdag?

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 14:24

zelfde vraag als lonnie zit er ook mee

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 15:52

ik heb mn arab nog lekker zonder deken nu! de winter vacht word aangemaakt omdat het vroeg donker word en niet omdat het frisser word! als het weer echt bar is zoals nu dan zet ik hem lekker binnen voor de nacht.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 16:01

mijn pony loopt nog zonder winter deken
maar heb alleen een 200 en 360 grams wintersdeken
ik wacht even tot de andere dekens er weer zijn van de was
me twee zweetdeken

en koop waarschijnlijk nog een dekentje , van me vriendin weet niet hoeveel gram maar is wel lekker voor haar swinters als extra dekentje

ik denk zodra het 5 graden overdag is en winterdeken van 200 grams opkrijgt
en mischien ook snachts maar het is in stal meestal wel lekker warm

dus ik wacht gewoon af

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 16:41

Ik heb de ongevoerde regendekens vandaag er weer op liggen.