Hoe lang komt jouw paard uit stal in de wintermaanden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chantaldewit

Re: Hoe lang komt jouw paard uit stal in de wintermaanden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 19:53

ze gaan s morgens tussen 9 en 10 naar buiten en rond half 5 weer naar binnen,zomer s lekker 24/7 buiten

Virginia123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 19:55

Die van mij gaat als het niet al te nat is 11 tot 4 ofzo naar buiten. Maar ze heeft nu al bijna geen vachtje meer door dat mooie weer van laatst. En ik doe haar ook geen dek op want dan word het een deken van modder!
Ze rolt nl altijd in de modder als ze buiten komt, wel lekker irritand Tong uitsteken

hansje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:56

Mijne zit 24/7 buiten. Wanneer het echt enorm hard regent (hier heb ik het maar een 3 dagen voorgehad), dan laat ik ze eens binnen staan.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 21:07

Ik ga 's morgens voordat ik moet werken naar me paard en zet hem dan buiten, dat is om 8u. Dan kom ik na mijn werk weer terug en dan zet ik hem binnen, dat is om half 7. Ik werk alleen dinsdags, woensdags, en donderdags de hele dag, dus op de dagen dat ik vrij ben gaat ie om half 10 naar buiten, en om 4/5u weer naar binnen. Vind ook dat paarden (ook 's winters) eigenlijk gewoon de hele dag buiten moeten staan. Vinden ze zelf meestal het fijnst. Alleen ik moet nog even kijken hoe ik dat vd zomer ga doen, dan wil ik hem namelijk niet de hele dag op wei laten staan (aangezien het een behoorlijk grote wei is, met veel gras). Nu het voorjaar er weer aankomt komen er namelijk weer zoveel eiwitten in het gras, dus moet nog even kijken hoe ik dat ga doen, kan hem niet in een bak ofzo zetten (bak is bij de buren en is niet omheint). Voor de rest is er ook geen stuk land zonder gras, of met minder gras dus dat is ook geen optie. Vind het ook geen optie om hem dan maar een paar uurtjes buiten te zetten, dus denk dat ik dan maar in mijn pauze (om half 1) op en neer fiets, zodat die van 8 tot ongeveer 1 in de wei staat.
Hoe doen jullie dit in de zomer? Want ik ben namelijk bang dat als ik hem dan de hele dag op wei laat staat hij hoefbevangenheid krijgt!

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 08:59

Mijn verzorgpaardje gaat rond half 8 naar buiten en tussen 1 en 3 weer naar binnen... Nu mogen ze wel weer langer dus laten we ze tot ongeveer 5 uur buiten...

In de zomer staat ie ook 24/7 buiten...

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 20:27

De meine staat vanaf ongeveer 11:00 tot 17:00/17:30 buiten

Als het land beter wordt gaan ze overdag op de wei en als het richting zomer gaat, land is goed en weer is redelijk gaan ze dag en nacht het land op.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 20:39

Overdag buiten van 7 tot een uur of 5/6
Ik vind het erg belangrijk dat ze buiten staan, Op stal is slecht voor hun beentjes.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 08:05

Moelie schreef:
Alleen ik moet nog even kijken hoe ik dat vd zomer ga doen, dan wil ik hem namelijk niet de hele dag op wei laten staan (aangezien het een behoorlijk grote wei is, met veel gras). Nu het voorjaar er weer aankomt komen er namelijk weer zoveel eiwitten in het gras, dus moet nog even kijken hoe ik dat ga doen, kan hem niet in een bak ofzo zetten (bak is bij de buren en is niet omheint). Voor de rest is er ook geen stuk land zonder gras, of met minder gras dus dat is ook geen optie. Vind het ook geen optie om hem dan maar een paar uurtjes buiten te zetten, dus denk dat ik dan maar in mijn pauze (om half 1) op en neer fiets, zodat die van 8 tot ongeveer 1 in de wei staat.
Hoe doen jullie dit in de zomer? Want ik ben namelijk bang dat als ik hem dan de hele dag op wei laat staat hij hoefbevangenheid krijgt!

Schriklint kopen en prikpaaltjes om een stuk af te zetten? Kun je het draad elke dag een stukje verschuiven, zodat hij wel lekker lang buiten kan lopen (dag en nacht bv.), maar toch op een relatief kaal stukje staat.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 08:55

Mijn veulen en de shet die erbij staat, staan hele dag buiten, van +/- 8 uur tot +/- 8 uur savonds, en snachts gaan ze op stal, is een buitenstal met halve deuren zodat ze lekker buiten alles kunnen zien en aan elkaar kunnen snuffelen.

Mijn paard en pony staan daarintegen op de manege, en daar komen ze swinters helaas niet zo lang buiten, ik probeer ze dagelijks lekker op de wei te zetten, maar dat vind het paard echt totaal niks Bloos dus die blijft er hooguit een uur in en die pony gaat paar keer per week lekker paar uur op de wei.
Verder worden ze alle2 dagelijks of een uurtje gereden/losgegooid of gelongeerd.

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 09:10

Ach ik zal maar bekenen, mijn paard is zielig en staat idd grotendeels 23u p/d op stal.
Hij heeft vaker op het land gestaan met andere paarden en zonder andere paarden, maar beide keren kon ik de DA erbij halen omdat hij doodziek werd. Heeft enorme loopdrang en loopt zichzelf letterlijk dood op het weiland. Op stal is het de meest happy uitziende en brave paard dat je je maar bedenken kunt.
Als er de mogelijkheid bestaat om hem overdag buiten te zetten en snachts binnen, gebeurt dit wel. Helaas woon ik in de randstad en is het een hengst, dus veel mogelijkheden zijn daar niet voor, die dan ook nog eens betaalbaar blijven. Daarbij staat hij een half uur rijden bij me huis vandaan en heb ik een baan waarbij ik al berevroeg/laat moet beginnen dus 2x op een dag heen gaan laat je dan ook wel uit je hoofd(is tijd/geld technisch niet te halen).
Dus zo, barst maar los over hoe zielig hij wel niet is enz enz enz.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 12:34

KingMarco schreef:
Ach ik zal maar bekenen, mijn paard is zielig en staat idd grotendeels 23u p/d op stal.
Hij heeft vaker op het land gestaan met andere paarden en zonder andere paarden, maar beide keren kon ik de DA erbij halen omdat hij doodziek werd. Heeft enorme loopdrang en loopt zichzelf letterlijk dood op het weiland. Op stal is het de meest happy uitziende en brave paard dat je je maar bedenken kunt.
Als er de mogelijkheid bestaat om hem overdag buiten te zetten en snachts binnen, gebeurt dit wel. Helaas woon ik in de randstad en is het een hengst, dus veel mogelijkheden zijn daar niet voor, die dan ook nog eens betaalbaar blijven. Daarbij staat hij een half uur rijden bij me huis vandaan en heb ik een baan waarbij ik al berevroeg/laat moet beginnen dus 2x op een dag heen gaan laat je dan ook wel uit je hoofd(is tijd/geld technisch niet te halen).
Dus zo, barst maar los over hoe zielig hij wel niet is enz enz enz.

Als jij denkt dat dat de beste oplossing is voor je paard, moet je dat vooral niet nalaten. Dan is het niet aan ons om daar over te oordelen!! En daar is dit topic ook niet voor bedoelt. En nu mijn mening op jouw laatste opmerking: Hengst of niet, een paard hoort in mijn ogen niet 23 u per dag op stal en 1 u zijn box uit. Hengst of niet. En ook in de randstad zijn mogelijkheden zat. Ik moet bijna 1 u reizen om mijn paarden buiten te kunnen houden. En ja, ik woon midden in de Randstad. Het is maar waar je prioriteit ligt. En als er een mogelijkheid is om stalgenoten hem er een half u extra uit te laten halen of stapmolen (*of moet je daar extra voor betalen)?

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 13:21

Willekes schreef:
Hengst of niet. En ook in de randstad zijn mogelijkheden zat. Ik moet bijna 1 u reizen om mijn paarden buiten te kunnen houden. En ja, ik woon midden in de Randstad. Het is maar waar je prioriteit ligt. En als er een mogelijkheid is om stalgenoten hem er een half u extra uit te laten halen of stapmolen (*of moet je daar extra voor betalen)?

Nou mogelijkheden zat???????? als jij me mogelijkheden kan aanbieden goedkoper dan 290 euro in de maand(die ik nu dus genoodzaakt ben om te betalen)met weiland of stallen waar ik uberhaupt met een hengst terecht kan, hou ik me aanbevolen om deze te bekijken. Daarbij reis ik nu dus ook dagelijks half uur heen en half uur terug naar me paard. Overigens woon ik met me gat op schiphol.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 13:21

Waarom een hengst vraag ik me af?

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 13:28

Waarom niet? Dier is harstikke braaf, kan bij andere in trailer/land of what ever. Gaat mee op vakantie en weet ik wat.
Heeft een superbraaf karakter droplul eersteklas met nog net heel klein beetje pit. Zo'n paard die als die geholpen wordt als eerste de beste aftanse 3de wereldpaard erbij komt te staan. Daarbij was hij al iets ouder toen hij in mijn handen kwam.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 13:36

Maar als je zo'n problemen hebt om hem ergens te stallen en hij heeft geen doel in het 'hengst' zeg maar dan laat je dat dier toch castereren?
Anders vind ik het gewoon echt zielig.

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 13:38

Ik heb geen problemen hem te stallen, hij staat prima op de stal waar die staat. Is daar paard ipv hengst. En waarom zou hij zielig zijn ?

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 13:43

mjah... eruitzien als derdewereldpaard is een kwestie van voeren Knipoog niet van hengstzijn. Als je er niet mee dekt zou ik persoonlijk ook castreren en hem een paardwaardig bestaan geven met meer dan een uurtje per dag eruit en 23 uur per dag stilstaan.. Zielig is een groot woord, maar het KAN een stuk fijner voor hem zijn Lachen .

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 13:47

nee hoor is niet alleen kwestie van voeren, heb vele hengsten op later leeftijd gecastreerd zien veranderen en zielige hoopjes. En wat zou er voor hem veranderen dan als hij geholpen wordt?Want ik snap het niet, zoals ik al eerder zei, hij kan prima bij andere paarden in het land. Ware het niet zou zijn hij zichzelf doodloopt door de loopdrang die hij heeft op het land.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 13:49

Nou ik heb ook hordes hengsten laat gecastreerd zien worden, ja kan zijn dat je een kg voer meer erin moet kieperen, maar verder nooit zien invallen hoor Lachen Dat is echt een kwestie van goed voeren Ja dus heel veel ruwvoer en goede kwaliteit brok/mais etc.

Ik snap dan het probleem niet, als hij buiten mag als hengst, waarom dan niet op zijn minst 2 uurtjes buiten ofzo? Dan kan hij zich niet doodlopen, maar wel zijn benen strekken.

Of loopt hij zich dood omdat hij energie teveel heeft van het constant binnenstaan? beetje kip-ei verhaal misschien...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:09

Hoe zou het toch komen dat het beestje zo'n loopdrang heeft? Gestoord

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:14

Mijn paard staat normaal gesproken het hele jaar door buiten en heeft bijna 3 weken op stal gestaan (wegens een blessure). Hij liep alleen maar te ijsberen, te chagerijnen, te maaien met zijn voorbenen en zodra ik in de buurt van de deur kwam, stond hij klaar om er uit te stormen. Tegen het advies van de DA in, heb ik hem vorige week op het land gezet, want ik kon het niet meer aanzien Verdrietig .
Twee dagen later liep hij goed en tot op de dag van vandaag nog steeds. Zijn opgebouwde bespiering is weg door het 'stilstaan' en oooh, wat is hij blij dat hij weer buiten staat!! Go jij! Go jij!

Moet er even niet aan denken, hoe hij er uit zou zijn gekomen als hij de hele winter voornamelijk op stal had gestaan.

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:15

Nee hoor, zeker niet. Hij krijgt meer dan voldoende beweging(meer dan menig paard). Rijd regelmatig langere zeer conditiewaardige ritten. Loopt voor de wagen, wordt dressuurmatig getraind, springt en wordt regelmatig losgegooid. Ook wordt er met hem aan de hand gegraasd. Nee, geloof niet dat hij geen paardwaardig bestaan heeft.
En zielig hoopje bedoelde ik zowel lichamelijk, enorme terugval van spieren, maar ook zeker het geestelijke. Zoals ik al zei, t beetje hengst dat ie is, maakt dat er nog wat inzit, verder is het zo'n enorme dooie lummel.

Na 3 mnd op t land dag en nacht werd hij graatmager ondanks 8 kg bijvoer (van maismeel, zemelen, brok, muesli en aanvullende vit. poeders van de da) en goed groen gras waar alle andere paarden bijna van uit elkaar barste, samen met de dierenarts beslist dat we hem dit niet meer aandoen(was al 2de jaar dat het zo gebeurde). Dit was overigens op andere stalling.
Ik heb geen tijd om uren op stal rond te hangen of tig x op en neer te rijden, werk fulltime en heb ook thusi nog een huishouden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:16

Je zegt dat je paard 23/7 op stal staat, dus dat vind ik dan geen noemenswaardige beweging, hoor, 1 uurtje per dag..... Knipoog

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:19

Mjah, het kan best hoor.. maar mijn ervaring is wel dat het JUIST voor het geestelijk welzijn van een paard heel fijn is om ook een paar uurtjes lekker paard te kunnen zijn, zonder dat ze hoeven luisteren naar de baas Lachen gewoon lekker teuten en spelen met de andere paarden.. Blijven ze fris van in het hoofd Lachen

Maargoed, ieder paard is weer anders.. Overigens, dag en nacht op het land is ook weer een ander uiterste he (doet die van mij het ook niet goed op ) maar er zijn veel meer tussenoplossingen mogelijk (en op pension zeker!) met een ruin..
Laatst bijgewerkt door kjoetie op 29-02-08 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:20

Ja zeg ga niet me hele schema neerkwakken. Maar rij keer of 3 in de week een rit van een uur of 3 in t bos. Hier kan hij zeker zn energie in kwijt. Net als een springles van een uur of een fikse dressuurles. Maar nam toch aan dat het spreekwoordelijk bedoeld was in de zin van 1x per dag uit stal gerukt om te lopen en ja dat is idd bij ons t geval.