deken-loos

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: deken-loos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 18:03

Dat is jouw mening
die deelt niet iedereen in dit topic...
Dus ze kan best het hele topic gelezen hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 18:06

Nee RK, dat is niet mijn mening, noch een mening. Het is een feit. Als de huid droog is, is er niks aan de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 18:18

Jouw feit ja....
Niet mijn feit Haha!

Dat is denk ik wat eerder bedoeld werd met fanatieke naturals...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 18:31

runningkawa schreef:
Jouw feit ja....
Niet mijn feit Haha!

Ben ik een natural? Clown Goh, en nog een fanatieke ook dus... Cool Hokjes...
Hoezo is het opeens geen feit dat je je paard niet urenlang hoeft uit te stappen, dat je paard niet droog hoeft te zijn voordat je 'm weer in de wei zet en dat je paard niet zomaar verkouden wordt van zweten? Dit zijn toch echt feiten en naar mijn weten had jij toch ook een geheel ander argument om dekens te gebruiken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-10-06 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 18:33

Hoe kan het dan dat paarden van andere verkouden worden daardoor

Dat is ook een feit, wat jou feit ondermijnd...

Maar dat is tig pagina's terug al aan de orde geweest.
Dat jij dat niet wilt geloven dat kan en mag
Maar zeg dan niet dat wat jij zegt de absolute waarheid is, want dat is niet zo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 18:35

runningkawa schreef:
Hoe kan het dan dat paarden van andere verkouden worden daardoor

Nou, dit vind ik wel interessant om uit te pluizen. Wat kan daar de oorzaak van zijn?
Serieus bedoeld hoor (ik zet het er maar weer bij Knipoog ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 18:35

Ik zou zeggen, begin maar weer met pagina 1 Haha!
Is al een bod geweest Lachen

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 18:37

Ik moet eerlijk toegeven dat ik dekenloos ook wel lekker goedkoop vind eigenlijk Bloos
Naast dat mijn arabier prima zonder kan en ik het gezonder vind, bespaar ik ook nog eens geld, ik vind het maar praktisch!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 18:39

Oorzaken van het koud krijgen en verkouden worden (een kleine greep):

* paard wordt gewassen
* paard heeft niet de beschikking over onbeperkt ruwvoer
* paard wordt fanatiek geborsteld
* paard staat (ook) op stal
* paard krijgt wisselend wel/geen deken op
* .... vul 'es aan? Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 18:41

Paard is te lang nat en ja bij het zadel ook op de huid.
En bij erger zweten ook op andere delen, want dan zijn ze gewoon zeik nat tot op de huid (pluis de haren maar eens open, dan zie je dat)

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 18:55

Tjonge, was zielugggg mijn paard staat op stal, wordt wel eens helemaal afgespoten (trouwens, om afkoelen te bevorderen, schijnt volgens onderzoek goed te zijn), wordt geborsteld en heeft wisselend wel/geen deken op. Wel vreemd dat hij nooit verkouden is geweest Knipoog . Sjees, wist niet dat ik zo erg aan dierenmishandeling deed Haha! Haha!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 22:23

Ik denk ook dat het paard op de plaats van het zadel in ieder geval tot op de huid nat wordt. Het lijkt mij dus wel verstandig om die plaats eerst te laten drogen tijdens beweging (dat kan ook in de wei zijn) voordat het paard stil komt te staan. Als je je paard nat op stal zet, of in de trailer in mijn geval, lijkt het mij persoonlijk verstandig er een zweetdeken op te leggen. zodat de koude wind de natte huid niet kan afkoelen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 22:49

runningkawa schreef:
Jouw feit ja....
Niet mijn feit Haha!

Ja RK dit ís gewoon een feit.

Dat heeft niks met fanatiek natural zijn te maken

Paarden met een normaal ontwikkelde wintervacht, die goed gezond zijn, worden níet ziek als je ze (na een kwartier uitstappen) bezweet op de weide zet.

Om díe reden hoef je dus ook geen deken op te doen, zelfs geen zweetdeken (worden ze vaak júist ziek van omdat ze niet snel genoeg opdrogen). Andere overwegingen voor een deken zijn het niet praktisch vinden van een wintervacht, of zware training waardoor ze oververhit dreigen te raken, of het simpelweg niet mooi vinden van een wintervacht, óf een deken opdoen omdat iedereen het doet.

Het is maar net wat je eigen keus is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 08:59

En als ik paarden heb gereden en ken die wel verkouden zijn geworden daardoor
dan klopt je feit toch helemaal niet?!

Dat sommige daar graag zo krampachtig aan vast willen houden, prima, maar het is gewoon niet waar.
Bewijs genoeg gezien.
Dus dat noem ik wel fanatiek natural, anders zat je niet zo vast te houden aan dingen die niet kloppen en het als een feit naar buiten gooien.

Het is idd maar wat je eigen keus is
risico op een ziek paard of niet
Ik kies niet...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 09:48

Ten eerste begint zweten altíjd op de huid, het is vocht dat door de porien in de huid naar buiten komt. Reden: het paard nat maken waardoor het verkoelt. In zweet zit overigens een eiwit waardoor zweet minder snel opdroogt dan water.

okee, paard is nat, maar het werk is gedaan: doordat het paard warmte af blijft geven, droogt het VANAF de huid op. Het vocht wordt als het ware van binnen naar buiten opgedroogd. De haren hebben zon structuur, dat vocht en vuil naar buiten worden afgevoerd.(Overigens droogt het dier ook altijd door de omgeving, bijv de wind. Iedereen weet ook wel dat bij hoge luchtvochtigheid een dier(mensen zijn ook dieren)minder makkelijk vocht kwijt kan, reden dat trainen en herstellen dan zwaarder is.

Verder verbaas ik me er altijd over hoe kort sommigen uitstappen. Van intensief trainen naar...twee rondjes stap. Nog geen 5 minuten? Het paard kan dan toch helemaal niet op temperatuur gekomen zijn na inspanning? Dan blijft het dier nazweten, gevolg: snel koutje.

Maar: deze theorie gaat wel op bij ijslanders, shetlanders...en andere ijsberen. De vacht van deze dieren is JUIST zo lang voor het reguleren van vocht.
Een arabier, die toch ook ernstige koude, maar weinig regen moet kunnen doorstaan, heeft een heel ander soort vacht.
Ik weet niet of bij een modern sportpaard, dat toch echt een kortere vacht heeft dan zon noorderling, deze vlieger opgaat. Dit dier heeft zon korte vacht dat drogen misschien van buitenaf net zo snel gaat als van binnen?
Met als gevolg te snelle verkoeling?

Zomaar wat dingetjes die ik me afvraag hoor, wie weet hier wat meer over?
(Intussen durf ik een echte robuustpony wel na lang uitstappen in het land te gooien, maar mijn paard wordt uitgestapt tot het droog is...dat lukt ook wel beter met dat korte haar Knipoog )

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 09:55

wat een onzin discussie zeg sorry hoor jullie kunnen net zo goed ophouden want hier kom je toch nooit uit!! ieder zn eigen mening en zn eigen ding accepteer dat lekker van elkaar...

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 09:57

Arabesk schreef:

Zolang ze maar 24.7 hooi of kuil hebben kunnen ze zich prima warm houden.

Hooi en kuil voeren vind ik nou niet bepaald natuurlijk. Maar dat is ieder z'n eigen mening

Mijn pony krijgt straks weer haar winterdeken op, niet omdat ze het zo koud krijgt als ze zonder staat,, maar omdat ik haar kort in het haar wil houden.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 10:08

roxiie schreef:
Arabesk schreef:

Zolang ze maar 24.7 hooi of kuil hebben kunnen ze zich prima warm houden.

Hooi en kuil voeren vind ik nou niet bepaald natuurlijk. Maar dat is ieder z'n eigen mening

Huh? Omdat het niet natuurlijk is, mag het niet? Even voor de duidelijkheid: wij hebben onszelf ook niet in het hokje natural gestopt. En wij zijn ook niet degenen die allerlei rare dingen bij 'natural' verzinnen.

Natural betekent voor mij: wat in de natuur goed werkt en wat je goed na kunt doen, doe ik in mijn situatie na. In de natuur kan een paard de hele dag door eten en dat werkt stukken beter voor een paard dan 2 keer per dag 2 plakjes hooi en een lading krachtvoer. Dus dan 'simuleer' ik de natuurlijke omstandigheden door hem genoeg hooi te geven.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 11:16

[quote="randalinpony"]
T

Verder verbaas ik me er altijd over hoe kort sommigen uitstappen. Van intensief trainen naar...twee rondjes stap. Nog geen 5 minuten? Het paard kan dan toch helemaal niet op temperatuur gekomen zijn na inspanning? Dan blijft het dier nazweten, gevolg: snel koutje.

Dat snap ik ook niet, dat mensen hun paard zo kort uitstappen. En dan roepen ze 'daar heb ik geen tijd voor'. Sorry??? Waarom rij je dan paard? Daar maak je dan toch tijd voor? Dat je geen uuuuuren de tijd hebt, ok, maar 5 minuten is wel heeeeeeeel erg kort, hoor.......

Zodra mijn pony ingereden is, zal ik hem heel goed uitstappen voordat ik hem weer op het land zet (zonder deken). Is ook beter om spierpijn te voorkomen, na intensieve training. Ik maak daar tijd voor, omdat ik hem graag gelukkig en gezond wil houden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 11:18

Mijn quoten gaat lekker...... Haha! Haha! Haha!

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 11:26

Mijn oude merrie kan zichzelf niet meer warm houden. Voelt ijskoud aan op de huid als het kouder wordt en staat naar te wezen en te beven als een rietje. Daarnaast wordt ze heel erg stram. Ofwel.. zij heeft WEL DEGELIJK EEN DEK NODIG!
In de natuur had ze allang niet meer geleefd maar ik vind het belangrijker dat ze zich happy voelt dan dat ik de natuurlijke manier naspeel.
Ik vind al dit soort dicussies zinloos. Als iedereen nou een gewoon naar zijn paard kijkt en probeert ermee te communiceren en te voelen wat het paard voor signalen geeft... dan weet je of je wel of niet een deken moet opleggen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 11:36

ik ben het er wel mee eens en dan heb ik het over de paarden die niet ziek zijn (dat ze om medische redenen een deken nodig hebben) en die niet geschoren zijn. Het gemiddelde paard kun je (ongeschoren) zonder deken in de wei zetten. Zelf leg ik er wel altijd een deken op omdat ze anders zo'n dikke vacht krijgen en sneller zweten (tijdens het rijden) in de natuur wordt er niet op gereden en zweten ze ook minder maar omdat wij mensen er wél op rijden en ze wél zweten hebben ze een deken nodig omdat ze zweten en dan kou vatten. met alle gevolgen van dien.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 11:38

Ok dan zal ik nóg een keer proberen uit te leggen waarom ik zo’n gruwelijke hekel heb aan het woord ‘natural’.Wat is de definitie van een natural? En geldt die voor iedereen? De een zal zeggen dat ik een natural ben, de ander vind waarschijnlijk van niet.

Voor mij is de definitie van een natural iemand die op een zo natuurlijk mogelijke manier met zijn / haar paard om gaat. En dat is een ruim begrip. Dat heeft ook te maken met omgang ipv materiële zaken. Iemand die zijn paard op ijzers heeft staan en een deken op heeft (om wat voor reden dan ook) kan voor mij meer natural zijn dan iemand die persé optomingsloos wil rijden vervolgens zit als een aardappelzak en zijn of haar paard totaal niet onder controle heeft.

IK vind dat ik zo natuurlijk mogelijk bezig ben. Ik heb gisteren net mijn Cheyenne binnen en niet omdat ik boomloos slecht vind, nee omdat ik denk dat dit voor MIJN paard beter is. Ik rijd zo vaak mogelijk zonder bit maar als ik echt ga dressuren of naar buiten ga, gaat er een bit in. Hij heeft geen ijzers en ik laat hem ‘natuurlijk’ (ik prefereer het woord anders) bekappen. Waarom? Puur toeval. Als bijvoorbeeld een dierenarts echter denkt dat het beter is om er een ijzer onder te zetten en hij kan mij daar dmv goede weldoordachte argumenten van overtuigen? Dan komt er een ijzer onder.
Mijn paard staat minstens 12 uur per dag in de wei, ook in de winter, ook met 30 °C, ook met hevige sneeuw, onweer -of hagelbuien. Maar hij gaat ’s nachts op stal. Omdat ik het én een fijner idee vind dat mijn paard niet gejat of iets aangedaan kan worden maar voornamelijk omdat dat op deze pensionstal nu eenmaal zo gebeurt. Je moet roeien met de riemen die je hebt…

Ik kan de discussie wel weer aanzwengelen van ben je überhaupt een natural als je op je paard rijdt maar been there done that. Halen mensen echter over het algemeen een tandarts bij hun paard, of een osteopaat, of ontwormen ze hun paarden? Dan ben je dus al niet ‘natuurlijk’ bezig. Waarom laat je je paard überhaupt bekappen, gebeurt in de natuur toch ook niet? Nee maar de omstandigheden waarin wij onze paarden tegenwoordig houden, benodigen dit soort dingen wel en dan kan ik me voorstellen dat dat ook voor een deken zo kán werken.

Gisteren heb ik mijn paard een half uurtje gereden, absoluut niet intensief, (ok given zijn conditie is wegens een blessure nog verre van optimaal maar toch) gevolg, een kletsnat paard wat met geen mogelijkheid ook maar een beetje droog te krijgen is. Ik heb drooggestapt totdat iig zijn ademhaling weer helemaal normaal was (dus minimaal 15 min.), heb hem op stal nog een beetje gevoerd (en minimaal drooggewreven met wat stro) en heb toen (met o.a. dit topic in mijn achterhoofd) mijn paard weer de wei opgegooid terwijl hij nog duidelijk ‘vochtig’ aanvoelde. We zullen zien vanavond (nu was het gister natuurlijk niet echt koud). Dit was voor het eerst van mijn leven dat ik dit zo heb gedaan. Het druiste ook van alle kanten in tegen mijn gevoel en alles wat ik altijd geleerd heb maar ik wil toch zelf ervaren wat dit doet voor mijn paard. Dat hij niet ziek wordt, wil ik nog best geloven, dat hij geen last zal krijgen van zijn spieren durf ik echter te betwijfelen. Gisteren zat ik dus voor het eerst ook weer ernstig te twijfelen of ik deze winter niet tóch een deken op zal doen. Als hij nu al zo nat is met dat miniberevelletje van hem, wat gebeurt er dan als hij straks niet onder doet voor een volwassen schaap in wintertenue?

Ik probeer niet in een hokjesgeest te denken maar af en toe verlies ook ik als ruimdenkend, onbevooroordeeld persoon wel eens mijn geduld met fanatiekelingen (of dat nou fanatiek ‘natural’ is of fanatiek bomenknufelaar). Waarom ik moeite heb met de scheiding tussen de ‘naturals’ en de ‘traditionelen’ is omdat ìk oud en wijs genoeg ben om lering te trekken uit dingen die in het verleden fout zijn gegaan, om goede adviezen van slechte te scheiden en omdat ik niet geheel kneedbaar meer ben.

Maar er zijn ook zat mensen die nog wat onzeker zijn, nog erg jong zijn, net hun 1e eigen paard hebben gekocht, bevestiging zoeken etc die misschien blind uitgaan van wat iemand hen zegt/aanbeveelt/opdringt en niet nadenken over de gevolgen cq omstandigheden.
Er wordt bijvoorbeeld topic na topic geopend over been/hoefproblemen bij paarden. Er zijn er altijd een paar die steevast antwoorden: natuurlijk laten bekappen, dan gebeurt dit je niet meer. Dan denk ik: “mensen waar zijn we mee bezig?” ijzerloos is niet ALTIJD de oplossing, net zo min als dat dekenloos, een paard op stal houden of wat dan ook dat is. Het antwoord is niet ALTIJD …natuurlijk!

RK, als er iemand in mijn ogen natuurlijk omgaat met haar paarden ben jij het volgens mij wel. Jij lijkt me iemand die echt goed nadenkt en wikt en weegt voordat je iets besluit. En voor mij ben jij dus ook een natural ook al is dat misschien niet de definitie van anderen. Het is wel mijn definitie… Haha!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 16:03

@ sees: zeg je dit nu op een bepaalde reactie of had je ook gewoon de behoefte om je verhaal te doen?
Ik vindt dat je je paard met warm weer (zoals gister dus) prima zonder deken en 'vochtig' in de wei kunt zetten, dat doe ik ook gewoon krijgtiej niks van. je kaart trouwens goeie punten aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 16:06

Ik denk dat het bij vele niet is
Ijzers, dekens, evt. scheren , snachts op stal
Nope klopt vast niet Haha!