ben ik de enige die paard zonder frutsels op de wei zet!?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Evikes

Re: ben ik de enige die paard zonder frutsels op de wei zet!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 17:17

Al mijn paarden gaan in de zomer zonder iets op, op de weide. Ze worden wel allemaal smorgens ingespoten met vliegenspray en zonder de ogen wrijf ik ook vliegenspray, niet dat het veel uitdoet maar kom.
Ik moet van al ding frutseldingen niets hebben. En vooral niet aan die lintjes aan een halster. Ik ken nl. een paard die daardoor zijn rug gebroken heeft: paard krabde met zijn achterhoef aan zijn hoofd, is blijven haken in het halster, heeft daar wel een dag is de zon gelegen, zonder drinken (want hij kon niet recht), helemaal in een bolletje gerold. Toen de eigenaars aankwamen en dit zagen belde ze de VA. Die zei dat de spieren al zodanig uitgerokken waren dat er bijna geen hoop meer was dat het paard er zou doorkomen. Toch halster losgemaakt, en het paard sprong in 1 kee recht. Gevolg: rug gebroken. Het heeft een spuitje gehad.
En dat allemaal omdat we denken dat ze niet tegen de vliegen kunnen. Het zijn paarden hoor, en geen suikerklontjes.

Ok, er zijn wel dergelijk paarden die echt niet tegen de vliegen kunnen, ik ken ook zo'n paard. Maar die laten ze overdag op stal en snachts op de weide.

Mijn paarden staan overdag altijd gewoon op stal (ze kunnen binnen en buiten) en savonds rond 8-9 uur gaan ze zelf naar buiten.

En ik gebruik alleen een vliegendeken als ze in de trailer moeten staan.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 17:29

Tja. Als je het zo gaat stellen, moet je helemaal niets meer met een paard doen, want er kan overal wat gebeuren. Op stal kunnen ze ook ergens achter blijven hangen, in het bos kunnen ze struikelen, in de wei kunnen ze in het draad komen. En ze kunnen ook een koliekaanval krijgen die pas uren later ontdekt wordt, als het al te laat is.

Verder bepaal ik zelf wel of ik mijn paard als 'suikerklontje' behandel. Hij is met die vliegendeken iig een stuk rustiger op de wei, hij loopt niet meer continu als een idioot om zich heen te bijten en te slaan naar al dat ongedierte en hij zit niet meer van boven tot onder vol bulten. Met die vliegenkap blijven zijn ooghoeken mooi schoon, geen vliegen die daar in krioelen. Ik heb niet het idee dat hij het mij kwalijk neemt dat ik hem zo ingepakt de wei op stuur, integendeel. Lachen

Van een vliegendeken als ze op de trailer staan zie ik ik dan weer het praktisch nut niet, maar dat is persoonlijk. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 21:06

Nou ja ik begrijp het overigens best wel dat er mensen zijn die het allemaal maar onzin vinden dat er zoveel frutsel troepjes op de paarden gepleurd worden.
Maar wat betreft de vliegendekens heb ik wel zoiets van doe maar op als je paard niet tegen de vliegen of ander vliegend ongedierte kan, je paard is je dankbaarder dan ooit.

Kijk het was vroeger ook zo dat paarden geen vliegendekens hadden, sommige paarden hadden toen zelfs een korte staart was ook een mode trend, maar het probleem nu is dat het klimaat aan het veranderen is in Nederland, kijk maar naar Ijsslanders en shetlanders voorheen hadden ze nergens last van (in hun land van oorsprong al helemaal niet) maar nu zie je ze schuren als een gek en houden staart nog manen over en sommige paarden schuren tot bloedens toe.
Het word wat tropisch in Nederland (warmer en vochtiger) dit is een uitstekend klimaat voor vliegend ongedierte om zich te vermeerderen.
En dat is nu juist waar paarden een hekel aan hebben.
En verder kan het ene paard wat beter tegen de prikken van een vliegend ongedierte dan het andere paard.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 21:15

Mijn paard staat aan het bos en het stikt er van de dazen en ander vervelend vliegend spul. Ik heb er iedere zomer een vliegendeken op, en soms als het héél erg is ook een vliegenmasker, dag en nacht. Ook de logé heb ik een vliegendeken omgedaan, die heeft veel wit en zat helemaal onder de dazen. Ikzelf ook als ik op het land ben, armen en benen onder het bloed. Dus het is echt geen overbodige luxe hoor zo'n deken!
Vliegendeken in de trailer?????

En naar binnen halen als het regent vind ik helemaal onzin, ze smelten er niet van. Het mooiste is een schuilstal, kunnen ze zelf kiezen maar helaas, die luxe hebben we niet allemaal.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 21:17

ik heb me paard altijd vliegenfrontriem om in de wei omdat ie altijd ontiegelijk veel vliegen in zijn ogen heeft en dat dus gaat ontsteken, en zn voorpluk is niet lang genoeg om dr voor te hangen

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 09:32

Mijn paard heeft een vliegenmasker als ze veel last heeft van vliegen. Die gaan in de ooghoeken zitten en zo gaat de boel langzaamaan onsteken.
Ze heeft zelf de keus of ze binnen wil staan of in de wei wil. Meestal staat ze binnen als het echt heel warm is of als ze veel last van vliegen heeft. Al staat ze wel langer in de wei als ze die kap op heeft, dus zo erg zal ze het echt niet vinden!

Hedwigb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 09:34

mijn paard krijgt enorm veel bloed en bulten dus die krijgt wel een vliegendeken op in het hoogseizoen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 14:17

Mijn merrie hoeft niks op in de wei, de merrie van mijn zusje kan geen enkel vliegje verdragen dus die heeft wel vliegendeken op maar alleen als er vliegen zijn!
Tegenwoordig is het geen overbodige luxe met al die vliegen, ik vind het wel sneu als een paard zo ingepakt staat, maar ja het is niet anders.

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 12:46

Ik heb ook nix Knipoog.
Alleen vliegenspray op wedstrijden enzo...

paardjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 12:51

Ze staan overdag op stal en snachts op de wei Knipoog
Omdat de eigenaar vliegenfrontriem niet mooi vindt :S

DNIEKJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 13:00

Mijn pony gaat met:

vliegendeken
Vliegen/dazenspray er nog op (de plekjes waar het deken niet erover heen zit)
Vliegenfrontriem
peesbeschermers

Ik denk maar zo: Je vind het zelf ook niet leuk als je gestoken word..

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 13:10

Ho, hier ergens in dit topic schreef ik dat mijn paarden zonder frutsels op de wei gaan.. bij 2 van de 3 is dit nog steeds zo.
Voor de ander heb ik een vliegendeken aangeschaft. Ze zat wel erg onder de insectenbeten en had een vreselijke jeuk.

DNIEKJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 19:38

Ja sommige paarden hebben er meer last van als andere.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 13:34

Ik hou zelf helemaal niet van dekens maar ik heb er nu toch een gekocht voor mijn paardje. Hij stond helemaal gek te worden van al het ongedierte. Nu heeft hij het lekker rustig, maar als het aan mij ligt gebruik ik het liefst zo min mogelijk.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 07:46

Geen frutsels bij mij. Ik ben net blij dat ze geen dekens meer op hoeven, dan lopen ze anders het gehele jaar door met een deken op! Kan nooit goed zijn! Touwtjes voor de ogen vind die van mij niks dus dat doe ik ook niet! Mijn paarden gaan snachts naar buiten werkt prima alleen tja kost voor jezelf wat meer struif en ik denk dat veel mensen die moeite niet willen nemen of de tijd/mogelijkheid niet.

Anoniem

Re: ben ik de enige die paard zonder frutsels op de wei zet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 07:52

orionneke schreef:
tja kost voor jezelf wat meer struif.....

Verward Struif is bij ons rauw ei Verward

LuckyRemi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 07:58

Everest schreef:
Naja je bent niet de enige... Ik zet mn paard ook zonder frutsels e.d. in de wei.... Ik vind persoonlijk ook dat de paarden tegenwoordig steeds meer verwend worden...

Als ik bijv. in de gemiddelde ruitersportzaak kom... zie ik wel honderden dingen waar ik zelfs geen idee van heb waar je t voor gebruikt.... poedertjes, smeerseltjes, voedingssuplementen e.d.

Laatst zag ik op n foto n haflinger onder n zonnebank staan ... echt niet normaal meer...

Mijn pony heeft btw wel zomereczeem, maar ik zet hem alleen overdag n paar uur buiten(zonder frutsels Knipoog ) zodat hij weinig last heeft van de muggen....

Ja die voedingssuplementen en poedertjes enz hebben ze bij ons wel nodig.. Het is niet hele erge luxe hoor..het is meer de luxe voor ons Knipoog

Edit; bij ons hebben ze ook geen deken om hoor. Alleen 1 van mijn pony's heeft zo'n hoofdding om omdat ze anders altijd ontstoken ogen heeft.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 07:59

Ilindra schreef:
orionneke schreef:
tja kost voor jezelf wat meer struif.....

Verward Struif is bij ons rauw ei Verward

Betekend bij ons dat het meer moeite kost in de wat minder positieve zin zeg maar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 08:01

En hier een pannekoek Tong uitsteken

Kawa heeft tot de erge dazen dazentijd even een vliegendeken opgehad, kon hij wat eerder naar buiten.
Nu zijn de dazen zo erg dat hij overdag binnenstaat, heeft nu ook geen deken meer op.

Vorig jaar in sept leken de dazen zich geruild te hebben tegen vliegen en had Zanda een ontstoken oogje, die heeft toen wel een vliegenfrontriem opgehad.
Nu ligt er een masker klaar mocht het nodig zijn, want dan hoeft er geen halster om.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 08:08

De mijne staat helemaal bloot. Hij staat 24/7 op de wei en elke frutsel gaat alleen maar irriteren na een tijdje. Ik houd alleen in de gaten of hij geen last krijgt van ontstoken ogen, maar ik geloof niet dat mijn paard ergens last van kan hebben. Vliegenspray krijgt hij ook niet op, hij wordt sowieso maar weinig gestoken. Dus hij staat helemaal in zijn nakie!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 08:11

Het ligt ook per regio enorm eraan hoe of wat. Ik kan met mijn auto overdag nog niet eens veilig bij de stal komen! Dus als ze mijn auto al lekker vinden....... Gisterochtend om half 7 zat Whitney al volledig bedekt met dazen dus 24/7 is bij ons geen optie! De jaarlingen hebben een schuilhok en maken daar erg gebruik van!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 08:16

Hier dus net zo

Het jonge spul gaat nu om een uur of 7 in het schuilhok staan en komt er om een uur 9 pas weer uit.
Zo zielig Verdrietig
Dit jaar is het gewoon zo erg.

Kawa en zijn stalgenootje willen ook rond die tijd weer naar binnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 08:42

Als ik s'morgens om 8.00 u de paarden van de wei haal, zit hun hoofd helemaal onder de vliegen. Mijn heeft een bucaspak aan en vliegenfront, maar hij is die vliegen echt spuugbeu. De overige paarden gaan met een holletje mee en ik moet wild om mij heen zwiepen om die vliegen bij mijn hoofd weg te houden.

Zonder frutsels gaat gewoon niet. Overdag ga ik zijn vliegenmasker gebruiken, heeft hij idd rust.

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 12:19

Mijn paard wordt op dit moment echt lek gestoken door de dazen en andere prik beesten.
Geloof me dat is echt geen pretje voor het dier Vanmorgen zat ze weer onder de bloedplekjes,
dus weer gestoken door de dazen.
GELUKKIG is er iets om die vliegen en steekbeesten te bestreiden.
Mijn paard staat nu met een vliegenmasker op, anders wordt ze
kei gek van al die vliegen in dr ogen. Sprayen doe ik s'morgens, s'middags en s'avonds.

Onzin vind ik het absoluut niet, en dan kan je wel zeggen vroeger was dat er ook allemaal niet,
maar neem je zelf, je smeert je toch ook in tegen muggen, of je ligt onder een klamboe, je vind
het toch ook niet fijn als je gestoken wordt en jeuk hebt, of er zit een vlieg te klieren op je lijf.
Waarom mag een paard dan niet geholpen worden tegen ongedierte?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 14:03

Nou ik help mijn paard op de meest prettige manier voor hem ipv van mij. Het makkelijkste is allerlei vliegenspullen eraan hangen maar ik denk dat mijn paard het gelukkigst is snachts lekker kaal naar buiten te mogen ipv in de hitte staan met bepakking.... Dit is geen aanval maar ik denk zelf niet dat mijn paard zo gelukkig ervan wordt....