Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joske_vuran

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 15:11

Mijn fjord scheren, slim idee?

Ik heb een 5 jarige fjordenruin, waar ik nu M1 dressuur mee rijdt. Hij wordt ongeveer 3 tot 4 keer per week bereden, en is ondanks zijn super conditie, en (voor een fjord) dunne vacht, toch altijd flink bezweet na het rijden. Tenminste, tijdens de ponyclubles (2x per week) Tijdens de privé les valt het vaak nog wel mee. Hij wordt na het rijden wel altijd heel goed uitgestapt, maar nat blijft hij wel.. dan krijgt hij eerst een zweetdeken op (op de trailer) en vervolgens zijn gewone winterdek en wordt hij in de stal gezet. Verder staat hij gewoon de hele dag buiten (wel met deken) en s'nachts staat hij binnen, in een frisse stal.

Nu heb ik zelf zoiets van: is scheren eigenlijk wel goed voor mijn paardje? Paarden maken niet voor niks een dikkere vacht aan in de winter, en ik wil echt geen kasplantje van hem maken, hij moet wel lekker buiten kunnen blijven lopen! Plus dat ik scheren bij een fjord al helemaal lelijk vind, maargoed, het welzijn van mijn paardje gaat mij natuurlijk vóór het uiterlijk. Wat vinden jullie?

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 17:48

td_kommer schreef:
Als je een scheermachine gaat aanschaffen let dan goed op hoeveel geluid het produceert. Er zijn scheermachine's die een nogal gierend geluid hebben en dat is iets wat een paard niet leuk vind.
Staar je niet blind op de wattage van een scheermachine. Een machine van 65 watt scheert net zo goed als een van 365 watt en is ook vaak stiller en lichter in gebruik. Het is natuurlijk wel belangrijk dat je messen goed scherp en geolied zijn.

Groetjes Dick

Die man van Kommer surft wat af;-)). Als jullie wat willen weten over het onderhoud van de machines dan is Dick jullie vraagbaak!

Leuk!

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 19:33

joske_vuran schreef:

Mijn fjord scheren, slim idee?

Ik heb een 5 jarige fjordenruin, waar ik nu M1 dressuur mee rijdt. Hij wordt ongeveer 3 tot 4 keer per week bereden, en is ondanks zijn super conditie, en (voor een fjord) dunne vacht, toch altijd flink bezweet na het rijden. Tenminste, tijdens de ponyclubles (2x per week) Tijdens de privé les valt het vaak nog wel mee. Hij wordt na het rijden wel altijd heel goed uitgestapt, maar nat blijft hij wel.. dan krijgt hij eerst een zweetdeken op (op de trailer) en vervolgens zijn gewone winterdek en wordt hij in de stal gezet. Verder staat hij gewoon de hele dag buiten (wel met deken) en s'nachts staat hij binnen, in een frisse stal.

Nu heb ik zelf zoiets van: is scheren eigenlijk wel goed voor mijn paardje? Paarden maken niet voor niks een dikkere vacht aan in de winter, en ik wil echt geen kasplantje van hem maken, hij moet wel lekker buiten kunnen blijven lopen! Plus dat ik scheren bij een fjord al helemaal lelijk vind, maargoed, het welzijn van mijn paardje gaat mij natuurlijk vóór het uiterlijk. Wat vinden jullie?

Ik heb vandaag mijn Fjorden ook geschoren. Ik heb ze helemaal gedaan, behalve het stukje vanaf de kogel naar beneden, zodat ze hun sokjes konden houden. Ik vind het ideaal met rijden. Mijn Fjorden staan ook buiten, dag en nacht. Ze hebben geen deken met hals op, maar een gewone (nu 250 grams, straks 370 als het echt koud wordt) Ze kunnen bij mij kiezen of ze buiten willen staan of in de stal en meestal vind ik ze toch buiten als ik bij de wei kom, dus koud hebben ze het niet.

http://www.mijnalbum.nl/Album=C8QHJ3HU

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 20:01

Mijn paard is vanavond geschoren. Opzich bleek (toen we bezig waren) dat het niet echt super nodig was,terwijl die na de trainingen echt overdreven nat en bezweet was.
Maar nu is hij op en top voor a.s zondag

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 22:58

meiske16 schreef:
Mijn paard is vanavond geschoren. Opzich bleek (toen we bezig waren) dat het niet echt super nodig was,terwijl die na de trainingen echt overdreven nat en bezweet was.
Maar nu is hij op en top voor a.s zondag

dat had ik dus ook

snoopy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 07:55

die van mij gaat ook volgende week of die week daarna de haartjes eraf!! haha

Saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 08:18

Perla schreef:
omdat dat te koud is voor een geschoren paard
mijn paard is nog niet eens geschoren en staat al met een 200/ 250n grams deken op

Mijn geschoren pony staat overdag buiten met een regendeken (omdat ie geschoren nou eenmaal niet meer waterdicht is ) en 's nachts op stal zonder deken....en hij heeft het echt niet koud

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 08:34

Vraagje, ik heb wel eens gezien dat je strepen krijgt bij het scheren, wat doe je dan verkeerd?? Zijn de messen niet scherp, of te weinig olie gebruikt, of??

Ik wil er trouwens eentje gaan huren bij Hippodam, iemand hier ervaring mee?

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 08:41

Ik heb ook altijd wel wat strepen.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 11:14

Perla schreef:
sjakie schreef:
Quote:
Het is s nachts al weer een paar keer een graad of 5 geweest en als hij geschoren is kan je dan niet een dunne deken ophebben.

Waarom niet ?

omdat dat te koud is voor een geschoren paard
mijn paard is nog niet eens geschoren en staat al met een 200/ 250n grams deken op

Beetje laat maar inderdaad.

Ik vindt het dus niet meer dan normaal dat je een geschoren paard niet met een dunne deken opzet. Als je hem niet teveel dekens op wil doen scheer hem dan niet en laat hem lekker zijn vacht houden.

als je zijn vacht weg haalt moet je ook wat terug leggen.

TD_Aesculap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 11:18

Ranja schreef:
Vraagje, ik heb wel eens gezien dat je strepen krijgt bij het scheren, wat doe je dan verkeerd?? Zijn de messen niet scherp, of te weinig olie gebruikt, of??

Strepen laten staan kan vele oorzaken hebben.
Tanden afgebroken van het ondermes en/of bovenmes.
Het kan zijn dat de druk op de messen niet goed of voldoende is. Bij sommige machine's moet dan de veerbladen vervangen worden.
Het kan zijn dat de messen te hol geslepen zijn, ze zullen dan opnieuw geslepen moeten worden. Een goede slijper controleert de messen met een haarliniaal of ze de juiste holling hebben.

Groetjes Dick

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 12:19

oké,mijn vraag:
mijn 4 jarige fjord,loopt 5× per week,en is dan niet droog te krijgen,hij zit al zo dik in zijn vacht!
had er nu (deken was zo laat binnen!)deze week een ongevoerde regendeken opgelegd,maar daar zweet hij dus ook onder!
overdag staan ze buiten(ook inde winter) en s'nachts in een binnenstal(wel hoog dak,dus best fris),en rijden in een buitenbak
ik wil hem graag volgende week ofzo scheren,het liefst gewoon helemaal behalve benen niet,en zijn hoofd en zadel niet.
is dit een goede keus?
ik heb een 0 gr. regendeken,een fleecedeken om er evt. onder te doen,en voor van de winter een 300 gr. regendeken,en een zweetdeken.
er is geen mogelijkhied in de ochtend dekens te wisselen.
welke deken kan ik het best gelijk na scheren opleggen,red hij het moet een 0gr. of zal ik de fleecedeken eronder leggen?
en is in- en uitstappen met uitrijdeken nodig,gelijk,of pas als het echt barkoud word?

eefken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 12:41

ik vind een 0 grams deken na het scheren te weinig, tenzij het zoals nu bijna 20°C is, maar dat is natuurlijk uitzonderlijk warm in oktober Mijn haflinger krijgt na het scheren een 200gr deken op en in de winter een 300gr.
Ik denk niet dat het bij 10 - 15°C nodig is om een uitrijdeken te gebruiken, dat doe ik pas wanneer het bij het vriespunt komt. Ik denk dat je haar momenteel gerust met de 0 gr + fleece kan laten staan dag en nacht, en als het echt kouder wordt kan ze ook dag en nacht met de 300 gr staan. Wanneer je paard van die lange "varkensharen" krijgt, is dat een teken dat hij het te koud heeft gehad, dus dan moet je hem toch een dikkere deken opleggen.

eefken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 12:44

nog even een tip voor de mensen die een scheerapparaat willen kopen; ik heb net een heiniger handy gekocht via Reyniers.nl en slechts 240 euro betaald incl messen en verzendkosten naar België (is een Nl'se winkel)
Zo goedkoop ben ik ze nog nergens tegengekomen en ik heb op internet al heel wat positieve reacties gelezen over dit toestel!

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 13:52

Bedankt voor je reactie td_kommer!
Nu heb ik nog een vraagje, maar dan over het dekenmodel. Hoe loopt dat model aan de achterkant van het paard. Overal waar ik zoek staan plaatjes van de zijkant, maar nergens hoe het er aan de achterkant uitziet.
Moet je de deken als het ware in een rechte lijn blijven scheren over de bil, en aan de andere kant van de staart weer in dezelfde lijn verder scheren?
Of loopt de lijn aan vanaf de bil omhoog naar de aanzet van de staart toe?
Ik kan er nl. moeilijk een beeld van krijgen....Wie helpt me?

TD_Aesculap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 14:03

Nog een tip:

Ga eens in een winkel kijken voor een Heiniger Progress. Ideaal om paarden te scheren; stil en ligt goed in de hand.

Groetjes Dick

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 15:07

@simongek: ik vind het op mijn beurt dus weer absurd om er dan maar dikke dekens op te gooien als het totaal niet nodig is. Heel vaak wordt er geen wintervacht aangemaakt o.i.v. de temperatuur maar door het eerder donker worden. Die paarden hebben het dus helemaal niet koud.
En daarnaast ligt er nog aan hoe je scheert. Mij valt op dat er vaak gewoon wek alles weggeschoren wordt omdat het mooier is. Dat vind ik dus geen reden. Scheren moet een een functie hebben wat mij betreft en geen esthetische meerwaarde.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 15:43

Ik heb het dus over paarden die volledig geschoren worden dus ook de benen.

Vervolgens gooien ze hem 1 deken op en vervolgens mag hij ook nog lekker de hele dag buiten staan omdat het zo gezond is.

Ik vindt het prima als iemand zijn paard scheert maar dan moet je vervolgens ook rekening moeten houden met het feit dat je met dekens moet gaan werken.

Ik zie zoveel mensen die hun paard scheren en vervolgens 1 dek opgooien en dan na een maand of 2 maanden maar weer scheren omdat hij zo gauw weer een vacht heeft aangemaakt. Ja duh.

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 15:45

Ik heb vandaag mijn tinker geschoren, ik rij in een binnenmanege en hij werd sloom en droogde niet meer omdat hij zon dikke vacht had. Eerst moest hij helemaal platgespoten worden (anderhalve spuit tranqui-gel!!!!!!!!!!!!!) voordat hij eindelijk normaal deed. En toen aan 't werk. Ik had nog geen ervaring maar had een apperaat geleend en het gewoon zelf gedaan. Alles kaal behalve zijn benen (sokken) manen en staart natuurlijk, ik maak morgen foto's kunnen jullie het even bekijken. Het ging best goed, helemaal niet moeilijk om zelf te doen. sja, en niemand scheert streeploos volgensmij!! en over een week zie je dat niet meer!

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 15:47

Ranja schreef:
Bedankt voor je reactie td_kommer!
Nu heb ik nog een vraagje, maar dan over het dekenmodel. Hoe loopt dat model aan de achterkant van het paard. Overal waar ik zoek staan plaatjes van de zijkant, maar nergens hoe het er aan de achterkant uitziet.
Moet je de deken als het ware in een rechte lijn blijven scheren over de bil, en aan de andere kant van de staart weer in dezelfde lijn verder scheren?
Of loopt de lijn aan vanaf de bil omhoog naar de aanzet van de staart toe?
Ik kan er nl. moeilijk een beeld van krijgen....Wie helpt me?

Twee jaar geleden had mijn paard een dekenmodel, je scheert gewoon de deken door langs zijn billen, en eindigt in zijn bilnaad. Je kunt ook daar nog langs naar boven bij zijn staart twee hoekjes overlaten, wacht ik teken het wel even en dan post ik het want het is een beetje moeilijk uit te leggen!

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 15:51

Ik zit nog steeds even te twijfelen wanneer ik mijn merrie ga scheren.
Het is nog zulk mooi weer, en beetje zonde om dan al met dikke dekens te gaan zeulen

Maar een fleece deken met hals, en een 400 grams winterdeken en daarover een ongevoerde regendeken moet voldoende zijn toch?

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 15:53

Afbeelding

Kijk dit bedoel ik, maar je kunt de deken zo hoog en laag doen als je wilt zegmaar, op mijn tekeningetjes zit hij vrij hoog, als je het zoalt het tweede plaatje doet zweet hij niet zo in zijn bilnaad, dit is handig als je een paard met een dikke staart hebt. Anders maakt het niet zo veel uit, net wat je mooi vind!

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 15:54

Thnx voor je uitleg!! Duidelijk!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 15:56

buitenstaan is ook heel gezond. Het moeten paarden blijven geen watjes .

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 16:39

Marco is afgelopen maandag geschoren en heeft vanmiddag zonder deken op de wei gestaan, hij stond gewoon te zweten onder zijn 150 grams deken.
Gewoon als je dekens op gooit zo af en toe even controleren hoe zijn huid onder de deken aanvoelt.