Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

td_kommer schreef:Als je een scheermachine gaat aanschaffen let dan goed op hoeveel geluid het produceert. Er zijn scheermachine's die een nogal gierend geluid hebben en dat is iets wat een paard niet leuk vind.
Staar je niet blind op de wattage van een scheermachine. Een machine van 65 watt scheert net zo goed als een van 365 watt en is ook vaak stiller en lichter in gebruik. Het is natuurlijk wel belangrijk dat je messen goed scherp en geolied zijn.
Groetjes Dick
joske_vuran schreef:
Mijn fjord scheren, slim idee?
Ik heb een 5 jarige fjordenruin, waar ik nu M1 dressuur mee rijdt. Hij wordt ongeveer 3 tot 4 keer per week bereden, en is ondanks zijn super conditie, en (voor een fjord) dunne vacht, toch altijd flink bezweet na het rijden. Tenminste, tijdens de ponyclubles (2x per week) Tijdens de privé les valt het vaak nog wel mee. Hij wordt na het rijden wel altijd heel goed uitgestapt, maar nat blijft hij wel.. dan krijgt hij eerst een zweetdeken op (op de trailer) en vervolgens zijn gewone winterdek en wordt hij in de stal gezet. Verder staat hij gewoon de hele dag buiten (wel met deken) en s'nachts staat hij binnen, in een frisse stal.
Nu heb ik zelf zoiets van: is scheren eigenlijk wel goed voor mijn paardje? Paarden maken niet voor niks een dikkere vacht aan in de winter, en ik wil echt geen kasplantje van hem maken, hij moet wel lekker buiten kunnen blijven lopen! Plus dat ik scheren bij een fjord al helemaal lelijk vind, maargoed, het welzijn van mijn paardje gaat mij natuurlijk vóór het uiterlijk. Wat vinden jullie?
meiske16 schreef:Mijn paard is vanavond geschoren. Opzich bleek (toen we bezig waren) dat het niet echt super nodig was,terwijl die na de trainingen echt overdreven nat en bezweet was.
Maar nu is hij op en top voor a.s zondag
Perla schreef:omdat dat te koud is voor een geschoren paard
mijn paard is nog niet eens geschoren en staat al met een 200/ 250n grams deken op
) en 's nachts op stal zonder deken....en hij heeft het echt niet koud

Perla schreef:sjakie schreef:
Quote:
Het is s nachts al weer een paar keer een graad of 5 geweest en als hij geschoren is kan je dan niet een dunne deken ophebben.
Waarom niet ?
omdat dat te koud is voor een geschoren paard
mijn paard is nog niet eens geschoren en staat al met een 200/ 250n grams deken op
Ranja schreef:Vraagje, ik heb wel eens gezien dat je strepen krijgt bij het scheren, wat doe je dan verkeerd?? Zijn de messen niet scherp, of te weinig olie gebruikt, of??
Mijn haflinger krijgt na het scheren een 200gr deken op en in de winter een 300gr.
Ranja schreef:Bedankt voor je reactie td_kommer!
Nu heb ik nog een vraagje, maar dan over het dekenmodel. Hoe loopt dat model aan de achterkant van het paard. Overal waar ik zoek staan plaatjes van de zijkant, maar nergens hoe het er aan de achterkant uitziet.
Moet je de deken als het ware in een rechte lijn blijven scheren over de bil, en aan de andere kant van de staart weer in dezelfde lijn verder scheren?
Of loopt de lijn aan vanaf de bil omhoog naar de aanzet van de staart toe?
Ik kan er nl. moeilijk een beeld van krijgen....Wie helpt me?
want het is een beetje moeilijk uit te leggen! 

.