Anne_GTI schreef:Als alle paarden niet tegen hitte kunnen, kan iemand mij dan uitleggen waarom die Arabieren het overleven in de woestijn?
Ik ben geen wedstrijdruiter en mijn drachtige (Arabische) merrie staat vakantie te vieren in de wei, dat even vooropgesteld
Arabieren overleven in de woestijn omdat ze 'gemaakt' zijn door de woestijn... Ze hebben een uitermate dunne huid, zijdeachtige en ragfijne vacht, geen spatje vocht dat er niet hoort... Ze zijn gemaakt om tegen extreme hitte te kunnen, warmte efficiënt en snel af te voeren. Doordat het zulke droge paarden zijn kunnen ze warmte van pezen ed onmiddellijk kwijt. Geen staart zwaar langs de billen dus ook daar geen warmte vasthouden. Geen dikke bos manen waar het warm onder blijft. Sterk gepigmenteerde huid tegen verbranding. De bolling op het voorhoofd is niet enkel voor de mooi, maar helpt te zorgen dat de luchtwegen tegen de hete woestijnlucht kunnen. Ook hebben ze een hogere concentratie hemoglobine (in een vergelijk onder diverse rassen bleek de Arabier het hoogste percentage te hebben, de koudbloed het laagste percentage) waardoor ze sneller en efficiënter zuurstof naar de organen kunnen transporteren. Zoiets, dat laatste komt het in ieder geval op neer, details ben ik even kwijt.
Alles aan dit ras is 'forged by nature' (voor zover het inmiddels niet om zeep is geholpen door extreme breeding) en die 'nature' is de woestijn.
Daarbij hebben ze een temperament dat past bij dergelijke omstandigheden: ze maken zich niet zo druk. In tegenstelling tot de populaire vooroordelen
Je druk maken in extreme hitte en met weinig voedsel en water zou vrij dom zijn
Arabieren kunnen overigens dan weer niet zo goed tegen nattigheid... zijn ze niet op gebouwd. Moet er wel bij zeggen dat als er genoeg generaties in Europa zijn je ziet dat ze zich wel gaan aanpassen qua vacht enzo hoor. Maar goed, nog steeds beter bestand tegen hitte dan een koudbloed..
In 'de zandbak' hebben de meeste stallen trouwens overal ventilatoren hangen ook hoor. De natuurlijke selectie van de woestijn hoeft nu niet meer.
Heb niet de indruk dat mijn merrie het zwaar heeft met de hitte, maar ze doet dan ook extra rustig aan
En na deze laaaange uitleg kruip ik weer onder mn meeleessteen om me te verbazen over mensen die met 35+ graden op het heetst van de dag op wedstrijd gaan. Mijn keuze zou het nooit zijn, Arabier of niet.