Ze zijn er weer: Dazen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

No_No

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 10:32

Hier ook nog steeds van de engerds.. paarden zonder deken gezet omdat het zo waaide. Met de hond uitlaten werden wij zelf belaagd door die krengen! Ook de auto zat onder! Terug langs de paarden gereden en die stonden zoals verwacht binnen.. maar ook binnen zijn ze niet veilig voor die krengen..

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 10:48

Mmm bik ons regio amersfoort worden de dazen pas na 12 uur wakker..nu staan de paarden zonder dekens buiten..

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 12:08

Hier valt het vandaag mee....paarden lekker in de wind en dus zonder dekens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 20:18

Wind of niet, dazen zijn weer vlijtig van de partij. Eentje heeft z'n halve staart eraf geschuurd van de jeuk, en de andere begint nu ook aan de manenkam. Toen stond hij 30 min op die weide...

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 20:23

Hier was het vandaag ook raak...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 20:32

Ja hier vandaag ook weer volop.
Terwijl het gisteren nog wel mee viel.
Gisteren wel meer wind dan vandaag.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 20:38

Hier viel het vandaag mee. Ze durfde zich buiten te wagen vandaag :D
Afbeelding

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 21:07

Ik heb ze vanmiddag binnen gehaald on 1400 al. Nu nig even een uurtje buiten. Nog steeds met dekens.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 10:00

pol1 schreef:
Mmm bik ons regio amersfoort worden de dazen pas na 12 uur wakker..nu staan de paarden zonder dekens buiten..

Perfect, bij jullue slapen ze uit :D
Hier sinds enkele dagen echt een soort bom aan dazen, vooral tijdens de buitenritten hele zwermen en op de weide ook ineens een stuk meer.
De twee vallen pakken nog steeds duizenden van die etters, maar het blijft bizar hoe snel die etters zich schijnbaar kunnen voortplanten.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 10:15

Bij onze wei lijkt het wat minder te worden :x

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 13:47

No_No schreef:
Bij onze wei lijkt het wat minder te worden :x

Ik woon ook in Overijssel, welk deel van Overijssel zit jij No_No ? Wij zitten vrij oostelijk richting Duitse grens maar het was gisteren en vanochtend weer een dazen drama. Die krengen moeten mij ook steeds hebben.

Sinds een paar jaar zit hier op een paar honderd meter afstand een lelieboer met uitgegraven grote waterbassins erachter. Dat zijn de opvang bassins voor het spoelwater van de leliebollen. Die bassins staan het hele jaar rond vol water. Ik vermoed dat dat behoorlijke bevorderend werkt voor dazen.
Maar ook in de bossen waar ik normaliter een paar keer per week paard rij kun je nu nog niet wezen.

Het Eerderbos, de Lemelerberg en Sallandse heuvelrug het is allemaal hetzelfde verhaal. Grote zwermen dazen zodra de paarden ook maar iets warm worden. Voor eind augustus ga ik de bossen niet meer in :(

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 13:50

Buitenritten hoef ik echt nooit te proberen in de dazen periode.
Ik ben altijd al blij als ze, met deken, buiten kunnen staan.
En het verbaasd me dat ze dat vandaag nog steeds staan. Terwijl het gisteren niet kon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 18:18

Gisteren buitenrit gemaakt, en de dazen gingen gewoon hardnekkig op het vliegendeken zitten. Het is nochtans een bleek deken en weerkaatsend. Alle veldpaden tussen de maïs hebben we dravend of in galop afgelegd, anders was het net een ontvangstcomité dat je hing op te wachten.

Vandaag na de les kwam ik terug op het weiland aan met de trailer, en zodra ik de achterklep open deed vlogen ze zo naar binnen -O- Paard er snel af gehaald, ingespoten met spray en dan maar weer eczeemdeken er overheen. Zou hem heel graag een keer goed afsponzen en dan in het zand laten rollen zodat hij een modderlaagje krijgt, maar die kans is er nu gewoon niet.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 18:32

Ik ben zooooo klaar met de dazen, ik lijk Popeye wel zo hebben ze me te pakken gehad op mn armen :(

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 22:29

Wanneer gaan die krengen eigenlijk weer weg?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 23:17

Eind augustus :j

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 18:05

Heb het vanmiddag gewoon gewaagd. Had al te lang geleden in de bossen gereden ivm met de hitte en vakantie, maar ben toch blij mede te delen dat het hier echt is afgezwakt. Waar het eerst echt zwermen waren, zijn het nu her en der op bepaalde plekken dat ze op je af komen.

Mij vinden ze wel ineens lekker. -O- Moet ze ineens ook van mij afslaan.

Carnivoria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 19:48

Mijn merrie staat samen met een andere merrie midden in een natuurgebied met veel water.

Je wordt bijna opgegeten door de dazen en die blinde vliegen.

Met een vliegendeken is het nog enigszins te doen om te gaan rijden, maar zonder ècht niet. Dazenspray werkt hier gewoon niet. :')

Ben blij als ze weer gevlogen zijn voor dit jaar. :D

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 21:04

Ik zit bij de holterberg.
Maar ik heb de paarden met butox behandeld. Zou dat helpen?

Misschien zijn ze bijna allemaal wel dood ~~}>
Ze zijn er nog wel hoor, maar minder dan een week geleden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 21:31

Heeft er iemand ervaring met Derfen? Zag dat het bij een ruitersportzaak in de buurt wordt verkocht en zou een werking hebben tot 40u... Al zijn het er maar 24, het zou wel een hele grote opluchting betekenen voor mijn kereltje.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 08:23

Ja, maar dat werkt niet tegen dazen. Tegen dazen werkt bijna niets :o

Derfen werkt wel tegen knuten. Derfen moet je direct op de huid smeren en een net ingesmeerde huid mag weer niet in de felle zon. Dit spul is jeukstillend en zou ook werken tegen mok. Door de stank blijven vliegen wel liever op afstand maar is niet direct een anti vliegenmiddel

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 10:09

Wat wel voor even helpt is PBH spray. Dat is een anti-bijt en pikmiddel voor varkens en kippen. Het meurt mega naar hertshoornolie. Het heet ook wel anti-kannibaalspray

Het is er ook niet gelijk af zodra de paarden gaan zweten. Ik gebruik het wel als de dazen al wat minder worden of juist aan het begin van het seizoen. Dan is het nog te doen maar als die krengen er midden in het seizoen zitten dan helpt er helaas maar heel weinig.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 10:22

Ik gebruikte Endure, werkt prima in de weide... paarden stonden véél rustiger, opvallend veel rustiger.
Blijk ik dat product niet meer te vinden.

Op buitenritten worden ze volledig ingepakt, en probeer ik ook de buik in te pakken

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 13:01

Ik gebruik ook wel pure hersthoornolie als ze veel last hebben van vliegen. Maar ik heb niet het idee dat het helpt tegen dazen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 09:21

Oh het stond op de website van een ruitershop in de buurt als ideaal tegen vliegend ongedierte. Dan hou ik 'm liever nog wat ingepakt in zijn eczeempyjama.