[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:47

Ik wil deze week mijn pony scheren, alleen al die regen verpest het een beetje...... Donderdag laat ik hem binnen staan zodat hij droog blijft en ik hem kan scheren! Hoe lang zijn jullie er mee bezig geweest en wat voor deken zouden jullie rond deze tijd er op gooien? Ik dacht aan 150/200 gr

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:48

Hallo!
Mijn paard staat nu al sinds eind september met een deken van 150 op. Hij heeft op zijn lichaam nog steeds zijn korte zomervacht, maar op de delen waar het deken niet komt zoals in zijn nek, onder zijn buik, hoofd en benen begint hij wél een dikke vacht te krijgen. Als ik het deken afneem zie je zo tot waar het komt in de nek omdat dan de dikke haren plots uitsteken.
Is er geen manier om die dikke vacht te trimmen zodat het toch nog gelijk is met de vacht op zijn lichaam? Ik vind het er namelijk echt niet uitzien haha :')
Alvast bedankt!

Piekosjj

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:00

Batlow, over mijn ruin heb ik twee dagen gedaan om te scheren :+ Het was mijn eerste keer, en zijn eerste keer zonder verdoving, voor beiden erg spannend dus. Ook wordt mijn apparaat erg snel warm en koelt langzaam af. Hoop toch echt met de kleine iets minder lang bezig te zijn! Ik herken je uit het Cushing's topic, is je paardje mooi op gewicht of aan de magere kant (zoals de mijne nog)? Als hij netjes op gewicht is en geen koukleum (zoals de mijne ook) kan je denk ik wel af met een 200gr. Ik heb die van mij vanochtend van de 200gr naar 360gr gezet, omdat hij toch wat koud was, en dus nog steeds wat aan de magere kant, pak 'm dan toch liever wat warmer in zodat hij niks in warm-houden hoeft te steken.

Snollygoster, vacht lijkt meestal alleen maar langer op buik en hals omdat het daar niet plat wordt gedrukt door de deken :)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:08

Hij is wel goed op gewicht als ik het goed zie, als zijn vacht er af gaat al helemaal! Ik ga morgen de benen en hals al deels doen met het opscheerapparaat, dan is dat gedaan, doe ik de rest donderdag. Ben vaak laat klaar met school, dus wordt snel donker en dan ook nog die regen :( wat een verschrikking al die regen

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:19

Batlow schreef:
Ik wil deze week mijn pony scheren, alleen al die regen verpest het een beetje...... Donderdag laat ik hem binnen staan zodat hij droog blijft en ik hem kan scheren! Hoe lang zijn jullie er mee bezig geweest en wat voor deken zouden jullie rond deze tijd er op gooien? Ik dacht aan 150/200 gr

Hey,
ik was bij Shiva in een uurtje ongeveer klaar (ook helemaal, behalve benen en hoofd), dus zal met Bartje ook wel moeten lukken denk ik.
150/200gr is denk ik wel genoeg, heb nu zelf ook 200gr opliggen. Gewoon goed in de gaten houden hoe hij er onder voelt.
Tot donderdag!!

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:21

Batlow schreef:
Hij is wel goed op gewicht als ik het goed zie, als zijn vacht er af gaat al helemaal! Ik ga morgen de benen en hals al deels doen met het opscheerapparaat, dan is dat gedaan, doe ik de rest donderdag. Ben vaak laat klaar met school, dus wordt snel donker en dan ook nog die regen :( wat een verschrikking al die regen

Dat is mooi, als hij geen extreem dikke vacht heb, zal je waarschijnlijk niet voor al te veel verassingen komen te staan :)
De regen staat mij ook een beetje tegen ja, vind stroom + regen toch niet zo'n heel prettig idee. Veel succes alvast!

Puck94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 11:29

Dankjewel! Dat dacht ik ook, nu de eigenaresse nog overhalen :)
Hij hoeft dan geen deken op als we alleen de onderkant van zijn hals doen?

isabel67

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 16:19

Gerritt schreef:
Wat bij mijn paard hielp is.
Zet je paard in 1e instantie niet vast. Doe enkel de scheermachine aan, als je merkt dat je paard alleen daar al van flipt. Houd je hem net zo lang aan tot hij rustig word. Issie rustig dan doe je de scheermachine uit en beloon je hem met wat te snaaien. Na een paar keer herhalen zul je merken dat je paard rustiger is met de scheermachine.

Vervolgens ook scheren natuurlijk. Doe dit met de machine uit, ga met de machine over zijn lijf heen (gewoon aanraken) en weer net zo lang tot hij rustig blijft staan en weer belonen. Kost ff tijd maar je zal zien dat ze rustiger blijven tijdens het scheren. Nu kan je langzaam uitbouwen tot scheren. Als je merkt dat het niks meer word, probeer het dan morgen nog een keer. Begin op makkelijke plekken zoals de schouder/hals.
Op die manier hoef je geen sedatie/praam te gebruiken, het duurt alleen wel langer en je hebt wellicht je paard niet in 1x geschoren (wat ik pers. onhandig vind)

We hebben dit al gedaan maar de aanraking vind ze gewoon zo eng. niet het geluid of aanraking als hij uit is.
Eenmaal we aan het scheren zijn word ze helemaal gek.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 16:24

Dat heeft waarschijnlijk met de luchtafvoer te maken.
Kun je deze niet verstellen met een ring? Welk scheerapparaat heb je?
Bij de Hauptner kun je de ring namelijk verstellen.
Bij de liscop en Ausculaap komt de afvoer direct aan de onderzijde van de messen, dus is dat niet mogelijk :o
Kan ook icm trilling zijn en geluid.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:24

Puck94 schreef:
Dankjewel! Dat dacht ik ook, nu de eigenaresse nog overhalen :)
Hij hoeft dan geen deken op als we alleen de onderkant van zijn hals doen?

Ik heb dat ook gedaan en hij heeft geen deken op.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:44

ninne1 schreef:
Batlow schreef:

Hey,
ik was bij Shiva in een uurtje ongeveer klaar (ook helemaal, behalve benen en hoofd), dus zal met Bartje ook wel moeten lukken denk ik.
150/200gr is denk ik wel genoeg, heb nu zelf ook 200gr opliggen. Gewoon goed in de gaten houden hoe hij er onder voelt.
Tot donderdag!!

Vandaag was hij ook weer lekker nat dus opscheren ging ook niet.. Zijn vacht is er geloof ik ook echt te dik voor :=
benen wil ik alleen een beetje trimmen, daar hangt zo veel aan... Tot donderdag!!

jmvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:02

Afbeelding
Als ik mijn paard in patroon 6 zou scheren, wat zou ik dan kwa dekens nodig hebben? (paard staat overdag op wei en snachts binnen op stal)
Ik heb momenteel een regendeken met fleece, een onderdeken van 200 gram en een winterdeken van 200 gram. (allemaal zonder hals)

Als ik het dan bijvoorbeeld zo doe:
<15 graden: Regendeken met fleece

<10 graden : 200 grams winterdeken

< 5 graden : 200 grams winterdeken

< 0 graden : 200 grams winterdeken met onderdeken 200 gram

< -5 graden: 200 grams winterdeken met onderdeken 200 gram

Zou dit zo goed zijn?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:18

Pffff, vandaag een deel van de kleine geschoren en wat een vacht zeg, kwam er echt amper doorheen. Helaas niet tijd genoeg dus nog maar de helft gedaan van wat ik wou. Helaas komt ze er ook ontzettend dik uit, arme pony zit vol met vetbulten, snap nu waarom ze zich de laatste tijd zo slecht voelt, zou ik ook doen als ik zoveel extra mee zou moeten sjouwen. Ze wordt helaas echt dik als je al naar d'r wijst, vanaf vrijdag beginnen we aan een nieuw trainingsplan en ik hoop dat ze daar wat af van gaat vallen.
Zo, genoeg negativiteit nu, want haar kleurtje is wel praaaachtig, heel mooi donkergrijs, en ze ziet er - onder haar deken :o - al helemaal sport-pony uit. :D
Afbeelding

stalSamber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:40

Ik heb vandaag mijn 2 lieverds geschoren. Mijn shet van 3 was super braaf ondanks het zijn en mijn eerste keer was. Maar mijn paard van 4 (ook zijn eerste keer)... Over heel z'n lichaam ging het super goed maar zijn benen waren een hel... Achja volgende keer beter! Weten jullie misschien hoe ik de benen makkelijker kan doen? Ik heb z'n voorbenen opgetild en toen ging het wel makkelijker. Maar misschien hebben jullie nog een wonder idee _/-\o_

Alvast bedankt! :)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:10

Ik wil mijn fjord voor een deel scheren. Hij zweet echt enorm tijdens training.
Tot welk model mag je scheren en toch buiten zonder deken? Hij gaat wel s'nachts op stal.
Ik dacht zelf enkel model 11, maar zou 10 ook kunnen?

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:11

Ik doe de benen zoveel mogelijk met m grote scheerapparaat. Om er goed bij te kunnen idd been optillen is handig. Ook is het handig om een been op te tillen om beter bij de andere benen te kunnen. Verder gebruik ik de sectolin se 200 om de stukken te scheren waar het andere apparaat net niet mooi bij kan.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 11:44

Zo scheermachine was zo luid dat mn paard er gewoon gevaarlijk van werd.. Gelukkig een DA op stal.. Heb er net wel wat van gezegd bij divoza..

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 12:37

welk scheerapparaat heb je dan? ik heb speciaal 1 die minde geluid maakt weet even niet zo gauw hoe die heet :n

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 12:55

een Liscop 3000 oid.. meisje wat hem scheerde schrok zelfs van t geluid :')

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 12:56

Ik doe altijd sokken in de oren van m'n pony, zelf maakt het me niet zoveel uit dat het ding kabaal maakt :P

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:00

Mij ook niet, maar m'n paard ging zowat door t plafond heen :=

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:49

Mocht je een heel stil apparaat willen, de Heiniger Progress is echt fantastisch! Heel licht maar ook heel stil en hij scheert super fijn.
Mijn 2 tinkers zijn voor de 2e keer dit jaar alweer kaal gegaan, kleine 2 uur en ze was compleet kaal met benen (en sokken), hoofd en oren. Alleen met dit apparaat en ging super.

Bonitolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 14:15

Mijn pony word van het weekend geschoren, ik heb een 100gr. Deken met een 300gr. Onderdekenn hala. Moet hij deze al direct op of moet ik hem bewaren voor de echte kou... Hij staat nu nog onder een 200 gram. Wat zou ik hem op doen? Alvast bedankt!!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 14:18

Hmm, die van mij stond hiervoor ongeschoren 100 gram, nu 200gram met hals :)

Dus sws 200 of meer :j

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 14:21

Ik heb de knoop doorgehakt en haar toch maar geschoren :)

Afbeelding