hoe is het met de dazen dit jaar ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 15:37

anji schreef:
Urielle schreef:

Dat helpt ook niet, die krengen bijten dwars door je rijbroek heen. -O- Misschien een soort aureooltje op je cap monteren met daaraan dan een klamboe? :+

Dan creëer je volgens mij gewoon een dazenval op je hoofd (zwarte cap met klamboe :D) :=

Ik zie het helemaal voor me _O-

Marleen_vA

Re: hoe is het met de dazen dit jaar ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 16:17

ik vond het vandaag gewoon te vervelend op stal met de dazen en vliegen. je kan merken dat de vliegen er ook last van hebben van de droogte. Als een daas prikte, zaten er al snel 5 vliegen rond de daas om aan het bloed (vocht en zout) te komen... gadver.. heb gewoon in de binnenbak moeten rijden om de dazen te vermijden..

_Summertime

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 16:35

Hier hebben we ze helaas ook weer genoeg. Gisteravond twee keer gebeten. Heb op m'n onderbeen een "normale" bult gekregen maar m'n enkel is onwijs dik en doet vreselijk veel pijn. Had al even rond gekeken maar de kans op infecties is redelijk groot.. Hopelijk gaat het zalfje werken dat ik zo krijg..

Bah, krengen zijn het ook.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 18:39

anji schreef:
Dan creëer je volgens mij gewoon een dazenval op je hoofd (zwarte cap met klamboe :D) :=

_O-

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 18:41

Ik heb nu trouwens 2 dagen bij mijn instructeur in Roosendaal gelest en na de les buiten op de weg uitgestapt en ik heb op 2 dagen 3 dazen gezien daar :=
(als je me zoekt ben ik verhuisd)

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 23:56

Ik heb bij mijn stal nog geen daas gezien. Nu heb ik ook niet gereden, maar normaal zitten ze overdag in de wei ook wel op de paarden.

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 07:24

Hier kunnen wij ook niet meer middag op de dag naar het land toe gaan met dat warme weer nu.
Het is niet normaal wat er zit nu.. := Ik denk dat er gisteren 15-20 alleen al bij mn shet zaten.. Hopelijk neemt het gauw af. Ik durf het bos al niet eens meer in nu hier..

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 15:15

Vandaag met buiten rijden waren ze erg vervelend!
Had gelukkig mijn armen bedekt en deken op bij mijn pony :)

elodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 16:36

ik heb er superveel doodgeslagen in de wei, mijn hele had zat onder het bloed :=

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 23:02

heb er al een heleboel gehad dit jaar, zijn er ook heel wat al doodgeslagen door mij...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 13:08

Doodgeslagen?

Ik ben vanmorgen samen met arme paard zowat doodGEPRIKT, arghhhh!

Zat er al vroeg op, 3 kwartier licht dressuren/gymnastiseren en balkjes in ruime buitenbak... geen daas ontmoet, daarna lekker naar buiten gereden (ik train voor de TREC Noord voor volgend jaar), ik was nog niet bij het natuurgebied of er stortten zich zwermen op mij en mijn zwartwit gevlekte paard.

Door mijn rijbroek kwamen ze echt niet, maar och jee, op Japie zaten ze massaal op zijn schouders, borst, hoofd, kont, mij beten ze in onderarmen (had mouwen opgerold), en in mijn nek en onder mijn kaak.

We zijn gauw het meertje in gereden, maar aangezien we dit nog geleidelijk aan het leren zijn (meneer heeft al jaren watervrees), kwamen we niet verder dan tot mijn kniehoogte (paard kon toen nog net staan met bodem onder voeten), dus toen we er weer uit reden, zaten ze allemaal bovenop.

Goeie genade, ik heb in jaren niet zo'n invasie van dazen meegemaakt (ik hoor het ook van anderen in heel andere regio's dan waar ik woon), niet normaal.

Zijn gauw naar huis gedraafd/gegaloppeerd, en paard helemaal afgedouched, met zweetmes overtrokken en vervolgens ingespoten met Atex kleurloos en een zelfgemaakt mengsel van Bite stop met azijn (die Bite stop is helemaal niet tegen dazen, maar tegen knabbelen/bijten van paarden onderling aan manen, staart of dekens, maar het werkt wel enigzins door de geur/smaak mits gemengd met azijn). Helaas maar enkele uren. Als paard ook gaat zweten is het effect al snel teniet gedaan.

Heeft iemand een goede suggestie voor een RUIME (ruimvallende) vliegwerende deken voor een Tinker x Fries van 9 jaar (in gemiddelde prijsklasse, tot 100 euro), zodat hij die in de weide (24/7 buitenpaard) op kan?
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 21-07-13 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 13:21

Ik heb zelfs veel last van dazen en anders nooit, op een enkele na....de paardenbuiken zijn pindarotsjes, echt zielig

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 13:46

Nou er zijn hier nog geen bulten ontstaan bij Bonte Jaopie, en ook niet bij zijn weidevriendin Khavanna, en in de open weide hebben ze er dus ook last van...maar bij mij dus wel!

Lijkt wel of ik een klap voor mijn kaak heb gekregen, zo opgezet is een van die steekplekken.
Ook op mijn onderarmen heb ik enkele vreemde zwellingen (nee, ik ben niet allergisch, het zijn gewoon DAZEN).

Bah. Ik haat het. Hoop dat het snel keihard gaat waaien of dagen aaneen gaat motregenen. Dan kunnen ze niet vliegen.

elodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 13:52

vrouwke schreef:
De man die mij menles geeft zei: aan die dure troep die je koopt voor de dazen en vliegen heb je niks.
Doe maar 1 liter azijn en 1 liter sterkte thee bij elkaar, dat helpt.

dat is geloof ik niet erg feestelijk voor de neus

manon_goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 16:02

Hier zijn er niet heel veel

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 16:20

Drama, al die dazen -O-
Mijn paarden worden flink geprikt, maar ik ben zelf ook nog nooit zoveel gestoken als dit jaar.

De spray die ik bij de Welkoop gekocht heb werkt goed, maar niet 24 uur lang.
Even een hoosbui om alle dazen te verdrinken zou best welkom zijn :D (keep on dreaming O:) )

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 16:39

Alsjeblieft niet, gaat alle vliegend gespuis al eieren leggen voor volgend jaar!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 16:46

De dazen zijn weer helemaal heppie de peppie met dit weer, zelfs ondanks dat het nog wat waaide alleen maar in draf en galop kunnen rijden. Stappen is niet te doen :n
Ze staan ook de hele dag in de loopstal en de "stal"paarden hebben een omgekeerd programma, overdag binnen en 's avonds/'s nachts buiten. Echt niet te doen om ze nu buiten te laten staan, ik zie de paarden die wel buiten staan zonder bescherming echt alleen maar zwiepen, happen, rollen. Heel sneu -O-

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:08

hier in het noorden ook vreselijk, voorgaande jaren hadden we er amper last van..
en nu kunnen de paarden niet zonder vliegen/eczeemdeken de wei in zonder dat ze helemaal lekgestoken worden.
ze komen gewoon in groepjes op ze afvliegen :(:)

misschien toch maar een dazenval aan gaan schaffen...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:12

Dazenval is niet direct afdoende hoor ;) echt lange termijn of je moet er misschien heel veel neerzetten in de omgeving. Het is nu heel extreem ineens maar gelukkig hebben we heel veel zwaluwtjes in opfok ;-)

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 20:16

Wat een #$@#^$ beesten. Was niets met pony te beginnen, alleen maar maaiende benen en zwiepende staart en hoofd. Wat is-ie dan lening ineens. Nadat hij mijn poetskist kapot getrapt heeft en mijn bovenbeen ook een klap heeft mogen incasseren (nu aan het koelen...), maar een rondje gewandeld en weer op stal gezet. |o

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 20:18

Mn eigen heeft er geen last van....

Maar als we wandelen met de hond hier achter? (Staan veel weilanden met veel paarden) word je GEK geprikt...
Kwist niet dat ik kon dansen... sinds vandaag er achter gekomen dat t ook kon!

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:01

Bij ons op stal nu ook flink wat dazen. Maar paarden staan lekker `s nachts buiten en op tijd weer binnen dus dat is goed te doen voor ze

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:03

Voor het eerst in 7 jaar zitten er dazen bij de stallen. Ik had ze wel in paddocks, rijbaan en in de weides. Maar bij de stallen waren ze eigenlijk nooit, nu wel dus -O-

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:15

Zowel paard als ik werden lek geprikt. Hebben dus de 100m naar de stal gerend want ik voelde ze overal. -O- bah, ook geen pretje om uit te gaan rijden